Porównanie palet w 8 i 16bitowcach

  • Opis

zamieścił: ZbyniuR

data: 2017.04.30 07:07

kategoria: Ciekawostki / Różne

rozdzielczość: 1366x696

odsłon: 168

komentarzy: 18

Ocena użytkowników: 5 (oceniających: 7)
Zaloguj się by zagłosować.


[#1] Re: Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
OK
A dorzucił byś jeszcze ECS, AGA, snesa i megadrive?

Ostatnia aktualizacja: 01.05.2017 09:05:35 przez Koyot1222
[#2] Re: Porównanie palet w 8 i 16bitowcach

@Koyot1222, post #1

Paleta Sega Mega Drive czyli 512 kolorów (9bitowa) jest na obrazku w prawym dolnym rogu. Taka sama jak w MSX2 i starszych ST.

12bitowa/4096 kolorów tak jak w OCS, ECS, STE, CPC+, IIGS i pewnie coś tam jeszcze, wyglądałaby bardzo podobnie tyle że kwadracików z kolorami byłoby więcej mniejszych o płynniejszych przejściach, praktycznie jedno-pikselowych. Łatwo to sobie wyobrazić. Ale skoro nalegasz to jest tu:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_monochrome_and_RGB_palettes#12-bit_RGB

SNES ma 32tys kolorów 15bitowa, jest na tym samym linku nieco niżej.
Podobnie jak 262tys kolorów 18bitowa z AGA i VGA.

Palety które mają ponad 500 kolorów w zasadzie nie różnią się jakoś zasadniczo miedzy sobą, a konwersja obrazków między nimi tzn ich jakoś bardziej by zależała od ilości kolorów możliwych do wyświetlenia na raz, a nie od ich ilości w palecie.

Bardziej myślałem o dodaniu palet z takich kompów jak Thomson MO albo Tandy CoCo. Ale odpuściłem sobie bo trudno byłoby je wcisnąć na obrazku dającym się wyświetlić bez skalowania na moim Lapku. Moim zdaniem porównanie tych skromniejszych palet jest ciekawsze z powodu większych różnic między nimi.

W chwili gdy składałem ten obrazek nie miałem pod ręką palety z Atari XL/XE, ale raczej łatwo sobie wyobrazić że ta z konsolki 2600 ma po 16 odcieni w każdym słupku zamiast po 8 jak na obrazku. Co daje 256 kolorów zamiast 128.

I jeszcze słowo wyjaśnienia o tych trzech default-owych 16 kolorowych paletach. Nie są to maksymalne palety z tych kompów:
Macintosh II/LC (65tys), Acorn Archimedes z RISC OS (4096) oraz Windows 2 i 3 na kartach EGA (64) lub VGA (262tys). To są palety w jakich są zrobione ich ikonki i inne gadżety w przypadku użycia trybów 16 kolorowych lub lepszych. Można by tu jeszcze dodać domyślne palety ikonek z różnych systemów Amigi, plus paletę z MagicWB, ale wyglądałaby chyba najbrzydziej. ;)


Ostatnia aktualizacja: 01.05.2017 10:30:22 przez ZbyniuR
[#3] Re: Porównanie palet w 8 i 16bitowcach
Paleta Commodore 64 jest za blada. Pamiętam z dzieciństwa jak nic. Tutaj wklejam jak powinna wyglądać paleta Commodore 64:

[#4] Re: Porównanie palet w 8 i 16bitowcach

@Hexmage960, post #3

Tak to jest z nostalgią ze pamiętamy wszystko piękniejsze, kolorowsze itd.

Te kolory co podałeś to tylko Ty tak uważasz, czy masz jakieś źródło? Bo z tego wynika że powinieneś jak najszybciej napisać do wikipedii że wprowadzają ludzi w błąd.....
[#5] Re: Porównanie palet w 8 i 16bitowcach

@Hexmage960, post #3

Kłopot w tym że te maszynki które nie mają wyjścia RGB czyli Apple, Commodorki i Atarki nie mają dających się jednoznacznie ustalić kolorów.

Sam znalazłem kiedyś na jakimś komodziarskim forum taki zestaw:
R G B
0 black 0, 0, 0
1 white 255, 255, 255
2 red 104, 55, 43
3 cyan 112, 164, 178
4 purple 111, 61, 134
5 green 88, 141, 67
6 blue 53, 40, 121
7 yellow 184, 199, 111
8 orange 111, 79, 37
9 brown 67, 57, 0
A light red 154, 103, 89
B dark grey 68, 68, 68
C grey 108, 108, 108
D light green 154, 210, 132
E light blue 108, 94, 181
F light grey 149, 149, 149

Ale jednoznacznie się tego ustalić nie da i koniec. Choć fakt że ta bura wersja której obrazek wziąłem z wiki należy do tych najmniej soczystych z tych jakie krążą po sieci. To samo mogę powiedzieć o Apple II. Jak sobie poszperałem ostatnio trochę we filmikach i obrazkach z tej maszynki. W praktyce każdy odbiornik ma inaczej ustawione domyślne nasycenie kolorów i każdy użytkownik ma inne preferencje jego ustawienia. Ale pamiętam że zwykle jak się ustawiło nasycenia tak by obraz z C64 wyglądał ładnie, a potem bez jego zmiany przełączasz na TV to wszystkie gęby są jaskrawo pomarańczowe lub w ciemniejszych pomieszczeniach czerwone. Więc powiedziałbym że takie soczyste kolory są raczej ekstremalne, a nie normalne dla C64. No nie dam sobie wmówić że jego czerwony nie ma domieszek innych składowych.

Choć przyznam że chodzi mi po głowie by ten obrazek nieco poprawić, trochę soczystsze w AppleII (w tym wyszczególnić 6 kolorów najczęściej używanych w grach), CGA przez Composite (16kolorów), oraz C64 na mniej bure. A to za sprawą obejrzenia filmików na kanale "The 8-Bit Guy".
[#6] Re: Porównanie palet w 8 i 16bitowcach

@agrajek, post #4

Po latach znów mam Commodore 64 i mogę sobie naocznie sprawdzić soczystość barw C64.

Kolory jakie podałem są z emulatora MagiC64.
[#7] Re: Porównanie palet w 8 i 16bitowcach

@Hexmage960, post #6

Patrząc po wiki, to jest ciekawe:

http://www.colodore.com/
http://www.pepto.de/projects/colorvic/
http://hitmen.c02.at/temp/palstuff/

Ustaw domyślne ustawienia w monitorze jaki masz podpięty do C64 i napisz jaka jest różnica.

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2017 22:53:23 przez Korni
1
[#8] Re: Porównanie palet w 8 i 16bitowcach

@ZbyniuR, post #5

.

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2017 22:57:03 przez sanjyuubi
[#9] Re: Porównanie palet w 8 i 16bitowcach

@Hexmage960, post #6

To nie pierwszy emulator który poprawia rzeczywistość...

W Spectrumie te ciemniejsze 7 kolorów mają ok 80% jasności tych jaśniejszych podstawowych. Wystarczy że mamy ustawione zbyt duże nasycenie lub kontrast (co nie było taką rzadką praktyką)*, i zlewają się ze sobą. A emulatory zwykle wyświetlają te ciemniejsze jako 50% jaśniejszych i po latach się okazuje, że gry na Specu są jednak 15to-kolorowe a nie 8io, jak wielu pamięta.

Myślę że z komciem jest tak samo, i emulatory dodają do wspomnień takiej soczystej "magii". ;) Moim zdaniem w opcjach powinna być możliwość ustawień na takie jakie kto lubi, lub jak je pamięta.


* W czasach gdy ludzie się przesiadali z czarno-białych TV na kolorowe, a byli spragnieni barw, w czasach szarej rzeczywistości. ;)
[#10] Re: Porównanie palet w 8 i 16bitowcach

@Korni, post #7

Fajne te linki. :)
[#11] Re: Porównanie palet w 8 i 16bitowcach

@ZbyniuR, post #9

Sprawdziłem linki oraz właśnie uruchomiłem swojego Commodore 64 i monitor CRT marki Hercules. Wszystkie kolory są soczyste i błyszczące, łącznie z czerwienią.

Do tego kolor cyjanowy jest przyjemny.

Opieram się zatem na tym co widzę teraz, a nie na wspomnieniach, czy wyobrażeniu o tych kolorach!

Kolory z wiki są złe, zbyt blade i matowe. Nie odzwierciedlają naturalnej soczystości barw Commodore 64.

A później niesłusznie ludzie piszą, że C64 ma "szaroburą" paletę.

Nie mam pojęcia czemu na wiki jest taka paleta, może kwestia monitora.

Jak zdobędę jakiś dobry aparat fotograficzny to pokażę.

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2017 05:40:10 przez Hexmage960
[#12] Re: Porównanie palet w 8 i 16bitowcach

@Hexmage960, post #11

Dzięki tematowi zainspirowałeś mnie żebym trochę pobawił się C64. Poszukałem jakiegoś przewodnika i po raz pierwszy w życiu zmieniłem dziś kolor tła ekranu C64 za pomocą polecenia BASIC-a POKE.
[#13] Re: Porównanie palet w 8 i 16bitowcach

@Hexmage960, post #12

Z tego co wiem to kolory tekstu i tła w C64 można także zmieniać kodami kontrolnymi czyli PRINT CHR$(kod) ale nie wiem jakie kody, podejrzewam że te poniżej 32. Może jakiś Comodziarz tu zajrzy i podpowie.

A co do poprzedniego posta - domyślam się jak tą paletę na wiki zrobiono, pewnie ten ktoś miał w swoim monitorze mocno nasycone kolory i porównując je z obrazem z Comody wydawały mu/jej się identyczne.

Jestem ciekaw czy na tym monitorze na którym widzisz C64 na soczysto, to gdy podłączysz Amigę przez composite bez zmieniania ustawień to nadal będziesz rozróżniał wszystkie odcienie czerwieni od 0 do 15 (w ECS).
Albo czy obraz z TV (także przez Composite), w takich samych ustawieniach będzie ci się wydawał właściwy. Jeśli tak, to masz jakiś cudowny monitor.
[#14] Re: Porównanie palet w 8 i 16bitowcach

@Hexmage960, post #12

Mam c64 podpięty pod TV Sony CRT.
Jakoś nie widziałem takich mocnych kolorów.
Może spróbuję tego poke 53281, kolory w TV ustawię na NORMAL żeby było sprawiedliwie.
[#15] Re: Porównanie palet w 8 i 16bitowcach

@agrajek, post #14

Nie Ty jeden nie widziałeś
[#16] Re: Porównanie palet w 8 i 16bitowcach

@Chador, post #15

W sumie zobaczyłem bardziej nasycone kolory niż to co zamieścił ZbyniuR.

Za to linki od Korniego pokazują że te kolory wyglądają wszędzie inaczej :)
[#17] Re: Porównanie palet w 8 i 16bitowcach

@agrajek, post #16

Proponuje obejrzec jeszcze to
link

Jest to na temat NESa, ale o to samo w sumie chodzi.
[#18] Re: Porównanie palet w 8 i 16bitowcach

@Phibrizzo, post #17

Też dobre, czyli wszyscy mają rację
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem