[#91] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #90

10/87 - sprawdziłem, dzięki.

heh, nawet jest to zapisane w listingu. x| Ślepy jestem...

enyłej - wyłapane błędy poprawione - w linii 230 było YA zamiast Y2. Wygląda na to, że już jest dobrze. :)
ten błąd zresztą też szło namierzyć samemu, porównując z analogicznym późniejszym fragmentem.



nadal wkurzają te prostokąty. No i Plus/4 wciąż zalicza zwis.

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2024 23:26:50 przez snajper
[#92] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #91

3 pytania.
1. czy komuś działa to badziewie pt. CHARSDES? https://gitlab.com/amarok8bit/atari-listings/-/tree/master/Moje_Atari/1
(wersja moja - https://drive.google.com/file/d/1OGJkQovEQnO9OrJ33L0FXDod_S513p8a/view?usp=drive_link - bo widzę, że gość nawet nie zapisał tego w atascii i ma coś mocno spieprzone z literkami).
a jeśli tak - czy mógłby wyjawić, jak to badziewie uruchomić?

2. jak wklepuje się dziwne atarowskie krzaczory, w szczególności z poziomu emulatora Atari800 tudzież MemoPada?
większość krzaczorów oczywiście idzie uzyskać kombinacją ctrl+literka, jednak o ile np. w tym drugim kombinacja shift+tylda daje krzaczora przypominającego strzałkę w lewo, to w emulatorze już takiego krzaczora nie ma. Dodatkowo w listingach widuję krzaczory, których ani tu, ani tu uzyskać nie idzie, jak np. krzaczor w linii 1630 przed napisem OPCJE, czyli coś wprost przeciwnego do shifta z tyldą w MemoPadzie, albo krzaczor na początku linii 200.



3. może znacie jakieś narzędzia do obliczania sum kontrolnych tych linijek w listingach? Wklepywanie wszystkiego z poziomu bejzika w celu ich porównania jest średnio wygodne. Ostatecznie mogę sobie bez większych przeszkód takie coś sklecić samemu, no ale może już ktoś przede mną na to wpadł, sklecił i udostępnił.
ten krzaczor z linijki 200 mogę też sobie zawsze skopiować z gotowego listingu, bo jednak temu gościowi z wspomnianego githuba w jakiś sposób uzyskać się go udało. No ale jednak fajnie by było, gdyby były one możliwe do wyświetlenia drogą inną niż copy-paste.

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2024 11:21:09 przez snajper
[#93] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #92

Pliki trzeba ściągać jako RAW (ew. w całej paczce zip), postaram się sprawdzić jeszcze dziś. Tabelki do "krzaków" poszukam, jak znajdę to wstawię. Te znaki to znaki sterujące, a z Control-em to znaki graficzne. Ę (Escape) - naciskasz dwa razy ESC, również poprzedzając ESC uzyskujesz Tab, Clr, strzałki itp.. Znak Esc w inverse nie jest możliwy do wyświetlenia, bo jest to znak końca linii. Programy do kodów jak pisałem - napisałem - są dostępne:
https://atarionline.pl/forum/comments.php?DiscussionID=940&page=1#Item_0 (Bajtek i Happy Computer)
https://atarionline.pl/forum/comments.php?DiscussionID=1369&page=1#Item_0 (Happy Computer [HEX])

W AFMov naciśnij ATASCII to... tam wybierz rodzaj pliku źródłowego, etc. i naciśnij Load... i Generate...

Info wrzucałem tu już wcześniej: https://www.ppa.pl/forum/hyde-park/45933/znawca-bejzika-poszukiwany-na-gwalt/3#m806431
I sprostowanie: https://www.ppa.pl/forum/hyde-park/45933/znawca-bejzika-poszukiwany-na-gwalt/3#m806440

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2024 19:14:48 przez QTZ
1
[#94] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #92

Tak jak pisałem tu: https://www.ppa.pl/forum/hyde-park/45933/znawca-bejzika-poszukiwany-na-gwalt#m794905 trzeba korzystać z atr-ów - ściągając np. całego (małego) zip-a: https://gitlab.com/amarok8bit/atari-listings/-/blob/master/Moje_Atari/moje_atari.zip

Program uruchamia się standardowo - czyli w emulatorze włączasz Basic (na prawdziwym Atari nie trzymasz OPTION przy włączaniu), podpinasz dysk, restartujesz (Shift+F5), wpisujesz DOS, Klawisz A, potem D:*.* (Control+1 możesz zatrzymywać i odblokowywać listowanie), zapamiętujesz nazwę pliku, np. resetujesz (F5) i wpisujesz np.:

RUN"D:CHARSDES.BAS

lub

NEW
E."D:CHARSDES.LST
RUN

Uwaga:
NEW kasuję program! (nie jest potrzebne po pełnym restarcie)
E. jak już pisałem oznacza ENTER więc doczytuje listing programu do tego który jest w pamięci, czyli po restarcie lub NEW wczytuje do pustej pamięci.

Porównując Twój listing z Amarok'a te linie się różnią:
110
170
315
1015
3060
3160
3245
3385
5025
5105
5130
5140
6035
6050
6130
7000
7020

Spróbuję sprawdzić kody...

PS. Tabelki ze znakami, którą kiedyś przygotowałem nie znalazłem, ale jeszcze będę szukać. Podobna powinna być w której z gazet.

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2024 02:17:40 przez QTZ
1
[#95] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #92

Różnią się jeszcze linie:
1
190
3110

Sprawdziłem kody wszystkich różniących się linii. W wersji Amarok-a kody się zgadzają (pozostałych linii nie sprawdzałem - można to zrobić hurtowo przy użyciu AFMov-a).

Jeżeli przepisujesz na emulatorze to, używaj Edytora Basica (też jest w tym czasopiśmie).
Jeżeli masz już fragment listingu to możesz go doczytać do edytora lub edytor (lst) do niego poprzez ENTER. Uruchamiasz przez G.32000

Uwaga: w Edytorze Basica wpisanie * i ciągiem numer linii - powoduje wylistowanie linii. Bez gwiazdki linię kasuje!

Ja dawniej tak przepisywałem, teraz jeżeli coś przepisuję, to OCR, poprawiam na oko i potem AFMov i dopiero Edytor Basica - jeżeli potrzebny. Nie jest to idealny sposób bo czasami dwa błędy w jednej linii powodują, że kod się zgadza...
1
[#96] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@QTZ, post #94

odnośnie różnic w linijkach - dzięki. I tak będę musiał porównać te kody, więc te błędy będą wyeliminowane. A niektóre różnice podyktowane były korektą językową - np. linijka 190. Te poprawki jednak są kwestią dyskusyjną, uwzględniając pokrycie z oryginałem oraz kody.

a odnośnie samego programu - zrobiłem jak napisałeś, uruchamiając program z atr-a w zipie. I efekty są podobne jak w mojej wersji - czyli program niby się ładuje, tyle że dalej jest tylko czarny ekran (plus bejzikowy "skrin sejwer" - podczas uruchamiania włączyłem opcję Turbo w emulatorze, żeby nie czekać pół godziny).



Ostatnia aktualizacja: 15.09.2024 04:51:06 przez snajper
[wyróżniony] [#97] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #96

Przyczyną jest DOS którego używasz.
Zostawia on dla Basic-a zbyt mało pamięci:

? FRE(0)
15954

Z programem zostaje zaledwie 2645 Bajtów i to bez Edytora Basica.

Z dyskietki Amaroka (w D1) działa. Sprawdziłem na Atari800 5.2.0, jest tak samo OK jak pod Altirrą.
1
[#98] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@QTZ, post #97

dzięki OK
[#99] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #98

kolejny problem. "Moje Atari #1", str. 27 - PMG Generator. Program do edycji duszków.

https://gitlab.com/amarok8bit/atari-listings/-/blob/master/Moje_Atari/1/PMGGEN.LST

program według opisu ma umożliwiać też zapisanie duszka na taśmie:



jednak ta opcja nie działa - po wciśnięciu Option następuje:



po czym powrót do menu głównego.
poniżej kolejno fragmenty odpowiedzialne za menu główne oraz Zapisywacza. (to "ś" w liniach 1190, 1330 to atarowskie znaki "strzałki w górę")

800 POSITION 0,0:? "               EDYTOR                 "
810 GOTO 260
820 REM ODKOP
830 FOR I=1 TO 22:FOR I1=16 TO 23
840 IF DUCH(I,I1-15)<>0 THEN POSITION I1,I:? "*"
850 NEXT I1:NEXT I:IF DUCH(2,1)=1 THEN PISZ=1
860 RETURN
870 REM KEY
880 CLOSE #2:OPEN #2,4,0,"K"
890 GET #2,KL
900 KE$=CHR$(KL)
910 RETURN
920 POKE 53277,0:GRAPHICS 0:POKE 566,166:REM MENU
930 ? CHR$(125):POKE 710,0:POKE 752,1:DL=PEEK(560)+256*PEEK(561)
940 POKE DL+6,7:POKE DL+7,7:? " PM/G GENERATOR":? :? " (c)  Jakub Cebula SKAWINA  1988"
950 L=144*256+1024+170
960 ? :? "  START - EDYTOR"
970 ? :? "  SELECT- DEFINIATOR"
980 ? :? "  OPTION- ZAPISYWACZ"
990 POKE DL+19,6:POKE DL+20,6:? :? :? :? " alium software"
1000 IF PEEK(53279)=6 THEN 120
1010 IF PEEK(53279)=3 THEN 1040
1020 IF PEEK(53279)=5 THEN 1590
1030 GOTO 1000


1040 GRAPHICS 0:POKE 752,1:? "             ZAPISYWACZ  (ESC TO MENU)"
1050 ? :? " L - listowanie lini data"
1060 ? :? " P - listowanie podprogramu"
1070 ? :? " A - listowanie programu z ruchem"
1080 ? :? " B - zbior binarny"
1090 ? :? " WYBIERZ OPCJE"
1100 GOSUB KEY
1110 IF KE$="L" THEN 1170
1120 IF KE$="" THEN 920
1130 IF KE$="P" THEN 1310
1140 IF KE$="A" THEN RKE$="R":GOTO 1310
1150 IF KE$="B" THEN 1550
1160 GOTO 1100
1170 ? CHR$(125):? "Podaj numer lini data"
1180 POKE 764,255:TRAP 1190:INPUT LINIA:GOTO 1200
1190 ? "ś":GOTO 1180
1200 ? :? "PRZYGOTUJ TASME I NACISNIJ PLAY     A NASTEPNIE RETURN !!!"
1210 GOSUB 1220:GOTO 1290
1220 MAG$=STR$(LINIA)
1230 MAG$(LEN(MAG$)+1)=" DATA "
1240 FOR I=1 TO 22
1250 MAG$(LEN(MAG$)+1)=STR$(PODUCH(I))
1260 IF I<>22 THEN MAG$(LEN(MAG$)+1)=","
1270 NEXT I
1280 RETURN
1290 GOSUB KEY:POKE 764,28:CLOSE #1:OPEN #1,8,0,"C:"
1300 ? #1;MAG$:CLOSE #1:SOUND 0,0,0,0:SOUND 1,0,0,0:GOTO 920
1310 ? CHR$(125):? "Podaj numer lini startowej (mniejszy  od 29900)"
1320 POKE 764,255:TRAP 1330:INPUT LINIA:IF LINIA<29900 THEN 1340
1330 ? "ś":GOTO 1320
1340 ? :? "PRZYGOTUJ TASME NACISNIJ REC I PLAY     A NASTEPNIE RETURN !!!":GOSUB KEY
1350 MAG$=STR$(LINIA)
1360 MAG$(LEN(MAG$)+1)=" POKE 53277,3:POKE 559,62:POKE 54279,144:POKE 704,14:POKE 53248,100:POKE 53256,1"
1370 POKE 764,28:CLOSE #1:OPEN #1,8,0,"C:"
1380 ? #1;MAG$
1390 LINIA=LINIA+1:MAG$=STR$(LINIA)
1400 MAG$(LEN(MAG$)+1)="L=144*256+1024+100:FOR I=L TO L+21:READ X:POKE I,X:NEXT I:RESTORE "
1410 MAG$(LEN(MAG$)+1)=STR$(LINIA+1)
1420 ? #1;MAG$
1430 LINIA=LINIA+1:GOSUB 1220
1440 ? #1;MAG$
1450 IF RKE$="R" THEN 1470
1460 CLOSE #1:SOUND 0,0,0,0:SOUND 1,0,0,0:GOTO 920
1470 LINIA=LINIA+1:MAG$=STR$(LINIA):MAG$(LEN(MAG$)+1)=" GOTO 30000":? #1,MAG$
1480 CLOSE #1:SOUND 0,0,0,0:SOUND 1,0,0,0
1490 RKE$=" "
1500 POKE 764,28:LIST "C:",30000,30100
1510 SOUND 0,0,0,0:SOUND 1,0,0,0
1520 ? :? "UWAGA program w tej wersji nalezy     wczytywac do komputera poprzez        dwukrotna komende E.";
1530 ? CHR$(34);"C:";CHR$(34)
1540 ? :? "NACISNIJ DOWOLNY KLAWISZ":GOSUB KEY:GOTO 920
1550 ? CHR$(125):? "USTAW TASME NACISNIJ REC I PLAY       NASTEPNIE  RETURN":GOSUB KEY:POKE 764,28
1560 OPEN #1,8,0,"C:":FOR I=2 TO 22:PUT #1,PODUCH(I):NEXT I:CLOSE #1
1570 SOUND 0,0,0,0:SOUND 1,0,0,0
1580 GOTO 920


Ostatnia aktualizacja: 29.09.2024 05:00:43 przez snajper
[#100] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #99

A program od linii 1590?
Tam własnie jest ZAPISYWACZ
[#101] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #99

Do wykasowania. Dubel

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2024 07:59:37 przez Norbert
[#102] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@Norbert, post #101

po 1590 jest Definiator, ale rozumiem, że chodzi o fragment od 30000 (czy tam trochę wcześniej)
/edit w linijce 30090 chyba coś tam trzeba wyedytować, dopiero teraz zwróciłem na to uwagę Nie wiem, czy to ma związek.

1590 GRAPHICS 0:GOSUB PMG:POKE 82,2:POKE 83,39:REM      DEFINIATOR       
1600 ? CHR$(125):POKE 752,1:POSITION 2,0:? "           DEFINIATOR  (ESC TO MENU)"
1610 POSITION 25,15:? "!!!  GRACZ !!!"
1620 FOR I=16 TO 21:POSITION 25,I:? "!            !":NEXT I:POSITION 25,22:? "!!!!!!!!!!!!!!"
1630 POSITION 2,2:? ">OPCJe:"
1640 ? :? " C - zmiana koloru ducha":? :? " W - zmiana szerokosci"
1650 ? :? " K - kasowanie ducha"
1660 GOSUB KEY
1670 IF KE$="C" THEN 1720
1680 IF KE$="" THEN 920
1690 IF KE$="W" THEN 1750
1700 IF KE$="K" THEN 1770
1710 GOTO 1660
1720 POSITION 0,16:? "Podaj nowy kolor (0-255)"
1730 TRAP 1740:POKE 83,14:INPUT COL:POKE 704,COL:POKE 83,39:GOTO 1600
1740 ? "":GOTO 1730
1750 TRAP 1600:POKE 83,23:POKE 82,0:? "podaj szer. (0,1,3)":INPUT SZER:IF SZER>3 OR SZER=2 THEN 1600
1760 POKE 53256,SZER:POKE 83,39:POKE 82,2:GOTO 1600
1770 ? :? "JESTES PEWNY ?ý(T/N)":GOSUB KEY
1780 IF KE$<>"T" THEN 1590
1790 FOR I=0 TO 23:PODUCH(I)=0:FOR I1=1 TO 8:DUCH(I,I1)=0:NEXT I1:NEXT I:FOR I=L TO L+23:POKE I,0:NEXT I
1800 GOTO 120
1810 GOTO 1810
1820 END
1830 RESTORE 1850:FOR I=1536 TO 1590:READ A:POKE I,A:NEXT I
1840 POKE 206,PEEK(88):POKE 207,PEEK(89)+1:POKE 9,1:POKE 12,1:POKE 13,6:RETURN
1850 DATA 104,162,0,142,198,2,162,0,142,197,2,160,26,185,8,6,145,206,200,192,46,208,246,162,13
1860 DATA 142,74,3,96,0,0,0,0,0,48,47,43,37,0,24,20,18,12,17,18,26,39,14,25,18,16,0,0,0,0
30000 REM   PROGRAM DOLACZANIA RUCHU
30010 POKE 204,100:POKE 206,100:POKE 207,148
30020 RESTORE 30030:FOR I=0 TO 135:READ X:POKE 1536+I,X:NEXT I:X=USR(1662):POKE 54286,64
30030 DATA 104,174,0,211,224,251,240,104,224,247,240,89,138,41,1,201,0,240,38,138,41,2,201,0,240,2,208,95
30040 DATA 160,21,165,206,201,220,240,87,177,206,200,145,206,136,136,192,0,208,245,169,0,145,206,230,206,24,76,83
30050 DATA 6,160,1,165,206,201,10,240,58,177,206,136,145,206,200,200,192,22,208,245,169,0,145,206,198,206,24,138
30060 DATA 24,41,4,201,0,240,21,138,41,8,201,0,240,3,76,123,6,230,204,24,165,204,141,0,208,76,123,6
30070 DATA 198,204,24,165,204,141,0,208,76,123,6,76,98,228
30080 DATA 104,160,1,162,6,169,7,76,92,228
30090 REM TUTAJ USTAW POWROT DO TWOJEGO PROGRAMU !!!


Ostatnia aktualizacja: 29.09.2024 16:54:32 przez snajper
[#103] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #102

takie pytanie. W "Moje Atari #2" na str. 6 znajduje się listing gry w kości. Przy sprawdzaniu linijek korzystam z "Edytora BASIC-a" z tego samego numeru. I teraz: na linii 70:

HQ 70 EXEC POL:POKE 756,188


edytor wykłada się z errorem:



czemu?
(sam edytor jest wklepany poprawnie)

/edit: zresztą wywala się przy każdym EXECu, bo na linii 100 też (100 EXEC PLANSZA). Jak w takiej sytuacji mogę zweryfikować te kody?

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2024 23:46:36 przez snajper
[#104] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #103

...i jeszcze jedno pytanie: na str. 10 w pierwszym listingu jest linia:

JK 1110 FOR I=1 TO 16:? "...":NEXT I


gdzie w "..." występują dwa atarowskie krzaki:



a przynajmniej tak podejrzewam, że to atarowskie krzaki, sądząc po sąsiadujących liniach. Problem w tym, że kiedy je wklepuję na różne sposoby (tj, dwa lewe krzaki, dwa prawe krzaki itp), najbliższe, co mi wychodzi, to nie JK, tylko JY. . I wytłumaczyć to potrafię jedynie błędem w druku. Ale może istnieje jakiś atarowski krzak, o którym nie wiem, a który należy wklepać tam właśnie? (W listingu https://gitlab.com/amarok8bit/atari-listings/-/tree/master/Moje_Atari/2 wklepane jest zwykłe | zamiast krzaków

/edit ok, nie było tematu. Wklepałem zwykłe | i wychodzi JK. x| Nie wiem, jakim sposobem do tej pory uważałem inaczej. (na https://gitlab.com/amarok8bit/atari-listings/-/tree/master/Moje_Atari/2 jest właśnie |, jednak to też uznałem to za błąd... Edytor po wklepaniu w tej linii | wyrzucał mi error, a teraz po resecie jakoś to przełknął. Chyba niedorobiony jakiś ten edytor).

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2024 01:43:37 przez snajper
[#105] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #103

To nie błąd Edytora Basica, a błąd z Basic-a, który nie rozumie komendy EXEC, bo to nie jest komenda Basic-a, a Turbo Basic-a. Aby wpisać program w Turbo Basic-u, Edytor Basic-a powinien być uruchomiony z poziomu Turbo Basic-a. Jak pisałem kody możesz też weryfikować AFMov-em - on nie sprawdza składni, więc nie będzie zwracał błędu, którym Basic trwale modyfikuje linię (a tym samym jej kod). Basic nie potrafi odczytać programu z komendami z TB, bo nie ma odpowiednich tokenów, gdyż te zostały dopisane w TB. Program w pamięci jest stokenizowany, więc Basic nie wie jak ma nieznane komendy zapisać. Edytor Basic-a wpisuje linie tak samo jakbyś je wpisywał poza Edytorem - bezpośrednio w danym Basic-u - i wyświetla postać linii taką, jaką sobie zapisał ów Basic, pod którym Edytor jest uruchomiony. Z tego też powodu nie powinno być problemu z odczytaniem poprawnie zapisanych znaków. PS. Programy z Basic-a da się odczytać w TB.

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2024 05:14:19 przez QTZ
1
[#106] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@QTZ, post #105

dzięki OK teraz bangla.
1
[#107] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #103

ale ty jednak jestes lamus
1
[#108] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #106

a teraz pytanie zasadniczo nie do znawcy bejzika, tylko innych rzeczy. Otóż korektoruję sobie książkę "Mapa pamięci Atari XL/XE - Procedury wejścia/wyjścia". No i w rozdziale 8.2.1 pt. "Wielkość i kolor obiektów" stoi napisane:

W rejestrze SIZEM (SIZE Missiles) każda para bitów określa szerokość pikseli odpowiedniego pocisku: bity 0 i 1 – pocisk 0, bity 2 i 3 – pocisk 1, bity 4 i 5 – pocisk 2 oraz bity 6 i 7 - pocisk 3. Szerokość pikseli jest wyznaczana według schematu:
para bitów 00 – piksel o szerokości 1 cyklu koloru
para bitów 01 – piksel o szerokości 2 cykli koloru
para bitów 10 – piksel o szerokości 1 cyklu koloru
para bitów 11 – piksel o szerokości 4 cykli koloru


[ciach]

/edit - dobra, nie było pytania. Sam se odpowiedziałem.

Ostatnia aktualizacja: 29.11.2024 19:46:55 przez snajper
[#109] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #108

to tak zahaczając - ej, atarowce... Ile to jest 173*256?





Bo jeszcze w osiemdziesiątym ósmym było 44288... To tak dzielę się z Wami tym spostrzeżeniem, bo atarowce to wydają się być spoko ludzie, bez wody sodowej chronicznie buzującej w mózgach - i choć nie zaglądam w ichniejsze rejony, jestem skłonny podejrzewać, że admin ichniejszego forum nie ma zwichrowanej psychiki nakazującej mu piętnowanie urojonych trolli - i pomogli sporo. OK
[#110] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #109

nom golym okiem widac, ze to babol drukarski.
Wszystko mnozone przez parzysta daje parzysta... wiec atarowiec zawalil sprawe, dlatego lej atarowca z gumowca pomysł
[#111] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@selur, post #110

dlatego lej atarowca z gumowca


ja tego nie powiedziałem... Poza tym atarowce dużo ułatwiły robotę: http://atariki.krap.pl/index.php/Procedury_wej%C5%9Bcia-wyj%C5%9Bcia - tylko bonusowo dorzucono takiego chochlika. ;) Poza tym ten ich PDF jest wykastrowany z kilku rozdziałów, co zresztą zaznaczono gdzieś na stronie z downloadem. Analizując pod lupą tego PDF-a dało się zresztą dojść samemu, że coś jest nie tak, bo tekst w pewnym miejscu odsyła do procedury, której nigdzie nie uświadczysz. Szczęśliwie mam w szafce oryginał, więc można było namierzyć winowajcę i przy okazji zapobiec wtopie z wydaniem wybrakowanej książki.
[#112] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #111

Znalazłem plik który kiedyś przygotowałem, miał się pojawić gdzie indziej, ale myślę, że tu się może przydać.

Znaki Specjalne Atari:


Dla znaków graficznych negatyw / pozytyw przełącza się klawiszem z symbolem wypełnionego po przekątnej prostokąta - tzw. klawisz Atari lub Inverse Video, w Altirrze klawisz END.

Przełączenie na negatyw / pozytyw nie ma znaczenia dla znaków funkcyjnych, uzyskiwanych z poprzedzeniem klawiszem ESC.

ESC, w odróżnieniu od Control i Shift nie przytrzymujemy.

Bez poprzedzenia wciśnięciem ESC zostanie wykonana odpowiednia funkcja dla wciśniętych klawiszy.

Aby uzyskać znak "ESC DELETE" na PC naciskamy "ESC BACKSPACE". Wynika to z tego, że na Atari klawisz "DELETE" jest jednocześnie "Bk Sp", a na PC są to osobne klawisze, a DELETE jest jakby wciskany z CTRL automatycznie.

ASCII 124 "SHIFT =" to "SHIFT |", czyli na "PC SHIFT \".

Inne użyteczne kombinacje klawiszy:
Control + 1 zatrzymuje / wznawia m.in. listowanie programu
Control + 2 dźwięk błędu (ma odpowiedni znak - jest w tabeli - jego wyprintowanie da ten dźwięk)
Control + 3 chyba kończy plik, z tego co pamiętam można w ten sposób przerwać drukowanie, ja używam do prób przerwania zabezpieczonego (przed klawiszem Break) programu - np. podczas wpisywania przy komendzie INPUT. Jeżeli w programie jest TRAP to błąd wywołany tą kombinacją spowoduje skok do określonej przez TRAP linii, co może być użyteczne też przy testowaniu własnego programu.
Control+Shift+A - ja bym to opisał tak - kasuje ostatnio wciśnięty klawisz z bufora, czyli działa jak wciśnięcie "pustego" klawisza.

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2025 00:00:36 przez QTZ
[#113] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@QTZ, post #112

dzięki. OK
[#114] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #113

pytanie bejzikowe C plus/4. W IKS 7/86 na str. 11-13 jest listing "Konstruktor liczb". Brakuje w nim wyswietlania naliczonych punktow, jednak w tym ej-aj już mi dopomógł. OK



problem tylko tej materii, że o ile na C64 wynik jest wyświetlany prawidłowo, to na Plus/4 linijkę wyżej. Czemu to tak? i jak poprawić, żeby na obydwu modelach było dobrze?



pytanie bonusowe: w tym samym iksie na str. 18 jest mowa o "polskim LOGO wersja 2.2" i o poleceniu "zajmij", które w nim jakoby występowało. Sprawdziłem wszelkie możliwe loga z https://atarionline.pl/v01///index.php?ct=utils&sub=4.%20Programowanie i żadne nie rozumie komendy "zajmij". Przy czym wersja "Polskie Logo (v2).cas" (z "128" na screenie ładującym) wiesza mi emulator. Skąd wziąć wersję 2.2 / jak zrobić, żeby nie zawieszało się Polskie Logo ze 128? 🤔 (zaznaczę, że próbowałem uruchomić na XE ze 128 kb RAM-u).
[#115] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #114

kolejny problem:
tym razem związany z TRS-80. Rzecz tyczy się listingu ze str. 23 IKS-a 8/86. Jest on przeznaczony dla Meritum, jednak z braku możliwości podpieram się emulatorem TRS-80. Sęk w tym, że Meritum jest "a family of Polish personal computers based on TRS-80 Model I with BASIC Level II", tymczasem ten komputer w wersji out-of-the-box zawiera BASIC Level I i wszystko wskazuje na to, że nie kuma ona funkcji USR zawartej w listingu. Więc może ma ktoś pod ręką BASIC Level II. Tudzież link do niego.

[#116] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #115

se sam odpowiem, skoro się nie znacie.

1. Meritum bangla pod MAME. Ale tylko Meritum_network (wtf?) i Meritum I Model 2. Najpierwszy Meritum nie bangla, bo nikt nie chce się podzielić romami. 😒 Ciekaw jestem, skąd w internetach wzięły się checksumy tego merituma, skoro nikt nie ma romów... 🤔 Inną ciekawostką jest, że parę z tych checksum - których brak w paczkach Meritumów na wowroms - występuje w innym starym kompiku. Jednak nadal kilku brakuje.

2. Konstruktor Liczb - ślepota nie boli, linijka 635 była w listingu, a ja ją pominąłem.

3. Z LOGO też sprawa rozwiązana. Artykuł dotyczy Spektruma. x| A ponadto nafaszerowany jest błędami. Jakimi? Dowiecie się tylko kupując reedycję. ok, racja OK
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem