Komentowana treść: AmiBlitz 3.9.10
[#1] Re: AmiBlitz 3.9.10
Jak to mawiał klasyk: "świetna wiadomość". Myślałem, że AB umarł, a tu niespodzianka, ciekawe czy i jak działa na NG?
1
[#2] Re: AmiBlitz 3.9.10
Świetnie, że rozwijają się narzędzia dla deweloperów na Amigę bo to jest podstawa tego, żeby pojawiały się kolejne programy na nasz ulubiony komputer .

Przy okazji zadam pytanie nieco OT w stosunku do Basica, ale nie w stosunku do pakietów deweloperskich na Amigę.

Czy jest teraz jakiś w miarę nowoczesny kompleksowy pakiet do C?
Używam staruszka SAS C, ale poza funkcją kompilatora to wszystko co w nim jest to lekki archaizm. Pamiętam, że gdy kiedyś (lata temu) tworzyłem GUI to korzystałem z jakiegoś zewnętrznego oprogramowania z Aminetu. Podobnie było z importem bitmap.

Czy jest coś nowocześniejszego? Domyślam się, że nie będzie to na miarę VisualC, ale może jest coś to w jednym pakiecie łączy np. te elementy, o których wspomniałem wyżej.
[#3] Re: AmiBlitz 3.9.10

@prz, post #2

A pytasz na Amige czy crosscompiling na win/linux?
W przypadku Amigi to nieźle IDE jest od Cubic Ide, kilka kompilatorów do wyboru: https://www.softwareandcircuits.com/division/amiga/products/cubic/index.html

Jeśli chodzi o cross compiling na Windows to ja używam Visual Code oraz kompilatora gcc 6 by Bebbo.
[#4] Re: AmiBlitz 3.9.10

@mateusz_s, post #3

Dzięki za podpowiedź.
Czy to co daje ten Cubic to głównie zalety konfigurowalnego edytora GoldED czy daje również możliwości, o których pisałem (możliwość graficznego układania GUI zamiast ręcznego pisania kodu, pomoc przy konwersji obrazków na kod, itp)?

I drugie pytanie: Możesz w skrócie podpowiedzieć jak wygląda crosskompilacja z PC na Amigę? W tym nie mam żadnego doświadczenia i pojęcia. Jakie to daje główne udogodnienia? Podejrzewam (może się mylę), że uruchamianie napisanego programu może być nieco trudniejsze bo pewnie trzeba skompilowany program za każdym razem ręcznie przenosić do WinUAE? Przynajmniej tak to sobie wyobrażam. Jeśli tak to zaletą pisania bezpośrednio na Amidze byłoby to, że wszystko odbywa się na jednej maszynie.
1
[#5] Re: AmiBlitz 3.9.10

@prz, post #2

Na klasycznej Amidze w ostatnim ćwierćwieczu nie było wielkiego ciśnienia na tworzenie czegoś poza sprzętem zdolnym uruchamiać klasyczne gry. 😃 Dlatego ten element softu został strasznie zaniedbany. Można wręcz odnieść wrażenie, że zupełnie nic się tutaj nie działo. Aż tak źle to nie jest, bo coś się dzieje, powstaje nawet jakiś zgrabniejszy edytor do kodu. Ale na jakim jest etapie rozwoju to nie wiem, bo nigdy się tym bardziej nie interesowałem (MorphOS ma całkiem zgrabne rozwiązania więc nie potrzebowałem). Nie mogę sobie przypomnieć jego nazwy i nie mogę nic znaleźć na jego temat (co średnio świadczy o jego popularności). 😂 Możliwe, że to już jest na jakimś używalnym poziomie więc warto sprawdzić. Tylko ktoś musiałby przypomnieć jak to coś się nazywa i gdzie to można znaleźć.

Niestety jak to zwykle w klasykowym świecie - trzeba sobie wszystkiego poszukać, posklejać ze sobą, bo nie ma tego w oficjalnym SDK czy chociaż w jakimś jednym miejscu. Zorganizowanie sobie sensownego środowiska na AmigaOS 3.x to zawsze była wątpliwa przyjemność i to mocno podnosiło próg wejścia początkującym.
W kompilatorach na jakąś wielką nowoczesność też nie ma co liczyć. Zresztą tutaj to może nawet lepiej, bo dzisiejsze GCC potrafi nieźle zająć PPC G4 więc widząc 060 tylko by się uśmiechnęło z politowaniem przy średniej wielkości projekcie.

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2024 17:52:30 przez MDW
2
[#6] Re: AmiBlitz 3.9.10

@MDW, post #5

Dlatego w dzisiejszym czasie, cross kompilacja zdaje się być najlepszym rozwiązaniem. Sam na codzień używam raczej nowszej składni C, wiec powrót do 2.95 jest ciężki. Wg mnie najlepszy jest gcc 6.5 z Visual Studio. Do tego wersja spakowana jako, kontener Docker jest wybawienie. Działa to czy na Linuxie/MacOS/Windows. Jakby ktoś napisał wrapper który by kompilował używając dockera na zewnetrzym hoście pracując ciagle na Amidze byłby to wybawieniem.
[#7] Re: AmiBlitz 3.9.10

@sand, post #6

To prawda, cross compilacja jest najbardziej praktycznym rozwiązaniem. Problem jest tylko jeden - jeżeli ktoś LUBI i CHCE używać amigowych platform to sobie nie poużywa. Ja używam GCC 10 na MorphOS i trudno mi powiedzieć do jakiej wersji byłbym w stanie się cofnąć bez zmian w kodzie. Takie GCC 6 pewnie dałoby radę ale musiałbym je wyłuskać ze starych GCC, bo w nowych tę wersję usunięto. I chyba będę musiał kiedyś spróbować, bo GCC 10 to naprawdę spore wyzwanie. Budowanie jednego czy kilku plików to jeszcze jest akceptowalne (i tak to zwykle bywa). Ale gdy muszę przebudować cały projekt (ok. 300 plików) to na G4 1,67GHz jest dramat. Dlatego gdy robię coś co wymaga takiego większego przebudowywania to ten etap robię na macOS (nie cross kompilacja tylko budowanie wersji dla macOS) i gdy go zakończę to wracam na MorphOS. Ale będę musiał się wreszcie zainteresować cross kompilacją, bo to będzie lepsze rozwiązanie.
Tylko wiadomo jak to jest - ciągle jest tyle roboty, że nie ma kiedy usprawnić używanych technik. I się człowiek męczy. szeroki uśmiech
2
[#8] Re: AmiBlitz 3.9.10
Ktoś na forum używa Amiblitz na NG, najlepiej na Motylku i coś powie?
[#9] Re: AmiBlitz 3.9.10

@MDW, post #5

Tylko ktoś musiałby przypomnieć jak to coś się nazywa i gdzie to można znaleźć.
Systemowy TextEdit w 3.2 ma jakieś podstawy. Kolorowanie składni (szkoda, że nie ma C++), wiele plików w tabach. Niestety trochę wolny jest (podobnie jak MUI-owy Annotation), więc mimo wszystko wolę prostego Redita, chociaż trudno go nazwać "edytorem programisty". Po prostu szybko działający, stabilny edytor z podstawowym zestawem funkcji.
bo nie ma tego w oficjalnym SDK czy chociaż w jakimś jednym miejscu
Jest na Aminecie ADE, ja też coś tam skleciłem, nie wiem czy ktoś korzysta, ale ułatwia mi postawienie środowiska na kolejnej Amidze czy emulatorze.
W kompilatorach na jakąś wielką nowoczesność też nie ma co liczyć.
Nowoczesność kompilatora C/C++ to dla mnie fetysz. Ludzie piszą programy w Amosie i Blitz Basicu, a tu marudzenie, że ale jak to, poniżej C++14 to się nie opłaca nawet edytora odpalać. Dobre programy nie są dobre dlatego, że są skompilowane GCC 13...
[#10] Re: AmiBlitz 3.9.10

@Krashan, post #9

Nowoczesność kompilatora C/C++ to dla mnie fetysz. Ludzie piszą programy w Amosie i Blitz Basicu, a tu marudzenie, że ale jak to, poniżej C++14 to się nie opłaca nawet edytora odpalać. Dobre programy nie są dobre dlatego, że są skompilowane GCC 13...

Osobiście nie używam GCC 13, bo uważam, że jest zbędny do wielkości zadań. Jednak osoba przyzwyczajona do codziennego pisania w C/Rust/GoLang może mieć trudności z przystosowaniem się do archaizmów GCC 2.95. Dlatego ten cross-compiler GCC 6 jest już całkiem akceptowalny. Ale to tylko moje skromne zdanie.
[#11] Re: AmiBlitz 3.9.10

@MDW, post #5

Na klasyka nowym edytorem C i E jest Codecraft (boemann.dk/codecraft), a ciekawym kreatorem GUI jest ReBuild (github.com/dmcoles/ReBuild).
1
[#12] Re: AmiBlitz 3.9.10
O pod MorphOS, a to ciekawe. Czyli jak coś wystrugam pod AmigaOS 3.x to będzie działać na MOS i vice versa?
[#13] Re: AmiBlitz 3.9.10
hmm a czemu az os 3.x , to co tam siedzi jakies male hollywood czy jak
[#14] Re: AmiBlitz 3.9.10

@aramir86, post #11

Na klasyka nowym edytorem C i E jest Codecraft (boemann.dk/codecraft), a ciekawym kreatorem GUI jest ReBuild (github.com/dmcoles/ReBuild).

Ooo właśnie o Codecraft mi chodziło. Dzięki. OK
[#15] Re: AmiBlitz 3.9.10

@prz, post #4

Jesli chodzi o cross compiling, to po prostu w WinUAE wskazuje katalog który ma się pojawić w Workbenchu i jest to katalog do którego mi sie kompiluje. Więc kompilacja trwa sekunde, a ja klikam w mój program w Workbenchu. No chyba że sie cos zawiesi to wtedy tylko reset robie WinUAE.

Jedyny minus, który mam to brak debuggera run-time, chyba jakoś mozna o ogarnąc ale nie robiłem tego.
Ale radze sobie wyświetlając interesujace mnie zmienne w programie.

Sa rózne rozwiązania na amigowy crosscompling.

Chyba najprostszym jest, jesli sie uzywa Linuxa.
Wtedy idziemy na strone compilatora gcc 6 od Bebbo i instalujemy wg załaczonych instrukcji:
https://github.com/bebbo/amiga-gcc
Pod linuchem sa rózne edytory więc mozna sobie z nich korzystać.

Ja ponieważ uzywam Windowsa, to korzystam z wbudowanego podsystemu wsl, czyli instalujemy sobie dowolna dystrybucje Linuxa pod Windowsem.
I tym Linuxie podobnie jak wczesniej instaluje kompilator.
Z tą różnicą że pod Windows korzystam np. z Visual Code, który wspołgra z podsystemem linuxa i w nim trzeba wskazac ściezki do kompilatora.

Odnośnie Visual Code, jak sobie zainstalujesz to masz dostęc do pluginów róznych z sieci. Jest tam dostepny inne kompilaotr od Abyss o nazwie Abyss C crosscompilator Amiga, coś takiego.. i to ci automatycznie tworzy środowsiko juz ze wszystkimjest nawet przykład. to zdaje sie korzysta z kompilaotra gcc 12, ale nie pamietam.
[#16] Re: AmiBlitz 3.9.10

@prz, post #4

Chociaz nie jestem programista to chcialbym odpowiedziec na drugie pytanie.
W WinUAE mozesz miec wspolny katalog lub dysk z Workbench.
Wszystko co zostanie skompilowane do tego katalogu mozesz natychmiast przetestowac w emu.
Kolejnym plusem tego rozwiazania jest szybkosc (bardzo szybka kompilacja na PC, natychmiastowa dostepnosc programu pod Workbenchem i szybki restart emulatora w razie potrzeby).
Nastepna zaleta to latwosc testowania wielu konfiguracji. W prawdziwej Amidze trzeba wyciagac karty rozszerzen, wkladac inne i modlic sie zeby Turbo tym razem bylo widziane (wyginac karte pod katem). Pod emu klikasz na konfig i masz gotowa konfiguracje.
I na koniec dodam, ze na emu jest znacznie wygodniejsze debuggowanie kodu. Na prawdziwej Amidze jest to utrudnione i najlepiej jest miec jakies rozwiazania sprzetowe typu Action Replay. Na emu mozesz uzywac dwoch monitorow jednoczesnie (w jednym oknie bedzie testowany program, a w drugim debugger).

PS. Nie wiem czy na prawdziwej Amidze mozna uzywac dwoch monitorow do wyswietlania dwoch roznych okien/ekranow. Nigdy tego nie probowalem robic. Moze z RTG to sie uda?

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2024 17:42:21 przez powerzx
[#17] Re: AmiBlitz 3.9.10

@selur, post #13

hmm a czemu az os 3.x , to co tam siedzi jakies male hollywood czy jak


Ano takie wymagania ma AmiBlitz 3. To jest nowocześniejsza odsłona Blitz Basic 2. Inny edytor "PED", dużo więcej bibliotek, można używać ekranów RTG dzięki nowej bibliotece Screen, prawidłowo działa biblioteka ElmoreDOS w przeciwieństwie do tej z Blitz Basic 2, istnieje również biblioteka, dzięki której można używać połączenia internetowego, bo już widziałem programy pisane w AB3, które pobierały aktualną pogodę z internetu.

Do gier raczej średnio, bo po kompilacji pliki uruchamialne zajmują często więcej miejsca, niż te pisane w BB2. Samo pisanie w PEDzie z mojej perspektywy nie jest wygodne w porównaniu do TEDa z BB2. AB3 również nie jest zbyt przyjazny do kompilacji dla procesorów 68000. Sam używałem kilkukrotnie, zazwyczaj do wypisania sobie listy plików/katalogów z danego miejsca na dysku, gdyż tak jak pisałem identyczny kod używający ElmoreDOS w BB2 zapisywał mi pusty plik, natomiast AB3 prawidłowo zapisał wszystkie nazwy plików oraz plików w podkatalogach. Używałem do stworzenia listy plików do instalacji Electromana. Kiedyś też próbowałem w nim napisać port Norton Commandera, jednak zrezygnowałem, bo stwierdziłem, że jednak bez trybu znakowego to nie ma sensu, żeby wszystko rysować blitterem

Wiele gier powstało i powstaje w AB3, między innymi Settle The World.
1
[#18] Re: AmiBlitz 3.9.10

@tukinem, post #17

eeee.... myslalem, ze "Settle The World" ma mniejsze wymagania.
Ciekawe czy w tym ktos napisze gre pod RTG, jakos slabo to widze.
[#19] Re: AmiBlitz 3.9.10

@selur, post #18

Na stronie "Settle The World" podane jest, że gra wymaga 1 MB Chip, 4 MB Fast, OS 3.1.
1
[#20] Re: AmiBlitz 3.9.10

@Krashan, post #9

więc mimo wszystko wolę prostego Redita, chociaż trudno go nazwać "edytorem programisty"

Mnie jakoś on nie przekonał, chociaż uważam że jest spoko, plus do tego są źrodła. Dla mnie najgorzej jak nie ma podpowiedzi w edytorze to ja się męcze, nawet w asm się męcze. Nie mówię tu o podpowiadaniu nazw funkcji, chociaż jak jest to tego używam, raczej z długimy stałymi na przykład gdzieś z NDK.

Jest na Aminecie ADE, ja też coś tam skleciłem, nie wiem czy ktoś korzysta,

Ja korzystałem z ADE, ale wolę Twoje rozwiązanie, jest dla mnie bardziej eleganckie i minimalistyczne. A ja to bardzo cenie.

Dobre programy nie są dobre dlatego, że są skompilowane GCC 13...

+!. Dodam od siebie

To tylko narzędzia, dla gównianego fachowca, to zawsze są gówniane narzędzia. Ja się nauczyłem nie zamykać na inne języki / narzędzia. W każdym można coś zrobić i wielu rzeczy nauczyć. Do tej pory pamiętam, jak napisałem coś w asm i uważałem że to jest takie super i w ogóle. Po czym chciałem się przekonać że kompilator w C wygenerejue gorszy kod, by mile połechtać swoje ego. I co... I okazało się że kompilator wygenerował kod którego się nie spodziewałem (a taki mądry byłem :) ). I finalnie się czegoś nowego się nauczyłem.
Najważniejsze to nie biadolić, że czegoś nie ma. Trzeba tworzyć / używać / przerabiać i cześć.
2
[#21] Re: AmiBlitz 3.9.10

@mailman, post #19

To "Settle The World" jest fajne. Nie wiem jak mi to umknęło. Osobnego newsa o tej produkcji nie było, ale widzę, że w newsach tytuł się pojawiał więc powinienem wyłapać. Mam nadzieję, że gra zostanie ukończona.
1
[#22] Re: AmiBlitz 3.9.10

@MDW, post #21

Gra nie jest ukończona, a o takich informacje są raczej na forum w wątku z zapowiedziami.
2
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem