[#1] Digibooster 3 i cichy dźwięk Pauli
Dlaczego w digiboosterze 3, dźwięk ustawiony na 0db na Pauli jest strasznie cichy. Po załadowaniu tych samych sampli do Protrackera, wszystko jest w należytym porządku. Przy eksporcie do wave musze ustawić +10db, żeby dźwięk był słyszalny. Czy to tylko problem Pauli, czy Digibooster tak ma? Jeśli tak digibooster ma to, czy może da się na stałe ustawić globalną głośność w Digiboosterze pliku lub programie?
[#2] Re: Digibooster 3 i cichy dźwięk Pauli

@sand, post #1

a w samym ahi nie bylo mozliwosci podbicia?
[#3] Re: Digibooster 3 i cichy dźwięk Pauli

@michal_zukowski, post #2

W ahi nie ma możliwości regulacji gain, przy Pauli opcja jest zamazana. Co ciekawe sprawdziłem plik pod xmp i wszystko jest okej. Jedynie przy Pauli jest mega cichy Poniżej, przykład takiego pliku. https://drive.google.com/file/d/1ng2idTG1wdwvBiJLVOPFIW9yU9nANuea/view?usp=sharing

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2024 00:31:07 przez sand
[wyróżniony] [#4] Re: Digibooster 3 i cichy dźwięk Pauli

@sand, post #1

Wyjaśnię to na przykładzie. Dla uproszczenia pomińmy stereo w rozważaniach. Bierzemy sampla o pełnej amplitudzie i gramy go w PT na 2 ścieżkach idących do jednego kanału stereo (czyli 1-4 albo 2-3). Przyjmijmy ten poziom dźwięku za 0 dB. Teraz tworzymy sobie np. 16-kanałowy moduł w DigiBoosterze 3. Program musi być przygotowany na to, że nawet, gdy zagramy sampla na wszystkich trackach na raz, przesteru być nie może. Sampel zagrany na 2 ścieżkach da więc 1/8 pełnej amplitudy. To jest już -18 dB. Dodatkowo, jeżeli używamy trybu 14-bit Pauli, to te dwie ścieżki trafią w jeden kanał sprzętowy, a nie dwa, tak jak przy PT. Kolejne 6 dB w plecy. Summa summarum, jednakowa sytuacja (sampel o pełnej amplitudzie zagrany na 2 ścieżkach) daje w DB3 poziom dźwięku na wyjściu audio z Pauli o 24 dB niższy. Z tym, że to zależy od ilości ścieżek ustawionej w DigiBoosterze. Im więcej, tym ciszej. Właśnie dlatego DB3 ma suwak głośności master wyskalowany do +24 dB, bo w praktyce rzadko się zdarza pełna amplituda na wszystkich ścieżkach jednocześnie i można podbić bez przesterowania. Nie da się jednak optymalnego wzmocnienia określić automatycznie, bo zależy od treści muzycznej modułu.

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2024 16:55:55 przez Krashan
6
[#5] Re: Digibooster 3 i cichy dźwięk Pauli

@Krashan, post #4

Skoro już podeszła do tablicy najbardziej kompetentna osoba to ja, jako najbardziej niezorientowany w dźwiękowych tematach (ale ciekawa) coś dopytam.
Czy takie ściszanie wraz ze wzrostem liczby kanałów występuje też gdy Amiga jest wyposażona w jakąś kartę dźwiękową (obsługiwaną przez AHI)?
[#6] Re: Digibooster 3 i cichy dźwięk Pauli

@MDW, post #5

Czy takie ściszanie wraz ze wzrostem liczby kanałów występuje też gdy Amiga jest wyposażona w jakąś kartę dźwiękową (obsługiwaną przez AHI)?
Tak, z tym, że trudniej się porównać do ProTrackera... Gdyby teoretycznie PT zagrał do AHI to - wracając do przykładu - musiałby się zmiksować do jednego kanału audio, więc 6 dB też by stracił. Czyli różnica byłaby mniejsza.
1
[#7] Re: Digibooster 3 i cichy dźwięk Pauli

@Krashan, post #4

Ok, czyli jeżeli chce opublikować utwór w postaci modułu to najlepiej pozostać przy 4 kanałach, tak aby końcowy użytkownik nie musiał podgłośnić utworu przy jego słuchaniu. Natomiast, jeżeli publikuje do wav-ów czy aiff-ów. To mogę sobie spokojnie pracować na większej ilości kanałów, bo na końcu przy Renderze/exporcie mogę lekko podbić sobie głośność.
[#8] Re: Digibooster 3 i cichy dźwięk Pauli

@sand, post #7

Ok, czyli jeżeli chce opublikować utwór w postaci modułu to najlepiej pozostać przy 4 kanałach
I tak i nie. ProTracker przyzwyczaił nas do tego, że moduły mają niewielką dynamikę dźwięku. Wynika to z ograniczonej dynamiki 8-bitowych kanałów, oraz ich małej ilości - w większości modułów ścieżki są wypchane nutami po brzegi. Do tego samego przyzwyczaili nas realizatorzy dźwięku przygotowujący do wydania muzykę popularną (tzw. "loudness war").

Z trackerem wielokanałowym pracuje się trochę jak z DAW-em, kanały można przypisać pojedynczym instrumentom, albo ich grupom, na wielu kanałach przez spory procent czasu trwania utworu jest cisza. Przez to dynamika jest większa. Z tym, że w DAW-ie robiąc mastering z reguły poddajemy dźwięk silnej kompresji (w wielu różnych odmianach), przez co ostatecznie dynamika utworu nie przekracza 30 dB, a często jest nawet mniejsza. DigiBooster 3 nie posiada takich funkcji, więc to, co zgrywamy jako mix, jest postrzegane jako "ciche", nawet jeżeli znormalizujemy szczyty do 0 dB.

Jeżeli więc tworzysz moduł przeznaczony do publikacji w postaci pliku *.dbm, faktycznie, warto się trzymać jak najmniejszej ilości kanałów i klasycznie, po trackerowemu, zagęszczać nuty. Czyli np. zacząć od 4 kanałów, a jeżeli ich braknie, to dodać tylko dwa (liczba kanałów zawsze jest parzysta), a nie np. od razu 12.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem