[#3]
Re: Artykuł o historii GPU (ENG)
@Tomarkus,
post #1
o amidze dosłownie dwa zdania tylko
sam artykuł powinien mniej mówić o wynikach finansowych ATi a więcej o faktycznym postępie zaznaczając przynajmniej podstawowe różnice pomiędzy generacjami i kartami.
Brak też kilku niemiłych słów o jakości obrazu konkurencji 3dfxa w jedynym liczącym się wtedy trybie 16bit a szczególnie w kartach Riva TNT 1/2 które reklamowane były jako lepsze od Voodoo bo mające 32bit rendering... tylko że 32bit chodziło słabo i wymagało w najlepszym przypadku grę w rozdzielczości niższej => gorsza jakość obrazu. Voodoo w 16bit miał obraz ładny, szczególnie Voodoo3 ale już Riva miała obraz zwyczajnie patologiczny: kratownica na ekranie
poza tym kupiłem kiedyś dość tanio GeForce 256 bo sprzedawca się chyba pomylił (a ja nie ośmieliłem się zakwestionować niedorzecznie niskiej ceny

) i mimo że to była świetna wydajnościowo karta i w ogóle to w tamtym czasie lepiej było mieć Voodoo3 i zamieniłem się z kolegą (on dopłacił) na V3 3000 na którym wszystkie gry ogrywało się świetnie. I mimo że GeForce już miał wystarczająco pary aby 32bit obsługiwać to albo gry go nie obsługiwały albo wyglądały tak czy siak słabo w porównaniu do Glide, a to input lag większy a to to a to tamto. Były też takie które lepiej chodziły i wyglądały na GeForce jak chociażby Quake3 ale suma sumarum imho bilans lepiej wychodził dla Voodoo ponieważ mimo wszystko Q3 na Voodoo chodził i wyglądał poprawnie czego nie można powiedzieć o np. Unrealu (czyli też DeusEx i masie innych gier na tym silniku !)
Oczywiście marketingowo 3dfx popełnił samobójstwo kupując STB i nie doklejając nawet byle jakiego 32bit. Gdyby VSA100 było odpowiedzią na Rivę TNT 2 (a nie spóźnioną odpowiedzią na GeForce i to odpowiedzią bez T&L) to sprawa mogłaby się skończyć inaczej dla 3dfx...
No ale cóż, nie takie firmy upadały przez techniczne niedopatrzenia i głupie decyzje zarządu ...



