[#1] atarowiec poszukiwany na gwałt.
kto mi wytłumaczy, jak uruchomić to coś ze str. 13 numeru 6 Tajemnic Atari? Zgrywusa i Tracker już odhaczyłem, ale jako że w tych atarusach jestem zielony, to przy każdym niepowodzeniu muszę szukać na ślepo. I tak szukam już od wczoraj, i mnie sto wujów strzela.
warsztat mam już ogarnięty, robię tylko copy-paste, konwersję do ATASCII i później w bejziku ENTER "H1:dupa". No a potem teoretycznie wystarczyć powinno RUN, tylko czy aby zawsze? Czy tego nie trzeba np. zapisać na kasecie i zbootować z niej? (próbowałem i tak)
przyglądając się innym listingom wydedukowałem, że może temu czemuś brakuje na początku tego, co wygląda jak "loader", a prezentuje się w innych, podobnych programach np. tak:
10 DIM A$(26):DT=1000:C=17:BS=1536:GOSUB 700
20 A=USR(BS):END
700 REM --- hex to data conv ---
710 FS=0:RESTORE DT:TRAP 750
720 FOR X=0 TO C:READ A$:POKE 53279,7
730 FOR I=1 TO 26 STEP 2
740 H=ASC(A$(I))-48:H=(H-39*(H>9))*16:L=ASC(A$(I+1))-48:L=L-39*(L>9):POKE BS+FS,H+L:FS=FS+1:NEXT I:NEXT X
750 RETURN
1000 [tu kod właściwy]

już se rozszyfrowałem, że DT to numer pierwszej linii, a C liczba linii do przerobienia. No ale dopisanie podobnego kodu na początku też nic nie pomaga.
różne kombinacje skutkują zwykle errorem 136 lub 19 (czyli że niby za mało pamięci (wtf, jak mu ustawiam pińset kilo?) lub eof (wtf2)).

natomiast gdy w pliku znajduje się sam kod podany w gazetce, po uruchomieniu przez RUN nie dzieje się nic. Tylko Ready i koniec.
tu pliczek z kodem, gdyby ktoś potrzebował do sprawdzenia.

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2022 11:01:34 przez snajper
[#2] Re: atarowiec poszukiwany na gwałt.

@snajper, post #1

To jest program ktory konwertuje dane z tego listingu w pliku do kodu maszynowego Atarusa-weglusa.
Jak juz program zostanie uruchomiony to do pamieci o addresie 1536 zostanie wpisany wlasciwy kod i trzeba go uruchomic spod tego adresu instrukcja uruchomiajaca kod maszynowy Atari.
Wuj wie jaka to instrukcja ale RUN odpala porgram w Basicu a nie w kodzie maszynowym, bo do kodu musisz miec jeszcze podany adres spod jaiego go odpalasz.
1
[#3] Re: atarowiec poszukiwany na gwałt.

@selur, post #2

trzeba wpisac w konsoli BASICA

Print USR(1536) [Enter]
[#4] Re: atarowiec poszukiwany na gwałt.

@selur, post #2

mówisz? To może kiedyś do tematu wrócę, żeby go rozgryźć. Dziś na szczęście już nie muszę - robiłem tylko w charakterze zastępstwa za drugiego korektora, który niefortunnie się zepsuł.
[#5] Re: atarowiec poszukiwany na gwałt.

@snajper, post #4

Doczytalem troche o Atari Basicu i sie okazuje, ze ten program w Basicu sam uruchamia program w kodzie maszynowym w linii 20 20 A=USR(BS) , wiec sam sie powienien odpalic i zadzialac.

Skoro nie dziala, to pewnie jest blad w listingu Basica ale najwazniejsze pytanie, co ten program w kodzie w ogole ma robic i czy w ogole widac jakis efekt na ekranie ?
Bo moze byc tak, ze program zadzialal ale na ekranie akurat nic sie nie pojawia.
[#6] Re: atarowiec poszukiwany na gwałt.

@snajper, post #1

Wszystkie listingi programów z konkretnych Tajemnic Atari sa dostępne tajemnice.atari8.info
[#7] Re: atarowiec poszukiwany na gwałt.

@selur, post #5

"Teraz krótki opis Boot-a, który stwarza poniżej wydrukowany program BOOT MAKER. Boot ten umożliwia wgranie do pamięci komputera dowolnego pliku binarnego oraz jego uruchomienie bezpośrednio po zainicjowaniu systemu operacyjnego. Dzieje się to bez obecności DOS-a ! Boot symulując działanie trochę Dyskowego Systemu Operacyjnego, trochę jego Command Processora ładuje plik binarny (a więc zaczynający się od bajtów: 255 255 ($ff $ff)) w odpowiednie rejony pamięci i uruchamia go. Nazwa pliku, która została podana w opcji "Nagranie bootstrapa" programu BOOT MAKER jest szukana w całym katalogu dyskowym. Gdy nie zostanie ona znaleziona, boot poprosi nas o "Hit a key" (naciśnięcie dowolnego klawisza), po jej spełnieniu ponowi próbę ładowania pliku. Analogicznie zachowa się po wystąpieniu błędu podczas wgrywania. Boot ma długość trzech sektorów i zajmuje lokacje od adresu 1792 ($700).
Oto instrukcja obsługi programu BOOT MAKER. Po wgraniu programu do dyspozycji będziemy mieli okienko z dwoma opcjami. Pierwsza z nich umożliwia stworzenie pliku boot-owego. Po jej wybraniu wpisujemy nazwę pliku binarnego, który chcemy wgrać po włączeniu komputera do sieci. Należy pamiętać, że rozszerzenie nazwy pliku podajemy po znaku "." (kropka). Do stacji dysków wkładamy dyskietkę, na której chcemy nagrać sektory boot-owe i naciskamy klawisz RETURN. Spowoduje to na niej zmianę pierwszych trzech sektorów. Po poprawnym wykonaniu tej czynności wybieramy drugą opcje, "Powrót do systemu" (jeżeli chcemy opuścić program) i po potwierdzeniu klawiszem "T" lub RETURN-em pytania czy jesteśmy pewni wracamy do programu nadrzędnego, natomiast ślad po BOOT MAKER-ze ginie bezpowrotnie. Teraz wykonujemy zimny start (np. poprzez wyłączenie i włączenie komputera do sieci) i sprawdzamy owoc naszej pracy. Jej wynikiem powinno być uruchomienie programu o podanej nazwie. Program powstał przy użyciu Quick Assembler-a 1.0 napisanego przez JBW."
[#8] Re: atarowiec poszukiwany na gwałt.

@Norbert, post #6

ano prawda. Tylko co z tego, że są, kiedy nie wiadomo, jak je załadować. Kiedyś to emulatory były dużo intuicyjniejsze. Pamiętam, jak jeszcze w 98 uruchamiałem sobie taki emulator, z menu wybierałem kasetę/dyskietkę, dwa kliki - i się ładowało. A tera porobili jakieś milion opcji, panie... I do tego zamiast w przystępnym windowsowym menu, to se typ wymyślił, że musi być stylizowane na bejzik. x|
[#9] Re: atarowiec poszukiwany na gwałt.

@snajper, post #8

Ale tak jest nadal jeśli to są obrazy dyskietek,.kaset itp.
Tu masz program w BASICu, ktoru musisz wstukać z klawiatury i go zapisać na dyskietkę,.kasetę.
Potem go mozna używać po wczytaniu "ręcznie" z kasety lub dyskietki.
Nie ma też.pewnosci, że listingu jest poprawny a program działa tak jak w opisie.
Nie było erraty w kolejnym numerze ?

Na podanej wyżej stronie www są też wszystkie listingi już w pliku .atr do emulatora



Ostatnia aktualizacja: 14.12.2022 23:35:06 przez Norbert
[#10] Re: atarowiec poszukiwany na gwałt.

@Norbert, post #9

nie wiem co było w kolejnym numerze, bo ja ich nie zglądam.
wiem za to, że gra z piłeczką w artykule "5 linii" jest jakaś kulawa, bo co prawda uruchamia się, ale paletka jest dla tej piłki niewidzialna (albo odwrotnie).
[#11] Re: atarowiec poszukiwany na gwałt.

@snajper, post #8

Wszystkie listingi programów z konkretnych Tajemnic Atari sa dostępne tajemnice.atari8.info

ano prawda. Tylko co z tego, że są, kiedy nie wiadomo, jak je załadować.

Do Altirry 'ładujesz' takie listingi przez COPY/PASTE.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem