[#1] Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki
RGB i synchronizacja. Czy mając na wyjściu sygnał R z jednej A1200 i z drugiej G, a trzeciej B przy odpowiedniej synchronizacji tych Amig uzyskało by się 24 bitową grafikę? Jeśli tak to jak należało by tego dokonać? Rozważania czysto teoretyczne. Zapraszam do dyskusji.

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2023 18:06:39 przez koczis
[#2] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@koczis, post #1

Wątpię aby dało się uzyskać lepszy obraz niż z hires HAM8 z jednej.
Tym bardziej że byłby kłopot z idealnym nałożeniem na siebie pikseli, i spodziewałbym sie że efekt byłby nieostry. Może nie aż tak rozmyty jak composite, ale raczej mniej wyraźny niż RGB z jednej Amigi.

Jakby dać ludziom do ułożenia we właściwej kolejności 16 kwadracików na A500 w odcieniach np czerwieni w nasyceniu od 0 do 15 to wielu miałoby kłopot w rozróżnieniu kwadratów które różnią sie od siebie o 1/16 stopnia nasycenia.

A gdyby podobny test zrobić na A1200 z 256ma kwadracikami to założyłbym sie że z połowa kwadratów nie byłaby na właściwej pozycji, a część byłaby oddalona od właściwego miejsca nawet o kilka pozycji.
[#3] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@ZorrO, post #2

Na C64 widziałem Demo które wykorzystywało 4 komputery i obraz był w wysokiej rozdzielczości w pełni zsynchronizowany co do klatki animacji. Ciekawe czy da się komputery zsynchronizować co do 1 pixela?
[#4] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@koczis, post #3

[#5] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@koczis, post #4


Grubo
1
[#6] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@koczis, post #4

Ciekawy pomysł ale to łączone obrazy obok siebie aby uzyskać większą rozdzielczość, a nie nakładanie na siebie by uzyskać więcej kolorów.
1
[#7] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@ZorrO, post #6

Oj marudzisz kolego, daj jakieś rozwiązanie. Od narzekania to mam żone. (ale one ponoć tak mają)szeroki uśmiech
3
[#8] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@ZorrO, post #2

Jakby dać ludziom do ułożenia we właściwej kolejności 16 kwadracików na A500 w odcieniach np czerwieni w nasyceniu od 0 do 15 to wielu miałoby kłopot w rozróżnieniu kwadratów które różnią sie od siebie o 1/16 stopnia nasycenia.

Bez przesady, różnice są ogromne. Ale skoro mowa o A500 to można byłoby uzyskać na nich trzech 512 kolorów lub 4096 używając na każdej z nich trzech/czterech bitplanów. Co za szybkość. Czy sprajty miałyby 512 kolorów?

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2023 19:45:48 przez koczis
[#9] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@koczis, post #1

Nie wiem za bardzo jak byś chciał to zrobić jeśli chodzi ci o mieszanie sygnałów analogowych, bo musiałbyś każdą Amigę zmodyfikować i puścić na nie jeden globalny sygnał taktujący, w dodatku musiałyby one ruszyć dokładnie w tym samym momencie, inaczej na każdej z nich sygnały synchronizacji pionowej i poziomej będziesz miał w innym miejscu, a tym samym same piksele będą względem siebie nie zsynchronizowane. To zadanie na zupełnie innym poziomie skomplikowania, niż wyświetlenie obok siebie 4ch różnych obrazów jak to demo z C64, gdzie tolerancja rozrzutu liczy się w klatkach, a nie nanosekundach.

Chyba, że idzie wpłynąć w Amidze od strony programowej kiedy ma się zacząć ramka (np. zresetować licznik), to wtedy jakaś szansa jest.
[#10] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@koczis, post #4

jak jest wyswietlany obraz z tych cumodorow ?
[#11] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@san_u, post #9

Myślę że można by je spiąć za pomocą genloków które służą do miksowania i synchronizowania obrazu zewnętrznego np z kamery lub VHS, z obrazem z Amigi. Tyle że tym razem zewnętrznym obrazem byłaby inna Amiga. Ale nie znam dokładnych parametrów i sposobu działania genloka, czy on by rzeczywiście sumował obrazy czy tylko wypełniał ciemniejsze piksele w jednym obrazie jasnymi pikselami z drugiej Amigi. tzn skoro jedna A1200 w pojedynczej składowej daje jasność od 0 do 255, to sumując dwa piksele dałoby to jasności od 0 do 510, czy nadal max jasności to by było 255, tyle że brałby z tych dwóch nakładanych na siebie pikseli jasność tego jaśniejszego z nich. Bo mikser chyba działa tak że płynnie chyba analogową wajchą można przechodzić między 0% jednego obrazu a 100% drugiego poprzez 50-50 aż do 100-0%. Więc wydaje mi sie że to by nam nie dało więcej kolorów. Oj sądząc po cenach genloków chyba taniej by było jedną Amigę w kufer wstawić i kartę graficzną z milionami kolorów niż takie egzotyczne kombinacje stosować.
1
[#12] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@selur, post #10

Każdy C64 jest podłączony do rzutnika i tak wyskalowano i wycelowano obraz aby każdy komputer wyświetlał inną ćwiartkę całego ekranu, co w sumie daje 640x400.
[#13] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@san_u, post #9


Chyba, że idzie wpłynąć w Amidze od strony programowej kiedy ma się zacząć ramka (np. zresetować licznik), to wtedy jakaś szansa jest.

Pewnie by trzeba wykorzystać porty serial i parallel do wymiany danych by wysterować odpowiedni moment wyświetlania ramki.
[#14] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@koczis, post #13

A nie dałoby sie kilku kompów podłączyć do jednego kwarca i jednej klawiatury, aby wszystkie były idealnie zsynchronizowane i jednocześnie dostawały ten sam rozkaz?

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2023 21:39:39 przez ZorrO
[wyróżniony] [#15] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@koczis, post #1

Początek pytania jest trochę niezrozumiały, bo przecież rozpartując wyjście RGB, Amiga 1200 ma 24-bitową grafikę... Tyle że ilość kolorów na raz na ekranie jest ograniczona, ale każdy kolor rozpatrywany osobno może być dowolnym 24-bitowym kolorem RGB.

Odkładając to na bok, zastanówmy się, czy można – pomijając kwestię w jakim celu – jakoś zmiksować obrazy z kilku Amig? Można.

Synchronizacja obrazów jest możliwa, ponieważ Amiga może przyjąć zewnetrzny zegar piksela oraz zewnętrzne sygnały odchylania poziomego i pionowego. Więc jedna Amiga może taktować pewną liczbę innych Amig (przewody nie mogą być za długie). Mając dokładnie zsynchronizowane obrazy można analogowo zmiksować sygnały RGB ze sobą.
5
[#16] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@Krashan, post #15

Jeśli jest to tylko kwestia długości przewodów to jestem skłonny zaryzykować takiego experymentu.
[#17] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@koczis, post #16

Podobny eksperyment masz w 14-bitowym dzwięku z Pauli - połączenie (zmiksowanie) wyjść dwu przetworników, by uzyskać większą rozdzielczość. Problemy podobnej natury, ale jeszcze trudniej z nimi "walczyć".
[#18] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@sq7bti, post #17

No ... ale gdzie tam są jakieś przewody?
[#19] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@sq7bti, post #17

Problemy podobnej natury, ale jeszcze trudniej z nimi "walczyć".

Możesz jaśniej?
[#20] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@sq7bti, post #17

Podobny eksperyment masz w 14-bitowym dzwięku z Pauli - połączenie (zmiksowanie) wyjść dwu przetworników, by uzyskać większą rozdzielczość.


Mówimy zatem o multiplexingu?

Nice!
[#21] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@koczis, post #18

Wewnątrz Pauli - połączone parami ze sobą wyjścia czterech przetworników cyfrowo-analogowych. Z tego co z pierwotnego pytania, wywnioskowałem, chcesz połączyć wyjścia kilku sygnałów RGB, w taki sposób, by uzyskać wyższą dynamikę sygnałów składowych.
Jak już Grzegorz zauważył, DAC w A1200 jest już 24-bitowy, więc nie wiem, czy jest sens jeszcze bardziej powiększać dynamikę.
[#22] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@sq7bti, post #21

Kiedyś połączyłem cztery kanały Amigi CDTV w jeden kanał i efekt był niesamowity, ale nie oto mi chodzi. Mając trzy Amigi mogę wygenerować na każdej z nich jeden sygnał video. Dokładnie: Pierwsza Amiga generuje sygnał czerwony, druga Amiga sygnał zielony a trzecia niebieski. Używając jednego bitplanu w pierwszej amidze jak i w pozostałych uzyskuję 8 kolorów. Przy dwóch bitplanach mam 64 kolory, przy trzech bitplanach 512 kolorów, a przy czterech bitplanach 4096 kolorów, co jest w zupełności w kinomatografi wystarczające.
[#23] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@koczis, post #22

przy czterech bitplanach 4096 kolorów, co jest w zupełności w kinomatografi wystarczające.
Obstawiam, że obraz w HAM8 będzie wyglądał lepiej. A nic nie trzeba grzebać w sprzęcie i wystarczy jedna Amiga.

Gdybyś użył po 8 bitplanów na każdej z 3 Amig, miałbyś obraz w pełni 24-bitowy, zakładając, że udałoby się zmiksować analogowo sygnały zachowując poziomy napięć RGB z dokładnością do połowy najmniej znaczącego bitu.
2
[#24] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@Krashan, post #23

W ham 8 wygląda super. Tylko ma swoje wady.
[#25] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@Krashan, post #23

Gdybyś użył po 8 bitplanów na każdej z 3 Amig, miałbyś obraz w pełni 24-bitowy, zakładając, że udałoby się zmiksować analogowo sygnały zachowując poziomy napięć RGB z dokładnością do połowy najmniej znaczącego bitu.

No cóż napięcie szło by z jednego źródła zasilania co jest oczywiste, mam tylko nadzieję że nie będę musiał szukać identycznych rewizji płyt głównych ewentualnych Amig.
[#26] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@koczis, post #25

Przy czym to o czym pisał Krashan w żadnym wypadku nie oznacza, że te Amigi będą pracować synchronicznie. One będą mieć zsynchronizowane zegary taktujące chipset (bo jedna Amiga będzie generować sygnał który posłuży do taktowania reszty), czyli będą mieć zsynchronizowane wyświetlanie obrazu (znaczy nie rozjadą się wzajemnie w fazie - tak działa genlock) i dosyć prosto można by sygnał wizyjny z takich Amig połączyć i uzyskać sygnał o wyższej rozdzielczości bitowej. Aby uniknąć niedopasowania przetworników D/A najlepiej byłoby użyć odpowiedniego zewnętrznego, zaś sygnał z Amig wyprowadzić cyfrowo.
Jednak proste to jest jedynie w przypadku generowania grafiki statycznej, przy grafice ruchomej należy zadbać o synchronizację pracy wszystkich algorytmów generujących obraz. W tym celu Amigi powinny mieć CPU taktowane taką samą częstotliwością, a program obsługujący to musiałby co do jednej instrukcji wykonywać się na każdej Ami.
Jeśli chodzi o sygnał taktujący CPU, to będzie on taki sam "z automatu" jedynie w przypadku używania oryginalnego CPU A1200, lub kart taktowanych synchronicznie (wynalazki w rodzaju MTEC1230LC - generalnie słabe karty, wszystkie szybsze są taktowane asynchronicznie). W przypadku kart taktowanych asynchronicznie trzeba by taktować z jednego kwarca, wtedy by się nie rozjeżdzały. Pozostaje jeszcze kwestia synchronicznego wykonywania instrukcji, tu chyba najprościej wykorzystać jakieś przerwanie, oczywiście wyzwalane zewnętrznie jednocześnie we wszystkich Amigach, zaś procedura obsługi takiego przerwania dbałaby o wzajemną synchronizację.
Nadal pozostaje pytanie: po co? Bo o ile dla samych celów poznawczych i zabawy to rozumiem, to osiągnięcie czegoś sensownego to zupełnie inna sprawa. Wiele rzeczy można uzyskać np. kartą graficzną, prościej i taniej.

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2023 01:04:26 przez wali7
3
[wyróżniony] [#27] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@koczis, post #25

Witam.
Wikipedia -AGA:
Tryb AGA zmienił paletę barw z dotychczasowej 12-bitowej (4096 kolorów) na 24-bitową (16777216 kolorów)
Dodatkowo wprowadzono obsługę 256 kolorów w każdej rozdzielczości (8 bitplanów) – w porównaniu z 6 bitplanami w OCS i ECS (w trybie EHB).

Tobie chodzi aby korzystać z 24 bitplanów po 8 na jedną A1200.
Przeglądając schemat A1200 można zauważyć że z U4 (Lisa] wychodzi 24 linie (po 8 na składową) do przetwornika Video DAC U30 i z niego wychodzi sygnał analogowy RGB. Więc tu można by pomieszać i z każdej A1200 dać po 8 linii z każdej z nich.
Na każdej z Amig była by tworzona jedna składowa R G B na 8 bitplanach.
O to Ci chodziło?
Pozdrawiam.

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2023 14:41:01 przez ted
1
[#28] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@ted, post #27

Tak.
[#29] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@Krashan, post #15

Synchronizacja obrazów jest możliwa, ponieważ Amiga może przyjąć zewnetrzny zegar piksela oraz zewnętrzne sygnały odchylania poziomego i pionowego.

Czy mógłbyś łopatologicznie wyjaśnić mi skąd te sygnały mam wziąć i dokąd doprowadzić, by uzyskać synchronizację obrazu. Dzięki za pomoc.
[#30] Re: Łączenie sygnału wizji z trzech A1200 do uzyskania pełnej 24 bitowej grafiki

@koczis, post #29

Przeanalizuj pierwszy lepszy genlock. One właśnie na tej zasadzie działają.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem