Komentowana treść: Lua for MorphOS v3
[#1] Re: Lua for MorphOS v3
"świetna wiadomość! OK " :D
[#2] Re: Lua for MorphOS v3
Świetna wiadomość OK
[#3] Re: Lua for MorphOS v3

@taurus, post #2

[#4] Re: Lua for MorphOS v3

@MaveRick, post #3

Byłeś szybszy o kilka sekund :(
[#5] Re: Lua for MorphOS v3

@taurus, post #4

Bana wam wszystkim dwóm za offtopic!
[#6] Re: Lua for MorphOS v3

@G. Kraszewski, post #5

A ja bym dał bana dla p. Grześka Ewidentnie wprowadza klienta w błąd To oburzające A już myślałem, że pojawił się MorphOS v3.

Ostatnia edycja: 25.12.10 23:58:32
[#7] Re: Lua for MorphOS v3
Krashan szaleje nawet w święta. Brawo!
[#8] Re: Lua for MorphOS v3
print ("Hello World!")

Zapisałem to w pliku helloworld.lua, w cli dałem 'LuaX helloworld.lua' i dostałem komunikat: LuaX: helloworld.lua:1: attempt to call global 'print' (a nil value).

Znalazłem ten przykład na http://icculus.org/~theoddone33/lua/

Mogę prosić o przykład, jak to zrobić w Lua pod MOSem ?

[#9] Re: Lua for MorphOS v3

@kjb, post #8

require("base")
print("Hello World!")
[#10] Re: Lua for MorphOS v3

@amirul, post #9

Dziękuję, działa!

Ale teraz drugi przykład:

require("base")
print ("What is your name? ")
name = read ()
print ("Hello " .. name)

wywala komunikat: LuaX: helloworld2.lua:3: attempt to call global 'read' (a nil value).

Czyli rozumiem że jak "print" wymagało "require("base")", to "read" też czegoś potrzebuje... Żeby tak przy każdej instrukcji interpretera Lua się nie pytać :), jest jakieś źródło w sieci, albo książka która przypasuje do Lua pod MOSa ?


Ostatnia edycja: 26.12.10 04:53:05
[#11] Re: Lua for MorphOS v3

@kjb, post #10

polecam lekturę "readme" znajdującego się w archiwum.
[#12] Re: Lua for MorphOS v3
Bardzo dobra wiadomość.
[#13] Re: Lua for MorphOS v3

@kjb, post #10

Standardowa implementacja Lua ma dwie cechy:

1. Standardowe moduły są statycznie zlinkowane z interpreterem.
2. Są w związku z tym automatycznie otwierane przy starcie interpretera i od razu dostępne.

Postanowiłem z tego zrezygnować dla oszczędzenia pamięci i przyspieszenia startu interpretera. Nie w każdym skrypcie są potrzebne wszystkie, zwłaszcza gdy Lua będzie używana w roli ARexxa, wtedy może się nawet okazać, że żaden moduł standardowy nie jest potrzebny. Jedyny moduł dostępny od razu to package (inaczej nie dało by się użyć require()). Pozostałe są bibliotekami umieszczonymi w LIBS:Lua/ i są ładowane dynamicznie. Myślę, że to wyjaśnia sprawę print().

Wyjaśnienie natomiast problemu z read() jest prozaiczne. Moduł io nie jest jeszcze gotowy... Standardowe moduły Lua to: base, package, io, string, math i system. Jak łatwo sprawdzić zaglądając do LIBS:Lua/, gotowe są tylko base i string. Funkcja read() jest z modułu io, więc po pierwsze trzeba require "io", po drugie na razie i tak nie ma tego modułu więc... Zdaję sobie sprawę, że ten moduł jest bardzo potrzebny, bo wszystkie demka Lua z niego korzystają . W następnej wersji beta (to wciąż są wersje beta, pamiętajmy o tym) będzie.

Czemu te moduły tak cedzę po jednym, skoro standardową dystrybucję Lua kompiluje się przez "./configure; make"? Pakuję je w biblioteki ładowane dynamicznie (to nie są shared objects, to zwykłe morphosowe biblioteki). Dostosowuję je, aby bezpośrednio korzystały z API MorphOS-a z pominięciem libnixa. Zysk na szybkości i zajętości pamięci. Lua jest jednym z najszybszych języków skryptowych, a pominięcie warstwy abstrakcji wstawianej przez libnix dodatkowo trochę przyspieszy.

Co do książki – wystarczy przeczytać readme z archiwum, tam wszystko powyższe jest opisane. Poza kilkoma require() na początku skryptu i chwilowym brakiem paru modułów, język niczym się nie różni od standardu. Tak więc dostępna online książka Ierusalimschy'ego "Programming in Lua", czy też pozycja Junga i Browna "Beginning Lua Programming" są w pełni aktualne i odpowiednie.
[#14] Re: Lua for MorphOS v3

@G. Kraszewski, post #13

Dzięki za wyjaśnienie, więc czekam na moduł io :)


[#15] Re: Lua for MorphOS v3
Dzięki za tak owocną pracę - myślę, że powoli trzeba przestawić się z myślenia arexxowego na luaowy...

Pozdrawiam.
[#16] Re: Lua for MorphOS v3
czy bedzie wersja 68k ?
[#17] Re: Lua for MorphOS v3

@rzookol, post #16

Nie będzie takiej wersji.
[#18] Re: Lua for MorphOS v3

@G. Kraszewski, post #17

No no idziesz jak burza ;) OK
[#19] Re: Lua for MorphOS v3
lua to imo swietny jezyk, co najwazniejsze skrypty beda dzialac tez na innych platformach. biorac pod uwage prostote, zasoby i prekosc to nie ma chyba lepszego jezyka zeby zastapic arexxa.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem