[#3]
Re: Premiera AGA, a ówczesne karty w PC
@Hubez,
post #2
Fakt, w tym samym roku co premiera AGA, odbyła się premiera PCI. VLB (teoretycznie wydajniejsze od PCI) również było już dostępne.
Ja to widzę tak:
Karty w PC szły w zasadzie jednym kierunku - więcej ramu, szybciej taktowany GPU, a i tak sporo sie robiło programowo (przez CPU). Natomiast w Amidze od poczatku układy były specjalizowane i wszystkie fiuczery typu blitter, sprzętowy scroll, warstwy, spritey, - to wszystko na pc, trzeba było długo robić ręcznie. Potem jak sie okazało, kiedy pecety przyspieszyły to juz niepotrzebne było wsparcie sprzetowe (w stylu blittery itp), bo pecet i tak dawal rade praktycznie we wszystkim, nawet i w 3d.
Moim zdaniem AGA była niezłym układem, ale producent podążał w złym kierunku.
Przecież wystarczyło dać jakiś mocny uklad (po prostu szybciej taktowany), niż bawić się w projektowanie cudow na kiju żeby uzyskać pożądane efekty.
I tak było z pecetami, Amiga nie miala szybkich ukladow, ale niezłe wsparcie sprzętowe.
W PC był tylko "surowy" proc... wiadomo, ze vga cos tam potrafila, ale poza wyświetleniem ekranu nic wielkiego. Można było uzyskać sprzętowy scroll, ale średnio się opłacało z tego korzystać.
Jak pecety były coraz szybsze, to i cpu zaczęło realizować to co robily układy dedykowane,
a takie cpu mozna wtedy wykorzystać do różnych celów (jego moc obliczeniowa była duża)
A w przypadku amigowych układow dedykowanych? Już nie bardzo.