Jakiś czas temu obiecałem sobie, że już więcej nie wypowiem się na Waszym forum, ale lubię tutaj zaglądać i czasami trudno się powstrzymać od komentarza. O ile jest wśród Waszej społeczności wielu rozsądnych użytkowników, którzy potrafią "bez klapek na oczach" ocenić dany sprzęt, o tyle są też "rodzynki" w postaci kolegów KJB czy Jubi (tutaj to już ekstrema totalna). Rozumiem że wiele wypowiedzi wynika stąd, iż nie bierzecie pod uwagę faktu iż czytają to także ludzie z "innego obozu", ale na miły Bóg, błagam Was - nie piszcie że Jaguar to coś lepszego od Atari STe, albo że CD-32 też coś tak potrafi, ale potrzebuje "dopalacza" w postaci 68030. Przecież tego nie da się czytać. Nie wspomnę już o tym, że fakt obecności starego procka 68000 w Jag'u obliguje kogoś do frywolnych stwierdzeń, że był to GŁÓWNY procesor tej konsoli - a był to "ogólny procesor sterujący, częstotliwość 13,295 MHz". Dlatego specjalnie dla Was wklejam z netu info o pozostałych "chipach":
-
GPU (Graphics Processor, 32-bit z 64-bitowym dostępem do pamięci i dodatkowymi 64-bitowymi instrukcjami do przetwarzania grafiki, architektura RISC, 4 KB wewnętrznej pamięci podręcznej) w pełni programowany, służący np. do wyliczania geometrii sceny 3D
-
Jaguar Blitter (64-bit), szybkie operacje logiczne, obsługiwanie bufora Z, cieniowanie Gourauda, teksturowanie i inne efekty; wraz z GPU generuje bitmapy (obiekty) do wyświetlenia.
-
Object Processor (64-bit), programowalny (poprzez tzw. Display List, opisującą każdą ramkę obrazu) procesor grafiki 2D; pobiera z pamięci dane piksela bitmap (w terminologii Atari - obiektów) 1,2,4,8 lub 16 bitowych, konwertuje ich format (w razie potrzeby) do 16-bitowego (wg palet barw), realizuje efekty np. nałożenia na siebie bitmap, przezroczystości, skalowania itp., następnie kieruje przetworzone dane do nienazwanego układu wyświetlania, którym bezpośrednio steruje. Układ wyświetlania akceptuje tylko piksele 16-bitowe w formacie 5:6:5 RGB lub unikalnym 4:4:8 CRY - Cyan, Red, IntensitY, ułatwiającym cieniowanie Gourauda. W obu formatach szesnasty (najmniej znaczący) bit piksela może być alternatywnie wykorzystany do sterowania genlockiem lub określania przestrzeni kolorów dla każdego piksela oddzielnie.
-
64-bitowy kontroler pamięci DRAM
- Jerry, częstotliwość 26,59 MHz:
-
Jaguar DSP (32-bit z 16-bitowym dostępem do pamięci), ten sam podstawowy zestaw instrukcji co GPU (rozszerzony o instrukcje we/wy oraz do przetwarzania dźwięku zamiast graficznych), 8 KB wbudowanej pamięci podręcznej, bezpośredni dostęp do dwóch przetworników cyfrowo-analogowych i układów we/wy; realizuje odtwarzanie dźwięku i komunikację przez złącze rozszerzeń oraz z przystawką CD-ROM.
Ja rozumiem że lepiej było pominąć ten fakt kompletnie. Bo lepiej to brzmi jak napisze się, że stara Motorola to był Jaguar. To tak, jakby w CD-32 był procek 6502 użyty do jakiejś prostej czynności, a ja napisałbym "że to procesor główny" tej konsoli. Można i tak. Ale po co? :)
Jaguar był całkowicie nową konstrukcją, całkowicie RÓŻNĄ od poprzednich modeli. Było to coś innowacyjnego. A CD-32 była "przeróbką" KOMPUTERA Amigi 1200, która nie miała po prostu szans na rynku. Jaguara sprzedano 250.000 w USA i (z tego co pamiętam) ok. 50.000 w Europie. To mało. To BARDZO mało. Ale tej samej Amigi CD-32 sprzedano bodajże 100.000.
Czytając niektóre wypowiedzi wieje mi tu mocno Markiem Pampuchem, który próbował nawet na łamach swojego magazynu podważać wyższość Jag'a nad CD-32. Niestety, o ile przy powstaniu A1200 i Falcon'a Amiga zaczęła dostawać zadyszki, o tyle Jaguar pod względem technicznym zagryzł CD-32. Zobaczcie gierki poniżej. Niektóre są na cartach a prezentują się o niebo lepiej niż te na CD-32. Pojawienie się np. AvP na karcie w 1994 roku było szokiem dla wielu graczy. Skoro "Motorola 68000", i coś lepszego od Atari STe potrafi coś takiego, to Amiga CD-32 ma o niebo lepsze i płynniejsze gry, prawda? :)
RAYMAN (Atari Jagaur, cartridge)
http://www.youtube.com/watch?v=_5CCP-_ru5I
ZERO 5 (Atari Jaguar, cartridge)
http://www.youtube.com/watch?v=6IjRir-2KMM
ALIEN VS PREDATOR (Atari Jagaur, cartridge)
http://www.youtube.com/watch?v=jVzfBb2OAgg
DACTYL JOUST (Atari Jaguar, demo version, cartridge)
http://www.youtube.com/watch?v=XG904E964Ts
NATIVE (Atari Jaguar, demo version, cartridge)
http://www.youtube.com/watch?v=C75isKIgfUQ&feature=player_detailpage#t=135s
WOLFENSTEIN 3d (Atari Jaguar, cartridge)
http://www.youtube.com/watch?v=6JjEdFhBXIY
DOOM (Atari Jaguar, cartridge)
http://www.youtube.com/watch?v=j2MijNY7C9Q
IRON SOLDIER II (Atari Jaguar, CD)
http://www.youtube.com/watch?v=-c_BPuL8evo
VID GRID (Atari Jaguar, CD)
http://www.youtube.com/watch?v=n__PT8t6YIk
A na deser jedna z reklam w TV:
http://www.youtube.com/watch?v=wsXquTce3os&feature=player_embedded
Pozdrawiam wszystkich, którzy wiedzą o czym piszą, a jest Was dość sporo, :) Dodam na koniec że nie twierdzę iż Jaguar był w pełni 64-bitową konsolą :) Jak ktoś słusznie zauważył był to chwyt marketingowy, ale to chyba nic nowego? :) Natomiast nie mogę się zgodzić, że była to konsola trochę lepsza od Atari STe. Trzeba mieć naprawdę wyjątkowy brak elementarnej wiedzy na ten temat i przeświadczenie, że nikt "z zewnątrz" tego nie czyta :)
Serdecznie zapraszam na event który organizuję - Silly Venture 2k13 w Gdańsku (
www.sillyventure.eu), gdzie będziemy świętować 20-lecie Atari Jaguara, i będzie wiele niespodzianek z tym związanych :) Oczywiście koledzy Jubi i KJB bardzo mile widziani :)
Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 11:36:02 przez greymsb