[#129]
Re: Czym jest Amiga? - polemika
@XoR,
post #124
myślę że wydajność takiego OCS na 286 na 16bit ISA 8MHz była by nawet wyższa
nie bylaby wyzsza i nie jest to tak jak sobie myslisz. Zawsze, ale to
ZAWSZE! przepychasz dane przez szyne, czy to bedzie bajt, czy milion bajtow, tak przepchane dane musza zapisac sie w buforze urzadzenia - jego pamieci, i dopiero z tego bufora uklad spec. danego urzadzenia moze odczytac dane. W zadnym wypadku nie przypomina to rozwiazan z Amigi. Nie mowiac o tym, ze przydzielenie puli pamieci dla urzadzenia w pamieci RAM jest dosc czasochlonne, nawet na i7 i nie mozna tego robic od tak sobie. Nie wiem jak Ty sobie wyobrazasz to zastapieniem rozwiazan z Amigi tj. wskaznik i DMA, baa, pule adresowe moga sie tutaj nawet przecinac :). Jest to TRUE zero copy i uma, a nie takie na sile udawanie

. Tutaj uklad spec. ma rzeczywiscie dostep do calej pamieci wraz procesorem na rownych (nawet wyzszych prawach), a
tak naprawde centralnym miejsce zajmuje mechanizm DMA i piorytety.
Wielkie zdziwienie że technologia z 1986 w 1992 jest nieadekwatna
tia, a w 1996 roku ukazal sie SGI O2 ktory tez mial UMA. UMA ma jedna podst. zalete, oprocz oczywiscie dostepu do takiej pamieci samego procesora, pozwala dowolnie gospodarowac pamiecia w miare potrzeb i programista/tworca nie jest ograniczonym wielkoscia pamieci lokalnej danego chipsetu/urzadzenia. Na Amidze OCS dodatkowo zrealizowane jest to logicznie i prosto, dlatego tak latwo programuje sie po rejestrach chipsetow.
Prosty przyklad wykorzystania tej wlasciwosci to amigowy pionowy scroll, gdzie przesuwanie o jedna linie lub wiecej nie wymaga zadnych operacji kopiowania itp. itd., a wystarczy tylko zmienic wartosc rejestru danego chipsetu bedacego wskaznikiem do pamieci CHIP - kilka instrukcji CPU w zaleznosci od liczby bitplanow. Na PC trzeba jednak przepychac wszystko przez szyne w takim scrollu, nie mowiac o tym, ze CPU musi przepchnac dane w samej pamieci zeby wygladalo to na ekranie jak scroll
Ostatnia aktualizacja: 11.09.2013 08:42:04 przez gx