Komentowana treść: Decrunch 2022 tuż tuż
[#1] Re: Decrunch 2022 tuż tuż
Wspaniale, że są organizowane takie party w Polsce.
Jednak trochę bez sensu umieszczanie dem na amigę z AGA w wild...
Nie można zrobić podziału Amiga OCS/ECS i Amiga AGA?
4
[#2] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@synth, post #1

„Wild” to tylko nazwa, - do tego problem z OCS i AGA jest taki, że o ile standard OCS jest wyklarowany - AGA właściwie oznacza 060 i 64MB ram.
Trudno stwierdzić, że chodzi w tym podziale o czipset.
Jasne, można rozpocząć filozoficzną dyskusję na ten temat - w praktyce jednak prawie nie ma dem na stock a1200.
Niemniej kategoria wild właśnie pozwala na różny konfig (który dla klarowności jest podawany podczas prezentacji)
Jest tu oczywiście pole do zmian, jeśli się to okaże potrzebne.
[#3] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@synth, post #1

Wspaniale, że są organizowane takie party w Polsce.

Dzięki! My się też cieszymy, że pomimo różnych przeciwności wciąż udaje nam się imprezę organizować i uważamy, że warto to robić do ostatniego scenowca ;)

Jednak trochę bez sensu umieszczanie dem na amigę z AGA w wild...
Nie można zrobić podziału Amiga OCS/ECS i Amiga AGA?

Patrząc na inne popularne imprezy może faktycznie wydawać się to nietypowe. Natomiast celem DECRUNCH... od pierwszej edycji była defragmentacja środowisk i promowanie podstawowych konfiguracji, tak by odejść od rozwarstwiania scen i wykluczenia użytkowników nie chcących bądź nie mogących sobie pozwolić na pogoń za upgrade'ami swoich sprzętów. Tak by demo na Amigę było demem na jak największą ilość Amig a nie na konfiguracje dostępne tylko dla odsetka użytkowników. Ośmio-bitowym Commodore'owcom udało się zachować monolityczną scenę przez wszystkie lata nie ulegając pokusom dopalania hardware a ewentualne wynalazki w postaci REU to dla nich wyraźny WILD. Przy tworzeniu oryginalnej formuły była to dla nas swoista inspiracja. W przypadku innych scen bywa różnie i stąd nasza zachęta powrotu do prawdziwych korzeni.
2
[#4] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@jokov, post #2

w praktyce jednak prawie nie ma dem na stock a1200


Eeeee... co? szeroki uśmiech
2
[#5] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@Drakon, post #4

Heh, tego się obawiałem - naprawdę nie chcę zaczynać wielkiej dyskusji w odp. na komentarz zawierający jedno słowo ;)
Tak są dema na a1200, nie ma jednak tu standardu konfigu, scena się raczej nie powiększa - ile procent z tych dem Aga z ostatniej dekady można komfortowo podziwiać na stock a1200?
Mamy produkcje wymagające różnej ilości fastu, 030, koproca, 040 i finalnie 060/64MB - do tego pojawiają się produkcje pod ppc a nawet 080 i saga…
A dem aga jest mało, zobacz sobie amiga demo compo z Revision z tego roku, czy ilość !Dobrych dem ocs i aga z ostatnich lat
Żeby ująć wszystkie produkcje trzeba by założyć konfig max, (060) co stawia całą resztę w gorszej pozycji (stock, 16MB, 030, 040) - a dem jak pisałem jest mało, i defragmentacja nie pomaga. Przykład z C64 jest nie od rzeczy.

Ale zrób demo na a1200 i załatw jeszcze dwie (raczej na decrunch 23) i na pewno zrobimy compo z odpowiednią nazwą, trophy itd. - nie ma tu sarkazmu absolutnie.
[#6] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@jokov, post #5

Nie, nie, nie mam zamiaru wywoływać dyskusji/g...oburzy etc.
Po prostu poleciałeś strasznym ogółem, bo dem na stockową A1200 (nie mówię o demach "nowych") jest masa.
Zdrówka!
1
[#7] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@jokov, post #5

Organizatorzy mają po części rację. Jeżeli chodzi o compoty. W końcu raz może być tylko a500 only. A jak będzie mało staffu to może wtedy wszystko połączą. Najważniejsze żeby Party się udało.
2
[#8] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@jokov, post #5

Do tego dema na 060/AGA często jadą po prostu procesorem wszystko traktując ekran jako "przestrzeń z pikselami" bo różnica między efektem na procku a tym samym efektem na chipsecie jest na tyle duża że nie warto kombinować nawet.
4
[#9] Re: Decrunch 2022 tuż tuż
Wspaniała wiadomość!! Dzięki że to organizujecie chłopaki!
1
[#10] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@hrw, post #8

no bo chipset graficzny amigi kończy przewagę przy 030@40mhz, potem kończy się konsolość amig a zaczyna normalny komputer
2
[#11] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@michal_zukowski, post #10

no bo chipset graficzny amigi kończy przewagę przy 030@40mhz, potem kończy się konsolość amig a zaczyna normalny komputer

To nie do końca prawda. Porównaj sobie natywne DMA dźwięku z AHI oraz koprocesory graficzne z grafiką na CPU.

W praktyce procesor nie jest w stanie obsłużyć wszystkiego na raz efektywnie. Jest różnica między zleceniem wszystkiego jednostce centralnej, a rozłożeniem na koprocesory graficzne i DMA.

Dlatego też na przykład wymagające gry mocno mulą procesor, często zacinają się.

Dla przykładu jak zlecisz Blitterowi wypełnienie ekranu 320x256 grafiką zrobi to w mniej niż 20 ms. Podczas tych 20 ms procesor może pracować swobodnie i wykona ~800000 instrukcji, inaczej byłby zajęty wypełnianiem.

Jak zlecisz dźwięk przez DMA, procesor też nie bierze w tym udziału.

Procesor naprawdę zazwyczaj stosuje się do obliczeń arytmetyczno-logicznych i FPU do zmiennoprzecinkowych, czyli całej logiki programu komputerowego.

Tak wnioskuję na podstawie praktyki. Nawet surowa siła 060+ używana do przetwarzania grafiki (oraz miksowania dźwięku itp.) w pewnym momencie mówi "stop" jeżeli chcemy zmieścić się w 20 ms.

Stosując koprocesory zmieścimy się dość łatwo, ponieważ zostały one zaprojektowane pod kątem prędkości pikseli i synchronizacji z obrazem wideo.

Kolega chyba dawno nie używał klasycznej Amigi. W MorphOS (oraz Amiga OS 4) wygląda to nieco inaczej, ale zasady są podobne.

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2022 02:14:00 przez Hexmage960
1
[#12] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@Hexmage960, post #11

Tak wnioskuję na podstawie praktyki.
Masz praktykę w używaniu i pisaniu na 68060?
[#13] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@Krashan, post #12

Masz praktykę w używaniu i pisaniu na 68060?

Mam pewną praktykę w pisaniu pod M68020/030 z pomocą Blittera oraz Coppera. Chciałem zauważyć, że CPU 68k nie zastąpi chipsetu. Zawsze warto posiłkować się tymi jednostkami.

Kartę z 68060 (Blizzard) posiadam i używam na drugiej Amidze 1200, ale nie piszę dedykowanych programów pod ten procesor.
[#14] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@Hexmage960, post #13

Chciałem zauważyć, że CPU 68k nie zastąpi chipsetu.
Oczywiście, że zastąpi, jeżeli będzie wystarczająco szybki. Chociażby z tego powodu, że ma 32-bitowy dostęp do pamięci chip, podczas gdzy blitter – 16-bitowy.

W demach i grach generujących obraz 3D, blitter nie jest nadmiernie użyteczny, bo tam każdy piksel jest wynikiem złożonych obliczeń.
[#15] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@hrw, post #8

Wiadomo, że na A500 robi się więcej układami niż na Adze, ale to oczywiście nie oznacza, że dobre demo na 060/AGA jest łatwiej zrobić. Powiedziałbym nawet, że jest odwrotnie
2
[#16] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@Krashan, post #14

Dodałem, że warto posiłkować się tymi jednostkami. Jest to szczególnie efektywne kiedy zlecimy Blitterowi dużą operację - potrafi po prostu wspomóc procesor w rysowaniu dużych obszarów.

To prawda, że Blitter nie nadaje się do tekstur 3D w sensie mapowania tekstur oraz rysowania wąskich kolumn. Wymaga utworzenia kolumny o szerokości 16 pikseli minimum.

Można go jednak użyć do tworzenia brył. Potrafi wygenerować obrys na podstawie współrzędnych i ewentualnie go wypełnić.
[#17] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@Hexmage960, post #16

Bardzo liczę na to Hexmage, że przelejesz swoją wiedzę na praktykę udowadniając swoje tezy i ku uciesze wszystkich będziemy mieli szansę podziwiać efekt podczas compo. Serio :)

Dyskusji na pewno mamy pod dostatkiem - potrzeba nam produkcji :D
Mogą być i na 060 z wykorzystaniem blittera (lub bez). Można powypełniać bryły choćby w 'executable gfx' dla amigi :)

Co to tematu - na pewno słuchamy wszystkich opinii i obserwujemy co się dzieje na demoscenie w kontekście compo dla amigi. Jeśli tylko ta edycja się uda choć przyzwoicie - planowana jest następna (do której przygotowania już są w toku) - można wprowadzić zmiany w temacie AGA.
3
[#18] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@jokov, post #17

Dzięki za propozycję. Zobaczę, może uda mi się coś przygotować - ale w temacie dem nie mam żadnego doświadczenia, więc byłby to debiut.

Czy jakieś demo w okienku Workbencha wchodzi w rachubę? ;)

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2022 10:55:36 przez Hexmage960
[#19] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@Hexmage960, post #18

Planuję przyjazd w sobotę z A3000D.

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2022 18:23:16 przez Rafał A-3000
2
[#20] Re: Decrunch 2022 tuż tuż
Wygląda na to, że w tym roku liczba głosów oddanych na video z naszego dema dla MorphOSa pozwoliła zająć pierwsze miejsce w Wild competition. Dziękuję wszystkim głosującym w imieniu własnym i Skyrunnera.
Gdyby ktoś szukał wersji video to już upubliczniłem już film na YouTube (1080p, 60fps):
https://youtu.be/Cy_qmzKN1vM
Wersja wykonywalna została już wrzucona na MorphOS Storage i zapewne wkrótce będzie dostępna.

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2022 04:21:07 przez MDW
3
[#21] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@MDW, post #20

Szaaa-cuuu-neczeekkk !!! szeroki uśmiech
2
[#22] Re: Decrunch 2022 tuż tuż
Mam takie pytanie odnośnie obu gier wystawionych w GameDev compo. Jakie są plany co do nich? W jaki sposób będzie można wejść w posiadanie skończonej wersji "Swappera". Mam dziwną przypadłość, że różne takie tetriso-pochodne gry mnie uspokajają, a ja w tej chwili spokoju bardzo potrzebuję. No a "Swapper" wyglądał całkiem zachęcająco i tak właśnie dla mnie.

Tak samo ta druga gra z możliwością grania w 6 osób równocześnie. To może być całkiem zabawne. szeroki uśmiech Jak, kiedy i gdzie będzie można ją kupić? PixelRetroShop organizuje czasem takie lokalne wrocławskie imprezy na których tego typu multiplayerowe gry bardzo się sprawdzają (Bomberman). Ta gra wydaje się idealna na te imprezy.
4
[#23] Re: Decrunch 2022 tuż tuż
Color cycling Slayera mnie lekko zniszczył. A sam autor nieco zaskoczył ujawniając pewne szczegóły na temat tej (znanej przecież mi od 27 lat) techniki. Zresztą nie była to jedyna dobra praca graficzna na tym party. Prac było niewiele ale za to taaakie. Taki pixelart to ja lubię...

Moje (zdeptane przez słonie) ucho też było więcej niż usatysfakcjonowane. 4 kanały wsadzone w odpowiednie ręce nadal potrafią dać radochę. Duże brawa! OK
3
[#24] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@MDW, post #23

Dzięki MDW Jeśli ktoś chce rzucić okiem na te moje zabawy w przesuwanie kolorów to tutaj jest zrzut:



MDW, gratuluję dowiezienia i wydania dema. Bardzo mi się podobają w niej te bardziej mroczne niepokojące części (np. ta "mglista sceneria" albo postać w oku). Good work.

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2022 19:28:41 przez slay
7
[#25] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@MDW, post #20

Fajny design. Ten mglisty las z robalami to chyba pierwszy raz w demie widziałem. Skyrunner chyba bardzo inspirował się Jogeirem ale soundtrack kapitalny.

PS. Ta pustynia to miał być hołd dla Kefrenów? szeroki uśmiech
[#26] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@mailman, post #25

Dzięki. Cieszę się, że dało się obejrzeć.

Ta pustynia to miał być hołd dla Kefrenów? szeroki uśmiech szeroki uśmiech

Nie miałem takiego zamiaru ale gdy zrobiłem to miałem dokładnie takie samo skojarzenie. A dokładniej mówiąc dopiero gdy nadałem kolor. No gdy się rzuci okiem do katalogu „data” i odnajdzie odpowiednie tekstury to widać, że one są w odcieniach szarości (znacznie mniej zajmują w pamięci graficznej), a kolor jest nadawany dopiero w momencie rysowania na ekranie.

Jeżeli chodzi o ten las to musiał być taki prosty, minimalistyczny, bo uparłem się żeby tam zrobić zmienną głębię ostrości. Nie mając (jeszcze) shaderów i siedząc w technologii 2000 roku (którą bardzo lubię) nie mogę operować na poziomie pixeli, więc i robić prawdziwego blura. Dlatego zastosowałem pomysł Erica Chahi w „Another World”. Wtedy gdy Lester budzi się w klatce i powoli odzyskuje wzrok. Tylko, że tam jest 2D, a tutaj 3D. Każdy obiekt jest rysowany 4 razy trochę przeskalowany wzdłuż normalnych i z inną przezroczystością. O ile dla G4 jest to śmieszne zadanie to ten mobilny Radeon w PowerBooku przy 5 stopniach blura (5 razy rysowana scena) w 1440x960 nie pozwalał utrzymać 60fps. Dlatego zmniejszyłem do 4 stopni. Gdybym się nie uparł na ten blur to spokojnie można byłoby zrobić obiekty mające 6-8 razy więcej vertexów. Ale to i tak miało być takie minimalistyczne, geometryczne. Z moimi umiejętnościami graficznymi lepiej pozostać w sferze minimalizmu i nie iść w sfery realistycznej oprawy, bo nic dobrego z tego nie wyjdzie.

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2022 20:30:46 przez MDW
3
[#27] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@slay, post #24

Raz na jakiś czas potrzebuję zrobić coś tak bezużytecznego i głupiego. Robiłem wszystko żeby się od tego uwolnić ale się nie udało.

Fajnie było spotkać między innymi Ciebie i Jazzcata. Twoje sugestie z party wziąłem sobie do serca i spróbuję zastosować w następnej produkcji. Może nawet ośmielę się wysłać ci do „review” jakąś wczesną wersję przedpremierową.
Ale to nie do następnej produkcji tylko jeszcze kolejnej (jeżeli będzie). Następna będzie trochę nietypowa i nie będzie nigdzie wystawiana, bo już nie może… Komuś obiecałem 2 miesiące temu i chciałbym chociaż spróbować wywiązać się z obietnicy.
1
[#28] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@slay, post #24

Obrazki z przewijaniem palety zawsze były hipnotyzujące. A na ten mogę patrzeć bez końca. szeroki uśmiech Zasada niby prosta i dla sprzętu wręcz „darmowa”. Ale żeby to tak fajnie wyglądało to trzeba mieć taki obrazek… a to już proste nie jest. Fajnie, że tutaj nie jest takie typowe przewijanie palety, czyli jakieś fale na morzu, wodospad. Przyczarowałeś tym przewijaniem ostrzej.
Jestem zaskoczony tym co powiedziałeś o Deluxe Paincie. Nie wiedziałem, że można mieć kilka zakresów przewijania i każdy z osobną prędkością. To jest super!

Praca pierwsza klasa. OK
3
[#29] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@slay, post #24

Slay: Fajna praca, z muzyką dobrze to grało :)
Szkoda trochę, że w wild musiało pójść. Zrób znowu cycling na następną edycję - ja obiecuję dołączyć i może się w końcu uda full compo zorganizować. Już sie ukazało kilka prac, i na decrunch i na innch party - myślę, że jest na to potencjał.

MDW - super, że się udało skończyć produkcję :) graty!

I ogólnie od siebie bardzo dziękuję wszystkim którzy wsparli imprezę.
Ta edycja była ważna, nie ze względu na skalę (która była mniejsza niż zwykle) ale fakt 'ożywienia' decruncha po przerwie wiadomo jakiej, testu nowego miejsca. Co daje podstawę do zapowiedzenia kolejnej edycji - już na pełnym wypasie, w tej samej lokacji. Termin jest już zaklepany, jak i część atrakcji :)
Wkrótce więcej informacji!

Tymczasem zapraszam do wątku na forum gdzie można na razie zobaczyć grafiki amigowe z party (w tym zwycięską Slaya)
2
[#30] Re: Decrunch 2022 tuż tuż

@slay, post #24

Fajne OK
Dużo się dzieje OK W ilu kolorach to jest i w czym robiony "color cycling"?
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem