[#20]
Re: Wywiad z Krzysztofem Matysem i Robertem Szackim
@MDW,
post #18
Walka z szybkością przebiega głównie na etapie tworzenia kompatybilności z różnymi systemami. Przecież jasne jest, że większość produkcji, które powstawały swego czasu na Amigę były tworzone w Asemblerze, bądź AMOSie (czyli też w pewnym sensie asemblerze, bo AMOS tworzy dość optymalny kod wynikowy dla klasyka). Ja np. nigdy nie narzekałem na szybkość AMOSa na prawdziwej Amidze (CDTV). Jeśli zaś gry powstawały w C to praktycznie zawsze miały wstawki asemblerowe, głównie odpowiedzialne za grafikę. Pod UAE tego problemu nie widać, bo tam z reguły wszystko jest szybsze niż na prawdziwej Amidze, jakby procesor miał więcej megaherców.
Tworząc grę, którą zamierzamy sprezentować szerszej publice borykam się tylko z problemem docelowej grupy odbiorców. Każdy chce, by na jego systemie gra zadziałała. A żeby gra była kompatybilna na poziomie systemowym musi być napisana w całości w C z użyciem funkcji systemowych. "Ośmiornica" jest akurat tak napisana. Jednak chciałbym zaznaczyć, że Asembler i C to naturalne języki, w których pisze się na Amidze klasycznej. Wstawki asemblerowe są niezbędne do dobrego działania wielu procedur na Amidze klasycznej. Chciałbym przypomnieć, że większość efektów, z których słynęła Amiga swego czasu korzystały z zasobów sprzętowych czyli coppera, blittera itd. bezpośrednio, dlatego twórcy tych gier nie mieli tych problemów. Osoby piszące pod UAE tego nie stwierdzą, no bo czy NetSurf nadaje się do pracy na Amidze? (osobiście nie testowałem tego programu, ale taka jest opinia wielu osób, które zetknęły się z tym programem).
Także pisanie dla tak szerokiej gamy Amigowców z przeróżnymi systemami nie należy w dzisiejszych czasach do przyjemności, uniwersalność czasami kosztuje zbyt sporo. "Ośmiornica" należy do takiej kategorii gier, które raczej nadają się wybitnie do Public Domain, bo pomimo porywającej grafiki Krzysztofa gra jest bardzo prosta. Mimo to mam nadzieję, że spodoba się Wam i spędzicie przy niej wiele radosnych chwil :)
Mi się marzy napisanie po "Ośmiornicy" kolejnej produkcji - jakiejś naparzanki gdzie bohater będzie walczyć na piąstki z hordami potworów i używać czasem magii - taki Side-Scroller Beat'em up w długiej tradycji Amigi :) Tylko taka gra już musiałaby być napisana w kilku wersjach by działać dobrze na różnych systemach, zresztą na początku pisania "Ośmiornicy" zadałem na na naszej liście dyskusyjnej kluczowe pytanie o platformę docelową. Wszyscy zgodnie stwierdziliśmy, że chcemy klasyka (przy czym ja i Radosław Kujawa chcieliśmy też pewnej kompatybilności z kartami graficznymi). Czasem gra musi powstawać w kilku wersjach by działać poprawnie na różnych systemach.