Komentowana treść: GrafX2 dla każdego
[#1] Re: GrafX2 dla każdego
Nareszcie mamy coś do obróbki ośmiobitowej pixlowanej grafiki. O ile do grafiki true color jeszcze coś tam użytkownicy MorphOS-a mają to do grafiki 8-bit do tej pory była bieda. PersonalPaint działa tak sobie, PerfectPaint ciągle gdzieś się kwasi i nie może się zdecydować czy jest programem do truecolor czy 8-bit, a reszta (przestarzały DeluxePaint i świetny Brilliance) po prostu nie działa poprawnie bez AGAty. Co prawda interface trochę śmierdzi starocią ale przynajmniej jest niezależny od rozdzielczości ekranu jak to bywało w programach typowo amigowych. Nie badałem, jeszcze dokładnie programu więc nie wiem co potrafi (np. czy kuma animacje) ale już mi się podoba. :) Szkoda, że przydatność tego typu softu w dzisiejszych czasach jest dużo mniejsza niż kiedyś, bo grafika 8-bit raczej jest odgrywa w dzisiejszym świecie marginalną rolę. Ale na pewno jest to pozytywny news. :)

Ostatnia edycja: 03.05.09 21:13:39
[#2] Re: GrafX2 dla każdego
Pobawiłem się programem przez godzinę (wersja dla AOS3) - do Deluxe Painta to jeszcze daleka droga przed GrafX2. No i ten spe-e-e-e-e-ed. Funkcje, które pod DP śmigają (jak np. smear dużym brushem) w GrafXie potrafią trwać na tyle długo, że człowiek zaczyna się zastanawiać, czy program czasem się nie zawiesił. Inne 'FX'y też nie zachwycają w porównaniu z tym co potrafi Deluxe Paint.
Zakresy kolorów (gradiations w GX) - można zdefiniować 16 zakresów ale jakoś nie udał mi się fill zakresem, nie można też zakresem kolorów rysować czy zdefiniować zakresu z wybranych z palety kolorów jak ma to miejsce w DP - tylko od-do - czyli, żeby zrobić jakiegoś "przeplatańca" trzeba najpierw odpowiednio ułożyć kolory w palecie.
Poruszanie się po palecie to mordęga - w DP przełączasz kolejne "banki" kolorów (4 palety po 64 kolory w banku), żeby przełączyć się z koloru nr 1 na kolor nr 255 trzeba kliknąć 1 raz, bo banki są przełączane "karuzelowo", maksimum żeby przełączyć się między dwoma kolorami to 2 kliknięcia. W GX trzeba kliknąć 24 razy na gadżecie przewijania palety, żeby wykonać tą samą operację (wygodniej w taki wypadku jest wejść do edytora palety i stamtąd wybrać kolor).
Animacji program nie obsługuje.
Przy próbie wczytania obrazka program się wiesza (a właściwie to tak daleko nie doszedłem, żeby klikać na nazwie obrazka - program wiesza się przy próbie wyboru partycji z obrazkami).
Przy zapisie też się powiesił... Dlatego też nie zobaczycie, co przez tą godzinę zmalowałem.
itd. itp. etc...
Jedynym plusem w porównaniu do Deluxe Painta jest większe undo. W przypadku pozostałych funkcji DP miażdży GXa i wgniata go w grunt.

Jest sobie taki stary program do rysowania ikon o nazwie Iconoid i raczej do niego bym porównywał GrafXa2 niż do Deluxe Painta czy Personal Painta.
[#3] Re: GrafX2 dla każdego

@APC74, post #2

A kiedy pobierałeś ten program, bowiem wieczorem koło 20.00 pojawiła się nowsza wersja, bardziej zoptymalizowana, działa zapis do gif. Jaki masz procesor, czy ta wersja działa szybciej?
[#4] Re: GrafX2 dla każdego

@Artur Jarosik, post #3

Pobrałem o 20:47 więc opis dotyczy tej "bardziej zoptymalizowanej" wersji.
[#5] Re: GrafX2 dla każdego

@APC74, post #2

Problemy z prędkością? Na G4 wydaje się wręcz za szybko chodzić. :) Ale rzeczywiście program jest dosyć ubogi (chociaż nadaje się do czegoś więcej niż rysowania ikon, hehe). Zwisów nie zaliczyłem.
[#6] Re: GrafX2 dla każdego
No, fajnie -tzn. raczej dla użytkowników nowszych systemów na których nie działa Brilliance. Bawiłem się tym programem chyba z 10 lat (no może troszkę mniej ;) na pc. Ale Promotion rozkłada go na łopatki na starcie, więc poszedł w odstawkę. Ale niedawno szukałem tego typu programu na osx'a i przypomniał mi się. Jak się okazało wykrakałem bo kilka dni temu dorwałem wersję pod x'a i na nim teraz rysuję.

ps. Na klasycznej Amidze to raczej bez sensu.. (Brilliance a nawet Personal Paint są sporo lepsze)
[#7] Re: GrafX2 dla każdego

@MDW, post #5

A spróbuj zrobić smear brushem o rozmiarze ok. 1/4 ekranu po przekątnej przez cały ekran (czyli od rogu do rogu) - w Deluxe Paint (Mode -> Blend), na AGAcie, śmigasz w czasie rzeczywistym. W GrafX2 ([Drawings Modes -> Smooth: ON] + [Brush effects/Shape modifications/Deform -> Stretch]), na karcie graficznej, ciągniesz linię i czekasz ok. 20-30s na pojawienie się zmian na ekranie.
Obrazek bazowy napaćkany na szybko w GrafX2
Smear w Deluxe Paint
Smear w GrafX2

Odczyt i zapis obrazków jednak działa, pod warunkiem, że nie próbuje się zmienić katalogu. Czyli w tle trzeba trzymać jakiś filemanager, żeby przerzucać obrazki z/do katalogu z programem.

Rąbnąłem się w nazwie programu do rysowania ikon - to nie był Iconoid tylko Iconian, sorki.
Iconianem można rysować nie tylko ikonki. ;)
[#8] Re: GrafX2 dla każdego

@jokov, post #6

Dokładnie tak. Przynajmniej na razie, robienie kompilacji dla AOS3 to strata czasu, bo program "nie podskoczy" żadnemu painterowi dostępnemu na ten system.
[#9] Re: GrafX2 dla każdego
Tak sobie przeczytałem mojego posta... hmm... miało być "10 lat temu". Aż takim hardcore'owcem nie jestem ;)
[#10] Re: GrafX2 dla każdego

@jokov, post #6

Promotion faktycznie wymiata i nie ma sobie równych w dziedzinie softu do ośmiobitowego pixlowania. Zastanawia mnie tylko jedno. Dlaczego żaden program do grafiki ośmiobitowej nie ma warstw. :) No przecież w tego typu programie byłoby to naprawdę proste do zrobienia. Kolor zerowy byłby przezroczysty, wszystkie warstwy korzystałyby z tej samej palety. Wszystko byłoby po staremu tylko po prostu można byłoby używać warstw, które się przecież bardzo przydają. Programy truecolor jakoś wszystkie mają warstwy pomimo tego, że jest to już trochę cięższe do zrobienia (ale też nie za bardzo). No ale teraz już tak bardzo za warstwami do pixlowania nie płaczę, bo jednak rola grafiki 8-bitowej spadła prawie do zera. Nawet ikony w amigowych systemach są dzisiaj 32-bitowe (PNG). :)

Ostatnia edycja: 04.05.09 14:47:23
[#11] Re: GrafX2 dla każdego

@MDW, post #10

Napisałem kiedyś skrypt ARexxa do Deluxe Painta, który robił "warstwy". Znaczy się operowało się na klatkach animacji + Lightroom i na koniec za pomocą ARexxa wszystkie klatki animacji były kopiowane na jedną (chyba pierwszą) klatkę i tą klatkę zapisywało się jako obrazek... Prymitywne jak diabli, ale działało i parę obrazków w ten sposób narysowałem. :)
Faktycznie dziwne, że Deluxe Paint czy Personal Paint nie dorobiły się warstw - bo właściwie wszystko czego potrzeba do obsługi warstw w tych programach już jest.
[#12] Re: GrafX2 dla każdego

@MDW, post #10

@ Artur Jarosik
A kiedy pobierałeś ten program, bowiem wieczorem koło 20.00 pojawiła się nowsza wersja, bardziej zoptymalizowana, działa zapis do gif.

@ MDW
No ale teraz już tak bardzo za warstwami do pixlowania nie płaczę, bo jednak rola grafiki 8-bitowej spadła prawie do zera.

Jeśli jest zapis do gif, i jeśli jest w tym obsługa (chyba) gif89a, czyli tego z przezroczystością, to ten program byłby (przynajmniej pod MorphOS'a) całkiem fajnym narzędziem do robienia lekkiej grafiki na potrzeby www.
[#13] Re: GrafX2 dla każdego

@MDW, post #1

Szkoda, że przydatność tego typu softu w dzisiejszych czasach jest dużo mniejsza niż kiedyś, bo grafika 8-bit raczej jest odgrywa w dzisiejszym świecie marginalną rolę.

Tak, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych, w rodzaju telefonów komórkowych. ;)
[#14] Re: GrafX2 dla każdego

@APC74, post #11

no i własnie ja tez tak robiłem.w sumie 4 albo 5 warstw wychodzi w deluxePaint
Ale nnie jakos i tak najbardziej podchodzi Briliance2.0 ....


Co do neo 8bitowego softu to
-GrafX2 jest wolny i sie wiesza, nie wczytuje porpawnie wszystkich plikow png i gif
-Promotion blednie zaokragla palety do głebi 15 i 16 bitowej.
Ale moze innym to nie przeszkadza ...
[#15] Re: GrafX2 dla każdego

@MinisterQ, post #13

Grafy na komórki i tak się rzeźbi w Photoshopie i później tylko zapisuje jako 8bit PNG. Prawda Dżordan? :)

Ostatnia edycja: 06.05.09 22:50:23
[#16] Re: GrafX2 dla każdego

@Masta Krishna, post #15

z grafikow jakich ja znam to jest poł na poł....
zalezy jaka gra poprostu....

Ale coraz wiecej Iphone czy PDA z 800x480 a maja byc jeszce wieksze rodziałki... wiec i technika musi sie zmieniac... i my niemozemy tez stac w miejscu, chcemy czy nie ..
[#17] Re: GrafX2 dla każdego

@dzordan, post #16

Jaki by ekran nie był to i tak zawsze będą jakieś mini-ikonki (np. w HUD) i zawsze warto takie maleństwo trochę dopixlować po narysowaniu w programie truecolor czy zeskalowaniu w dół. Progrma do pixlowania chociaż nie spełnia już podstawowej roli to dobrze jak gdzieś pod ręką jest.
[#18] Re: GrafX2 dla każdego

@Masta Krishna, post #15

Grafy na komórki i tak się rzeźbi w Photoshopie i później tylko zapisuje jako 8bit PNG. Prawda Dżordan?

Zależy co rozumiesz przez "komórki". Nawet biorąc pod uwagę nowe urządzenia dzisiaj sprzedawane w sklepach to i tak rozpiętość jest ogromna. Są jakieś padaki służące tylko do dzwonienia, którym wrzucono J2ME, a są i jakieś G1, iPhone czy bardziej dopasione smartfony, które po prostu są tak jakby komputerami sprzed 10 lat. Żeby gra 3D z iPhone chodziła sensownie na Amidze 1200 z PowerPC i BVision3D to trzeba ją zubożyć, bo iPhone jest mocniejszy. Karta graficzna w iPhone jest trochę lepsza (np. pamięć graficzna: iPhone 24MB, BVision 8MB). :) Gry na komórki to już dawno nie jest coś w stylu węża w jednobitowej grafice. Syfu (głównie w J2ME) jeszcze się trochę pojawia na rynku ale nie można się tym sugerować. No i tekstur do gier 3D już nikt nie pixluje.
[#19] Re: GrafX2 dla każdego

@MDW, post #17

w sumie to sam popatrz na te ikonki np Tu.
http://img142.imageshack.us/img142/4629/tf3dhtcxe9.gif

to juz nie sa takie mini ikonki tylko duze kluchy.
a na te w menu start sa tak małe na urzadzeniu ze nawet palcem ciezko jest w to wtrafic. (choc moze ja mam za duze łapska ;))

[#20] Re: GrafX2 dla każdego

@dzordan, post #19

Palce masz normalne. To po prostu interface Windows Mobile zupełnie nie nadaje się do obsługi palcem. Tylko rysik. No ale do tego trzeba mieć dwie wolne ręce. A to nie zawsze jest możliwe w urządzeniach mobilnych.
[#21] Re: GrafX2 dla każdego

@MDW, post #18

No ja rozumiem pod pojęciem komórek wszystko od padak jak Nokia S30 po najnowsze wynalazki typu XPERIA - prawie 3 lata w końcu się już walczy z tym złomem przy projektach, więc akurat mi tłumaczyć nie musisz :) Na iPhone'a i Androida też robiłem/robię...
Ale co prawda to prawda - po zrobieniu w Photoshopie pewnie się i czasem pixluje to później, ale aż tak w tajniki grafiki nie wchodzę, żeby znać narzędzia... Ja to w Paincie robię jak potrzebuję i później tylko zapisuje PNGOutem :)

Ostatnia edycja: 07.05.09 21:24:28
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem