kategoria:
[#1] Czym jest 'generic.slave' przy użyciu WHDLoad i do czego służy RawDIC?
Gry amigowe uruchamiają się najczęściej (z dysku, karty CF/SD) na 2 sposoby przy użyciu WHDLoad:
1. jako dosowe - do katalogu data są skopiowane wszystkie pliki z dyskietki/dyskietek
2. jako niedosowe - są tutaj obrazy dyskietek o nazwie pliku Disk.1, Disk.2 itd; każdy plik obrazu dyskietki zajmuje 880 KB (standardowo).
Zdarzają się jeszcze gry niedosowe uruchamiane z obrazu dyskietek o rozmiarze minimum 1 MB (1024 KB). Powiedzmy, że dana gra jest na dwóch dyskietkach jako niedosowa. Podobno narzędzie RawDIC tworzy jeden plik obrazu z dwóch dyskietek niedosowych, czyli jakby łączy dwie dyskietki. Nie wiem za bardzo o co tu chodzi.

Podsumowując:
Tworzenie obrazu całej niedosowej dyskietki ma rozmiar 880 KB. RawDIC tworzy w jednym pliku obraz dyskietki/dyskietek i podobno to narzędzie ma jakieś inne zastosowanie.

Mam 2 pytania do Was:
1. Czy 'generic.slave' służy do uruchamiania gier dosowych, niedosowych czy ma inne zastosowanie?
2. Do czego służy narzędzie RawDIC?
[#2] Re: Czym jest 'generic.slave' przy użyciu WHDLoad i do czego służy RawDIC?

@krzysiekp41, post #1

Czytałeś?
https://www.ppa.pl/programy/whdload.html
1
[#3] Re: Czym jest 'generic.slave' przy użyciu WHDLoad i do czego służy RawDIC?

@krzysiekp41, post #1

Albo tu.
[#4] Re: Czym jest 'generic.slave' przy użyciu WHDLoad i do czego służy RawDIC?

@krzysiekp41, post #1

Poza tym, że bezwzględnie należy zapoznać się z lekturą, którą podali wcześniej koledzy to:

Gry amigowe uruchamiają się najczęściej (z dysku, karty CF/SD) na 2 sposoby przy użyciu WHDLoad:
1. jako dosowe - do katalogu data są skopiowane wszystkie pliki z dyskietki/dyskietek


WHDLoad może też obsługiwać gry dosowe w postaci obrazu. To kwestia tego, jak autor slave uznał za wygodne/prostsze.

2. jako niedosowe - są tutaj obrazy dyskietek o nazwie pliku Disk.1, Disk.2 itd; każdy plik obrazu dyskietki zajmuje 880 KB (standardowo).
Zdarzają się jeszcze gry niedosowe uruchamiane z obrazu dyskietek o rozmiarze minimum 1 MB (1024 KB). Powiedzmy, że dana gra jest na dwóch dyskietkach jako niedosowa. Podobno narzędzie RawDIC tworzy jeden plik obrazu z dwóch dyskietek niedosowych, czyli jakby łączy dwie dyskietki. Nie wiem za bardzo o co tu chodzi.


RawDIC niczego nie łączy. Nie wiem gdzie znalazłeś takie informacje, ale to wierutne bzdury. To, co nazywasz obrazami o rozmiarze 880 kB (901120 bajtów) to klasyczny obraz dyskietki DOS lub NDOS, którą zrzucono klasycznym narzędziem jakich wiele, a w pakiecie WHDLoad to DIC (DiskImageCreator). Niemniej jednak obrazy oryginalnych gier NDOS mało kiedy mają rozmiar 901120 bajtów (zazwyczaj są większe) i rzadko kiedy (czytaj wcale) nie będą mogły być obsłużone przez DIC. Powstał więc RawDIC, który przy pomocy specjalnie napisanego narzędzia (islave), zrzuci obraz dyskietki do formatu "innego niż ADF", który rozmiar będzie już mieć dużo większy lub "wyciągnie" z dyskietki NDOS pliki, które wpadną do katalogu "data".

Podsumowując:
Tworzenie obrazu całej niedosowej dyskietki ma rozmiar 880 KB


Niezabezpieczonej przed kopiowaniem, czyli raczej nieoryginalnej - tak

RawDIC tworzy w jednym pliku obraz dyskietki/dyskietek i podobno to narzędzie ma jakieś inne zastosowanie.


Nie jest to prawda. RawDIC tworzy również obraz całej dyskietki NDOS lub wyciąga z niej pliki, ale dotyczy to dyskietek zabezpieczonych przed kopiowaniem (oryginalnych).

Mam 2 pytania do Was:
1. Czy 'generic.slave' służy do uruchamiania gier dosowych, niedosowych czy ma inne zastosowanie?


Służy do uruchamiania programów, dem, gier, które zostały nagrane na dysk dosowy i nie wymagają specjalnie napisanych "obejść" do jakiejś nietypowej obsługi systemowych możliwości (czyli tego co w bardzo dużym uproszczeniu zawiera plik slave). Stwórz pustą dyskietką, nagraj na nią jakiś program jednoplikowy (np. filemaster lub ced), stwórz sekwencję startową, zamień dyskietkę na obraz pliku i jeżeli spróbujesz przez WHDLoad i generic.slave to uruchomić, to prawdopodobnie się to uda (o ile żaden z tych programów nie korzysta z jakichś hacków).

2. Do czego służy narzędzie RawDIC?


Do tworzenia obrazów dyskietek NDOS, które są zabezpieczone przed kopiowaniem. Przy czym tak uzyskanego obrazu dyskietki raczej z powrotem na dyskietkę nie nagrasz.

Ostatnia aktualizacja: 04.05.2023 17:45:57 przez mailman
[#5] Re: Czym jest 'generic.slave' przy użyciu WHDLoad i do czego służy RawDIC?

@mailman, post #4

Mam tu do porównania dwie popularne gry niedosowe na Amigę:
1. James Pond (pierwsza część) - gra na jednej dyskietce jako niedosowa
2. Mortal Kombat II (druga część) - gra na trzech dyskietkach jako niedosowa; ponad 15 lat temu miałem do czynienia z wersją na czterech dyskietkach, bo taka także istnieje, ale wtedy jeszcze nie słyszałem o WHDLoad

James Pond (pierwsza część) w wersji WHDLoad ma stworzony obraz dyskietki jako plik Disk.1 o standardowym rozmiarze 901120 bajtów (880 KB) jako ADF. Czyli rozumiem, że do takiego Jamesa Ponda był zgrywany obraz dyskietki niezabezpieczonej przed kopiowaniem (nieoryginalnej).

Mortal Kombat II (druga część) w wersji WHDLoad ma stworzone osobne obrazy dyskietek (jako osobne pliki Disk.1, Disk.2 i Disk.3) o innym rozmiarze 970752 bajtów, czyli o większym rozmiarze niż standardowy ADF. Czyli rozumiem, że do takiego MKII był zgrywany obraz dyskietek zabezpieczonych przed kopiowaniem (oryginalnych). Z Twojego wpisu wynika, że do takiego MKII był zgrywany obraz dyskietek przy pomocy narzędzia RawDIC.


Czy ja dobrze to wszystko rozumuję?
[#6] Re: Czym jest 'generic.slave' przy użyciu WHDLoad i do czego służy RawDIC?

@krzysiekp41, post #5

James Pond też zgrywany był z oryginału. Nie wszystkie gry miały wyszukane zabezpieczenia przed kopiowaniem.

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2023 15:42:32 przez AmiClassic
[#7] Re: Czym jest 'generic.slave' przy użyciu WHDLoad i do czego służy RawDIC?

@AmiClassic, post #6

Wychodzi na to, że zgrywanie obrazu dyskietki/dyskietek w celu uruchomienia danej gry przez WHDLoad - wymaga zaawansowanej wiedzy programistycznej. Dobrze byłoby rozkminić dlaczego James Pond (pierwsza część) i Mortal Kombat II (druga część) - mają inny rozmiar obrazu dyskietki.

Czy kultowy MKII był kiedyś wydany na czterech dyskietkach (na Amigę) czy przyśniło mi się to tylko?
[#8] Re: Czym jest 'generic.slave' przy użyciu WHDLoad i do czego służy RawDIC?

@krzysiekp41, post #5

James Pond (pierwsza część) w wersji WHDLoad ma stworzony obraz dyskietki jako plik Disk.1 o standardowym rozmiarze 901120 bajtów (880 KB) jako ADF. Czyli rozumiem, że do takiego Jamesa Ponda był zgrywany obraz dyskietki niezabezpieczonej przed kopiowaniem (nieoryginalnej).


Niekoniecznie. Tutaj mogło być inne zabezpieczenie lub sama gra nie zajmowała całego dysku, więc autor slave uznał, że zamiast robić obraz o jakimś dziwnym rozmiarze dopełnił do 901120 bajtów (być może tak jemu było prościej). James Pond również instalowany jest przy użyciu RawDIC (instalator wymaga pliku islave).

Mortal Kombat II (druga część) w wersji WHDLoad ma stworzone osobne obrazy dyskietek (jako osobne pliki Disk.1, Disk.2 i Disk.3) o innym rozmiarze 970752 bajtów, czyli o większym rozmiarze niż standardowy ADF. Czyli rozumiem, że do takiego MKII był zgrywany obraz dyskietek zabezpieczonych przed kopiowaniem (oryginalnych). Z Twojego wpisu wynika, że do takiego MKII był zgrywany obraz dyskietek przy pomocy narzędzia RawDIC.


Podobnie jak i James Pond również był zgrywany przez RawDIC.
[#9] Re: Czym jest 'generic.slave' przy użyciu WHDLoad i do czego służy RawDIC?

@krzysiekp41, post #7

Wychodzi na to, że zgrywanie obrazu dyskietki/dyskietek w celu uruchomienia danej gry przez WHDLoad - wymaga zaawansowanej wiedzy programistycznej.


Mieszasz pojęcia.

- Zgrywanie obrazu w celu uruchomienia danej gry przez WHDLoad jest banalne. Musisz posiadać jednak oryginalną wersję gry i skorzystać z instalatora znajdującego się na stronie whdload.de (polecam lekturę artykułu wskazanego w drugim poście).

- Stworzenie obsługi przez WHDLoad danej gry lub/i przygotowanie jej obrazów wymaga zaawansowanej wiedzy programistycznej.

To dwie różne rzeczy i żadna z nich nie ma związku z generic.slave.

Dobrze byłoby rozkminić dlaczego James Pond (pierwsza część) i Mortal Kombat II (druga część) - mają inny rozmiar obrazu dyskietki.


Prawdopodobnie dlatego, że dyskietki z MK2 były po brzegi wypełnione danymi lub gdzieś w końcowym obszarze dysku było zabezpieczenie. James Pond nie zajmował całej dyskietki (jak napisałem w poprzednim poście).

Czy kultowy MKII był kiedyś wydany na czterech dyskietkach (na Amigę) czy przyśniło mi się to tylko?


Cztery dyskietki zajmowała amerykańska wersja oraz spiracona, europejska wersja trzydyskowa.



Ostatnia aktualizacja: 07.05.2023 16:22:56 przez mailman
[#10] Re: Czym jest 'generic.slave' przy użyciu WHDLoad i do czego służy RawDIC?

@krzysiekp41, post #7

Dobrze byłoby rozkminić dlaczego James Pond (pierwsza część) i Mortal Kombat II (druga część) - mają inny rozmiar obrazu dyskietki.
Jakie ta ma znaczenie?
Mailman już wyjaśnił co może być przyczyną różnej wielkości plików.

WHDLoad korzysta z obrazów oryginałów, a już po nich widać , że jest różnica w 'wielkości':
[#11] Re: Czym jest 'generic.slave' przy użyciu WHDLoad i do czego służy RawDIC?

@mailman, post #8

OK, rozumiem.
[#12] Re: Czym jest 'generic.slave' przy użyciu WHDLoad i do czego służy RawDIC?

@mailman, post #9

Podczas uruchamiania gry MKII z dyskietek, to na samym początku uruchamia się takie o to intro: link.
Nie jestem pewny czy to intro jest uruchamiane także w wersji na trzech dyskietkach.
Podczas uruchamiania tej gry przez WHDLoad, to intro jest omijane. Ciekawe dlaczego To tak wygląda jakby w stworzonym pliku slave było zapisane, że dane z pliku Disk.1 mają być odczytywane od pewnego fragmentu, a nie od początku. Oczywiście pod warunkiem, że to intro jest uruchamiane także w wersji na trzech dyskietkach.
Ta kwestia dotyczy także wielu innych gier na Amigę. MKII podałem tylko dla przykładu.
Zauważ, że dla MKII każdy plik obrazu dyskietki zajmuje 970752 bajtów.
Dlaczego to intro nie uruchamia się przez WHDLoad?
[#13] Re: Czym jest 'generic.slave' przy użyciu WHDLoad i do czego służy RawDIC?

@krzysiekp41, post #12

Bo instalki Whdload używają najczęściej oryginalnych gier (dyskietek) a to intro jest w wersji zlamanej
[#14] Re: Czym jest 'generic.slave' przy użyciu WHDLoad i do czego służy RawDIC?

@Norbert, post #13

OK, rozumiem.
[#15] Re: Czym jest 'generic.slave' przy użyciu WHDLoad i do czego służy RawDIC?

@krzysiekp41, post #12

Bo to jest cracktro, ktorego nie ma w wersji oryginalnej tej gry 3 dyskowej. Wersja 4 dyskowa (sprzedawana w USA) , to jest pirat MK2 z pominietym/usunietym cracktrem.
[#16] Re: Czym jest 'generic.slave' przy użyciu WHDLoad i do czego służy RawDIC?

@Don_Adan, post #15

A ta wersja 3-dyskowa (oryginalna) nie ma przypadkiem trochę gorszej grafiki i brakuje w niej niektórych FATALITY w porównaniu do wersji 4-dyskowej (amerykańskiej)?
W końcu ta sama gra na trzech dyskietkach lub czterech dyskietkach, to jest różnica.
[#17] Re: Czym jest 'generic.slave' przy użyciu WHDLoad i do czego służy RawDIC?

@krzysiekp41, post #16

Nie ma gorszej grafiki ani niczego wyciętego. Na dysku czwartym jest raptem zajętych tylko kilka ścieżek, które po scrackowaniu nie zmieściły się na dyski od 1 di 3 i dodano czwarty (możesz sobie policzyć "na oko" ile się nie zmieściło skoro każda oryginalna dyskietka to obraz po okolo 940 kB a typowy ADF to 880 kB). Podobny zabieg jest w Body Blows - oryginał jest na trzech a crack ma jeszcze czwarty, z którego okazjonalnie doczytywane są chyba tylko 4 czy 5 ścieżek i więcej nic tam nie ma.
[#18] Re: Czym jest 'generic.slave' przy użyciu WHDLoad i do czego służy RawDIC?

@mailman, post #17

OK, jasne.
Czy podasz mi linka do ściągnięcia pliku 'generic.slave'?
[#19] Re: Czym jest 'generic.slave' przy użyciu WHDLoad i do czego służy RawDIC?

@krzysiekp41, post #18

Tu masz: link
[#20] Re: Czym jest 'generic.slave' przy użyciu WHDLoad i do czego służy RawDIC?

@AmiClassic, post #19

OK, dzięki.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem