Komentowana treść: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"
[#1] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"
Benio na prezydenta!!!!
[#2] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"
ten trydonis to całkiem ciekawie wygląda, mozliwe że udaloby się wyciagnąć kody amigowe :) albo nawet zaplacic za nie
[#3] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"
Dzięki, jak zwykle świetna robota! OK

PS: Odnośnie http://www.ppa.pl/rodzynki/cytadela.php
Czemuż to ach czemuż wśród kodów do Cytadeli nie uwzględniono "Kiedy Byłem Bardzo Mały Obie Ręce Mi Smierdziały" (KKBMORMS), hę? ;)
Zdaje się że to dodaje energii cy cuś.
[#4] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"
No, ja sie dzięki benedyktowym wywiadom przekonałem do wywiadu jako formy literackiej :) i czytam z przyjemnością, nie tylko na PPA.

No i chyba zagram w Cytadelę, bo nigdy nie grałem.
[#5] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"
Kolejny ukłon w stronę Benedykta. Już mnie coś w krzyżu strzela od tego
[#6] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"
Dzięki za wywiad. OK
Dziś wieczorem chyba zamówię sobie "podarunek z piekła" i skopię kilka kosmicznych dup.
[#7] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"
Jak zwykle dziękuję za odkopanie kolejnego człowieka z przeszłości. Kogoś kto zrobił coś co zdaniem ID Software było niemożliwe do zrobienia (Doom czy chociaż Wolfenstein na Amigę).

I jeszcze mała uwaga. Nie było czegoś takiego jak Atari 65XL. Były modele: 800XL, 65XE i 800XE (wszystkie od strony wnętrzności niemal identyczne).


Ostatnia edycja: 02.06.09 11:26:52
[#8] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"

@MDW, post #7

Pisząc o tym co "zdaniem ID Software było niemożliwe" odnosisz się do amigowej urban legend. Kiedyś zadałem sobie trochę trudu, by dowiedzieć się jak to było naprawdę i ID nie twierdziło, że żadna Amigowa platforma nie pociągnie Dooma tylko że nie są zainteresowani tą platformą i ma sensu portowanie tej gry na tę platformę (wbrew temu, co się niektórym z Was wydaje, amigowym standardem w 1994 roku nie było 68040 i 8MB tylko goła A500/A600, ew. A1200/CD32). Ostatecznie na idiotycznego maila, w którym ktoś sugerował m.in.:
"There are numerous texture mapping demos available showing that a Doom-type game is possible on the Amiga. The market for Doom on Amiga is also fairly large. The Amiga CD32, which is basically a games console with a CD drive built in, together with the SX-1 expansion unit could provide sufficient memory and speed requirements."
Odpowiedzią Carmacka było:
"The amiga is not powerfull enough to run DOOM. It takes the full speed of a 68040 to play the game properly even if you have a chunky pixel mode in hardware. Having to convert to bit planes would kill it even on the fastest amiga hardware, not to mention the effect it would have on the majority of the amiga base."

Można znaleźć (Slashdot) dyskusję z roku 2000, w której ów Carmack napisał m.in.:

"My impression of the Amiga is mostly colored by later years of fanatics hounding me about supporting the "inherently superior amiga" when it was obviously well past its competative prime.
I mean that I never actually worked with low level register programming specs for the amiga, so I can't comment authoritatively. The reason is that when I was young and the Amiga looked interesting, I couldn't afford one. When I had the means, I no longer had the desire.
I certainly don't mean to imply that all Amiga users are fanatics, just that the advocates that made it to my mailbox were less well mannered than those for many other platforms. You are right, it did color my response.

So, to give you a somewhat better answer:
The Amiga's success was in demonstrating the large benefits of specialized graphics coprocessors for personal computers, and providing close to a workstation like environment while the PC was still struggling with segment registers in dos.
It wouldn't have been obvious at the time, but the Amiga was basically fated to go the way of a console generation, rather than evolve as the PC or mac did.
The reliance on low level hardware knowledge and programming provided the obvious visual superiority, but also locked it in to a very ungracefull evolution."


Ostatnia edycja: 02.06.09 14:19:58
[#9] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"

@galu, post #8

Dzięki za wyczerpujące wyjaśnienie. Rzeczywiście na problem Ami-Dooma trzeba popatrzeć przez pryzmat tamtych czasów. Standardem na pewno wtedy nie było 040. Każdy kto chciał coś komercyjnego na Amigę zrobić musiał się liczyć z doliniarskim sprzętem.
[#10] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"

@MDW, post #7

Spośród Atari 8-bit, to tak naprawdę były modele: 400, 800, 600XL, 800XL, 1200XL, 65XE, 800XE, 130XE ;) Kwestię prototypów pomijamy ;) Ale też się zdziwiłem, że ktoś nie pamiętał dokładnego symbolu swojego, bądź co bądź, pierwszego komputera? Chyba, że błąd powstał gdzieś podczas "przedruku" wywiadu ;)
[#11] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"
Action Replay'em -> Action Replayem

pozatym swietny wywiad, jak zwykle :)
[#12] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"
Thx !!!
[#13] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"

@Jacques, post #10

Zgadza się. Ja wymieniłem tylko te najpopularniejsze z którymi wywiadowany miał największą szansę się zetknąć.

Patrząc na Twój awatar nie dziwię się, że też poczułeś się dotknięty tą pomyłką. "Pole Position" rules. ;)
[#14] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"

@Werner, post #1

Ej krótki ten wywiad ;). Czekałem na dzień, gdy uda się pogadać z twórcami Cytadeli, mam apetyt na więcej ;). Ale oczywiście Benedykt pokazał klasę po raz wtóry, nawet ta "wpadka" z wersją instalacyjną na dysk twardy przechodzi gładko w jego wykonaniu ;). Naprawdę znakomita gra - wiadomo, grafika nie powala, jednakże grywalność potężna. Raz pamiętam tylko jak się zniechęciłem, gdy w którejś z misji wszedłem przez "niewidzialną" ścianę do ustawionych w rzędzie pojemników (nie pamiętam z czym) i nie mogłem stamtąd wyjść! Skazany na wieczne potępienie ;). Intro do dziś mnie powala - wiadomo, że miota pixelami, ale wykonanie, tekstury i kadrowanie filmu jest znakomite! W/g mnie jedna z najbardziej ambitnych gier w Polsce, po niej Exodus (z racji tego, że powstał o wiele później no i trochę słabe IQ przeciwnika komputerowego). Uwielbiam muzykę z planszy tytułowej. Świetne, napiszę do autora prywatnie ;).

Dzięki za wywiad!! Warto odświeżyć dobre tytuły
OK
[#15] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"

@BagoZonde, post #14

Benitez jestes wielki masz u mnie piwo ;).
[#16] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"

@SzaryWilk, post #15

ludzie :) po co ta wazelina wywiad jak wywiad :) moze pracowac w TVN24 i tyle :)) ..a na serio dzieki misiu ze ci sie chce :)) OK
[#17] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"

@SzaryWilk, post #15

Trzymam Cie za słowo! Jak bys nie widział co kupić to patrz dział komu piwo!


Co do reszty pytań. Wywiad miła być dłuższy. Niestety gdy zabawa się rozkręcała padło jedno krótkie stwierdzanie:

"Mam nadzieje, że to ostatnia seria pytań"


Ale Paweł jest komunikatywny gość no i miło było z nim pogadać :)



Benedykt Dziubałtowski
[#18] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"
Wielkie brawa oraz podziękowania dla Benedykta - świetna robota !
[#19] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"

@Logan, post #18

Wazelina is good ;).
[#20] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"

@SzaryWilk, post #19

Przypomnę Ci to kiedy komuś w przyszłości podziękujesz

Ostatnia edycja: 04.06.09 18:23:35
[#21] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"

@galu, post #8

Dzieki za info! Nie wiedzialem o tym.

Swoja droga, przed Cytadela byla przynajmniej jedna komercyjna produkcja na Amige, wykorzystujaca realtime 3D texturing: Legends of Valour. Dziala nawet niezle na A500 - szczerze mowiac to wlasnie ta gra, jak ja zobaczylem, zainspirowala mnie do stworzenia enginu do Cytadeli. Stwierdzilem, ze nawet z Amigi 500 mozna wycisnac nieco wiecej :) Pierwotne zamierzenie to bylo napisanie nowego efektu do dema, ale szybko narodzil sie pomysl gry. Do dema nigdy tego nie dalismy, zeby ktos nas nie uprzedzil i nie zripowal kodu (Action Replayem latwo bylo wszystko podejrzec).

Mam nawet jeszcze pierwsza wersje kodu do demka, ktora umozliwia zoomowanie i obracanie budynku i ktora powstala w kilka/kilkanascie dni... kolejny rok trwalo dorabianie calej reszty :D
[#22] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"

@Jacques, post #10

No moze to dziwne, ale jakos mi sie pomylilo XE z XL po latach :) Oczywiscie 65XE. Z obowiazkowym QMEGiem.... ale to nie to forum (jeszcze mi admini posta skasuja :) ).
[#23] Re: Wywiad z Pawłem Matuszem - programistą gry "Cytadela"

@Shoonay, post #3

Hahaha czlowieku, jak Ty do tego doszedles? Myslalem, ze to najbardziej strzezona tajemnica wszechswiata i zaginela wraz z X16.

To taki glupi wierszyk z mlodosci, ktory jeszcze pamietam:

Kiedy bylem bardzo maly, obie rece mi smierdzialy
Lecz skonczyla sie ma meka, teraz smierdzi jedna reka.



BTW jak ktos prejrzy liste kodow do wydedukuje nawet jakie ksiazki wtedy czytalem :)

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem