[#2]
Re: Zapowiedzi nowych gier
Może najpierw coś na rozgrzewkę zanim zabiorę się za coś większego.
Napisałem wczoraj
program, który liczy sumę ciągu liczbowego wprowadzonego przez użytkownika.
Program działa w kilku fazach:
1. Przekształca ciąg tekstowy w ciąg liczb całkowitych,
2. Liczy sumę danego ciągu liczb.
Jak się okazało kluczowe jest
dokumentowanie kodu. Tylko dzięki temu nie będę już kasował programów, które już napisałem. Dalej ważny jest
logiczny podział kodu na funkcje oraz typy złożone. Z tym miałem bardzo duże problemy.
Dokumentacja uodparnia kod na błędy, jak również czyni go czytelnym (nawet po miesiącu pracy nad programem wiadomo co funkcja robi). Musi być jasno sprecyzowane co funkcja pobiera, co robi i co zwraca. Dotąd olewałem ten ważny aspekt programowania.
Funkcje nie muszą być uniwersalne, mogą mieć ściśle określone wąskie zastosowanie. Ważne jest, by były niezależne od siebie i
modułowe. Na przykład w moim programie jest funkcja, która przekształca ciąg znaków (cyfr) w ciąg liczbowy oraz jest funkcja, która dla dowolnego ciągu liczb oblicza sumę.
Ta funkcja pracuje na dowolnym ciągu liczb, niekoniecznie utworzonym przez to przekształcenie. Zarazem nie trzeba koniecznie liczyć sumy, może to być średnia arytmetyczna itd.