Po 1sze - To Perfect Pix pojawiło się ok 2-3 miesiące temu, a Batman Forever 5 lat temu. I nie ma w nim żadnego z tricków jakie ten program udostępnia. Oba stworzył ten sam koder niejaki Rino, ale o nim za chwilę.
Po 2ie - Źle policzył kolory. Już we wspomnianym demie BF jest scenka w którym mieszają się poziome paski we wysokiej rozdziałce (wąziutkie zlewające się ze sobą pikselki), i wyświetla napis (w wolnym tłumaczeniu) "Czy 729 kolorów już wygląda jak True Color?". Zapewne wziął tę liczbę mnożąc 27 przez siebie. Co każdy na kalkulatorze może sprawdzić. Ostatnio skapnął się że przesadził, bo przecież zmieszanie dajmy na to koloru zielonego z czerwonym da to samo co zmieszanie czerwonego ze zielonym, więc od tej dużej liczby odjął podstawowe 27, wynik podzielił przez 2 i dodał 27 z powrotem, ot i wyszło mu w palecie 378 kolorów. Tyle że w tej liczbie nadal jest sporo kolorów które są identyczne, bo np zmieszanie kolorów 10 turkus z 19 blada zieleń da wrażenie identycznego koloru co 9 ciemna zieleń z 20 błękit. I podobnych przykładów jest ponad 200.
Skąd wogóle to złudzenie większej liczby kolorów? - Trzeba mrugać jakimś pikselem między dwoma kolorami z oryginalnej palety, albo wyświetlając na przemian 2 ekrany, albo drugi z nich wyświetlać w nieparzystych liniach w interlejsie. A skoro w CPC każda z 3ech składowych RGB może mieć 3 jasności od zgaszonej (0) przez wpół jasności (1) do pełnej (2), to mamy 3*3*3=27. A mrugając uzyskujemy dodatkowo jasność pośrednią między 0 a 1 oraz taką między 1 a 2. Co w sumie daje 5 odcieni dla każdej składowej 5*5*5=125. W tym 27 takich które nie mrugają, a większość pozostałych można uzyskać na kilka sposobów, z tym że najlepiej używać takie pary kolorów które mają możliwie najbardziej zbliżone do siebie nr bo wtedy to mruganie jest najmniej widoczne. I nic więcej nie wyczarujemy. :)
Jak ktoś chce zobaczyć przykład jak takie pośrednie mrugające kolory wyglądają to niech w Amstradzie wpisze SPEED INK 1,1 a potem np BORDER 4,9 to da szarość 25%, albo 17,22 to szary 75%, lub 13,15 daje beż. A pewnie nie widzieliście takich kolorów na CPC. ;)
Ale się rozpisałem o kolorach a przecież o Pinbolu chciałem pisać i o Rino. ;)
Amstradowa społeczność jest dość niemrawa i mało płodna w nowy soft zwłaszcza demkowy, porównując ją z Comodorowską. I choć niewielką liczbę posiadaczy CPC można by uznać za okoliczność łagodzącą, to Atarowców wcale więcej nie jest, a ich poczynania w samej tylko PL są bardziej imponujące niż pół Europy Amstradowców razem wzięte. I nie jest wielkim pocieszeniem to, że na Apple czy MSX powstaje tego jeszcze mniej. Dlatego trochę to obciachowe że demo które od 5 lat uważa się za najlepsze na CPC zrobił Amigowiec - Rino (znany z Batman Vuelve Demo na OCS). I to jako debiut koderski na nieznanej mu platformie. Ci co znają angielski kojarzą jego zadziorne teksty z BF. Tak dla próbki (moje tłumaczenie z pamięci) "Ej komodziarze jeśli chcecie pisać najlepsze demka na 8bit to wybraliście niewłaściwą platformę" po czym następują sceny których nie da się zrobić na C64. Albo: "co z wami Amstrdowcy macie najlepszego 8bit a tworzycie najsłabsze demka..." po czym następują sceny na FullScreenie (25K pamięci graficznej) które dotąd widzieliśmy w CPC w okienku 10x10cm (na standardowym monitorze) i to mniej płynne. A dotąd wszyscy myśleli że to jest NIE-MO-ŻLI-WE. :D
Perfect Pix - narzędzie do pikselowania na CPC w Overscanie (a pojawiły się 3 podobne w ostatnich 2óch latach), tyle że tu mamy w bród kolorów. Choć osobiście wolałbym program do konwersji obrazków jpg/gif/png na takie wykombinowane tryby jakie używa ten program.
Pinball Dreams na CPC jeszcze się nie ukazał, ani żadne grywalne demko. Od paru tygodni droczy się z fanami na forach pisząc że - już za chwilę już za momencik - Jego zdaniem wszelki komercyjny soft (z wyjątkiem FutureOS, choć on właściwie nie jest komercyjny), jaki widzieliśmy na CPC wykorzystywały z zaledwie 10% możliwości tego komputera. Jego słynne demko Batman Forever wykorzystało 60%, a ta gra wykorzysta ok 40%. I cóż widzimy na dostępnym filmiku? - Screeny tytułowe, ten z rekordami oraz ten z wyborem stołu to 2 ekrany nałożone na siebie w interlejsie. Jeden ma szersze piksele i 16 kolorów a 2gi węższe co "zaokrągla ząbki" i daje złudzenie większej rozdziałki, efekt przypomina obraz z Atari ST. Widzieliśmy to już w kilku produkcjach w tym także w grze Imperial Majong która ukazała się dopiero co. A kiepskie emulatory nie potrafią tego prawidłowo wyświetlić. Kompresja filmiku niweluje drżenie jakie zapewne będzie widoczne na prawdziwym CPC oraz na emulatorze, zwłaszcza jeśli nasz wyświetlacz "mryga" z inną częstotliwością niż wielokrotność 50Hz. Natomiast sam stół jest zrobiony w zwykłym MODE 0 czyli szerokie piksele i 16 kolorów + dithering. To jest w nim niezwykłe to płynniutki pionowy scroling. Nawiasem mówiąc łatwiejszy do uzyskania na CPC niż poziomy. Oraz tylko jeden sprajt kuleczka. :) Dotąd widziałem na CPC dwa inne pinballe i oba tak żałosne że wstyd pokazywać. A kończąc mój przydługawy wywód, w ostatnich 3 latach ukazało się na CPC po kilkadziesiąt gier rocznie czego się nie spodziewałem, bo wcześniej pojawiała się jedna na kilka lat, plus kilka rocznie niespełnianych zapowiedzi. Oby tak dalej. :)
Zapraszam fanów CPC na jedyne polskojęzyczne forum o tym kompie:
http://speccy.pl/forum/index.php/board,20.0.html