Komentowana treść: AmigaOS/MorphOS Games Award 2008
[#1] Re: AmigaOS/MorphOS Games Award 2008
Nie no, proszę..... :) Ile z tych gier nie jest portem? :)
[#2] Re: AmigaOS/MorphOS Games Award 2008

@Kokos, post #1

Port oczywiście nie oznacza, że gra jest gorsza. Przeciwnie nawet. Dzisiaj inne środowiska są w stanie stworzyć projekty znacznie lepsze niż wyjałowiona z grafików i dźwiękowców ami-społeczność. Ale rozumiem co masz na myśli. Też czuję niesmak z tego powodu, że ami-społeczność sama nie jest w stanie nic dla siebie stworzyć w tej dziedzinie.

A jak już jesteśmy przy portach to ja bym rozdzielił trochę tę kategorię na dwie.

Pierwsza kategoria to np. dowolny Quake. Jak powstawał to nikt nawet nie myślał o Amigach. Potem uwolniono źródła i mądre programistyczne głowy przeniosły to na Ami-systemy. Autorzy czasem nawet nie wiedzą o istnieniu portów na Amigi. :) No i fajnie.

Druga kategoria to gry, które już podczas tworzenia są przygotowywane także w wersji dla Amig (obojętne której ami-gałęzi). Trudno nawet powiedzieć czy gra jest np. tworzona na PC i portowana na Amigę czy odwrotnie, bo elementy silnika i gry powstają częściowo na AmigaOS, częściowo na MorphOS i częściowo Windows (czy tam jeszcze MacOS, Linux, AROS...). Ludzie tworzący te gry mają pełną świadomość istnienia tych portów i często wręcz sami je robią. Dzięki temu gra od począktu jest dostosowywana do możliwości poszczególnych maszyn. Autorzy biorą pod uwagę ograniczenia wszystkich wspieranych platform (co najczęściej wychodzi na złe tym najsilniejszym platformom, hehe).

Podczas różnych dyskusji na forum i w komentarzach na PPA na temat opłacalności procesu tworzenia gier dla Amig kilkakrotnie ktoś przedstawiał ten drugi sposób jako metodę na nadanie sensu tworzenia gier dla Amig. Robić jakieś grywalne casuale (teraz jest boom na to) i puszczać do sprzedaży na Windows. W umowie zatrzymać sobie prawa do wersji dla AmigaOS3/4, MorphOS, AROS i grę w tych wersjach wspaniałomyślnie ;) puszczać w ami-środowisko za friko albo symboliczną cenę. Jednak takie gry wymagają stosowania multiplatformowych standardów (C/C++ zamiast assemblera, AMOS-a, BlitzBasica czy AmigaE, OpenGL/TinyGL zamiast Warp3D, SDL/Allegro zamiast systemowych funkcji do grafiki 2D, dźwięk przez coś multiplatformowego - OpenAL czy SDL). Na dzisiejszych Ami-maszynach i Ami-systemach te standardy działają świetnie i nie powodują żadnego zwolnienia. Dlatego uważam, że używanie ich ma sens i jest w pełni uzasadnione.

Czyli jest sposób na to żeby był sens tworzenia gier dla Ami-świata. No to... do roboty! ;) Oby francuski magazyn internetowy Obligement za rok miał pełne ręce roboty i żeby wśród tych gier była kuuuupa polskich produkcji stworzonych w jak największym stopniu na AmigaOS/MorphOS/AROS.

Ostatnia edycja: 26.01.09 08:23:35
[#3] Re: AmigaOS/MorphOS Games Award 2008

@MDW, post #2

tak dopowiadając to trzeba jasno powiedzieć, że zrobienie dowolnej gry nawet prostej od podstaw to pół roku roboty i kolejne pół roku poprawek. Wiadome jest, że przy ogólnoamigowej biedzie na oprogramowanie lepiej poświęcić czas na zrobienie portu gry lub użytku niż na długotrwałe ślenczenie nad kodem.

Koncząc wątek:

od marca zabieram się za jeden w dwóch projektów gry (jeden mam zaczęty, jeden na razie wstępnie koncepcyjnie obmyślony). Pisane będą w sdl/c/cpp 24 bit z uwzględnieniem tego by potem dorobić grafe i muzę natywną i ewentualnie zmiejszyć do 8bit żeby klasyki uciągnęły. Będę potrzebował pomocy grafików, muzyków, programistów etc. etc. Na razie o tym wspominam bo nie wiem jak bedzie z czasem ale prędzej i później i tak się za to wezmę.

dodatkowo chodzi mi pod głowie dorobienie engine do grania w "kropki" do mojego sdl_football + jego przepisanie (mui?)
http://brain.umcs.lublin.pl/~rzookol/sdl_football/index.htm
dochodzi do tego także oczyszczenie kodu, poprawienie sieci i zrobienie wsparcia dla skórek, aa i jeszcze port na os4 :)

Jesli kogoś interesuje robienie gry z grafiką lepszą niż w http://www.ppa.pl/robbo.dla.amigi,6824;aktualnosci.html to proszę o jakiś odzew ale jak mówię startuję z projektem za miesiąc.
ps. pod windowsa tez to będzie, nawet kod jednej z gier był pod windowsem zaczęty
[#4] Re: AmigaOS/MorphOS Games Award 2008

@MDW, post #2

Autorzy czasem nawet nie wiedzą o istnieniu portów na Amigi. usmiech No i fajnie.



Doskonale wiem o czym piszesz MDW. Pamiętam dobrze jaki problem miałem przekonac panów z firmy Metropolis iż to oni zrobili Teenagenta...... Uwierzcie mi wcale nie było takie proste udowodnić im, że to jednak oni zrobili tę grę.



Benedykt Dziubałtowski.


[#5] Re: AmigaOS/MorphOS Games Award 2008

@Benedykt Dziubałtowski, post #4

Hehehe. Ale historia. Wstyd, normalnie wstyd. :) Z tego co kojarzę (mogę się mylić) to za program amigowej wersji Teenagenta odpowiedzialny był Docent z grupy Union. No i prawdę mówiąc bardzo ładnie sobie z tym poradził. Gra działa bardzo fajnie na Amigach (mam na myśli wersję "mówioną" i na AGAtkę). No ale to powstawało poza firmą Metropolis i pewnie nikt poza szefem udzielającym zgody na port nic o tym nie wiedział. Zabawna historyjka. :)
[#6] Re: AmigaOS/MorphOS Games Award 2008

@rzookol, post #3

rzookol:
Bardzo fajnie to słyszeć. Trzymam kciuki za powodzenie przedsięwzięcia. Czekamy na raporty z postępów prac.
[#7] Re: AmigaOS/MorphOS Games Award 2008

@rzookol, post #3

Wstępnie się piszę na grafika. Podkreślam słowo "wstępnie", bo nie wiem co to za gra i czy podołam.
Enyłej skórki do nowej wersji Change It właściwie skończone więc wygląda na to, że będę jak najbardziej dyspozycyjny w przyszłości. :D

"...zrobienie wsparcia dla skórek..." - sweet :)
[#8] Re: AmigaOS/MorphOS Games Award 2008

@rzookol, post #3

Ja chętnie udostępnie scenariusz gry przygodowej. Napisałem to jakiś czas temu (w 1998 ), ale niestety kiepsko u mnie z programowaniem, więc tak to sobie leży i czeka. Może akurat by się nadało do takiego projektu. Jakby co, to mogę podesłać do poczytania.


Ostatnia edycja: 26.01.09 17:22:39
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem