kategoria: A4000
[#31] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@Cezarykl, post #29

Jak pisałem powyżej. Rozmawiamy o długości wykonywania się komendy Setptach.
Na moim Romie 47.102 i WB 3.2.1 - nie widzę żadnej korelacji miedzy IDE, SCSI, a czasem realizacji Setpatch.

Po wyłączeniu kontrolera SCSI - czas nie ulega zmianie.

Ulega zmianie po wymianie biblioteki 68060 na inną (spoza WB 3.2.1). Np. tą:
https://eab.abime.net/showthread.php?p=1312476

wtedy mozna zrezygnować z mmu.library (bo ta biblioteka jej nie wymaga w przeciwienstwie do orginalnej 68060 z WB 3.2.1)

W tej chwili właśnie testuje tą bibliotekę i Setpatch skrócił sie z 21 sekund do 5. Zobaczymy jak ze stabilnością systemu. Dam znać.
1
[#32] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@crimart, post #24

Scan wszystkich urządzeń trwa dosłownie 3 sekundy.


Nie jak są porty wolne.
[#33] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@crimart, post #30

Staram sie miec w miare aktualne 68060.ilbrary (47.1) i mmu.library (47.4) od THORa wlasnie.
Co jakis czas zagladam na Aminet w celu sprawdzenia czy jest cos nowego.
[#34] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@crimart, post #1

scsi.device w kic 3.1 i nowszych posiada "waitstate" dla wolno rozkrecajacych się dysków.

scsi.device 47 od Cosmosa jest bez "waitstate"
[#35] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@Phibrizzo, post #33

Czyli jest jeszcze gorzej niz myslalem, tzn. Thorowy pakiet zamula wylacznie z Setpatchem z WB 3.2.1.
Bo u Ciebie Setpatch zasuwa serio szybko.

A jak w ogóle się miewasz z OS3.9?
[#36] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@crimart, post #35

Osobiscie nie narzekam. Mam go praktycznie odkad sie ukazal + BB1, BB2. Wczesniej na 68040.
Wczesniej uzywalem stadardowej biblioteki 68060.library ( od C= chyba) ale ta THORowa jest szybsza.
Ale sa tez pewne niekompatybilnosci: np. mam problem z Fusionem i Shapeshifterem.

Dodatkowo nie wszystko updatuje SetPatchem, np exec.library bo mam mapowany KS3.5.
ram-handler tez mam oryginalny. Ten exec.library z 3.9 jakis dziwny jest...

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2024 20:16:41 przez Phibrizzo
[#37] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@crimart, post #30

No ewidentnie to inaczej wygląda niz na AOS3.2.1


Na 3.2.2.1 jest to samo.

Może coś Hyperion niebawem zmieni, poprawi, w 3.2.3?

Ile to już minęło od 3.2.2.1... 15 miesięcy?
[#38] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@crimart, post #31

Heh. Przed kliknięciem w link pomyślałem pewnie coś od SpeedGeeka. Panowie (on i I Thor) nie raz kruszyli kopie na EAB. Thor ma takie podejście po prostu. Ma być stabilnie, zgodnie ze specyfikacją i zabezpieczone przed ewentualnymi niezgodnościami nawet kosztem szybkości. A drugi jak nick wskazuje ma inne priorytety.

3.2.x nie narzuca mmu.library. Można używać innych rozwiązań i setpatch sobie z nimi radzi.
1
[#39] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@crimart, post #21

Masz 512MB ram?
To musisz miec pamiec na Zorro III.
A to jest wolna pamiec.
mmu.library z tego co wiem to robi te swoje tablice.
Prawdopodobnie dla pamieci na Z3 to bardzo dlugo trwa.
Wyjmij ta cala pamiec i sprawdz wtedy szybkosc.
Druga opcja, tylko nie wiem czy mozliwa (bo nie znam opcji konfiguracji mmu.library), to wymusic na mmu.library, zeby nie tworzylo tych tablic dla tej pamieci.
1
[#40] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@ppill, post #38

Z podejściem Thora jest tak jak piszesz i wlasnie tego podejscia jestem ofiarą; choc wlasnie nia przestałem być. Bibliotece Thora własnie mówię papa; i jednej i drugiej.

3.2.x - no jak nie narzuca. Wyskakuje Ci info, ze masz 68060 i ze musiasz odpalic dyskietkę MMU. Jesli tego nie zrobisz system dziala w tzw. safe modzie i bez wsparcia dla 68060. A jesli dyskietki uzyjesz to na Twojej systemowej partycji ląduje mmu.library i 68060.library od Thora które zamula kazdy start Amigi. Ja rowniez uwazam ze ją destabilizuje na dluzsza mete, ale to historia na inny odcinek. Kiedy mmu.libary usuniesz, to 68060.library przrestaje dzialac na poziomie Setpatcha właśnie. Zolty alert.

A nie narzuca w tym sensie, ze zastepujesz to biblioteką od SpeedGeeka i usuwasz mmu.library.

Rezultat: Ami wstaje 17!!! sekund szybciej i nie ma DPFa w postaci mmu.library :)))

Co ciekawe, a nawet bardzo ciekawe - bez mmu.library dziala PPC na bibliotece Boona, co juz mnie totalnie zaskoczylo, bo wszedzie, ale to wszedzie pisza, ze mmu.library obowiązkowo :)
1
[#41] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@crimart, post #40

Chodziło mi o ten drugi sens ;) Fakt instalacja mogła by umożliwiać inne rozwiązania ale nawet w FAQ jest napisane, że ogarnięcie wszystkich możliwych rozwiązań oferowanych przez producentów turbinek jest praktycznie niemożliwe i wymagałoby masę pracy.

Poza tym mmu.library jest po prostu biblioteką jak każda inna. Ma umożliwić równoległą pracę wielu programów chcących wykorzystać dany aspekt sprzętu czy funkcji. Wiele z tych programów mogą przyśpieszyć różne rzeczy w systemie ale można to zrobić inaczej. Jak kto woli.

Jak bym miał 40 czy 60 w swojej amidze pewnie bym pochylił się nad rzeczami od SpeedGeeka bo jednak sporo tego popełnił ;)

Kiedyś człowiek miał 68040.library do Apollo, polecenie CPU i jakoś się nie narzekało.
1
[#42] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@crimart, post #40

To napisz jeszcze skǎd wziąłeś te biblioteki do podmiany.

BTW czy MMU czasem nie jest wymagane, np. do niektórych dem?
[#43] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@_DiskDoctor_, post #42

A dałem przecież :)
https://eab.abime.net/attachment.php?attachmentid=77321&d=1670191000
1
[#44] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@Don_Adan, post #39

Ach no widzisz, szedłem tą ścieżką, bo wydaje się być logiczna. Ale tak jak wyłączenie kontrolera SCSI lub odpięcie nagrywarki IDE, tak wyłączenie 256MB na Z3 - nie skróciły czasu zamuły Setpatcha. Dopiero wymiana 68060.library i usunięcie mmu.library przyniosły totalnego boosta (17 sekund)
[#45] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@crimart, post #44

Ja, tak jak @crimart wywalilem Thor Libs (060 i MMU) i mam te same 060 co @crimart.
System wstawal z Thor Libs w 13s
System wstaje bez Thor Libs w 8s

Moj setup:
4kTX, BFG@100Mhz, Prometheus PCI, Apocalypse PPC, Voodoo3
WB 3.1, Warp3D, P96 2.x

Podziekowal panu detektywowi :)
1
[#46] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@crimart, post #44

Ale to chyba nie masz 512MB ram tylko 384MB?
Bo BFG ma chyba tylko 128MB fast max?
Chyba, ze masz 128MB fastu na plycie.
Ja tam tylko starsza wersje mmu.library sprawdzalem na A4kT.
I SysInfo mi wtedy pokazywalo okolo 80% szybkosci A4k.
Gdy przy oryginalnej 68040.library lub od Phase5 mialem 98-100% szybkosci.
Ale o tym juz pisalem pare razy.
Nie wiem co to mmu.library robilo, ale to mi sie nie spodobalo.
Moze jest jakas opcja ustawienia, zeby czegos nie robilo i wtedy system dziala szybciej.
Zawsze tez mozna sie zapytac Thora dlaczego tak jest?
Choc jak sie kiedys pytalem, o cos zwiazanego z LoadModule go pytalem.
To odpisal, ze tak musi byc.
Ale pozniej to zmienil bo kick 3.1.4 nie dzialal.
[#47] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@Don_Adan, post #39

no ja bym szukał dalej, żeby znaleźć przyczynę, bo z wątku wyszło, żeby nie używać a wielu używa i działa dobrze:



(50mhz)




Ostatnia aktualizacja: 21.07.2024 06:23:41 przez juen
[#48] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@juen, post #47

No to daje kolega dalej, bo wyszło, że "u mnie działa" :)

- jakie 68060.library i jakie mmu
- byłbym zobowiązany za załaczenie mmu-configuration, bo rozumiem, że mmu.library działa

pozdrawiam
1
[#49] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@juen, post #47

Wiesz, ze dziala dobrze, to nie znaczy, ze Amiga z czyms innym nie bedzie dzialac lepiej.
Bo Thor ma hopla na punkcie MMU, wedlug mnie za duzego.
Czym innym jest minimalne (niezbedne) wykorzystywanie MMU, a czym innym maksymalne wykorzystywanie MMU.
Byc moze da sie to ustawic w konfiguracji mmu.library.

Dla mnie autor watku, nie podal swojej pelnej konfiguracji Amigi.
Ogolnie, moglby sprawdzic jedna rzecz jeszcze. Wpisac

SetPatch
Avail

I podac ile wolnej pamieci mu pokazuje dla obu wersji 68060.library.
[#50] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@Don_Adan, post #49

Nie podał, nie podał, już podaje;

A4kT

ROM 47.102, WB 3.2.1, SetPatch 47.5
BFG 060 50MHz 128MB
128MB na płycie
256MB na Z3
Avail bez mmu.library dla 68060.library v46.7 - czyli tej na której cała Amiga wstaje mi w jakieś 8 sekund
IDE: brak urzadzen, oba porty puste
SCSI: hdd + cdrom
Mediator MKIV A4kT - bez znaczenia

fast available 516347032
fast in use 3746664
fast maximum 520093696
fast largest 268435424

Jak switchne libsy na cudo od Thora (juz bardzo niechętnie), to podam avail w nastepnym wątku.
1
[#51] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@crimart, post #50

Podaj, podaj, zobaczymy czy bedzie duza roznica (jak podejrzewam).
No i nie wiedzialem, ze 128MB da sie miec na plycie A4kT, myslalem, ze mniej
[#52] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@Don_Adan, post #51

Podaję avail bespośrednio po Setpatch dla bibliotek Thora z pakietu MMU.
mmu.library oczywiście obecna, bo bez niej setpatch nie przejdzie

fast available 509312280
fast in use 10781418
fast maximum 520093696
fast largest 268435424

Co fastu na płycie; tak da się; natomiast adresuje się 112MB. Mam dwie kości 64MB

serdeczności
m.
[#53] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@crimart, post #52

No widzisz 7 MB fast ta wersja zzera na te swoje tablice.
Co juz wedlug mnie jest chore.
Tworzenie 7MB tablic moze troche czasu trwac.
[#54] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@Don_Adan, post #53

Bo to chora technologia :)

Jak pisałem w wątku wcześniej, generowałem dołączonym skryptem dedykowane tablice i nic to nie daje.
W nosie z tym. To przecież nie jest komputer do pracy, obsesyjna ochrona pamięci jest cokolwiek śmieszna.

Natomiast jej największy atrybut znika bezpowrotnie dzięki Panu Thorowi; co to za Amiga, co sie uruchamia ponad pól minuty, a jak widzisz w wątku rekordziści mają po 48 sekund :)

Ami to ma blat uruchomić zanim się monitor zorientuje skąd sygnał płynie :)



Ostatnia aktualizacja: 21.07.2024 14:28:45 przez crimart
[#55] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@crimart, post #54

Jak chcesz to mozesz sprawdzic, czy bez tych 2 SIMM-ow 64 MB jest szybciej.
A co do mmu.library to o ile nie ma tam opcji wylaczenia robienia tych tablic.
To spytac sie Thor-a zeby cos takiego dodal do nowej wersji mmu.library, bo to na pewno da sie zrobic.
[#56] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@Don_Adan, post #53

Ciekawe czy da sie jakos empirycznie sprawdzic ktora biblioteka jest lepsza pod wzgledem wydajnosci systemu.
[#57] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@Phibrizzo, post #56

Albo SysInfo, abo jakies timedemo z Quake.
[#58] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@Phibrizzo, post #56

No właśnie napisałeś; pewnie że się da. Empirycznie właśnie.

-sysspeed 2.6 - możesz sobie zapisać swój test jako Moduł, podmienić libsy i zrobić ponowne porównanie; będziesz miał cyferki kolumna w kolumnę
-quake 68k od ClickBoom - software render
-CgxBenchmark działa na 68k
-LightWave5 - akurat ja sobie używam, bo to moja zawodowa działka; w sensie nie LW5, tylko 3d.
- Fusion - benchmarki pod MacOS
- LHA - spkaować / rozpakować sobie duże archiwum

Najlepiej na sofcie, który Ci sprawia przyjemność i któym się bawisz.
Ja pakietowi MMU dziękuję na ten moment. Poza kilkukrotnie dłuższym uruchamianiem Ami, nie widzę żadnego wpływu na moje amigowe życie. Tzn. jest jeszcze taki myk, że raz na średnio 10x Amiga nie uruchamia mi się w ogóle. Stanie gdzieś albo na tym setpatchu, albo na aktywacji ppc. Nigdy nie wiesz. Ja to chromolę; na tej bibliotece SpeedGeeka jest po prostu genialnie powtarzalnie - 100% pewności i poniżej 10s. Mi to wystarczy. A jak wiadomo Amiga ma odpowiadać głównie userowi, który traci na nią czas :)
[#59] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@crimart, post #58

Zainstalowalem na probe wersje z EAB ktora podlinkowales.
Ale juz pierwszy testy na Raytracerze z C4D wykazly ze wersja THORowa wygrala.

Czas przeliczenia scenki: ColorText wyliczyl sie w nastepujacych czasach (640x480, antyaliasing + color, reszta opcji bez zmian):
THOR: 5:11 (min:sec)
EAB: 5:20
Roznica niewielka ale jest. Pozniej sprobuje z kompresja do MP3.

Poza tym niekorzy zapomnieli po co jest 6804(6)0.library.
Ma ona na zadanie w jak najmniejszym stopniu wyeliminowac niekompatybilnosci miedzy procesorami.
Glownie w FPU. Biblioteka ta przechwytuje instrukcjie ktore nie wystepuja w danym procesorze
zastepujac je ciagami innych instrukcji.
Dlatego tez testy typu SysInfo, SysSpeed itp mozna sobie darowac.

Kiedys robil to OxyPatcher albo CyberPatcher.

Ostatnia aktualizacja: 21.07.2024 16:16:26 przez Phibrizzo
[#60] Re: absurdy 060, mmu i setpatch w AOS3.2

@Phibrizzo, post #59

Poza tym niekorzy zapomnieli po co jest 6804(6)0.library.
Ma ona na zadanie w jak najmniejszym stopniu wyeliminowac niekompatybilnosci miedzy procesorami.
Glownie w FPU. Biblioteka ta przechwytuje instrukcjie ktore nie wystepuja w danym procesorze
zastepujac je ciagami innych instrukcji.
Dlatego tez testy typu SysInfo, SysSpeed itp mozna sobie darowac.

Kiedys robil to OxyPatcher albo CyberPatcher.



Czyli majac ta nowa biblioteke 68060.library mozna wywalic OxyPatcher'a?
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem