Komentowana treść: WinUAE 1.6.0
[#31] Re: WinUAE 1.6.0

@brodziaty, post #30

zgoda między developerami MorphOS-a i AmigaOS 4, połączenie sił

Trzeba sobie wszakże zadać jedno pytanie: po co? Developerzy AmigaOS4 postawili sobie za cel maksymalne uproszczenie masowego portowania programów z Linuksa, stąd obsługa shared objects, stąd X-Window, stąd bounty na WxWidgets. Kompletnie przy tym zaniedbano takie rzeczy jak Workbench, czy rozwijanie innych amigowych sprawdzonych standardów (datatypy na przykład, olano MUI).

Oczywiście każdy ma swoje poglądy na rozwój systemów amigowych. Mnie kierunek "zepsuty Linux" w ogóle nie interesuje. Więc w czym te siły łączyć?
[#32] Re: WinUAE 1.6.0

@Grzegorz Kraszewski, post #31

Trzeba sobie wszakże zadać jedno pytanie: po co?

Odpowiedź jest bardzo prosta:
Otóż po to, aby kiedyś powstała 1 wspólna Amiga z 1 systemem. Wszyscy tego chcemy, dzisiaj wydaje się, że już jest za późno, ale właśnie dzięki "okruszkom Amigi" w postaci Mos-a i OS4, trzeba zjednoczyć siły i iść w 1 kierunku.
Przykre, że z OS4 i MOS-a, wzięły się wojny niepotrzebne, zwłaszcza u nas w Polsce. Nie dziwię się naszemu (jak mawiał Szaman z eXeca) "papieżowi amigowemu" Markowi Pampuchowi, że odechciało mu się w obrębie lat 1999-2000 i unika NAS jak ognia

...wystarczyłoby chociaż nasze hobby zostawić, ale na 1 komputerze i na 1 systemie... to kto wie, jakie mogłoby być przyjemne spotkanie w Krakowie z wszystkimi żyjącymi ami-zapaleńcami i tymi, którzy się wypalili, ale pamiętają, choć z lekkiego może wstydu, ułomności "obecnych Amig", nie chcą do niej wracać...

P.S. pozdrawiam Konrada Bielskiego, za piękne recenzje sprzętu w MA... może nie fachowe, choć piękne językowo, ale dzięki, że HURRA-optymistyczne (tekst XTD na Amiga Meeting 2000).

Ostatnia edycja: 26.05.09 08:44:58
[#33] Re: WinUAE 1.6.0

@brodziaty, post #32

Otóż po to, aby kiedyś powstała 1 wspólna Amiga z 1 systemem. (...) trzeba zjednoczyć siły


Lepiej nie pytaj Konrada w tej sprawie, którą zacytowałem. Jego zachowanie jest, łagodnie mówiąc, dalekie od tego.
[#34] Re: WinUAE 1.6.0

@brodziaty, post #32

Otóż po to, aby kiedyś powstała 1 wspólna Amiga z 1 systemem.

To nie jest żadna odpowiedź. W ogóle pominąłeś kwestię jaką postawiłem. Jedna wspólna Amiga z jednym systemem, w porządku, ale to nie wszystko jedno jak ten system ma wyglądać. Z pozoru ludzie skupieni wokół AmigaOS 4 przyjęli słuszną drogę - jak najwięcej oprogramowania w jak najkrótszym czasie. Jest to jednak ślepa uliczka. Po co mam używać starych i często okaleczonych portów programów linuksowych na bardzo drogim i słabym sprzęcie, skoro mogę sobie odpalić Linuksa na pececie i mieć to samo taniej i lepiej? Nawet gdyby zależało mi na odpalaniu tychże programów "w amigowym feelingu", to argument pada, bo X-Window otwiera własny ekran z zupełnie obcym wyglądem. A z kolei proste uporządkowanie plików na dysku urasta do rangi problemu, bo w ferworze portowania kolejnych śmieci "developerzy" zapomnieli o leżącym i kwiczącym Workbenchu a'la 1995?

Tak więc te "wojny" nie wzięły się z tego, że się lubimy kłócić, tylko z tego, że są dwie alternatywne wizje rozwoju. Przy czym głównym argumentem zwolenników AmigaOS 4 jest prawo do nazwy. Niech sobie mają tę nazwę, dlaczego nie. Ale namawianie do "zjednoczenia" nie ma żadnego sensu, powtarzało się to już kilkanaście razy i skutek był zawsze jednakowy. Znacznie lepiej będzie jeżeli każdy system pójdzie swoją drogą, a czas pokaże, która z nich jest lepsza.
[#35] Re: WinUAE 1.6.0

@galu, post #8

można sobie ustawić rozdzielczość 1280x1024 (albo nawet 1920x1200), PAL filter, 50Hz i cieszyć się w gierkach obrazem w zasadzie identycznym, jak na telewizorze - w każdych warunkach, bez sztucznej ramki wokół ekranu i bez ręcznego kombinowania z suwakami położenia obrazu.

Czy mógłbyś mi wstawić screen lub kilka screenów z sekcji WinUAE/Filter z takimi ustawieniami, żeby był obraz jak na TV w PALu? (albo ktokolwiek inny, komu się udało to zrobić) Trochę kombinowałem, a i tak ciągle widzę pixele.
[#36] Re: WinUAE 1.6.0

@Grzegorz Kraszewski, post #34

Więc widzisz teraz, że prawie nic nie wiem o AmigaOS (techniczne sprawy i inne), dłubie sobie na pececie, żeby pamiętać i przy okazji uczyć się/nadrabiać dawne lata! To w WAS siła, tych prawdziwie obeznanych.
Grzegorz, ściskaliśmy sobie dłoń na Amiga Meeting 2000. Wiesz kumple zapoznają kumpla itp... zupełny przypadek!

Dlatego oddaje szacunek:
Michałowi "kiero" Woźniakowi, Grzegorzowi Kraszewskiemu, Marcinowi Kielesińskiemu, Grzegorzowi "Feiowi", Zygmuntowi "Zig" Kos, Piotrowi "XTD" Bendykowi, Wiśniowemu Azzaro, RevisQ za hobby bycia sobą, Mariuszowi "MDW" Włodarczykowi pełen szacun za dawna "bitkę słowną" w odniesieniu do newsa o MorphOSie, Bartłomiejowi "Voyager" Dramczykowi i wszystkim WAM! ok, racja

WY nie ja !!
[#37] Re: WinUAE 1.6.0

@brodziaty, post #32

Ten sam Konrad stwierdził, że ppa to środowisko anty amigowe. No cóż... Myślałem, że jestem Amigowcem a nie Anty Amigowcem.. Ale skoro mądrzejsi odemnie myślą inaczej.....


os4 sux!!


żeby nie było 100% offtopowo to powiem tylko, że szkoda iź wersja na linuxa nie umywa się nawet do tej windowsowej:(




Benedykt Dziubałtowski
[#38] Re: WinUAE 1.6.0

@Benedykt Dziubałtowski, post #37

linuxowa czyli e-uae ?

Autorem jest Richard Drummond zwiazany dosc ze środowiskiem Os4. Niestety ostatnio ten Pan jest MIA (olal np. jedno bounty arosowe i nie daje znaku zycia). Mozliwe ze ma jakies problemy/brak czasu wiec nalezy miec nadzieje, że powróci kiedyś do pracy nad e-uae.
[#39] Re: WinUAE 1.6.0

@El Amigos, post #35

Tutaj chodzi o to, że niezależnie z jakiej rozdzielczości będziesz korzystał i jaki soft odpalał pod emulatorem to obraz obraz będzie zawsze zajmował cały ekran, przy zachowaniu pożądanych proporcji obrazu i bez zniekształcania pikseli. Z jednej strony nie będziesz miał czarnych ramek z wszystkich stron - jak we wklejonych wczoraj screenach z Settlersów czy z Lemmingów- a z drugiej - nie stracisz z oczu obiektów wyświetlanych przy overscanie. Po prostu włączasz emulator, przekładasz dyskietki i nie przejmujesz się ustawieniami obrazu bo emulator ustawia się tutaj automatycznie.
Do tego dochodzą "artefakty PALowskie", dzięki czemu całość wygląda naturalnie.

Wszystkie screeny z ustawionym filtrem PAL + autoresize (mogłoby być autoscaling).

Ustawienia host>display:
http://galu.info/download/winuae/wuae-1280-5.png
Radzę ustawić, tak jak u mnie, tzn. nie wybierać Line Mode Double ani centrowania obrazu.

Keep Aspect Ratio i samo Ratio:
Do wyboru 4:3, 5:4, 16:9, 16:10. TV i VGA. Trzeba sprawdzić empirycznie dla określonego monitora i jego natywnej rozdzielczości i niekoniecznie sugerować się np. tym że 640/512=1.25 a 1280/1024 też = 1.25, najlepiej odpalić Deluxe Painta, narysować "idealny" okrąg i wtedy oceniać jakie ustawienie jest OK, a najlepiej odpalić prawdziwą Amigę i upewnić sie, że i tam kółeczko byłoby idealnie ogrągłe bo wg mnie nie było.
Przykłady -
http://galu.info/download/winuae/wuae-1280-1.png
http://galu.info/download/winuae/wuae-1280-2.png

PAL filter:
Możesz dodać blura, regulować kontrast, jaskrawość itp. rzeczy - przy czym w 1.6.0 jest bug i chwilowo trzeba wyłączyć autoresize/autoskalowanie gdy chce się regulować dodatkowe parametry filtra PAL.

Inny przykład:
http://www.galu.info/download/winuae/wuae-1280-3.png

Tutaj z kolei przykład z monitora 1920x1200 (16:10, ale równie dobrze mógłby to być TV LCD 1920x1080):
http://www.galu.info/download/winuae/wuae-1920-kar.png

No i odświeżanie:
50Hz - czyli tyle, co Amiga w PALu. Przy 60Hz emulator wyświetla podwójnie 10 z każdych 50 klatek, co przekładać się może np. na nie do końca płynne scrolle. Oczywiście na dobrym LCD lub monitorze CRT można ustwić 100Hz zamiast 50Hz. Niektóre LCD oraz sporo matryc w laptopach nie "łapie" niczego poza 60Hz (rzadziej: 75Hz).
[#40] Re: WinUAE 1.6.0

@Benedykt Dziubałtowski, post #37

Nie umywa się do wersji windowsowej jak 99% softu pod Linuksa natomiast z tego co kojarzę to WinUAE działa bardzo nieźle pod Wine (x86).
[#41] Re: WinUAE 1.6.0

@galu, post #39

Dzięki Galu OK Wreszcie ktoś coś na temat napisał a nie dwie podstrony OT ;)

-edit-

Jeszcze jedno. Jak się ma ustawienie obydwu rozdzielczości do siebie (na pierwszym screenie)? Rozumiem, że ta pierwsza to natywna Twojego monitora. Jak zatem dobrałeś tą drugą? Jakie to ma znaczenie?

Czy ustawienia z pierwszego screena, dla przykładu 1920x1200 masz takie same?

OK, już wiem o co biega, ta druga rozdzielczość jest ważniejsza kiedy nie używamy filtrów. W każdym razie nie podoba mi się obraz z filtrem PAL, podoba mi się D3D jak na poniższych screenach.
Ustawienia
http://img29.imageshack.us/img29/7072/wuaed3d.jpg
Obraz (tu akurat 1280x1024)
http://img29.imageshack.us/img29/2919/001duc.png


BTW przepraszam za posty pod postami, nie mogłem znaleźć opcji edycji posta Proszę o usunięcie zbędnych wpisów.

Ostatnia edycja: 26.05.09 18:02:10
[#42] Re: WinUAE 1.6.0
Tak.

Mam 2 monitory- LCD 1920x1200 i CRT niepanoramiczny. Emuluję Amigę na CRT, w dodatku perwersyjnie przy 50Hz a nie 100Hz :) CRT ma proporcje 4:3 (1024x768, 1152x864) a nie 5:4 (1280x1024) ale to można obejść regulacją na monitorze.

W każdym bądź razie rozdzielczość nie ma znaczenia - ustaw sobie natywną swojego monitora (jeśli masz LCD), istotne jest dobranie parametrów Ratio, KAR na zakładce z filtrami:

http://www.galu.info/download/winuae/wuaeVR1920VGA.png
http://www.galu.info/download/winuae/wuaeVR1280TV.png

EDYCJA: Źle podlinkowałem obrazki, już jest OK.

Ostatnia edycja: 26.05.09 18:49:59

Ostatnia edycja: 26.05.09 18:52:50
[#43] Re: WinUAE 1.6.0

@galu, post #39

Dzięki. Myślałem, że wreszcie wyszła wersja, która daje obraz jak TV w PALu. Ale w porównaniu z tym co było, to i tak trzeba się tylko cieszyć. ;)
[#44] Re: WinUAE 1.6.0

@El Amigos, post #43

Czyli o czym myślałeś, bo nie rozumiem? :)
Ostatnie kilka odpowiedzi zeszło na temat autoskalowania, natomiast WinUAE 1.6.0 to: autoskalowanie + PAL filter + Keep Aspect Ratio w zależności od potrzeb. PAL filter możesz sobie konfigurować - rozmazanie, jaskrawość, jasność, zakłócenia, skanlinie itd - tutaj nie chodzi o to, żeby obraz był po prostu "gorszy", tylko o bardzo konkretne parametry obrazu.
Na EAB ludzie porównywali nawet zrzuty z karty telewizyjnej ze screenami z WinUAE i jak dobrze się ustawi emulator to różnicy JUŻ nie ma i dlatego jest to moim zdaniem tak doniosły release.

I jeszcze jedna uwaga - filtry są zarówno software'owe (obciążające CPU) i sprzętowe (wtedy zajmuje się tym GPU) - żeby zadziałały te drugie trzeba mieć najnowszego DirectX-a i chyba (przynajmniej w wersjach beta tak było) ręcznie dograć filtry stąd http://www.winuae.net/frames/download.html
Wymagana karta z shader model 2.0 wzwyż, czyli pewnie GF6/ Radeon9500 wzwyż.
[#45] Re: WinUAE 1.6.0
Dzięki za ten program , przypomniały mi się stare dobre czasy a z uwagi iż mam sporo softu z Amigi to sobie odpaliłem OK
Łezka aż mi się kręci na wspomnienie dawnych chwil . :D
[#46] Re: WinUAE 1.6.0

@galu, post #44

Czyli o czym myślałeś, bo nie rozumiem?

Wymagałem chyba niemożliwego, bo obrazu na monitorze VGA takiego jaki pamiętam z TV. Na piecu niestety nadal widać trochę pikseli (nawet po zastosowaniu tych nowych filtrów). Idealnie jedynie wygląda rozdzielczość 320x200 w malutkim okienku, jak się ją rozciągnie na 1600x1050, to już jest tak sobie. Ale to chyba naturalna rzecz.

GeForce 5 też ma SM 2.0.
[#47] Re: WinUAE 1.6.0

@El Amigos, post #46

Wymagałem chyba niemożliwego, bo obrazu na monitorze VGA takiego jaki pamiętam z TV.


http://www.galu.info/download/winuae/wuae-1280sf1.png
http://www.galu.info/download/winuae/wuae-1280sf2.png
w ruchu wygląda jeszcze lepiej (zaśnieżony obraz ;) )

Ostatnia edycja: 27.05.09 17:41:02
[#48] Re: WinUAE 1.6.0

@El Amigos, post #46

może miałeś czarno-biały telewizor? ;)
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem