[#3]
Re: CIA8520 - zastąpienie go czymś
@Panstalin2,
post #2
dla ALICE
Zastąpienie układu Alice 8374 w Amiga 1200 przez układ FPGA Altera Cyclone IV EP4CE6 to bardziej zaawansowane podejście, które umożliwia emulację całego funkcjonalnego układu graficznego. Cyclone IV to układ FPGA, który oferuje wystarczającą moc obliczeniową i elastyczność do implementacji funkcji podobnych do Alice 8374, zwłaszcza że FPGA ma dużą ilość logicznych zasobów oraz możliwość programowania w językach opisu sprzętu (VHDL/Verilog).
Układ Alice 8374 odpowiedzialny był za generowanie obrazu i zarządzanie pamięcią wideo w systemie AGA (Advanced Graphics Architecture), więc zadaniem FPGA będzie odwzorowanie tych funkcji, w tym:
Zarządzanie pamięcią wideo (VRAM).
Generowanie grafiki 2D.
Synchronizacja sygnałów wideo.
Obsługa wyjść wideo w standardzie Amiga.
Kluczowe kroki projektu
Replikacja logiki pamięci VRAM: Układ Alice zarządzał pamięcią VRAM, która była używana do przechowywania obrazów wyświetlanych na ekranie. Musimy zaimplementować odpowiednią logikę do zarządzania pamięcią w FPGA.
Generowanie sygnałów wideo: Alice odpowiadał za generowanie sygnałów H-sync i V-sync oraz obsługę różnych trybów wideo, takich jak wyświetlanie grafiki w wysokiej rozdzielczości, trybów HAM, itp. W FPGA musimy wygenerować odpowiednie timingi wideo.
Przerwania i współpraca z procesorem: Alice współpracował z procesorem Amiga 1200, generując przerwania, które synchronizowały wyświetlanie obrazu. Ta funkcjonalność musi zostać zaimplementowana w FPGA.
Emulacja trybów grafiki AGA: Alice zarządzał wyświetlaniem grafiki w trybach takich jak HAM (Hold-And-Modify), EHB (Extra Half-Brite) i inne. Te tryby trzeba będzie odpowiednio emulować w FPGA.
Wybór narzędzi
Verilog/VHDL: Będziesz musiał używać języka opisu sprzętu, takiego jak Verilog lub VHDL, do implementacji logiki w FPGA. Wybór zależy od Twoich preferencji i doświadczenia w programowaniu FPGA.
Quartus Prime: Aby zaprogramować układ Cyclone IV EP4CE6, użyj Altera Quartus Prime, który jest narzędziem do syntezowania, kompilowania i programowania projektów FPGA.
Symulacja i testowanie: Przed implementacją na fizycznym układzie FPGA ważne jest przetestowanie kodu na poziomie symulacji. Można to zrobić w narzędziach takich jak ModelSim lub bezpośrednio w Quartus Prime.
Przykładowa implementacja w Verilog
Poniżej przedstawiam uproszczony fragment kodu w Verilog, który może być częścią systemu zastępującego Alice 8374 w FPGA. Będzie to podstawowa logika do zarządzania pamięcią wideo (VRAM) oraz generowania podstawowych sygnałów synchronizacji wideo.
1. Zarządzanie VRAM
verilog
Kopiuj
module vram_controller (
input clk, // Zegar FPGA
input reset, // Sygnał resetu
input [15:0] address, // Adres VRAM
input [7:0] data_in, // Dane do zapisania do VRAM
output reg [7:0] data_out, // Dane wyjściowe z VRAM
input write_enable // Włączenie zapisu do VRAM
);
// Pamięć VRAM 64KB (pojedyncze bajty)
reg [7:0] vram [0:65535];
// Logika odczytu i zapisu do VRAM
always @(posedge clk or posedge reset) begin
if (reset) begin
data_out <= 8'b0;
end else if (write_enable) begin
vram[address] <= data_in; // Zapis do VRAM
end else begin
data_out <= vram[address]; // Odczyt z VRAM
end
end
endmodule
2. Generowanie sygnałów wideo (H-sync, V-sync)
W tym fragmencie kodu implementujemy proste generowanie sygnałów synchronizacji H-sync i V-sync, które są kluczowe do wyświetlania obrazu.
verilog
Kopiuj
module video_sync (
input clk, // Zegar FPGA
input reset, // Sygnał resetu
output reg hsync, // Sygnał synchronizacji poziomej
output reg vsync, // Sygnał synchronizacji pionowej
output reg [7:0] pixel_data_out, // Dane pikseli
input [15:0] address, // Adres w pamięci VRAM
input [7:0] pixel_data_in, // Dane do zapisu do VRAM
input write_enable // Włączenie zapisu do VRAM
);
reg [9:0] h_counter = 0; // Licznik poziomy
reg [9:0] v_counter = 0; // Licznik pionowy
// Generowanie sygnałów synchronizacji H-sync i V-sync
always @(posedge clk or posedge reset) begin
if (reset) begin
h_counter <= 0;
v_counter <= 0;
hsync <= 1'b1;
vsync <= 1'b1;
pixel_data_out <= 8'b0;
end else begin
// Generowanie poziomej synchronizacji (H-sync)
if (h_counter == 799) begin
h_counter <= 0;
if (v_counter == 524) begin
v_counter <= 0;
end else begin
v_counter <= v_counter + 1;
end
end else begin
h_counter <= h_counter + 1;
end
// Generowanie pionowej synchronizacji (V-sync)
if (h_counter < 640) begin // 640 pikseli na linii
hsync <= 1'b0; // H-sync w aktywnej części
end else begin
hsync <= 1'b1; // H-sync w nieaktywnej części
end
if (v_counter < 480) begin // 480 linii
vsync <= 1'b0; // V-sync w aktywnej części
end else begin
vsync <= 1'b1; // V-sync w nieaktywnej części
end
// Zapis do pamięci VRAM
if (write_enable) begin
vram[address] <= pixel_data_in; // Zapis danych
end
// Odczyt z VRAM
pixel_data_out <= vram[address]; // Odczyt danych z VRAM
end
end
endmodule
3. Integracja z resztą systemu
Oprócz samego zarządzania VRAM i generowania sygnałów wideo, będziesz musiał zaimplementować całą resztę logiki, aby system działał poprawnie. Obejmuje to:
Interakcję z procesorem 68EC020, który wysyła dane do VRAM.
Zarządzanie trybami grafiki AGA, w tym HAM (Hold And Modify) oraz inne tryby graficzne.
Obsługę przerwań, które synchronizują generowanie obrazu z procesorem.
4. Testowanie
Po napisaniu kodu, kolejnym krokiem jest testowanie projektu. W pierwszej kolejności powinieneś skorzystać z symulacji w Quartus Prime lub ModelSim, aby upewnić się, że Twój kod działa poprawnie. Wykorzystaj testbench do emulacji sygnałów wejściowych i sprawdzenia wyników.
5. Implementacja na FPGA
Po przetestowaniu kodu i uzyskaniu pozytywnych wyników, możesz przejść do implementacji na fizycznym układzie Altera Cyclone IV EP4CE6. Użyj Quartus Prime, aby skompilować projekt i załadować go na FPGA.
Podsumowanie
Zastąpienie układu Alice 8374 przez Altera Cyclone IV EP4CE6 to ambitne zadanie, które wymaga zaawansowanego projektowania w językach opisu sprzętu (VHDL/Verilog). Twoim zadaniem będzie odwzorowanie funkcji Alice, takich jak zarządzanie pamięcią VRAM, generowanie grafiki, synchronizacja wideo, obsługa przerwań oraz implementacja trybów graficznych AGA. FPGA oferuje dużą elastyczność, ale wymaga również dużej uwagi do detali, aby emulować wszystkie funkcje oryginalnego układu.