[#1] Możliwości 8-bitowców
Przeniesione
[#2] Re: Zapowiedzi nowych gier
Pokey to bidny brzęczyk przy SIDzie.
[#3] Re: Zapowiedzi nowych gier

@ingenic, post #2

Pokey to bidny brzęczyk przy SIDzie.


Jako argument popierający tą tezę podam że do Atari XL/XE ktoś stworzył (a ktoś z nich korzysta) dodatki z układami SID, a do Commodore 64/128 nikt nie czuje potrzeby dokładać POKEY.
[#4] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Solo Kazuki, post #3

Dokładanie czegokolwiek do C64 jest obrażaniem jego użytkowników. Dlatego mało popularne są georamy, reu czy dualsidy, a także wykorzystywanie więcej niz 64kb. Należy się cieszyć, że w pewnym momencie userzy wyszli spod głazu i przyjęli taką nowoczesność jak stacja dysków bo znając mentalność komodorowców jakby taśmy były odrobine wygodniejsze to nawet tej biednej 1541 by nie wykorzystali. Support dla 1571 czy 1581 nie istnieje, SDIEC jest supportowany lub nie. Komodorowcy żyją w błocie pod ziemią i rzadko wypełzają na powierzchnie.

Sytuacje ratuje tylko oprogramowanie bo jest najlepiej dopracowane ze wszystkich 8 bitów, ale co po tym, jak pewnych ograniczen sie juz nie przeskoczy.

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2020 14:10:18 przez michal_zukowski
[#5] Re: Zapowiedzi nowych gier

@michal_zukowski, post #4

A czego Ty chcesz więcej od najlepszego ośmiobitowca ? C-64, stacja, Final III, dwa joye wystarczają do 99,9% czynności. Natomiast zupełną nieprawdą jest pisanie o użytkowaniu magnetofonu, bo wynikało z ceny, a nie z "widzimisię" użytkownika. Zakup stacji był równoważny z zakupem samego C-64, więc siłą rzeczy korzystało się z tego co było tańsze i dostępne.
[#6] Re: Zapowiedzi nowych gier

@michal_zukowski, post #4

Co też kolega opowiada? To chyba w latach 80 i 90 tak było. Do C64obecnie jest pełno rozszerzeń wszelkiego rodzaju, jest wiele SIDów jak i syntezator FM. Jest REU i coraz więcej produkcji go wykorzystujących. Jest także coś a la Amigowe turbo w postaci SuperCPU a także rózne podobne go emulujące. Obsługa 1571, 1581 jak i IDE64 jest coraz częstsza, wychodzą nawet specjalne wersje gier czy programów które miały z wymienionymi problemy (niektóre działały bez problemów). Co do SD2IEC to nie jest problem z supportem, bo tym zajmuje się firmware tego rozszerzenia, tylko z dokładnością tego firmware. Istnieje też UK1541 czy 1541U które mają o wiele dokładniejszą emulację stacji dysków. Obsługa obrazów dysków D71 (dla 1571) jak i D81 (dla 1581) jest we wszystkich rozwiązaniach wymienionych przeze mnie, a są także inne (np SDBox). Co do ograniczeń, powstają gry z obsługą REU czy SuperCPU więc nie jest tak jak piszesz.

Osobiście nie znam nikogo kto by miał tylko C64 i magnetofon, a sam mam na razie C64C + stację 1541-II + SD2IEC ale myślę o rozbudowie.
[#7] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Solo Kazuki, post #6

Na Atari, Amstradzie czy msxie nie ma raczej nowych gier który by wykorzystywały 64kb. W Atari to entry level ma 320kb, w Amstradzie 128kb, w MSX 256 (w tym 128 vram). Nawet spekctrum gdzie większość modeli ma 48kb ma bardzo duzo nowych produkcji pod 128. Tylko złomodore 64kb i ograniczenia. Większość powyższych kompów ma możliwość względnie łatwego podłaczenia stacji 3.5", oczywiście prócz c64. Nawet jakbyś miał 1581 to i tak niewiele uruchomisz na tym. Supercpu nie jest produkowane, jest trudnodostępne i praktycznie nie ma nowego softu. Z sensownych rzeczy to chyba tylko SuperMario bros wykorzystywał ostatnio lepsze procki. Sdiec jest wiele lat na rynku i twórcy nadal robią swoje loadery niezgodne z nim. C64 to skansen 8bitowego sprzętu.

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2020 14:51:13 przez michal_zukowski
[#8] Re: Zapowiedzi nowych gier

@ingenic, post #5

Najlepszego? Polecam wrócić do rzeczywistości. To, że coś jest najpopularniejsze i ma najlepszy soft wcale nie znaczy, że jest najlepsze.

Taki Apple2gs zjada C64 na śniadanie, lepsze Msxy2 tańczą kółeczka wokół C64 a Amstrad 6128plus ma gorszą tylko muzykę, resztą bije C64. Nawet C128 jest lepszy (bo przecież trudno uznać lepsze za gorsze).
[#9] Re: Zapowiedzi nowych gier

@michal_zukowski, post #8

No ale komputer to soft. Co mnie obchodzi hardware, kiedy to software się używa a na hardware sobie można tylko popatrzeć. Chyba , ze ktoś lubi sobie pomajstrować.
[#10] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Aniol, post #9

To, że kiedyś, jak już się wszystkim znudzi C64 to się przerzucą na inne 8bitowe sprzęty, który dają większe możliwości, a C64 zaczyna zjadać własny ogon bo co mi po milionowej grze w SEUCKu. Nawet plus4 ma lepsze możliwości bo tam adresacja większej ilości pamięci jest juz w hardware. Poza tym ted ma niezle mozliwości graficzne:


Amstrad cpc plus:


MSX2:






Ostatnia aktualizacja: 16.09.2020 19:45:22 przez michal_zukowski
[#11] Re: Zapowiedzi nowych gier

@michal_zukowski, post #8

a Amstrad 6128plus ma gorszą tylko muzykę, resztą bije C64

Faktycznie uklad dziekowy jest taki sam jak w starym amstradzie, ale za to jest dma, ktore mozna wykorzystac do np. odgrywania sampli praktycznie bez wykorzystania cpu... Niestety, malo kto o tym wie, bo te modele Amstrada pojawily sie za pozno i byly sprzedazowa porazka ...
[#12] Re: Zapowiedzi nowych gier

@docent, post #11

Tu ładnie słychać sample w dma:


Z drugiej strona na C64 po latach osiągnięto to:

a pewnie ALgotech nie powiedział ostatniego słowa

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2020 22:54:32 przez michal_zukowski
[#13] Re: Zapowiedzi nowych gier

@michal_zukowski, post #10

Sorry za ciągnięcie offyopa ale fajnie że pokazałeś Aleste 2 z Msx2. To jest majsterszyk jesli chodzi o gry na 8bit. Zreszta nawet większość podobnych produkcji na Atari ST rozklada na łopatki.
[#14] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Solo Kazuki, post #3

Jako argument popierający tą tezę podam że do Atari XL/XE ktoś stworzył (a ktoś z nich korzysta) dodatki z układami SID, a do Commodore 64/128 nikt nie czuje potrzeby dokładać POKEY.


Zrozumiałeś zupełnie opacznie - chodzi o to, że na Atari da się udawać SIDa (i można to też robić programowo, choć wymagany jest szybszy procesor), zaś na C64 nie da się udawać POKEYa.



Wszystkich, którzy lżą atarowski układ dźwiękowy (choć pomijacie skrzętnie fakt, że to NIE JEST układ służący jedynie do generowania dźwięku, w przeciwieństwie do SIDa) polecam posłuchać choćby utworów Makarego Braunera, który wydobywa z tego - bądź co bądź bardzo prostego układu - niesamowite dźwięki. Jak widać, SID to jest cudo (i zawsze będę tak twierdził), ale Pokey jest też świetny - po prostu jest... inny.

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2020 08:17:40 przez Drakon
[#15] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Drakon, post #14

No ja fanem POKEYa nie jest, ale ten kawałek jest naprawdę dobry OK, co nie zmienia faktu, że niektóre piski są na granicy "krwawienia ucha"
[#16] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Drakon, post #14

Wszystkich, którzy lżą atarowski układ dźwiękowy (choć pomijacie skrzętnie fakt, że to NIE JEST układ służący jedynie do generowania dźwięku, w przeciwieństwie do SIDa) polecam posłuchać choćby utworów Makarego Braunera, który wydobywa z tego - bądź co bądź bardzo prostego układu - niesamowite dźwięki.


zarąbiste

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2020 09:39:03 przez snajper
[#17] Re: Zapowiedzi nowych gier

@BULI, post #15

co nie zmienia faktu, że niektóre piski są na granicy "krwawienia ucha"


Oczywiście. Taka jest (niestety) charakterystyka POKEYa. Natomiast to, co ludzie potrafią z niego wycisnąć, to jest magia.

Cały czas należy pamiętać, że SID to układ zaprojektowany od początku do końca pod kątem generowania dźwięku.
Natomiast POKEY - OBOK generowania dźwięku - zajmuje się także obsługą klawiatury i portu szeregowego, obsługą potencjometrów i jest dodatkowo generatorem liczb pseudolosowych.

No i fajnie byłoby pamiętać, że POKEY jest też starszy od SIDa.

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2020 09:51:35 przez Drakon
[#18] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Drakon, post #17

A pokey może robić emulowanie odtwarzania sampli tak jak SID w tym video co wrzuciłem czy tylko pipczenie?
[#19] Re: Zapowiedzi nowych gier

@michal_zukowski, post #18

Tak, może - są nawet trackery natywnie wspierające sample, choćby Music ProTracker (dodam dla ciekawych, że MPT powstał w 1994 roku).
[#20] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Drakon, post #17

SID poza dźwiękiem zajmuje się także obsługą potencjometów i generacją liczb pseudolosowych. To tak gwoli wyjaśnienia. Dodam także że SID potrafi również odtwarzać sample (jest kilka metod), a nawet mieć dodatkowy "wirtulany" czwarty kanał (na rejestrze głośności) głównie właśnie do odtwarzania sampli. Poniżej przykład z metody chyba najnowszej, gdzie 4 kanały sampli (moduł trackerowy) są miksowane na drugi kanał SIDa, co daje 2 kanały synth i 4 digi.

[#21] Re: Zapowiedzi nowych gier

@Solo Kazuki, post #20

Masz rację. Zapomniałem, że 3 kanał można wykorzystać jako generator liczb. Biję się w piersi. O potkach nie wspomniałem, bo to chyba każdy wie - natomiast chodzi o pokazanie różnicy, ile rzeczy WIĘCEJ POKEY robi w kompie.
Moim celem nie jest negowanie SIDa i przekrzykiwanie się jak przedszkolak, że POKEY czy SID jest lepszy, bo to zupełnie błędne rozumowanie.
Chodzi o to, że większość kojarzy dźwięki z Atari chyba jedynie z piskami z SELF-TESTu, a jest naprawdę ogrom naprawdę fajnych utworów i możliwości. Makary Brauner zresztą co rusz odkrywa nowe.

PS To, o czym piszesz w kwestii technikaliów SIDa wie chyba każdy, kto się muzyką chip choć trochę interesuje. :)
PS2 Idąc dalej w technikalia, możliwe jest nawet odtwarzanie 1-bitowej muzyki na atarowskim GTIA (układ współodpowiedzialny za uwaga - wyświetlanie obrazu).



Ostatnia aktualizacja: 17.09.2020 12:32:28 przez Drakon
[#22] Re: Zapowiedzi nowych gier

@michal_zukowski, post #7

Kolega się trochę mija z prawdą.
Spectrumów 48k wyprodukowano tylko 2mln, a wersji 128k 3mln, a sugerujesz jakby tych drugich było mało.
W CPC większość demek i nieliczne najbardziejsze gry się robi pod 128K, ale większość gier i kiedyś i dzisiaj nadal chodzi na 64K, choć bywa że nie mają przez to muzy, sampli albo ekstra plansz.
W Atarkach te tanie współczesne wgrywadełka udają super szybkie magnety a nie stacje, więc mają kłopoty z dogrywaniem, dlatego obchodzi się to przerobieniem gier do takiej postaci aby wszystkie elementy gry wczytywał na raz do dużego RAMu, mimo że oryginalnie te gry działały na 64K +stacja. Choć dzisiaj łatwiej znaleźć w necie te wersje pod wgrywadełka niż te pod stacje które nie wymagają ekstra pamięci.
A w C64 te lepsze produkcje demkowo gierkowe, dawniej jak i dziś wymagają stacji, bo w nich jest drugi procek i ekstra 32K RAMu. Więc sugerowanie że inne kompy szastają używaną pamięcią, a C64 tego nie robi jest trochę naciągane.

@Drakon - Ta bajeczka o tym że tylko Pokey tyle różnych cudów robi oprócz piszczenia, a inne brzęczydła już nie, też jest grubą przesadą. Piszczące scalaki do piszczenia potrzebują tylko naście nóżek, tak jak np w 8bitowych Segach, a przecież i SID i AY3 mają ich ze 40. Bo w C64 bez SIDa komp nie widzi Joyów i coś tam jeszcze (koledzy już wymienili), a w CPC bez sprawnego AYka zapomnij o klawiaturze, joyach i sterowaniu magnetem. Więc mamy tu więcej podobieństw do uniwersalności Pokeya niż różnic.

Zresztą po co o tym przypominać przy dyskusjach o dźwięku?
Domagacie się forów? Mamy bardziej wyrozumiale oceniać piosenkarkę która umie też gotować? szeroki uśmiech

Pokeyowe pierdzenie na SIDie już słyszałem, ale SIDowych na Pokeyu nie. Więc proszę nie opowiadać o tym co się komuś śniło. :)
[#23] Re: Zapowiedzi nowych gier

@ZbyniuR, post #22

Ta bajeczka o tym że tylko Pokey tyle różnych cudów robi oprócz piszczenia, a inne brzęczydła już nie, też jest grubą przesadą. Piszczące scalaki do piszczenia potrzebują tylko naście nóżek, tak jak np w 8bitowych Segach, a przecież i SID i AY3 mają ich ze 40.


Oj tam bajeczka zaraz. Oceniasz mozliwosci ukladow liczac ilosc nozek? Prosze bardzo: SID ma 8-bitowa szyne danych (8 nozek), 5-bitowa szyne adresowa (5 nozek), zasilanie (VDD+VCC+GND = 3 nozki), dwa zewnetrzne kondensatory (4 nozki), sygnaly CS + RW + RESET (3 nozki), sygnal zegarowy (1 nozka), dwa wejscia analogowe (2 nozki) uzywane w portach joystickow, jedno wyjscie audio (1 nozka), jedno wejscie audio (1 nozka). Razem 28 pinow. Nadal uzwazasz ze do piszczenia scalak potrzebuje nascie nozek a reszta to ekstra ficzery? Gdybys ocenial uklady po ilosci pinow to powinienes kochac POKEY-a za jego 40 nozek i nasmiewac sie z SID-a ktory ma ledwie 28 ;)

SID jest ukladem Audio, zaprojektowanym w tym celu od poczatku do konca. Jest swietny, naprawde swietny, bo taki tez cel przyswiecal projektantowi. POKEY to uklad audio ktory pod wzgledami dzwiekowymi jest gorszy od SID-a, a przy okazji jest tez generatorem liczb pseudolosowych (tak jak SID) uzywajac do tego 17-bitowego "wielomianu", ma 8 wejsc analogowych (SID ma 2), zajmuje sie tez skanowaniem klawiatury i generowaniem przerwan zwiazanych z klawiatura. POKEY obsluguje tez swego rodzaju port szeregowy, timery i generuje przerwania.

AY-3-8910 to uklad Audio ktory ma dodatkowo dwa osmiobitowe porty IO. I na tym sie wlasciwie lista dodatkowych ficzerow tego ukladu konczy. AY3 ma 40 nozek bo te dwa porty IO zabieraja ich juz 16, dodatkowo, kazde z trzech wyjsc audio wyprowadzone jest na osobny pin. Sprzetowy skaner klawiatury, generator liczb pseudolosowych, 8 kanalow A/D i port szeregowy to jednak bardziej skomplikowany "dodatek" POKEY-a niz dwa dwukierunkowe porty IO w AY3. Nie sadzisz?

Domagacie się forów? Mamy bardziej wyrozumiale oceniać piosenkarkę która umie też gotować?


Jak dla mnie nie. Wiem jak brzmi POKEY, mialem male Atari. Wiem jak brzmi SID, koledzy mieli C64. SID jest zdecydowanie lepszy, POKEY troche falszuje przy wyzszych tonach, ale kazdy ma swoj urok. Zakladam ze kolega chcial zwrocic uwage na to, ze POKEY robil przy okazji duzo wiecej niz tylko audio. Uklady stricte Audio tylko do tego byly tworzone. Dlatego tez nieraz byly duuuzo lepsze.

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2020 16:21:54 przez mschulz
[#24] Re: Zapowiedzi nowych gier

@ZbyniuR, post #22

W Atarkach te tanie współczesne wgrywadełka udają super szybkie magnety a nie stacje, więc mają kłopoty z dogrywaniem, dlatego obchodzi się to przerobieniem gier do takiej postaci aby wszystkie elementy gry wczytywał na raz do dużego RAMu, mimo że oryginalnie te gry działały na 64K +stacja. Choć dzisiaj łatwiej znaleźć w necie te wersje pod wgrywadełka niż te pod stacje które nie wymagają ekstra pamięci.


Sio2SD, Sdrive, Side to wszystko emulatory stacji dysków. W świecie Atari XL/XE magnetofonem (w jakiejkolwiek postaci) bawią się tylko fanatycy taśmy lub ludzie hobbystycznie rozgryzający magnetofonowe systemy turbo.

A w C64 te lepsze produkcje demkowo gierkowe, dawniej jak i dziś wymagają stacji, bo w nich jest drugi procek i ekstra 32K RAMu.


Stacja 1541 miała 2KB a nie 32KB - tyle by proste dane podliczyć i tyle. Bo potem trzeba to jeszcze po IEC przesłać a prędkością to nie grzeszy.
[#25] Re: Zapowiedzi nowych gier

@ZbyniuR, post #22

W Atarkach te tanie współczesne wgrywadełka udają super szybkie magnety a nie stacje, więc mają kłopoty z dogrywaniem, dlatego obchodzi się to przerobieniem gier do takiej postaci aby wszystkie elementy gry wczytywał na raz do dużego RAMu, mimo że oryginalnie te gry działały na 64K +stacja. Choć dzisiaj łatwiej znaleźć w necie te wersje pod wgrywadełka niż te pod stacje które nie wymagają ekstra pamięci.


Czy możesz rozwinąć, bo takich bredni dawno nie czytałem, ale może dowiemy się czegoś nowego z "fantastyki zmyślania" ?

Jedne z tańszych i popularniejszych "wgrywadełek" do XL/XE, Sio2SD i SdriveMAX, są pełnoprawnymi emulatorami stacji dyskietek i nie mają żadnych problemów z dogrywaniem, wystarczy używać obrazów dyskietek ATR a nie plików wykonywalnych XEX.

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2020 07:21:09 przez lopezpb
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem