[#31] Re: Pomiary złącza DISK DRIVE

@RomanWorkshop, post #30

Jeśli zostanie podłączona do interfejsu, a będzie miała w sobie wbudowany "system identyfikacji", to będzie sieczka na lini RDY. Przeważnie w interfejsie odpowiada za to 74LS38, ale spotkałem już takie, co miały 3 albo 4 układy i zworki do ustawienia jaka stacja jest podłączona. Mechanizm identyfikacji masz opisany w linku, który podał Norbert i, i którego ja wklejam tutaj od kilku lat

http://www.rowery.olsztyn.pl/wiki/autorzy/narg/amiga/dysk
[#32] Re: Pomiary złącza DISK DRIVE

@RomanWorkshop, post #30

Jak dotąd interface Sakura jest (według mnie) najlepszym interface fdd dla Amigi (zresztą o ile się orientuję to jest Twój projekt lub też bazuje na jednym z nich). Dlatego jestem bardzo ciekaw co zamierzasz stworzyć w nowym interface fdd dla Amigi... ja będę śledził Twój projekt i mam nadzieję że przebije Sakurę i inne interface aktualnie dostępne na rynku.
[#33] Re: Pomiary złącza DISK DRIVE

@PWS, post #26

Sakura radzi sobie z odczytem takiej stacji (o ile wpierw wsadzimy do niej dyskietkę DD i tak włączymy komputer i zewnętrzną FDD). Gdy w stacji podczas bootowania będzie dyskietka HD to są dwa scenariusze - nie będzie widać stacji Df1 lub też nie będzie czytać dyskietek w ogóle...




Dzieje się tak dlatego, że przerzutnik zastosowany do identyfikacji stacji nie jest resetowany podczas uruchamiania amigi. Na złączu jest sygnał Dreset, ale nie każdy interfejs go wykorzystuje, bo przy zwykłych stacjach DD nie jest on potrzebny. Natomiast przy stacji HD z włożoną dyskietką HD jest to kluczowe, by przerzutnik był podczas startu amigi zawsze w tym samym stanie, bo inaczej sekwencja identyfikująca stację zamiast być 101010101 to będzie 010101010 i wtedy amiga nie rozpozna stacji wcale.
[#34] Re: Pomiary złącza DISK DRIVE

@jarob, post #33

Czyli wystarczyłoby sygnał DReset podpiąć do przerzutnika który zresetuje go do właściwych ustawień.
Chyba że nie jest to takie proste i wymagałoby przeprojektowania Sakury
[#35] Re: Pomiary złącza DISK DRIVE

@PWS, post #32

Tzn. nic nowego nie stworzę dodam jedynie wyświetlanie numeru ścieżki i blokadę zapisu całej dyskietki lub tylko ścieżki zerowej.

A próbowałeś tą stację HD podłączać do interfejsu ze zworkami: J1 = 2-3, J2 = 2-3, J3/J4 - bez zmian, J5 - 1-2 (OFF). Bo tak, jak wspomniał Snifferman ta stacja może już generować odpowiedni sygnał identyfikacyjny READY, a więc ten sygnał z interfejsu (zworka J5) nie jest potrzebny.

Dzieje się tak dlatego, że przerzutnik zastosowany do identyfikacji stacji nie jest resetowany podczas uruchamiania amigi.

Ja myślałem, że jak stan wszystkich linii wejściowych przerzutnika jest ustalony rezystorami podciągającymi, to po każdym resecie Amigi przerzutnik jest ustawiony zawsze tak samo.

Czyli wystarczyłoby sygnał DReset podpiąć do przerzutnika który zresetuje go do właściwych ustawień.

Niestety sygnał DRES nie jest doprowadzony do płytki interfejsu.
[#36] Re: Pomiary złącza DISK DRIVE

@RomanWorkshop, post #35

Może to nie jest poprawne, ale nie jest tak, że Amiga jest dość dobrze stworzona pod sterowanie (co wynika z opisów tych stacji zacytowanych wcześniej), stacjami przerobionymi HD?
Skoro po teście z włączania motora wynika, że mamy wartość
"$AAAAAAAA DRT_150RPM Napęd zapewniający rotację dysku 150 obr/min (standardowo 300 obr/min) - wykorzystywane przy obsłudze dysków HD"
Zwykle to jest:
"$FFFFFFFF DRT_EMPTY Napęd nie podłączony (jako DRT_EMPTY zgłasza się wewnętrzna stacja dysków).
$00000000 DRT_AMIGA Standardowy napęd 3.5", 2x80 ścieżek po 11 sektorów (880 KB)."
Dla 5,25 które mogą mieć różną prędkość obrotową( https://docs.rs-online.com/41b6/0900766b8001b0a3.pdf) Amiga chyba potrafi to wykryć?
bo jest:
"$55555555 DRT_37422D2S Napęd 5.25", 2x40 ścieżek. "
Czyli być może błędnie ale dodając układ sterujący(czy to klasyczną elektroniką, czy mikrokontrolerem) motorem, tak by wyłączał się przy zbyt dużej prędkości obrotowej(w sensie po przeczytaniu więcej danych niż Amiga jest w stanie przyjąć w danej jednostce czasu, co mogłoby zależeć albo od sztywnej prędkości mikrokontrolera/opóźnienia programowego, albo po prostu kwarcu/układu zegarowego), spowolnimy wystarczająco napęd, a twórcy Amigi to przewidzieli i dlatego jest odpowiednio wykrywana taka stacja? To w teorii by znacząco mogło uprościć konstrukcję(bo daje nawet opcję zrobienia tego bez mikrokontrolera, chociaż w sumie mikrokontroler może być tańszy i łatwiejszy dla programisty do zaprojektowania niż elektronika), być może nawet zadziałać z każdą poprawnie zrobioną stacją, bo prędkość odczytu dyskietek HD w stacjach od x86 powinna być stała...

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2021 16:11:42 przez pgru2
[#37] Re: Pomiary złącza DISK DRIVE

@pgru2, post #36

Sygnał READY identyfikujący rodzaj stacji jest wysyłany przez interfejs lub samą stację do Amigi. Dzięki temu Amiga wie, z jaką stacją ma doczynienia. W przypadku stacji HD nie chodzi o ilość przesyłanych danych tylko o 2x za szybką transmisję danych przez zwiększone obroty silnika. Interfejsy zwalniające dwa typy stacji HD, do których linki podałem używają jednego układu GAL. Inne stacje zapewne nie pracują stabilnie przy mniejszych obrotach.
[#38] Re: Pomiary złącza DISK DRIVE

@RomanWorkshop, post #37

Ale ostatecznie Amidze nie chodzi o to samo? Jeśli Amiga załóżmy teoretycznie przyjmuje x danych w ciągu sekundy, stacja wysyła 2X danych w ciągu sekundy, bo działa z prędkością 300 obrotów na minutę(prędkość obrotowa jest jedna dla DD i HD według tego. To jeśli zatrzymamy silnik po czasie sekunda/2 to Amiga dostanie połowę danych, którą jest w stanie przyjąć, a silnik dla niej będzie działał jak 300/2 obrotów na sekundę?
[#39] Re: Pomiary złącza DISK DRIVE

@pgru2, post #38

Ale stacja nie wysyła danych co sekunde czy pół. Musiałbyś zatrzymywać silnik co pakiet/bit czyli fizycznie musisz zwolnić silnik. Pozatym silnik ma swoją bezwładność
[#40] Re: Pomiary złącza DISK DRIVE

@pgru2, post #38

Amiga (Paula) nie odczyta danych transmitowanych z taką szybkością. Stacja jak zacznie odczyt, to odczytywana jest cała ścieżka dyskietki, nie ma mowy o żadnym zatrzymywaniu, zwalnianiu, czy wyłączaniu silnika stacji.
[#41] Re: Pomiary złącza DISK DRIVE

@RomanWorkshop, post #40

Być może masz rację, ale po pierwsze nie mogę sobie przypomnieć czy i w których stacjach był obowiązek odczytania całej ścieżki dyskietki. Może źle patrzę, ale dla stacji TEAC FD-235HG-C304 z przebiegów w instrukcji wynika, że stacja musi mieć aktywne(czy jak chcesz inaczej to nazwać) MOTOR ON i DRIVE SELECT. Inaczej nawet nie spróbuje czegoś odczytać czy zapisać/
[#42] Re: Pomiary złącza DISK DRIVE

@RomanWorkshop, post #1

Dwie strony postów, a tylko jeden pomiar - coś tu się nie zgadza ;) Przydałby się choć jeszcze jeden pomiar tego złącza w A1200 dla pewności.
[wyróżniony] [#43] Re: Pomiary złącza DISK DRIVE

@RomanWorkshop, post #42

Moje wyniki - płyta A1200 Rev. 2B
1 - 1,5k
2 - 1,0k
8 - 50,0k
9 - 1,5k
10 - 31,4k
11 - 1,5k
13 - 1,5k
14 - 1,6k
15 -1,5k
16 - 49,7k
17 - 49,8k
18 - 1,5k
19 - 1,5k
20 - 1,5k
21 - 1,5k
22 - 0,6k
2
[#44] Re: Pomiary złącza DISK DRIVE

@Marcin74, post #43

Dzięki - wyniki podobne, jak w mojej A600.

Podsumowując można przyjąć, że w każdej Amidze linie są podciągnięte do +5V przez rezystor 1-1.8k, oprócz linii: 8 (MTRON), 10 (DRES), 16 (DKWE), 17 (DKWD). Poza tym zauważyłem, że w każdej stacji dyskietek następujące sygnały są podciągnięte rezystorem 1-1.5k do +5V: SEL (12), MTR (16), DIR (18), STEP (20), DKWD (22), DKWE (24), SIDE (32).
[#45] Re: Pomiary złącza DISK DRIVE

@RomanWorkshop, post #44

A dlaczego nie chcesz zrobić pomiarów tych sygnałów do masy albo do 12V ?
A może je już zrobiłeś ? Jak to wyszło ?
[#46] Re: Pomiary złącza DISK DRIVE

@Norbert, post #45

Sygnały TTL na magistrali stacji dyskietek są w standardzie z otwartym kolektorem, więc nie używa się w nich rezystorów podciągających do masy (pull-down), ani napięcia 12V.
[#47] Re: Pomiary złącza DISK DRIVE

@RomanWorkshop, post #46

Ale sprawdzałeś? Tak dla pewności.
Skąd możesz wiedzieć jak będą wyglądały rzeczywiste pomiary i co wymyślił Commodore?

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2021 21:06:16 przez Norbert
[#48] Re: Pomiary złącza DISK DRIVE

@Norbert, post #47

Wynika to z zasady działania.

http://www.rowery.olsztyn.pl/wiki/autorzy/narg/amiga/dysk

Uwaga Wszystkie sygnały dostępne na złączu Shugart napędu i w gnieździe EXTERNAL FLOPPY Amigi są aktywne w stanie niskim. Jest to spowodowane zastosowaniem buforów z otwartym kolektorem 74LS07

Jak są nieaktywne, to kolektor jest otwarty i linia jest podciągnięta przez rezystor do 5V (stan wysoki)

te układy działają na 5V i 12V jest tam wysoce niepożądane.

To nie Commodore wymyślił tylko jest to standard Shugart i poprostu tak to działa.
[#49] Re: Pomiary złącza DISK DRIVE

@snifferman, post #48

Jeśli wykonywane są pomiary to dlaczego nie zrobić ich również dla masy i 12V.
Przecież było zdziwienie że pod sygnały podciągniete jest 5V przez rezystory.
Chyba warto to sprawdzić aby mieć dokładna wiedzę dotyczącą złącza zewnętrznego.
[#50] Re: Pomiary złącza DISK DRIVE

@Norbert, post #49

Przecież nik ci tego nie zabrania. Zmierz i napisz o wynikach.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem