kategoria: A600
[#1] A600 joystick pinut
Jaki jest prawidłowy pinout bo nie mogę ładu dojść. Co strona to inny leży i inaczej tłumaczone. Gniazdo DB9
przeglądałem tutaj też tematy
https://wiki.icomp.de/wiki/DE-9_Joystick na tej stronie ma
  • 1 Up
    2 Donw
    3 Left
    4 Right
    5 Button 3 (potX)
    6 Button 1
    7 VCC+5V
    8 GND
    9 Button 2 (pot Y)

tutaj do A600
https://www.retrosix.wiki/mouse-and-joystick-amiga-600
  • 1 Up
    2 Don
    3 Left
    4 Right
    5 Button 2
    6 Button 1
    7 VCC+5V
    8 GND
    9 Button 3


gdzie indziej jest
  • 1 Up
    2 Down
    3 Left
    4 Right
    5 VCC+5V
    6 Button 2
    7 N/C
    8 GND
    9 Button 1

którzy pinout jest poprawny? Zrobiłem joy ale działa tylko jeden fire i idzie on z Pin 6
joy coś świruje raz działa z jednego poru raz z drugiego. Joy arcade na microprzełącznikach
Rozumiem że button 2 i 3 są wyprowadzone z pinów obsługujących potencjometry X i Y

w MK załącza się też z pinu 9 ale wygląd jak duplikat a nie odzielny przycisk, sprawdzałem na 1943 gdzie pod drugim klawiszem jest rakieta/bomba ale nie działa strzela tylko pociskami (pin6). gdy złączam przycisk z pinu 9 przyciski w ogóle przestają działać ten z pinu6 też. Reset pomaga. Czytałem ze na button 2 ma być rezystor 10K do 5+V ale to do Amgi 500 niby. W SWOS działa tylko podawanie piłki też z zpin6. Na jakim tytule najlepiej sprawdzić? Amiga ma Goteca.

Podpoiłem kierunki i mase i przyciski z pin 6 i 9 nie podpinałem nic w pin 5 i 7.
1. Który pinout jest poprawny?
2. Jak zmusić aby button 2 zadziałał dawać ten rezystor?
3. Dlaczego łapie go randomowo z portu 1 na porcie drugim jest lepiej? Mysz działa ok porty raczej nie są uwalone.

Nie miałem do czynienia z Amiga znajomemu joy robię i nie sądziłem ze takie klocki wyjdą. Dziwne ze nia ma nigdzie też projektów PCB pod arcade sticki biorąc pod uwagę ilość peryferii i scenę amigowców.





Ostatnia aktualizacja: 18.10.2025 21:57:58 przez kowal
[#2] Re: A600 joystick pinut

@kowal, post #1

Pierwszy pinout który podałeś jest prawidłowy.

Ale 5V jest potrzebne tylko jeśli joy ma autofire.
Nie słyszałem też o grze która umie używać trzeci przycisk. Raczej sie nie przyda.

Żeby F2 działał w Mortalu to trzeba przełączyć w opcjach gry aby go używała. I nie tylko w tej grze tak jest.

Co do konieczności użycia opornika na F2, szczerze nie wiem, zwykle rozkręcane joye jakieś oporniki albo diodki mają ale podłączałem także bez nich i też działało ale na A1200, nie mam pewności czy w A600 jest identycznie.
[#3] Re: A600 joystick pinut

@kowal, post #1

Ja widzę trochę inny problem. Robiąc amijoya przerabialem kilka wersji tego mechanizmu i są zasadniczo dwie wersje micro (to co Ty masz z konektorami) I pcb (gdzie wyjscie na kabelki jest na zlaczu z pinami) I niestety to nie jest jedyną roznica pomiedzy nimi. Wersja pcb na przełącznikach ma blaszki - czego nie ma wersja ktorej użyłeś. Niestety wersja bez blaszek nie nadaje się jak dla mnie do grania - praktycznie nie działają skosy. Co do drugiego fira ja użyłem rezystora podciagajacego do 5v i nie mam problemów z 2 firem na a500 600 i 1200. Trzymam kciuki za projekt bo fajnie zlozyc samemu joya, a jak cos to polecam mojego amijoya ;) link



Ostatnia aktualizacja: 19.10.2025 10:56:58 przez marggines
[#4] Re: A600 joystick pinut

@kowal, post #1

[#5] Re: A600 joystick pinut

@AD99, post #4

Ten rozklad pinow na tej stronie jest sprawdopodobnie bledny,
Wg ksiazki dostarczanej do A500, rozklad pinow jest taki tak koloega w pierwszym poscie podal dla A600.
A mysle ze C= az tak by nie mieszalo w tym porcie miedzy A500 a A600.
Dodatkowo mysle ze drugi Fire nalezy podlaczyc tam gdzie jest prawy klawisz myszy czyli do pinu 5.

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2025 12:16:44 przez Phibrizzo
[#6] Re: A600 joystick pinut

@Phibrizzo, post #5

No nie wiem. Jak podłączę pada od segi MD pod A500, to działają dwa fire. Czyli pewnie wg schematu link - F1 na pinie , a F2 na 9. Chyba, że ten schemat też jest błędny. Temat do sprawdzenia w realu...tyle, że nie chce mi się rozkręcać joy'a i pada
[#7] Re: A600 joystick pinut

@kowal, post #1

Schemat pierwszy jest oczywiście prawidłowy, nie wiem skąd tyle zamieszania na innych stronach.
Do testów użyj Amiga Test Kit, zamiast uruchamiać gry.
https://github.com/keirf/amiga-stuff/releases/download/testkit-v1.21/AmigaTestKit-1.21.zip
Jeśli joystick ma być tylko do Amigi, to nie trzeba żadnych rezystorów. Jeśli ma być uniwersalny, to sprawa się komplikuje i musisz obejrzeć schematy do innych platform, szczególnie C64. Tam obsługa 2 i 3 przycisku jest "na odwrót" - zamiast do masy sygnał idzie do +5V.
[#8] Re: A600 joystick pinut

@heman70, post #7

dobra problem się rozwiązał, generalnie natłok czeskich błędów pinout był ok od początku bo użyłem pierwszy co dałem ale doszły też zaśniedziałe styki w portach to raz - przejechałem je izopropanolem. Dwa - widzę ze większość gier po prostu nie używa 2nd buttona w ogóle albo wymagane jest przełączenie się na "gamepad" nawet jak jest opcja do wyboru "joystick". Joystick domyślnie zazwyczaj i tak miał 1 fire.
Nie miałem Amigi nawet nie wiedziałem ze taka bieda z tym jest i kombinacje ze porty gier z innych systemów maja inne sterowanie np z kombinacja z joyem albo przytrzymaniem przycisku. np w Turricanie działa 2nd button w sumie na opcji joystick tez działa 2nd button tyle ze puszcza bombe a nie skacze. Problem leży głownie w samej obsłudze 2nd button w grach musi być wersja z jego gotową implementacją albo modyfikacja gry aby czytany. Faktycznie nie potrzeba rezystora, inna sprawa ze dane idą na tym 9pin ale dziwne żeby nie szły jak był pod potencjometr a nie przycisk.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem