[#1] Historia PC w USA
Myślę, że tu pasuje najlepiej.
[#2] Re: Zapowiedzi nowych gier
A gdzie można zobaczyć wyniki tego głosowania, bo jakoś mi umknęło.

Edit,
Dobra już znalazłem. Jest w tym filmiku ok 31m 40s.
https://www.youtube.com/watch?v=NB_VBl7ut9Y&t=917s

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2018 20:54:51 przez ZbyniuR
[#3] Re: Zapowiedzi nowych gier

@ZbyniuR, post #2

pytanie czy tym głosującym chodziło o takie PC jakie ostatecznie David (8bit guy) wybrał (CGA/Tandy + XT/AT).
Bo mam wrażenie że mogło chodzić o współczesne PC.
I nadal (coraz bardziej) jak tak siedzę i myślę to uważam robienie konwersji na PC jest średnim pomysłem. Ale jego wola...

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2018 09:27:17 przez retronav
[#4] Re: Zapowiedzi nowych gier

@retronav, post #3

ja w ogole nie kumam jak mozna odpalac cokolwiek na starych grzybach XT/AT, toz to plesn straszna. Grzyby nie maja zadnego klimatu i sa denne.

Szkoda, ze nie wybral Atari, bo cos takiego na atarynce to juz cos! no ale kodowanie na x86 bedzie zapewne sporo latwiejsze.
[#5] Re: Zapowiedzi nowych gier

@retronav, post #3

@retronav - A o jakie PC miałoby chodzić widzom kanału "8bitowego kolesia" ? Tym bardziej że na lepszych przecież pójdzie też. Zresztą ja go zrozumiałem tak że będą 3 wersje grafiki w tym i VGA. I znalazł sobie grafika więc brzydkie nie będzie.

Tyle że trochę mu to zejdzie, skoro po wstępnych testach uznał że aby działało szybko nawet na najwolniejszych PC z tą nieco lepszą kartą, to trzeba będzie napisać w asemblerze, którego jeszcze nie zna.

Ale robi to trochę dla frajdy, trochę dla sławy. Widać woli to niż wędkowanie. ;)

Atarka druga więc jak pokończy inne projekty to może zrobi i dla niej. :)


@selur - W USA PeCety były najpopularniejszymi 16 bitowcami, drugie miejsce miały Makówy. O innych mało kto słyszał, a jeszcze mniej miało z takimi do czynienia, coś jak u nas Amstrady czy ST-ki. Więc wybór był prosty.

Poza tym tamtejsze PC przeciwnie do naszych były we większości markowe. A te domowe przeciwnie do biurowych miały układy dźwiękowe praktycznie już od 1984 gdy pojawił się Tandy 1000, wraz z pakietem użytecznych programów. Nie tak jak u nas w Amigach, których dyski systemowe najczęściej służyły do skasowania.

Na markowe retro sprzęty ludzie się tam spłukują jak u nas na Amigi. Zwłaszcza te w dobrym stanie z pudełkami, instrukcjami i dyskietkami. Tam niejeden posiadacz PC kupował sobie kolejne generacje sprzętu tej samej marki. A składaki służą albo do podratowania uszkodzonych markowych albo na podpałkę. Tyle że u nas PieCyki występują tylko w tej ostatniej opcji.
[#6] Re: Zapowiedzi nowych gier

@ZbyniuR, post #5

Ahemn...
Nie lecisz trochę po bandzie i mieszasz fakty z tym "wydaje mi się"?
AdLib powstał w 87 roku, kosztował wtedy koszmarne pieniądze, i nim się upowrzechnił w 89 roku, trochę czasu minęło.
Covox powstał w 86r ale był kiepsko wykorzystywany i raczej srednio się andawał do wolnych, wówczas, pecetów...
Wbrew temu co piszesz, PC, szczególnie te "domowe" w wydaniu TANDY, nie dość, że nie miały układów dźwiękowych przez długi czas, to podobnie nie miały także dysków twardych.
No ale fakt, że ich prostota (zero HDD, zero dźwięku) robiła z tego takiego domowego PC, który nie był wcale (dużo) droższy od ST czy Apple II.
I m.in. dzięki nim, w amerykańskich domach, PC się upowszechniły na długo przed Europą, nie mówiąc o Polsce.
JAsne, były koszmarne pod każdym względem ale, dla Amerykanina, tanie i popularne.
A to jest najważniejsze w upowszechnieniu się HW. Nie jakieś tam możliwości a dostępność, cena i to czy twój kumpel.znajomy też to ma.

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2018 12:06:50 przez michalmarek77
[#7] Re: Zapowiedzi nowych gier

@michalmarek77, post #6

Firma Tandy była popularna w USA już pod koniec lat 70ych dzięki swoim TRS-80, a zwłaszcza modelowi CoCo.

Tandy 1000 to klon IBM PCjr. Oba z 1984 i oba maja układ dźwiękowy Texas Instruments SN76489 na płycie głównej. Parametry i brzmienie zbliżone to Yamahy AY3. (taki sam stosowano w TI-99/4 oraz w konsolkach SEGA. A u nas takie układy w PC były praktycznie niespotykane.

Podobnie jak ich układ graficzny tzw TGA (640x200 4kol, 320x200 16kol), także u nas praktycznie nieznany, a tam inne firmy aby sprzedać swoje PC musiały je reklamować jako "kompatybilne z Tandy 1000", dzięki obecności tych dwóch układów, bo właśnie na taki konfig pisano gry. A u nas EGI były za drogie a CGA nie miały wyjścia Composite dzięki któremu wyglądały całkiem przyzwoicie, stąd tak marne u nas wyobrażenia o tym jak gry wyglądają na PC.

Do tego nawet jak nie miałeś twardziela to miałeś MS-DOS w ROM. Chyba nie trzeba tłumaczyć jakie to wygodne. Najtańsza wersja miała obudowę podobną do A500 a w niej zasilacz i stację 5.25", więc faktycznie na twardziela które wtedy miały rozmiar 5.25" nie było w nich miejsca, ale były także wersje z osobną klawiaturą a tam już nie było takiego problemu. Dopiero 3 lata później gdy zarówno FDD jak i HDD zmniejszyły się do 3.5" mieściły się razem także w tych najmniejszych obudowach "wszystko w jednym", (prócz monitora).

Znaczna część gier jakie powstały na Amigę powstała w Europie i nie działa na amerykańskich wersjach z tylko NTSC. Amigowe reklamy porównują jej cenę do IBM i Maca, ale to Tandy już nie, bo wypadłyby blado. W dodatku zanim Amiga staniała na tyle by ktoś zechciał ją kupić, to lista tytułów dostępnych na poprawionych już Tandy z EGA, Covoxem i szybszym prockiem miażdżyła tą śmieszną listę do Amy. A pecetów było już wtedy naście mln w samych USA, podczas gdy Amigi liczono w tysiącach i to na całym świecie.

A do tego Tandy były kompatybilne z PC a Amigi nie. A tymczasem polscy Amigowcy dziwią się czemu Amerykanie nie kupowali Amig. :D
[#8] Re: Zapowiedzi nowych gier

@ZbyniuR, post #7

Ja sie nie dziwie czemu w USA nie kupowano Amig ale dziwie sie jak mozna podniecac sie PC'tem AT/XT jako retro sprzetem. PC nie mial w sobie absolutnie niczego co czynilo go nietuzinkowym.
[#9] Re: Zapowiedzi nowych gier

@selur, post #8

Ja myślę że tu raczej nie chodzi o jakieś obiektywne parametry, tylko po prostu o to z czym się nam kojarzy dzieciństwo/młodość, a to jest w pełni subiektywne.
[#10] Re: Zapowiedzi nowych gier

@ZbyniuR, post #9

O to to. Starych pecetów bym nie skreślał, bo podobał mi się klimat dosowych gier, zwłaszcza fpp w okolicy wydania Quake'a. Były takie perełki jak Chasm: The rift czy też nasz polski Pył. No i dzieciństwo mi się dość mocno kojarzy z zaglądaniem przez ramię bratu jak pisał jakiś kod w turbo pascalu. No i fajnie było się wbić bezpośrednio na kartę graficzną w trybie 13h. Tyle że to akurat szybko mnie znudziło, bo wszystko się robi procesorem. Wkurzanie się na czipset rulez ;)
[#11] Re: Zapowiedzi nowych gier

@teh_KaiN, post #10

ta tylko pomyliles troche epoki - Quake\Duke to rok 1996 to juz nawet Pentium MMX z kartami VGA\SVGA
..a AT\XT to lata 1986-1990.
[#12] Re: Zapowiedzi nowych gier

@selur, post #11

A to masz rację. Tamto to padaka ;)
[#13] Re: Historia PC w USA

@recedent, post #1

a wracajac do tematu gry... :P obejrzalem sobie longplaya z Planet X2 na C64 i uwazam, ze pomysl jest swietny ale gra jest jakby troche niedokonczona. pomysł
Ma w zasadzie tylko jeden skuteczny sposob na wygranie, co jest zbyt mala iloscia jak na strategie.
Szkoda, ze autor nie pokusil sie o kolejna rozbudowana wersje na te sama platforme tylko odrazu zmienil sprzet na PC.
[#14] Re: Historia PC w USA

@selur, post #13

A jak już jesteśmy w temacie retropecetów, to wyszła na jaw "dziura" o nazwie JoyKill!

Co do samej strategii - napisanie czegoś pokroju tej gry na małej planszy w sumie nie byłoby aż takie trudne. Ja się tym nie zajmę bo mam już za dużo na karku, ale może ktoś, coś? Kiedy Selur zrobisz jakąś nową grę? ;)
[#15] Re: Historia PC w USA

@teh_KaiN, post #14

Ta ale po co PLanet X2 na Amige, to by byl wyczyn na Zx spectrum.
Na Amige to lepiej poczekamy na DUNE 3 :)
[#16] Re: Historia PC w USA

@selur, post #15

A może pora robić małe rzeczy - niech i będą godne ośmiobitowców, ale w jakości z górnej półki. A potem się poprzeczkę będzie podwyższać. Chyba lepiej tak niż jedna gra na x lat, która ma niewiadome szanse na ukończenie.
[#17] Re: Historia PC w USA

@teh_KaiN, post #16

Ta ale o malych rzeczach po tygodniu nikt juz nie pamieta. Tylko wielkie dziela przechodza do historii.
Jak ktos chce byc jak Sid Meier, to nie moze pisac Sokobanow, Puzzli czy Dreamow Of Rowanow szeroki uśmiech

Ja chce zobaczyc nowa gre, ktora sie znajdzie przynajmniej w amigowym top 30 !
[#18] Re: Historia PC w USA

@teh_KaiN, post #14

A jak już jesteśmy w temacie retropecetów, to wyszła na jaw "dziura" o nazwie JoyKill!


Hahaha, z tymi joystickami dobre, 50 metrów kabla i wystawić na zewnątrz
[#19] Re: Zapowiedzi nowych gier

@teh_KaiN, post #10

Pierwszy raz dziś trafiłem na wykres który pokazuje jak się zmieniała sprzedaż PC wg generacji zastosowanych procesorów.



Oraz udział w procentach popularniejszych marek już od lat 70ych aż po współczesność. Po prawej widać jak od paru lat smartphony zabijają PeCety. A parę lat temu nie sądziłem że to nastąpi tak szybko.

[#20] Re: Zapowiedzi nowych gier

@ZbyniuR, post #19

Siedem lat później, boom na smartfony chyba już jako taki minął, większość w kieszeni ma już takie coś a zdecydowana większość ludzi w moim otoczeniu nadal siedzi przed pecetami. Co poszło "nie tak"? ;)

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2018 13:35:07 przez teh_KaiN
[#21] Re: Zapowiedzi nowych gier

@teh_KaiN, post #20

Kolejny przykład osoby która myśli że jest pępkiem świata. W Europie mieszka tylko co 7-my człowiek, a nie większość. Na świecie jest więcej takich ludzi które nigdy nie miały komputera niż takich które jakiś mają. A ci pierwsi właśnie w obecnych czasach osiągają dochody które pozwalają im kupić sobie smartphona. Mobilne procki tak tanieją że na świecie jest więcej ludzi którzy mają komórkę, niż takich co mają ubikację ze spłuczką.

Parę lat temu zmniejszył się średni roczny wzrost mocy nowych procesorów z ok 50% na 20%. Czyżby pogoń zmieniła kierunek na niższe zużycie prądu zamiast zwiększania mocy?



Mimo że nadal co 2 lata podwaja się ilość tranzystorów z których zbudowane są nowo konstruowane procki. Intele są niebieskie, a Motorolki i PPC czerwone.



A tu więcej szczegółów: https://en.wikipedia.org/wiki/Transistor_count

Pierwszy CPU Intel 4004 z 1971 roku miał 2300 tranzystorów, a obecnie (2017) 32-rdzeniowy procesor AMD Epyc ma 19 mld tranzystorów.
Pierwsze GPU z 1997 roku miały po 3.5 mln tranzystorów, a obecne w 2017 już 21 mld.
Pierwsze FPGA z 1997 miały ponad 70 mln tranzystorów, a obecne ok 20 mld.



Ostatnia aktualizacja: 18.03.2018 14:35:39 przez ZbyniuR
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem