[#1] Dwa procki
Witam

Tak ostatnio zastanawiam się czy Amiga potrafi obsługiwać dwa procki a dokładniej to wykorzystywać dwa procki? W końcu są różne dopalacze, choćby do Amigi 1200. Czy te dopalacze "wyłączają" procek Amigi a "włączają" tylko swój z dopałki? Jeśli tak to by było marnotrawstw mocy. A jeśli to robią, tzn korzystają z obu procków - z płyty oraz z dopałki to nasze przyjaciółki wyprzedziły o wieki, a dokładnie o 1 wiek, PCety:). Czy ktoś coś wie na ten temat?

Pozdrawiam
[#2] Re: Dwa procki

@Tomski, post #1

Z tego co wiem to tylko karty z procesorem PPC mające na pokładzie procesor z rodziny 68k i jeden procesor z rodziny PPC korzystają z obydwu procesorów jednocześnie.

[#3] Re: Dwa procki

@Tomski, post #1

Podam ciekawostkę. Z tego co kiedyś wyczytałem w Amigowcu wychodzi na to, że Amiga potrafi obsłużyć do siedmiu KOPROCESORÓW. Jednak już wtedy sygnalizowano, że nie powstają ani stosowne karty ani oprogramowanie które potrafiło by to wykorzystać. Co do możliwości używania dwóch procesorów w kartach 68k to z tego co wiem po wpięciu takiej karty do Amigi cała szyna adresowa przepisywana jest właśnie tej karciel. Stąd nie ma możliwości używania obydwu procesorów na raz,(Jeśli źle piszę to proszę aby oprawił mnie ktoś mądrzejszy.




Benedykt Dziubałtowski

[#4] Re: Dwa procki

@Benedykt Dziubałtowski, post #3

Dobrze gadasz, nie da się wykorzystać procesora wbudowanego w płytę główną A1200 po podpięciu do niej karty turbo.
Chociaż była (dla A1200) karta, która obsługiwała 2 koproce. Na karcie był procesor 68020 (nie 68EC20, jak w A1200) i koprocesory matematyczny oraz MMU. Nazwy karty ani jej producenta już nie pamiętam bo dosyć szybko karta zniknęła z rynku, wyparta przez turbiaki z 68030 na pokładzie i jakoś nie zdążyła mi się utrwalić. Gdyby iść dalej tym tropem, to właściwie wiele kart turbo posiadało 2 koprocesory a PPC nawet 3 - wbudowany w 680xx MMU i matematyczny + procesor PPC, który działał na zasadzie koprocesora.

[#5] Re: Dwa procki

@Benedykt Dziubałtowski, post #3

O cholera, to powaliłeś mnie tym newsem Benedykcie.

Wyobraź sobie A1200 z kartą 7 koprocesorową :D

[#6] Re: Dwa procki

@APC74, post #4

Z własnego doświadczenia wiem, że po podpięciu karty graficznej (BVisionPPC) Blitter staje się bardziej obciążony i działa wolniej. Czy ktoś z Was też się z tym spotkał?

[#7] Re: Dwa procki

@Minniat, post #2

Działają na zmianę, dlatego czasami 060 na bppc działa wolniej od tego samego 060 tyle ze na b1260.

[#8] Re: Dwa procki

@arti4-92, post #7

Działają na zmianę, dlatego czasami 060 na bppc działa wolniej od tego samego 060 tyle ze na b1260.

Aha. A jak wytłumaczyć dlaczego Blitter działa wolniej po podpięciu karty graficznej?

[#9] Re: Dwa procki

@Tomski, post #1

Procesory serii MC 680x0 miały możliwość - sprzetową i programową - obsługi do 8 jednostek, tak m.in. obsługiwano kooprocesor matematyczny.
Tak je zaprojektowano. Po skoku technologicznym jaki nastąpił w momencie wypuszczania 68020 można było integrować kilka jednostek w jednej obudowie.

Praktycznie nic - oprócz ceny - nie stało na przeszkodzie żeby w Amigach było 8 kooprocesorów. W wersji z MMU, o której piszecie, pojawia sie liczba 7 ponieważ MMU był kooprocesorem, odpowiedzialnym za zarządzanie pamiecią, ale zwykłym kooprocesorem.
Ba, nie podam dokładnych źródeł - tylko czytałem jako ciekawostke -Motorola wogóle planowała, że wypuści serie DSP (możliwe że już mogły to być 560x0) które były dedykowane do systemów z MC680x0.

Możliwy system mógłby składać sić np. z 1 procesora, MMU, 4 FPU i 3 DSP. Można sie rozmarzyć co to byłaby za maszyna - ale pamietajmy: cena CPU, FPU i MMU była wtedy znaczna. Nie było szans na rewelacyjny sprzet domowy w tamtych czasach, co nie znaczy że nie powstawały takie karty do ściśle określonych zadań. Miałem w swoich łapkach sterownik SCSI gdzie na jednej płycie był 68040 i 2x68020 jako kooproce. Widziałem router CISCO z 68030 i prawdopodobnie 2xMMU (68851).

Pod wzgledem obsługi tego w programach nie było żadnego problemu - to tak jak emulowano FPU za pomocą różnych programików uzupelniajcych liste instrukcji MC680x0.

To jest bardzo ciekawy, na ówczesne czasy rewolucyjny, mikroprocesor. Polityka cenowa Motoroli jednak do końca mu nie służyła.

[#10] Re: Dwa procki

@Minniat, post #6

Możesz to rozjaśnić. No i jak sprawdzić, czy blitter jest bardziej obciążony jak pracuję na karcie graficznej?
[#11] Re: Dwa procki

@arti4-92, post #7

arti4-92 napisał(a):

> Działają na zmianę, dlatego czasami 060 na bppc działa wolniej
> od tego samego 060 tyle ze na b1260.

Bzdury piszesz. Prostym przykładem w tej materii jest łamanie kluczy np. RC5. Jak jeszcze brałem w tym udział, to liczyłem dwoma prockami na raz. Zero spowolnienia. Jak nie wierzysz, to sobie uruchom program i sam sprawdź. Możesz też odpalić LHA dla 68060 i dla PPC równocześnie i osobno. Porównując czasy zobaczysz, że 68060 wcale nie spowolniło.
Inną sprawą jest dostęp do pamięci. Tu procesory muszą się dzielić.
[#12] Re: Dwa procki

@kmilota, post #10

Kiedy jest podłączona karta graficzna BVision do mojego Blizzarda PPC to Blitter działa wolniej. Objawia się to np. wolnym rysowaniem "Boot Menu" (więc wina jest sprzętowa), jak i wolniejszym działaniu takich gier jak Lemmings, Troddlers itp. Niestety powoduje to to, że muszę wyjmować i wkładać tę kartę w zależności od tego do czego chcę w danym momencie użyć komputera...



Ostatnia modyfikacja: 17.05.2009 23:31:58
[#13] Re: Dwa procki

@Minniat, post #12

Jakoś w mojej ami z BV nie zauważyłem wolniejszego rysowania "boot menu"

[#14] Re: Dwa procki

@Arbuz, post #13

OK, ale pewnie masz na myśli "Boot Menu" kiedy monitor jest podłączony przez wyjście z karty graficznej... Mnie chodzi o wyjście z AGI.

[#15] Re: Dwa procki

@Minniat, post #12

Normalnie opowiadasz jakieś niestworzone rzeczy. I jeszcze twierdzisz, że musisz wyciągać kartę aby pograć w Lemmings?
Pierwszy raz słyszę o takim konflikcie sprzętowym. A nie masz czasem włączonej emulacji AGA w swojej BVPPC?
Przez moją A4000 przeszło już wiele kart graficznych i takich szopek nigdy nie miałem. Lepiej sprawdź sobie wszystkie ustawienia, bo karta graficzna w Amidze nie powinna niczego spowalniać, a już na pewno nie boot-menu.
[#16] Re: Dwa procki

@Minniat, post #12

Minniat napisał(a):

> Niestety powoduje to to, że muszę wyjmować i wkładać tę kartę w
> zależności od tego do czego chcę w danym momencie użyć
> komputera...


Gratuluję pomysłowości. Ciekawe ile takich operacji wytrzyma 10 letnia konstrukcja karty.

[#17] Re: Dwa procki

@Minniat, post #14

Normalnie masz coś namieszane w boot-menu karty BPPC.
[#18] Re: Dwa procki

@Minniat, post #12

Obawiam się, że Twoja płyta A1200 jest uszkodzona. Nie było u mnie takiego objawu. Coś jest nie tak jak trzeba.
[#19] Re: Dwa procki

@Minniat, post #12

Kiedy jest podłączona karta graficzna BVision do mojego Blizzarda PPC to Blitter działa wolniej. Objawia się to np. wolnym rysowaniem "Boot Menu" (więc wina jest sprzętowa),

To jest "wina" sprzętowej emulacji kości AGA na ekranie karty graficznej, zaszytej w bootmenu karty BPPC.

[#20] Re: Dwa procki

@MinisterQ, post #19

Dzięki wielkie wszystkim za pomoc!!! Jeszcze dzisiaj sprawdzę, czy mam włączoną sprzętową emulację AGA w Boot Menu BPPC!



Ostatnia modyfikacja: 18.05.2009 14:55:09
[#21] Re: Dwa procki

@Minniat, post #20

Dzięki wielkie wszystkim za pomoc!!! Jeszcze dzisiaj sprawdzę, czy mam włączoną sprzętową emulację AGA w Boot Menu BPPC!

EDIT: Niestety nie


Czyli na BVision nie masz bootmenu?
To co opisujesz to są klasyczne objawy, tu nie ma co na siłę szukać nieistniejących uszkodzeń, zwłaszcza jeśli sprzęt "w takim stanie" pracuje stabilnie.

[#22] Re: Dwa procki

@MinisterQ, post #21

JUŻ JEST OK!!!! Dzięki za pomoc. Chodziło o ustawienie opcji "monitora 31kHz" w BootMenu BPPC (wchodzi się klawiszem ESC, przypomniałem sobie z instrukcji do OS4.0!). Pewnie jest dlatego, że ja korzystam z wewnętrznego scandoublera i mam wyjście VGA. DZIĘKI x1000000 !!!

Teraz AGA będzie chodzić z normalną szybkością bez potrzeby wyjmowania karty graficznej. Super! Borykałem się z tym problemem dość długo, od kiedy odebrałem mój komputer z Infoserwisu z zainstalowaną kartą graficzną. Już wtedy zauważyłem spowolnienie rysowania, ale po zaistalowaniu CGX problem częściowo zniknął.

Mój Boże, ile teraz zachodu z wymianą karty graficznej zniknie. Fajnie, że w końcu mi ktoś pomógł (osoby, które jak ja mają/miały BVisionPPC ale nie miały opisanego przeze mnie problemu).

Jeszcze raz dziękuję wszystkim za pomoc w rozwiązaniu tego problemu! Teraz nic, tylko przetestować Lemmingi, Troddlersów itp. Gorąco pozdrawiam!



Ostatnia modyfikacja: 18.05.2009 15:39:34
[#23] Karta turbo i WHDLoad

@Minniat, post #22

Odświeżę temat, żeby podzielić się pewnym doświadczeniem. Otóż okazało się, że problem, który tu przedstawiłem był związany z kartą turbo. Mam obecnie 2 Amigi, przy czym w jednej jest karta BlizzardPPC z drugim procesorem 68040, a w drugiej Amidze jest Blizzard1260 z procesorem 68060. Na Amidze z procesorem 68060 można swobodnie grać w gry z WHDLoad, na Amidze z BlizzardPPC gry działają bardzo dziwnie - raz muzyka i animacja są odtwarzane szybciej, raz są spowolnienia. Czy ktoś z innych użytkowników WHDLoad spotkał się z czymś takim? Karta BlizzardPPC/040 na pewno jest sprawna, bo działa, myślę że winę ponosi procesor 68040, ale może ktoś wie coś więcej na ten temat?

[#24] Re: Karta turbo i WHDLoad

@Minniat, post #23

Raczej nie procesor, a ustawienia WHDLoad.Ja mam Apollo040 i nie zauwazylem zwalniania muzyki, animacji czy innych takich.Co prawda na 040 ciezko uruchomic niektore tytuly, ale jak juz wystartuja to smigaja normalnie.

[#25] Re: Karta turbo i WHDLoad

@Minniat, post #23

A ten Twój Blizzard PPC to jaka wersja?
Jak wiesz było kilka bardzo różniących się wydajnością.
Być może masz Blizzarda PPC z 040@25MHz bez FPU...
I rzeczywiście jak porównasz osiągi takiego mizernego procka (chyba nawet gorszy od 030 z MMU i FPU) z byle jakim 060 to faktycznie jest biednie.

Niestety nie piszesz jakiego Blizzarda PPC posiadasz.

Blizzard PPC Blizzardowi PPC *bardzo* nierówny.
[#26] Re: Karta turbo i WHDLoad

@stachu100, post #25

Nie mam sposobności sprawdzić jak taktowany jest drugi procesor w tym momencie, zapewniam że jest to dość dobry 68040 z FPU i MMU. Jednak chciałbym zauważyć, że szybkość procesora jest w tym problemie nieważna. Raczej skłaniałbym się ku kompatybilności 68040 ze starszymi procesorami. Problem występuje w starych grach wydanych jeszcze na Amigę 500 i ew. tych które doczekały się wersji CD32.

Na Blizzardzie1260 wszystkie tytuły działają dobrze, a na Blizzardzie PPC/040 występują wymienione niżej "anomalie":

1. Alfred Chicken - muzyka początkowa na stronie tytułowej gry jest odtwarzana znacznie szybciej niż normalnie. Na początku w grze jest podobnie jednak gdy spadniemy dziobem na mechanicznego szczura i ten rozbije się w gwiazdki następuje zwolnienie animacji. Podobnie gdy znajdziemy się w pobliżu kolczastej kuli - muzyka i animacja zwalniają.

2. Lemmings - gdy jest ze 100 lemmingów na ekranie następuje znaczne zwolnienie animacji.

3. Troddlers - podobnie jak w Alfred Chicken gra działa znacznie szybciej (muzyka i animacja jest odtwarzana szybciej), przy czym jak właśnie na ekranie znajdzie się zbyt dużo elementów następuje spowolnienie animacji.

Tak jak napisałem, na Blizzardzie1260 problemy nie występują. Również gdy wyłączymy klawiszem "2" kartę turbo BlizzardPPC i odpalimy grę, która nie wymaga Fast RAM to też wszystko gra! Co więc może być nie tak, wina WHDLoad, niekompatybilności 68040 ze starszymi procesorami? Czy powinieniem zgłosić się z tą sprawą do WHDLoad team? A może trzeba zrobić update FirmWare'u karty?



Ostatnia modyfikacja: 02.02.2010 00:11:04
[#27] Re: Karta turbo i WHDLoad

@Minniat, post #26

Ok, faktycznie koncepcja niewydolnego procesora odpada jeżeli na 020 jest wszystko ok.
Niestety więcej nie pomogę; w WHDLoad z braku czasu się nie bawię (mam cichy zamiar zacząć za 4 lata).
[#28] Re: Karta turbo i WHDLoad

@Minniat, post #23

Wpisz na EAB w wyszukiwarce "WHDLOAD BPPC 040" i zobacz co tam piszą. Ten typ tak ma. Dla BPPC i 040 WHDLoad wymaga specjalnego pisania slave'ów (chodzi konkretnie o dostęp do cache pamięci Chip, czy jakoś tak, o ile mnie pamięć nie myli). Ja mam taki model i też mam problemy z niektórymi grami. Nie ze wszystkimi, ale z niektórymi. Czasami pomaga dobrze zakombinować z tooltypami (polecam CHIPNOCACHE), ale czasami wymagany jest specjalny slave (był taki robiony w przypadku Project X, wymagany jest taki w przypadku Overkill).

[#29] Re: Dwa procki

@Tomski, post #1

Czy te dopalacze "wyłączają" procek Amigi a "włączają" tylko swój z dopałki? Jeśli tak to by było marnotrawstw mocy.

Tylko pozornie. Dodatkowa moc obliczeniowa 020/14MHz byłaby niewielka w porównaniu z 030 a znikomo mała w przypadku 040/060. Pojawiłyby się za to problemy np. ze współdzieleniem pamięci. Już to przerabialiśmy w przypadku kart PowerUP. Okazało się, że znacznie lepszy efekt daje olanie takiej dwuprocesorowości i puszczenie wszystkiego na szybszym procesorze. Po to był przecież MOS na classica i AOS4.
[#30] Re: Dwa procki

@arti4-92, post #7

Nie wiem skąd Ci się to wzięło. Przesiadałem się z CSMKII na CSPPC i zauważyłem wręcz pewne przyspieszenie 060, prawdopodobnie wynikające z szybszej pamięci.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem