Komentowana treść: Wersja preview nowej gry Astro Blox
[#31] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#32] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@Hextreme-Attic, post #25

A czy płynny przesuw pojazdu i skał jest na plus czy na minus? Elementy gry są w istocie tutaj uproszczone (zbliżone do Sokobana), ja akurat uważałem poprzednią wersję za przekombinowaną, dlatego ją uprościłem, ale silnik obecnego Astrobloxa jest całkiem sprawnie napisany i dość złożony, wspomniałem o Bobach, które mogą być animowane w dowolny sposób. W nowym silniku można spokojnie odtworzyć starego Astrobloxa z lepszym efektem! To jest dopiero jeden etap, też należy pamiętać


Wszystko co tutaj napisałeś być może jest technicznym krokiem do przodu, który jednak dla mnie - osoby, która chciała zobaczyć preview - są niezauważalne, a jedyne co dostrzegam jako szary gracz, to że z poziomu rozrywki program jest uwsteczniony. Poprzednio wydałeś preview, które bardzo ładnie działało, miało ciekawe menu, sześć etapów, oryginalną grafikę i nawet wyjście. Wystarczyło dodać muzykę i dźwięki, dodać jakieś fajne bajery, dopisać etapy, system haseł, punktację i był gotowy hicior roku 2013 (tutaj wcale nie żartuję - bardzo mi się to podobało). Pracy raczej nie było dużo, w stosunku do tego co już było zrobione. To, co włączyłem teraz dało mi wrażenie, że tamto była wersja beta, a to jest wersja alpha, z której tamta beta wyrosła. Wygląda gorzej, oferuje o wiele mniej (nawet wyjścia nie znalazłem). Moim zdaniem - rozwijaj tamtą wersję. Jeżeli chcesz, to przepisz budowę map i dodaj ją do tamtej wersji. Oskórkowanie graficzne również kontynuuj w tamtej edycji.

Także zapytam się: jakie elementy ze starego Astrobloxa chciałbyś widzieć w nowym?


Napisałeś to tak, jakbyś teraz pisał kontynuację. Rozwijaj poprzednią wersję - takie jest moje zdanie, ale zrobisz jak uważasz.

Ostatnia aktualizacja: 30.01.2013 20:40:04 przez mailman
[#33] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@mailman, post #32

oferuje o wiele mniej (nawet wyjścia nie znalazłem)


na MorphOS wyjście zadziałało LAmiga + q

Ps. gra/preview nie zabardzo tzn. "kasza" na ekranie
[#34] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@mailman, post #32

Będę rozwijał obecny silnik, na którym oparta jest gra, ponieważ jest dobrze napisany, a do tego znacznie bardziej zaawansowany w stosunku do poprzednika. Ze strony gracza mogło zostać zauważone zubożenie, bo w tym jednym etapie elementów jest mniej niż w pierwszej wersji Astro Bloxa. Silnik nie pokazał jeszcze pazurków.

Pójdźmy na kompromis, z którego mam nadzieję będziesz zadowolony: w następnych etapach przygotuję więcej atrakcji, w tym może i elementy które widziałeś w wersji pierwszej, albo też jakieś nowe. Jakie to nowe elementy - mam już pewną koncepcję, ale niech pozostanie niespodzianką. Jestem pewien, że te nowe elementy Ci się spodobają :)

Także daj mi teraz czas na dopracowanie gry. Moim marzeniem jest uzyskać status shareware dla tej gry, ale to dopiero dla 5 światów i 40 poziomów ;) Do tego będę dążył. Myślę, że podoba Ci się taki plan. Bardzo się też cieszę, że pierwsza wersja Ci się tak spodobała i powtarzam, że ta wersja będzie jeszcze atrakcyjniejsza od tej pierwszej, jak tylko dorobię etapy.

Zaprogramowanie menu, punktacji to nie jest duży problem, większym problemem jest poruszony temat udźwiękowienia. O ile muzykę mogę znaleźć, to przydałaby mi się pomoc kogoś obeznanego z samplami. Potrzebuję parę dźwięków, najlepiej jakiś zestaw do gier.
[#35] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@Hextreme-Attic, post #34

Jeżeli mogę dodać coś od siebie, opiszę pokrótce swoje obserwacje dotyczące Twojej działalności przy tworzeniu gier.

Otóż odnoszę wrażenie że za bardzo skupiasz się na wszystkim dookoła, tylko nie na samym rozwijaniu gry, nazwijmy ją dalej produktem. Wydajesz mnóstwo obrazków, demek, wersji alpha/preview, masz milion koncepcji, a ostatecznie mało który produkt dochodzi do fazy faktycznego i zauważalnego ukończenia na pełnym poziomie. Klepiesz mnóstwo znaków tłumacząc różne decyzje - krótko mówiąc marnujesz czas i energię na rzeczy zbędne. Zajmij się tworzeniem. Coś w rodzaju "robię grę 123, aktualnie pracuję nad XYZ bo zamierzam osiągnąć ABC" i tyle. Jeżeli potrzebujesz opinii odnośnie aktualnego postępu czy pomysłu zaopatrz się w zamknięte grono kilku "testerów". Realizuj własne cele - bo i tak wszysktkim nie dogodzisz. Ktoś będzie chciał wersję na A500 a ktoś inny na PPC z kartą graficzną. Rób tak jak uważasz a gdy ktoś zapyta czemu nie inaczej powiedz "bo nie takie są założenia" Proste. Spójrz na Leona i Benedykta, czy Leona i G.Kraszewskiego. Mało lania wody, pytania o konkretne zagadnienia, i widoczne efekty. Benek zajmuje się tym znacznie krócej od Ciebie, wiedzę w programowaniu też ma pewnie mniejszą, a zdążył już "wydać" i sprzedać kilka egzemplarzy jednej gry. Przy nim - z całym szacunkiem dla Ciebie i Twojej wiedzy jesteś w polu, bo tracisz zasoby na wszystko tylko nie samo tworzenie i dopracowywanie produktu.

Oczywiście jest to sytuacja widziana z mojej perspektywy i opiera się na obserwacji Twoich poczynań. Nie chcę Cię urazić, rzucam swoje spostrzeżenia w formie konstruktywnej (jak myślę) krytyki. Życzę Ci wytrwałości oraz powodzenia w tym, gdyż potencjał jest, brakuje jedynie "ostatniego szlifu".
[#36] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@Logan, post #35

Logan wróciłeś? Bardzo się cieszę. No i masz rację, wszystkim i tak nie dogodzi, a rozdrabnianie oddala od finalizacji gry.
[#37] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@Logan, post #35

Witam serdecznie, Logan. Wezmę sobie do serca Twoje spostrzeżenia, które są trafne, choć pisane z perspektywy osoby drugiej, nieobeznanej z rzeczywistą przyczyną moich problemów z pisaniem. Rzeczywistą przyczynę opiszę poniżej.

Pamiętam Ciebie i jak mnie dopingowałeś podczas tworzenia poprzednich projektów, szczególnie Arcymaga, który nie został ukończony. Bardzo Ci dziękuję za doping i wsparcie, przydało się niezmiernie.

Z mojej prywatnej perspektywy wiem czym był największy problem w mojej twórczości: było to ciągłe przeprojektowywanie gier i przepisywanie kodu, z którego byłem wiecznie niezadowolony. Dużym projektom brakowało odgórnego planu i kiedy się rozrastały powstawał bałagan dla mnie nie do ogarnięcia. Daję gwarancję, że teraz to się zmieniło, mam nadzieję że już na stałe, od tego wydania Astro Bloxa kod jest dobrze zaplanowany (mogę pokazać dokument z planem silnika gry w języku angielskim, który przygotowałem zanim zabrałem się za pisanie programu). Nie przytłoczyła mnie wreszcie wielkość projektu (jak można było obserwować poddawałem się po pewnym czasie, przy każdym projekcie, zanim nawet dorobiłem tak podstawowe rzeczy jak punktację, czas, menu itp., a przyczynę tego zjawiska opisałem w poprzednich zdaniach). Dla przykładu podam, że pierwszą rzeczą za jaką się zabrałem przy Astro Bloxie była:

  • Struktura mapy i funkcje związane z mapami
  • Dopiero później ładowanie grafiki i wyświetlanie mapy
  • Na końcu mechanizm gry i sterowanie
  • Później w ramach rozbudowy dodanie własnej obsługi BOBów, rysowania z maską i płynnego przesuwu

Obecnie silnik jest już bardzo fajny i ma dużo ciekawych możliwości, tak jak napisałem planem obecnie jest dorobienie nowych scenerii (np. piramidę, scenerię zimową) oraz dorobienie nowych elementów (w piramidzie będą pułapki). Bardzo ważną rzeczą jest dorobienie menu i punktacji, intra do poziomów: tutaj na przeszkodzie stanął brak właściwej grafiki, którą narysuję jak najszybciej.

Dlatego, odnosząc się do Twojej wypowiedzi, próba dogodzenia potrzebom graczy z różnymi systemami jest z mojej perspektywy marginalna, nie psuje ona projektu. Ponieważ jestem miłośnikiem klasyka, to ode mnie dostaną najwięcej inni miłośnicy klasyka. Użytkownicy innych systemów mają swoich programistów i porterów, którzy zagwarantują im rozrywkę. Przeróbka gry z 32 kolorami do kart graficznych zresztą mija się z celem, prócz tego należy sporo rzeczy wymienić w programie by dobrze to działało. Przez naście lat firmy produkowały gry na Amigę tym samym sposobem - sprzętowo i w asemblerze i działało to bardzo sprawnie na tym komputerze. Moda się zmieniła na gorsze, teraz gry na klasyka pójdą tylko na emulatorze. Ja akurat piszę w C i pod system, by mój program był kompatybilny z różnymi Amigami.

Przyczyna tej zmiany w pisaniu (na lepsze) leży już w moim prywatnym życiu (jest to bardzo osobista i trudna do wytłumaczenia sprawa) i nie chciałbym za bardzo się uzewnęczniać. Wprawni czytelnicy moich wypowiedzi mogą domyśleć się o co chodzi.

Wiem, że znów zrobiła się duża wypowiedź (nie planowałem aż tak dużej), chciałbym jak najmniej czasu spędzać na forum (niezbędne minimum), dlatego żegnam się aż do publikacji zapowiadanych nowych etapów (chyba, że ktoś będzie miał nowe komentarze odnośnie silnika gry, zagrawszy). Pozdrawiam.

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2013 04:58:37 przez Hextreme-Attic
[#38] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@ede, post #33

Proszę zwrócić uwagę na wymagania gry: chipset AGA, Amiga OS3.5 Oznacza to przykładowo komputer Amiga 1200, ew. Amiga 4000 z twardym dyskiem i turbo i FAST RAM.
[#39] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@Logan, post #35

Klepiesz mnóstwo znaków tłumacząc różne decyzje - krótko mówiąc marnujesz czas i energię na rzeczy zbędne.

A może Minniat nie ma po prostu skilli które są konieczne żeby napisać kompletną grę?
[#40] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@Hextreme-Attic, post #37

tutaj na przeszkodzie stanął brak właściwej grafiki, którą narysuję jak najszybciej.


Z tego co kojarzę, kilka miesięcy temu swoją pomoc graficzną do Twoich gier zaoferował kolega Carrion.
Można wiedzieć, dlaczego z niej nie skorzystałeś?
[#41] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@slay, post #40

Carrion nie odzywał się od tego czasu na maila. Nie wiem czemu, może miał pilniejsze rzeczy. Jakby to czytał to mógłby wyjaśnić, może zawiążemy wreszcie tę współpracę. Jestem chętny w razie czego.
[#42] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox
Wersja dla AmigaOS 3.0, w której usunąłem kilka błędów, poprawiłem pętlę główną tak, że ładuje mapę i grafikę tylko kiedy tego potrzeba, oraz dodałem obsługę dowolnej grafiki dla każdego etapu już przygotowana i działa, ale jeszcze jej nie publikuję, chciałbym więcej potestować i dodać jeszcze parę rzeczy.
[#43] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@Hextreme-Attic, post #41

Carrion nie odzywał się od tego czasu na maila.

A wysłałeś w ogóle do niego zapytanie?
[#44] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@GumBoy, post #43

Kolega Carrion odezwał się pierwszy na maila z zapytaniem o przesłanie aktualnej grafiki oraz paroma pytaniami. Odpowiedziałem na ten list załączając ówczesną grafikę do Robbo oraz odpowiadając na zadane pytania. Od tego momentu kontakt się urwał. Wnioskuję, że jakieś sprawy zatrzymały go.
[#45] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@Hextreme-Attic, post #44

Trzeba było zapytać ponownie. Może zapomniał. Wiesz, bez urazy, ale nie każdy poświęca najwyższy priorytet amigowym projektom.
[#46] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@GumBoy, post #45

to po co mu grafik ktory nie bedzie poswiecal uwagi projektowi?
[#47] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@Amnes, post #46

Ile uwagi zabierze grafikowi zrobienie grafiki do takiej gierki?
A to że zapomniał odpisać nie oznacza że trzeba go na straty spisać, tylko się przypomnieć. No chyba że komuś nie zależy...
[#48] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@Hextreme-Attic, post #41

Grafika zła nie jestOK Po co lepsza do takiej gry? pomysł W protrackerze zmotaj jaką s muzyczkępomysł Zrób od a do z sam grę, będzie to Twoje dzieło :thumbsup

Nie patrz na tego nade mną, bo dużo pisze na PPA a mało robi pomysł

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2013 09:46:41 przez parallax
[#49] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox
hmm
wg. mnie to jest temat na forum..
żeby nie być źle zrozumianym - fajnie, że komuś się chce, i rozumiem, że nie ma nic bardziej motywującego niż feedback.
Ale... dajcie newsa jak będzie finalna wersja do pobrania. Miło, że ktoś może sobie "popchnąć klocka" pod os3.5 - natomiast teraz wygląda to jak ... no powiedzmy niedokończona gierka na c64 (żeby nie użyć dosadniejszych określeń) - a zapowiadane wersje finalne lubią się nie ukazywać.
[#50] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@jokov, post #49

Mam wiadomości nt. gry - postępy są spore. Oprócz tego o czym pisałem wcześniej zmiany są następujące:
  • Woda teraz jest animowana,
  • Poprawiłem całą grafikę scenerii pustynnej i zwiększyłem paletę kolorów do 64,
  • Między poziomami wyświetla się logo gry (przerywnik),
  • Dodałem nową scenerię - park.

No i sporo testowałem. Gra działa na AmigaOS 3.1 bez zarzutu. Do ściągnięcia z oryginalnego odnośnika (załączone 3 etapy), a tutaj kolejne zrzuty ekranu (w większym rozmiarze) (3, 4)

--
Zgadzam się z Tobą i na następny raz nie będę już publikował wiadomości z preview tylko pozostanę na forum.

Co więcej, od teraz następna wersja będzie opublikowana gdy grę uznam za zakończoną.
[#51] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@Hextreme-Attic, post #50

OK
[#52] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@parallax, post #51

Blokada na dwa tygodnie za odnośniki oraz obrazki w sygnaturze łamiące pkt 14 regulaminu. Po powrocie radzę zmienić, bo następna blokada będzie miesięczna.

Ostatnia aktualizacja: 02.02.2013 23:03:06 przez mailman
[#53] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@Hextreme-Attic, post #50

Prace idą do przodu, nowa bardzo fajna woda (8 klatek animacji), plansza tytułowa, lepszy buldożer, nowa sceneria - magazyn, ładowanie grafiki z plików IFF zamiast RAW (dzięki czemu wymiary i paleta obrazka są ładowane z pliku) itp. Publikacja jak gra będzie gotowa.

@Parallax
Dzięki za OK oraz miłe słowa, które padają w komentarzach.

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2013 02:10:37 przez Hextreme-Attic

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2013 02:12:12 przez Hextreme-Attic
[#54] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@Hextreme-Attic, post #53

Brzmi fajnie- widzę, że sprawia Ci dużą przyjemność wprowadzanie usprawnienie i ulepszeń- nie zapomnij o tym, że gracze czekają na coś do grania ;)
[#55] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@BULI, post #54

Brzmi fajnie- widzę, że sprawia Ci dużą przyjemność wprowadzanie usprawnienie i ulepszeń- nie zapomnij o tym, że gracze czekają na coś do grania

Z publikacją czekam, aż gra będzie wystarczająco grywalna i atrakcyjna (mam jeszcze wiele rzeczy do wprowadzenia, w tym pełne poziomy oraz nowe elementy), dlatego proszę jeszcze trochę poczekać. Nie chcę, żeby gracze się zawiedli, że gra jest słaba ;)

Tymczasem z kolejnych nowości: jest już obsługa joysticka oraz menu. Dodatkowo przy okazji wyrobiłem sobie swój styl pisania kodu źródłowego (styl wcięć) i konsekwentnie go używam, jak i poduczyłem się tworzenia bardziej zaawansowanych "makefile". Program jest teraz podzielony na kilka katalogów. Usprawnieniu uległa też procedura wczytania obrazków IFF oraz podwójne buforowanie (używają mniej pamięci).
[#56] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@Hextreme-Attic, post #55

Teraz troszkę bardziej konkretne newsy: jest ulepszona grafika, teraz ta ziemska kraina wygląda jak poligon wojskowy ;) - głównie ze względu na barwy - ciemno-zielono-brązowe oraz, że ziemia jest taka "surowa" i spękana. Zaprojektowałem 5 pełnych poziomów (z elementami Sokobana) i zastanawiam się nad rozbudowaniem pomysłu. Rozbudować pomysł trzeba, żeby gra za szybko nie nużyła. Myślę sobie o wprowadzeniu różnych postaci pojazdu (jak transformers) - mianowicie pojazd miałby 3 postacie:

  • Buldożer (tak jak jest teraz) - do torowania sobie drogi
  • Czołg - do ostrzeliwania punktów
  • Amfibia - do pokonywania zbiorników wodnych.

Gracz mógłby w każdej chwili przekształcić pojazd w wybraną postać. Dodatkowo warto byłoby wprowadzić jakieś cele dla czołgu (ruchome bądź nieruchome).

W związku z powyższym pomysłem zastanawiam się nad zwiększeniem mapy lub rozdzielczości do 640x400 - 640x512, by mapa mogła być większa.

Co sądzicie o takim pomyśle 3 postaci pojazdu?

P.S. Teraz newsy dochodzą troszkę rzadziej, bo troszkę zaplątałem się w korektę procedur wczytywania IFFów, ale wybrnąłem z tego (mam nadzieję) zwycięsko. Raczej nie dziwię się, że twórcy gier na Amigę zawsze tworzą sobie własny format danych graficznych. Z tymi IFFami mam zawsze problem.

Jednakże po uporaniu się z problemem wróciłem do głównej linii tworzenia gry. Na końcowe efekty proszę poczekać, aż gra będzie gotowa - powinno być (przy pomyślnych wiatrach) jeszcze kilka tygodni.
[#57] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@Hextreme-Attic, post #56

wymyslasz z tymi formatami, po to masz datatypy, zeby z nich korzystać, obczaj jak to zrobil krashan
[#58] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@Hextreme-Attic, post #56

Jeżeli nie podoba się IFF to nie trzeba od razu wymyślać własnego formatu graficznego do bitmapek. Istnieją dziesiątki innych, bardzo prostych formatów z których można skorzystać. Poza tym faktycznie chyba jednak warto skorzystać z tego co oferuje system operacyjny, czyli z datatypów (powiedział ten, który używa tekstur tylko w Targa i czyta je własną funkcją, hehe).
[#59] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@michal_zukowski, post #57

W wersji dla AmigaOS3.5 z nich korzystałem - według kodu Asmana z artykułu w Polskim Piśmie Amigowym. Niestety, żeby uzyskać maskę w ten sposób wczytanego obrazka (dla obrazków o kształcie innym niż prostokąt nakładanych na tło) trzeba mieć AOS3.5 (wyjaśniałem to już w komentarzu). Dlatego najpierw przerzuciłem się na obrazki w formacie surowym RAW, a teraz korzystam z IFF.

Podejrzewam, że mile widziałbyś wersję dla kart graficznych. Niestety teraz nie przewiduję takiej wersji, bo grę kieruję obecnie ku posiadaczom kości AGA i pamięci FAST. Takie jest zapotrzebowanie w tej chwili tak oceniam, a ja sam mam parę marzeń do zrealizowania.
[#60] Re: Wersja preview nowej gry Astro Blox

@MDW, post #58

Jakie proste formaty masz na myśli? Wymień proszę choć kilka. Zaznaczam, że chodzi o przechowanie grafiki w formacie planar z maską (choć chunky od biedy też może być, bo są procedury takie jak WritePixelArray8(), ale karta graficzna to nie priorytet w tej chwili).

Z IFFami sobie jakoś póki co radzę z użyciem dedykowanej iffparse.library (i nie robię błędów z alokacją planów, co wcześniej czyniłem) :)

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2013 21:36:21 przez Hextreme-Attic
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem