Komentowana treść: "Amiga Bez Ściemy" na żywo
[#1] Re: "Amiga Bez Ściemy" na żywo
Moje ulubione intra to m.in.:

- Shadow of the Beast II (pamiętam do dziś ten krzyk dziecka i sufit drewnianego domku),
- Lemmings 2 The Tribes (kapitalne, przyjazne intro z dziadkiem Lemmingiem opowiadającym historię swojemu wnukowi).
- Another World oraz Flashback (niesamowita grafika wektorowa)
- Gobliiiins oraz Gobliins 2 - Świetna, zabawna animacja.
- Dune II (bardzo ładne duże obrazy),
- Benefactor (pomysłowe).
[#2] Re: "Amiga Bez Ściemy" na żywo

@Hexmage960, post #1

Morph
Superfrog
Settlers
1
[#3] Re: "Amiga Bez Ściemy" na żywo
Intra gier? Ja akurat niedawno o tym myślałem, bo przyszła mi do głowy pewna refleksja. I nie proszę tego odczytywać tak, że kiedyś ludzie byli lepsi, a teraz są gorsi. Po prostu są inni.

W czasach gdy mieliśmy (często wręcz darmowy) dostęp do wszystkich gier na rynku, nikt bardzo nie przywiązywał się do gry gdy mu się nie podobała. Dyskietki albo miejsce na twardym dysku były cenne i lepiej było w to miejsce nagrać kolejnego pirata. Zero sentymentów. W razie potrzeby zawsze można było sobie skopiować ponownie od kogoś. szeroki uśmiech Jednak były gry w które się nie grało, bo były słabe, ale trzymało się je na twardzielu czy dyskietkach ze względu na... intro. szeroki uśmiech No przecież w "Rise of the robots" nie grał żaden fan bijatyk, bo grać się w to nie dało. A jednak kisiło się to pomimo strasznych rozmiarów, bo tam były jakieś animacje.
Intra były ważne, intra oglądało się dziesiątki razy, znało się je na pamięć i często odpalało grę tylko po to żeby oglądać intra. Byli nawet tacy "gracze" jak ja, którzy zupełnie nie grali tylko oglądali intra, strony tytułowe, słuchali muzyki i ewentualnie przechodzili pierwszy level albo pierwszego przeciwnika. Nie mogłem zrozumieć jak znajomy mógł mieć "The Settlers" bez intra. Pomijanie intra wydawało mi się wręcz karygodne.

A jak jest dzisiaj? Z tego co widzę to jest dokładnie odwrotnie. Długie intro jest wadą. Obserwuję czasem grające dzieci i widzę, że dla nich intro jest wtedy dobre gdy da się je od razu pominąć. Od trailera gry oczekuje się pokazania rozgrywki, a nie jakiejś wydumanej historyjki i dwusekundowego "fade" logo każdej firmy, która maczała w tym palce. Nikt się nie ekscytuje kawałkiem animacji, nie analizuje jej, nie ogląda dziesiątki razy, a już na pewno nie trzyma gry TYLKO dla intra. Trudno dzisiaj popadać w zachwyt, że w intrze jakaś postać coś mówi czy coś się animuje. I trudno się temu dziwić, bo wtedy nie było dostępu do video na życzenie, a intra w grach (oraz demoscenowe produkcje) trochę wypełniały tę lukę.

Robiąc sobie wieczorami teraz jakąś grę dotarłem do momentu w którym wypadałoby pomyśleć nad jakimś intrem. Możliwości mam prawie nieograniczone (jak to na PPC+3D) ale uważam, że nie ma sensu. I tak nikt tego nie będzie oglądał. Zdecydowanie lepiej ten czas poświęcić na zrobienie dodatkowych obiektów, jakiejś dodatkowej mechaniki, kilku leveli. Gracze mają powyżej dziurek w nosie różnych animacji, filmików więc jakaś przedłużająca się łzawa historyjka po prostu będzie pomijana. Chociaż... może skuszę się na zrobienie czegoś szybkiego, bardzo krótkiego i tak tylko dla własnej przyjemności. Oczywiście będzie się dało pominąć, a nawet wyłączyć na stałe. A może będzie wręcz odrębnym programem.

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2024 20:20:44 przez MDW
5
[#4] Re: "Amiga Bez Ściemy" na żywo

@MDW, post #3

Przyznam, że zupełnie zapomniałem o Superfrogu. Intro do tej gry jest według mnie doskonałe.

@MDW
Zauważ, że czasami intro robią odpowiedni fachowcy. Intro do Superfroga zrobił Eric Schwartz, który para się przede wszystkim animacją z udźwiękowieniem.

Czyli są ludzie, których zadaniem jest przygotować samo intro i nic ponadto. I wtedy zazwyczaj wychodzi świetne intro, bo taki człowiek ma ogromną praktykę właśnie w takich elementach.

Nie wiem jak jest z tym u Ciebie, ale ja uwielbiam dodatki do gier: jakieś historyjki (np. historia szczepów Lemmings 2, karty postaci z Chaos Engine), instrukcje, tabelki (np. z budynkami w Settlersach). Szczególnie lubię gry fabularne, które takich dodatków mają mnóstwo. Lubię też edytory, załączane z niektórymi grami (np. Alien Breed 3D II, Gloom).

Kiedyś robiłem dodatkowe plansze do Amigowego ABD (klon Boulder Dasha), Glooma, Worms DC.

Zależy to oczywiście od gatunku - ale według mnie każda gra, nawet strzelanka może mieć fajny opis broni, power-upów itp. U mnie wielokrotnie zwiększa to doznania z obcowania z grą.

Dla przykładu pamiętam że nawet recenzje i opisy filmów czy gier też korzystnie wpływają na mój odbiór takich produkcji. Przykład: film Dzień Niepodległości, czy gra WarCraft III. Po przeczytaniu opisu już miałem w wyobraźni obraz danego filmu czy gry.
[#5] Re: "Amiga Bez Ściemy" na żywo
z intr to jeszcze Pushover i Cytadela

plus intra z gier CD32

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2024 20:43:36 przez michal_zukowski
[#6] Re: "Amiga Bez Ściemy" na żywo
ehhh... ściemy o Amidze już od dawna nie oglądam ale zajefajne, krótkie i treściwe intra to:

1. slamtilt (takiego intra oczekuje do upadłej kulki z c64)
2. lotus 3
3. cannon fodder (obie wersje)
4. lotus 2

a poza tym nie zapominajcie jeszcze min. o frontier, moonstone, alien breed tower assault, beneath steel sky... hehe

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2024 21:40:19 przez RokiS
[#7] Re: "Amiga Bez Ściemy" na żywo
- Stardust
- Nitro
- Wolfchild

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2024 22:44:29 przez koczis
[#8] Re: "Amiga Bez Ściemy" na żywo

@koczis, post #7

Lionheart, Perihelion, One Step Beyond, Battle Isle, HistoryLine.
2
[#9] Re: "Amiga Bez Ściemy" na żywo
Spoko, spoko. Wszystkie intra, które tutaj wymieniliscie mamy przygotowane, jak i wiele, wiele innych.

Tak ogólnie to mamy grubo ponad 4 godziny materiału. Live potrwa pewnie koło godziny, no a samych inter nie będziemy cały czas puszczać, wszak w między czasie trzeba będzie trochę pogadać. Tak więc wszystkich propozycji i tak w najbliższą niedzielę nie damy rady zaprezentować. No ale temat jest na tyle obszerny i jak widać po Waszych ożywionych komentarzach, na tyle atrakcyjny, że z pewnością będziemy do niego wracać jeszcze w kolejnych audycjach na żywo.
4
[#10] Re: "Amiga Bez Ściemy" na żywo
No to jeszcze Syndicate.
Fightin' Spirit, Walker i Wings też warto odnotować, mimo, że za wiele nie mają animacji.
1
[#11] Re: "Amiga Bez Ściemy" na żywo

@MDW, post #3

A jak jest dzisiaj? Z tego co widzę to jest dokładnie odwrotnie. Długie intro jest wadą.


To jeszcze zależy jak jest to zrobione.

W Factorio po załadowaniu się gry masz ekran startowy. Możesz zacząć grać a możesz też obejrzeć sobie animacje (menu gry można przesunąć by nie zasłaniało). Do tego te animacje wykorzystują po prostu silnik gry więc można zobaczyć rzeczy do których początkujący gracz dojdzie dopiero po paru godzinach grania.

Cyberpunk 2077 ma z kolei długie nudne. Ot logosy firm, info że może migać, jakiś ekran i [naciśnij spację by kontynuować] a potem powtórka i menu. Intro przy ładowaniu gry występuje tylko w kilku wariantach i zależy od postępów w grze. Ogląda się je raz, może dwa a potem czeka tylko aż będzie [naciśnij spację by kontynuować]. Aktualnie mam dodane mody które wycinają audio z tych intr i pomijają co się da.
[#12] Re: "Amiga Bez Ściemy" na żywo

@MDW, post #3

Coś w tym jest. Ja osobiście uwielbiam intra i dla mnie obejrzenie wstępu jest pewnym rytuałem niezbędmym do rozpoczęcia rozgrywki (chyba taki nawyk boomera ).

Oczywiście zgadzam się, że w niechlubnych czasach powszechnego braku poszanowania własności intelektualnej mieliśmy dostęp do całego softu świata, ale to jednak dziś żyjemy w kulturze nadmiaru. Dawniej słusznie wspomniany brak usług VOD, ale też brak smartfonów, jeden współdzielony komputer na gospodarstwo domowe. Do tego czas ładowania gry, czy nawet samego intro. To wszystko tak smakowało, bo się na to wyczekiwało. Nie od razu też się miało pełną bibliotekę gier. Trochę też te rzeczy się zdobywało. Ze względu na wspomniane ograniczenie miejsca też trzeba było podejmowac decyzje - coś za coś, z czego jestem gotów zrezygnować? Skopiowanie na nowo od kolegi to jednak cała wielka procedura. A dziś? Nie trzeba już iść z workiem dyskietek do kolegi na posiedzenie przy X-Copy (któremu towarzyszła ta ekscytacja, że już za chwileczkę, już za momencik wejdzie się w posiadanie wspaniałego tytułu i kombinowanie jak tu się skitrać na nocne giercowanie). Odpala się Steam, Gog, Netflix, Google Play... i na dzień dobry jest tyle darmowego, zasadniczo miłego dla oka kontentu, że życia by zabrakło na konsumpcję. I to wszystko można miec na raz, nie rezygnując z innych rzeczy, bo magazyny danych są tanie i idą w terabajty. Do tego na raz w czasie. Kiedyś człowiek się skupiał na jednej rzeczy. Dziś łatwo się ulega rozproszeniu. Leci film na Netflix, a w ręku telefon i przeglądanie fb, messengerowe pogaduchy, a może nawet casualowa gierka. Głowa puchnie...

Jeśli natomiast udaje się jakimś cudem nie utonąć w tym wszystkim to, skupiając się na produkcjach premium, można odczuć coś jak za dawnych lat. Grę trzeba sobie kupić i pobrać aby potem rozpocząć rytualne oglądanie kolejnych logo oraz dopracowanej introdukcji. A dopiero potem rozpocząć samą rozgrywkę. Czy młodzi ludzie też tak dziś mają? Nie wiem... może chociaż niektórzy...

Trzymam kciuki za powodzenie w pracy nad grą... i nad intro! OK
1
[#13] Re: "Amiga Bez Ściemy" na żywo

@Hexmage960, post #1

- Another World oraz Flashback (niesamowita grafika wektorowa)

Te chyba najmocniej zapadły mi w pamięć i do dziś ich ogladanie sprawia mi niemałą frajdę. Making of intra z Another World zrobił na mnie wrażenie!
[#14] Re: "Amiga Bez Ściemy" na żywo

@Djk83, post #12

Odpala się Steam,(...)

Taaaaa, albo Epic Games....

I nagle się okazuje, że żeby odpalić grę, to trzeba się zalogować na jeszcze inne konto właściciela gry, albo akurat jest aktualizacja 100GB, no to sobie Pan nie pograsz.

Rozumiem te aktualizacje, ale żeby kupić grę NFS na Steam, i musieć się potem gdzieś rejestrować i logować, instalować inne platformy? puszczenie pawia

To wszystko poszło za daleko
[#15] Re: "Amiga Bez Ściemy" na żywo

@karolb, post #14

Byłem entuzjastą gier kupowanych przez e-sklep, ale jak widzę cyrk z tym, że to niby nie ma być moje, to pozostaje przy starym Xboxie i Xboxie 360, C64 Maxi i A500 Maxi jak wyjdzie. Zagram w stare gry, wystarczy, te nowości często poza grafika niczego nie oferują. Granie w Sieci mnie nie kręci, co innego podzielony ekran lub sieć lokalna. Szkoda, że to wszystko zaczyna iść w dziwnym kierunku typu abonamenty, zakupy w grach (za bardzo), ale to tylko moje zdanie. Marzą mi się remastery starych gier z 8, 16, 32 bitowych sprzętów, tak do 2005 roku i min 640x 480 do max rozdzialka FHD.
[#16] Re: "Amiga Bez Ściemy" na żywo

@KM_Ender, post #15

Nie będziesz miał nic i będziesz szczęśliwy.
2
[#17] Re: "Amiga Bez Ściemy" na żywo
Intro do Birds Of Prey.
Dwa Falcony przechwytują dwa Fulcrumy. Wtedy Ta animacja zrobiła na mnie duże wrażenie.
3
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem