kategoria: CD32
[#1] Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?
Wiadomo że amiga CD32 posiada 1KB flash ROM. Na ile tak przeciętnie gier to może wystarczyć?
Wiadomo jedna gra wiecej zabiera pamięci na save druga mniej.

A co wtedy jak zabraknie miejsca? Czy można zapisywać save np na HDD czy FDD gdy ma się coś takiego podpiętego do CD32!?

Przecież gier wyszło +-150 na tą konsolę (niektóre nie mają możliwości save) :) i nie ma mowy o tym żeby starczyło na zapis save powiedzmy nawet 20 gier!!!

Pewnie nie ma możliwości upgrade tej pamięci falsh z 1KB na więcej choć czy wogóle ktoś próbował? :D



Ostatnia modyfikacja: 22.07.2010 11:23:40
[#2] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@atarens, post #1

ta pamięć to nie jest flash rom. Jak za długo nie będziesz używał Amigi to Ci się save pokasują.


Cześć gier na cd32 umożliwia zapis na dyskietce a nie w pamięci konsoli. Ja jak miałem lata temu cd32+ pro module to miałem taką dyskietkę, Wkładało się ją ona coś tam wczytywała i gra potem z płyty startowała. Można było wtedy save robić na fdd. Tylko nie pamiętam czy to obsługiwało wszystkie gry czy tylko kilka. Ja używałem tego do ufo bo ta gra używała prawie całą pamięć do zapisu.


Save może kasować. Na którymś kneflu z pada wchodziło się do menu ala z psx mogłeś zaznaczyć który save może być skasowany a który nie.



Benedykt Dziubałtowski

[#3] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@atarens, post #1

Z tego co wiem to rom w Cd32 ma 1mb a nie 1 kb.
W konsole wbudowany jest 1KB pamięci FlashROM do zapisywania stanow gry.
Po odpaleniu konsoli i przycisnieciu czerwonego przycisku mozna wejsc do specjalnego menu w ktorym mozna zaznaczac ktory save chcemy sobie zachowac a ktory moze byc nadpisany. Liczby pokazuja ile procent pamieci jest zajete przez zapis.

Przecież gier wyszło +-150 na tą konsolę (niektóre nie mają możliwości save)
raczej, tylko niektore maja mozliwosc zapisu do tej wlasnie pamieci. Te ktore rzeczywiscie z niej korzystaja mozna policzyc chyba na palcach 1 reki.
W wiekszosci to 1-2% wpisy na highscore. Kiedys byl programik do kopiowania i zazadzania pamiecia zapisow Cd32. W przypadku rozszezenia konsoli o jakikolwiek zapisywalny nosnik mozna bylo zgrac zawartosc tej pamieci, lub wgrac z nosnika inny poprzedni lub zedytowany zapis

Pewnie nie ma możliwości upgrade tej pamięci falsh z 1KB na więcej choć czy wogóle ktoś próbował?
Nigdy nie slyszalem zeby ktos prubowal ja rozszerzac, ale w przypadku rozszezenia konsoli o nawet przystawke z napedem dyskietek mozna swobodnie korzystac z gier zapisujacych stan na tych nosnikach albo zgrywac i zarzadzac pamiecia za pomoca ww programu
http://aminet.net/package/util/misc/NV_Editor



Ostatnia modyfikacja: 22.07.2010 12:36:41



Ostatnia modyfikacja: 22.07.2010 12:38:38
[#4] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@Koyot1222, post #3

Napisałem przecież 1KB flash ROM ;)) dla save

Hmm, jest taki programik? A jak on sie nazywa? Jeżeli istnieje to pewnie można go gdzieś wydłubać...... i to by było całkiem dobre rozwiązanie o ile działa bezproblemowo.

Myślę że trochę więcej gier korzysta z zapisów gier niż podałeś.........
Ale jakby nie było jedna gra może zająć prawie całą pamięć na save i może nie być już miejsca na save innych gier i tu jest problem!



Ostatnia modyfikacja: 22.07.2010 12:37:24
[#5] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@atarens, post #4

Wkleje link jeszcze raz:
http://aminet.net/package/util/misc/NV_Editor


Myślę że trochę więcej gier korzysta z zapisów gier niż podałeś.........
Naprawde, tych gier jest tylko kilka, reszta o ile uzywa zapisu to w postaci passwordow.

Ale jakby nie było jedna gra może zająć prawie całą pamięć na save i może nie być już miejsca na save innych gier i tu jest problem!

Jedyne znane mi przyklady przytoczone na szybko, ktore mogate pamiec zapchac jednorazowo to UFO, Wszystkie 3 savey Jetstrike i Liberation. Reszta tytulow korzysta (o ile korzysta) z pamieci bardzo "oszczędnie".
W 90% gier tych ktore znam savy sie juz po zapisie nie "rozrastaja".

Poza tym na mojej konsoli savey kasuja sie automatycznie jesli konsolka jest zbyt rzadko odpalana. Nie wiem czy to syndrom starzenia czy uszkodzenia. Po prostu musi byc od czasu do czasu na chwile podlaczana do pradu. Raz jak nie zagladalem do niej ze 2-3 miechy to po odpaleniu bylo czysto w menu. Sie zezloscila na mnie "przyjaciolka"! :D



Ostatnia modyfikacja: 22.07.2010 13:01:36
[#6] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@atarens, post #1

Wydaje sie to mala ilosc pamieci ale w praktyce straczy.
Nie mialem jeszcze nigdy sytuacji, azeby zabraklo mi pamieci na sejwy.

[#7] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@Koyot1222, post #5

Czesc,

Z tego co pamietam Pirates! GOLD zrzuca save'a do NV Ram'u tyle ze zeby to zrobic potrzebuje zajac chyba caly 1kB. No ale i tak milo, bo wiadomo ze w tego typu grach "save" to podstawa.

Gierke w wersji CD32 swoja droga polecam.

Pozdro.
[#8] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@Koyot1222, post #5

No to bedę pamiętał o programiku w razie braku pamięci na save ale wcześniej muszę skołować promodule no i samą konsolę ;)

[#9] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@atarens, post #8

Nie musi byc koniecznie promodule, aby podlaczyc flopa, choc to rozwiazenie jest najciekawsze. Jest wiele innych rozwiazan sprzetowych umozliwiajacych podlaczenie flopa, ba, nawet samemu zaimplementowac flopa do CD32 jesli troche elektronika sie parasz.

[#10] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@reactor, post #9

zgadza się w jakimś MA był artukuł jak zamontowac FDD do CD32 ale wymagana znajomość elektroniki i zachodzi potrzeba wiercenia obudowy :)
[#11] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@miro_78, post #10

Archeolog? :D
[#12] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@Koyot1222, post #5

Żeby NV RAM był rzeczywiście NonVolatile musi mieć podtrzymanie z zasilania w postaci baterii lub kondensatora. Sprawdź to i powinno to odpowiedzieć na problemy z ulatywaniem savegame'ów.
[#13] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@nikodem, post #12

Baterii to w CD32 nie widziałem. Ale z tym kondensatorem to rzeczywiście może być coś. Ale elektronik ze mnie żaden, wiec poczekam, aż ktoś może mądrzejszy zainteresuje się tematem w przypadku podobnego problemu.
[#14] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@Koyot1222, post #13

Nie mam CD32 ani schematu CD32 niestety więc ciężko mi jest powiedzieć coś więcej.
[#15] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@nikodem, post #14

Znalzalem cos takiego Cd32 schematy
W razie jak by byl problem ze sciagnieciem, to moge wyslac na maila.

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2012 09:49:29 przez Koyot1222
[#16] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@nikodem, post #14

Flash jest bardzo prosty, bodajże to standardowy 24C02. Teoretycznie możnaby go zastąpić 2, 4, 8 a nawet 16-sto kilobajtowym, kwestia tylko tego żeby soft to obsłużył, bo elektrycznie i logicznie są one ze sobą zgodne.
[#17] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@altcomputing, post #16

Coż, trzeba by było to sprawdzić w praktyce. UAE uzywa pliku pamieci CD32 nieograniczonego wielkością.
Znając jednak Commodore, w przypadku wsadzenia nawet 16 kb pamięci konsola pewnie używała by tylko 1 kb. Z drugiej strony jest jeszcze wewnętrzny soft który nie wiadomo jak liczy 100% miejsca, może pojawiły by się problemy z zarządzaniem save'ami.
Ale to tylko teoria.

A może udało by się nałożyć kostkę na kostkę nóżkami, jak w "Piggy back mod".
[#18] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@altcomputing, post #16

Jeżeli siedzi tam 24C02 (jest to EEPROM), to będzie można bawić się w zamontowanie kilku na raz i przełącznikiem zamieniać linię szyny I2C.
[#19] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@gorzyga, post #18

Właśnie coś takiego chciałem napisać. Według mnie najprościej zrobić jakaś płytkę. Obsadzić ją powiedzmy ośmioma modułami + przełącznik do tego. Taki patent używano między innymi w pierwszym PlayStation. Mam na myśli karty na save 8mb.

Pytanie tylko kto się bezie w to bawił.....




Benedykt Dziubałtowski
[#20] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@Benedykt Dziubałtowski, post #19

Pewnie ktoś mądry i kto się na tym zna. Ja odpadam w przedbiegach, niestety.
[#21] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@Koyot1222, post #20

Trochę się sam sobie dziwię, że wcześniej na to nie wpadłem. Taki układ byłby śmiesznie prosty w zaprojektowaniu i wykonaniu. Pytanie tylko jak to zamontować bez lutowania płyty i czy będzie działać bez demontażu tego układu co jest na płycie.


Benedykt Dziubałtowski
[#22] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@Benedykt Dziubałtowski, post #21

Jesli to ten ww uklad? Jak na razie nikt tego jeszcze nie potwierdził.
Z drugiej strony proste rzeczy z zasady zawsze są trudne do wykonania.
[#23] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@Benedykt Dziubałtowski, post #21

W sekrecie Ci powiem, masz taki sam układ na płytce USB2.0 ode mnie... 8 pinów, nic szczególnego, programowanie idiotycznie proste (serial flash).
[#24] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@Koyot1222, post #22

Tak, tam jest 24C08 na szynie I2C, więc teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie zrobieniu takiej płytki z przełącznikiem wpinanej zamiast tego EEPROMa. Problem tylko jak zwykle jest w tym kto, kiedy, za ile to zrobi . Nawet jak ktoś to zaprojektuje i wykona, to w CD32 mamy montaż powierzchniowy, więc potrzeba trochę umiejętności aby taką płytkę zamontować w CD32 później. Nie ma za bardzo do czego też jej przytwierdzić.
[#25] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@strim, post #24

No i tutaj jest właśnie pies pogrzebany. Sądzę, że jestem wstanie zaprojektować taki układ i go nawet wykonać. Może nie 8 banków ram 1kb ale w ramach prototypu 2-3. Problem jest z montażem. Puki co nie widzę innej możliwości niż lutowanie.



Benedykt Dziubałtowski
[#26] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@Benedykt Dziubałtowski, post #25

Ja nie mam CD32 ale się wypowiem :) Ja bym miał coś takiego zrobić, to po prostu zrobiłbym dziurę w obudowie i zamontowałbym podstawkę DIL8 : KLIK i połączył bym ją z odpowiednimi punktami na płycie głównej, po wyjętej pamięci SMD. Do tego dokupiłbym z 10 szt pamięci w obudowie DIL8 : KLIK i w razie potrzeby je sobie podmieniał (oczywiście na wyłączonej konsoli ;)).

Pozostaje jeszcze jedne problem - czy pamięć ta musi mieć jakiś wsad czy można wrzucić zupełnie czystą i czy wtedy konsola ją "zobaczy"? Jeżeli nie, to będzie trzeba przy użyciu programatora przegrać oryginalny wsad z pamięci SMD na nowo zakupione kostki.
[#27] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@strim, post #24

to nie jest tylko kwestia większej pamięci i przełącznika, ale i mikrokontrolera, który trzeba zaprogramować tak, aby dodawał do wybieranego adresu x*1kB, gdzie x zależy od pozycji przełącznika, to nie jest takie proste jak w przypadku epromu, ze wystarczy podać odpowiednie napięcie na odpowiedni bit adresu.
[#28] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@rafgc, post #27

Ja akurat myślałem o sytuacji gdzie na płytce mamy ileśtam układów 24C08, wtedy mikrokontroler wydaje się zbędny. Oczywiście, gdyby chcieć mieć jeden większy układ i "podzielić go" to zapewne masz racje.
[#29] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@strim, post #28

W takim przypadku powinno się zrobić wyjścia na zworki, którym i będzie się aktywować sygnałem E wybrany układ. Trochę dziwne, że niektórym ucieka zawartość tego układu po jakimś czasie, arkusz danych twierdzi, że dane powinny być tam przez 40 lat, więc pewnie te układy są wadliwe.
[#30] Re: Amiga CD32 1kb na save na ile starcza?

@rafgc, post #29

dokładnie ,ja swoją cd32 właczam raz na parę miesięcy i nigdy mi save i high score nie zniknęły.
także dziwne to troszkę.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem