[#1] Pegasos 3 i MorphOS 4.x
Jak powinien Waszym zdaniem ewoluować sprzęt dla MorphOS-a? Odrzucamy opcje inne niż PPC.
1) 32 czy 64 bity? Warto gonić świat, skoro mamy mieć sprzęt "do domu. System i tak jest 32-bitowy, przepisanie go na 64-bity to czas i utrata kompatybilności ze starszym softem?
2) No właśnie jak powinna być zorganizowana wielordzeniowość, bo współczesny sprzęt powinien chyba być wielordzeniowy? Mnie zawsze zastanawiało czy jest możliwym przydzielenie po 4GB ramu dla każdego rdzenia lub procesora w przypadku jednego komputera 32-bitowego? DSP?
3) Zegar no tak im większy tym lepszy, a co z pamięcią cache? Ile jej powinno być i jakiej?
4) Układ graficzny na płycie, czy jednak osobna karta graficzna? Osobiście nie uśmiecha mi się posiadanie zasilacza 1000W.
5) Układ dźwiękowy standardowy pecetowy, inny układ (może jakaś Yamaha), a może osobna karta?
6) 8 portów USB, po 4 z przodu i z tyłu.
7) A co z innych systemów i jakich przydałoby się u nas? (OpenSolaris, QNX, BSD itd. Windows odpada)?

Taki temat przy piwku i chipsach.

Cóż temat zarzuciłem na Morphos.pl, ale tam kiepsko z odzewem... hm nie piją piwa czy co?
[#2] Re: Pegasos 3 i MorphOS 4.x

@Ender, post #1

Może i piją ale obrazili się że odrzuciłeś PPC. ;)
[#3] Re: Pegasos 3 i MorphOS 4.x

@ZbyniuR, post #2

Przecież napisał, że odrzuca opcje inne niż PPC. Czy tu było coś pisane o piciu piwa? :D
[#4] Re: Pegasos 3 i MorphOS 4.x

@OSH, post #3

[#5] Re: Pegasos 3 i MorphOS 4.x

@Ender, post #1

32 czy 64 bity? Warto gonić świat, skoro mamy mieć sprzęt "do domu. System i tak jest 32-bitowy, przepisanie go na 64-bity to czas i utrata kompatybilności ze starszym softem?


A jak nie 64bit, to co? Są wydajniejsze procesory 32-bitowe PPC niż G4 1,42 ? Przyszłosciowy system i tak będzie oparty o CPU 64 bit, nie zaszkodzi, aby go w pełni wspierał, ułatwi to przenoszenie oprogramowania z innych platform. Ale na dzisiaj priorytetem powinno być wsparcie wieloprocesorowości/wielordzeniowosci - a jak będzie, można pomarzyć o nowym sprzęcie.
Co do sprzętu, proponuję trzymać się sprawdzonych patentów Commodore, wykorzystywanych dzis przez Appla - koniecznie dwa modele: jeden zintegrowany i jeden wieżowy, ze slotami, w każdej generacji sprzętu.
[#6] Re: Pegasos 3 i MorphOS 4.x

@Ender, post #1

A jaki seryjnie produkowany sprzęt na PPC się ostał?
Pozostaje chyba tylko Xbox 360 - 3 rdzenie PPC 3,2 GHz, 256 MB Ram, GPU (podrasowany X1900 XTX z 256 MB Ram))
Tylko widzę tu 3 problemy:
- Mało pamięci (nie jest współdzielona jak w PS3, więc dla systemu zostaje tylko 256 MB)
- Tragiczny układ chłodzenia + cyna bezołowiowa = 3,4 lata i sprzęt do śmieci
= Sporo osób pewnie nie chciałboby widzieć systemu postAmigowego na sprzęcie M$;)

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2013 14:03:29 przez Ittaj
[#7] Re: Pegasos 3 i MorphOS 4.x

@Ittaj, post #6

Mało pamięci (nie jest współdzielona jak w PS3, więc dla systemu zostaje tylko 256 MB)


Jest dokładnie odwrotnie, Xbox ma pamięć współdzieloną 512 MB a PS3 ma sztywne tylko 256 MB :)
[#8] Re: Pegasos 3 i MorphOS 4.x

@Diabeł, post #7

Racja, mój błąd, więc jedno "ale" można skreślić ;)
Zatem skoro na PS3 z 256 MB dało się przeportować i uruchomić Yellow Dog Linux, to z lżejszym MOSem i 512 MB teoretycznie też powinno się dać... tylko nie wiem jak w kwestii legalności takiego przedsięwzięcia. Czy nie trzeba by posiłkować się fw od "Commodore4eva" ;)
[#9] Re: Pegasos 3 i MorphOS 4.x

@Ittaj, post #8

Numer z wykorzystaniem konsol jako sprzętu nie przejdzie, bo firmy matki się nie zgodzą, no i ludzi mamy za mało. Ile osób robiło Linuksa dla PS3, którego Sony i tak ubiło? Raczej więcej niż grzebie przy naszym systemie. Sam procesor z XBOXA 360 hmm wydaje się ciekawy, ale nie wiadomo jakby się sprawował jako procesor dla komputera, bo jednak konsola ma mniej zadań do spełnienia niż komputer, więc i procesor można inaczej zorganizować.

Mnie też się wydaje, że dla naszego podwórka wystarczą 32-bity, ale kilku rdzeniowe, no i z większym taktowaniem (tak ze 2-2.5 Ghz). Zastanawia mnie jak musiałby być zmodyfikowany (co dodane, zwiększone, wyrzucone) z takiego bazowego G4 gdyby miał powstać nowy/stary G4. Wymyślanie 32-bitowego PPC na nowo nie ma za bardzo sensu (potworki AMCC), jeżeli już to chyba taka modyfikacja. Dlaczego nie jeśli chodzi o 64-bity? Koszty, chyba będą większe, bo procesor droższy, utrata kompatybilności z częścią oprogramowania dla PPC 32-bit (no i kto napisze nowe wersje, jak programów na lekarstwo), z drugiej strony większa wydajność. Pytanie, czy my do domu potrzebujemy 64-bitów. Nie ma się co oszukiwać, zawodowcy nie spojrzą na nasz system i sprzęt, a dla nas używających od święta jakiegoś oprogramowania w celach półprofesjonalnych lub profesjonalnych chyba ograniczenia 32-bitowe nie wystraszą. W końcu nie jeden robił "cuda" na klasyku.
[#10] Re: Pegasos 3 i MorphOS 4.x

@makjuzer, post #5

A jak nie 64bit, to co?


to 128, co będziemy sobie żałować. siedzi, pije i chrupki
[#11] Re: Pegasos 3 i MorphOS 4.x

@Ittaj, post #6

A co z Nintendo Wii ?
[#12] Re: Pegasos 3 i MorphOS 4.x

@Ender, post #1

Odrzucamy opcje inne niż PPC.

I to właśnie boli, ja bym chciał coś innego niż PPC - dlaczego - a no dlatego, że w zasadzie nie ma teraz szybkich i dobrych PPC , prędzej czy później albo przesiądziemy się na x86, albo wszystko to się skończy... niestety :(

CO bym chciał - szczerze to aby MOSTeam wybrał JEDNĄ płytę z x86 np. Asus E45M1-M PRO wszystko jest zintegrowane, do tego wbijamy kartę graficzną , i mamy już naszą "Amigę" z MorphOS-em. Oczywiście to moje fantazje i raczej nigdy się tego nie doczekam , ale pomarzyć można .
[#13] Re: Pegasos 3 i MorphOS 4.x

@Olo, post #12

by MOSTeam wybrał JEDNĄ płytę z x86

To ja już bym wolał Maki na Intelu, przynajmniej sprzęt jest jasno określony, a i zachowujemy konwencję ;) Przejście na inny-szybszy procesor jest nieuniknione. Pytanie czy to musi być x86? Osobiście tak bardzo mi to nie przeszkadza. Biorąc pod uwagę rozwój sieci itp. za kilka lat bez szybszego procka nie wyrobimy. Tylko czy jest w ogóle jakaś alternatywa oprócz x86 pod względem wydajności? Bo jeśli nie to trzeba się za to zabrać jak najszybciej, niezależnie od tego czy się to komuś podoba czy nie, bo może się okazać, że to jedyne wyjście.

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2013 23:47:00 przez Tom3k
[#14] Re: Pegasos 3 i MorphOS 4.x

@Ender, post #1

Mnie bardziej interesuje ten malinkowy kierunek

https://www.power.org/solution/p-cubed/

i licze na MOSa, na czyms tym, jak bedzie

to tak z projektow bardziej realnych

---
Z nierealnych to mala plytka ITX ze wspolczesnym SoC PPC 2Ghz (2 rdzenie) od Freescale z PCIex16/DDR3/4xSATA/8xUSB/Audio5.1 itd. plus wsparcie w systemie tj. OpenGL, cos na wzor CUDA... reszta w zasadzie moze zostac, moze przydalby sie jeszcze JIT do JSa w OWB :).

--
MOS na x86 to strata czasu. Wybor jednej plyty to juz totalny bezsens, bo to krotkoterminowe produkcje.
[wyróżniony] [#15] Re: Pegasos 3 i MorphOS 4.x

@Olo, post #12

A co jeśli za 5 lat okaże się, że ARM wygryzł x86? Będziesz jeszcze raz portował system? To już lepiej poczekać z tą przesiadką i skupić się na rozwijaniu systemu i porządkowaniu go aby w przyszłości jak najłatwiej przeportować go na dowolną platformę. A potem jak już PPC będzie uwierało, zobaczyć w którą stronę idzie rynek i pójść tak samo. Wydaje mi się, że na dzień dzisiejszy G5 daje przyzwoitą moc więc z przesiadką można poczekać.

Poza tym ta płytka "Asus E45M1-M PRO" ma ekonomiczny procesor AMD E-450. Strzelam w ciemno, że nie będzie to szybsze niż G5. Więc tym bardziej nie widzę sensu takiego portu.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem