Komentowana treść: Soko-Ban
[#1] Re: Soko-Ban
Jak ja się cieszę, że pierwszy komputer jaki mi kupiono to nie był pc czy atari. Amiga to był jedyny dobry wybór.
3
[#2] Re: Soko-Ban

@amikoksu, post #1

W sieci na temat tej gry są rozbieżne informacje, bo w jednym miejscu piszą, że gra powstała w 1984 roku, a w innym miejscu, że to był 1988 rok. Jeśli to była ta pierwsza opcja, to Amigi nie było wtedy jeszcze. Zbyt młody jestem, abym to pamiętał.

Tutaj na dole stronki można sobie obejrzeć screeny z wersji DOS/Apple II/C64/FM-7/TRS-80 CoCo. Chyba ta wersja DOS nie była taka straszna porównując do konkurencji

Mimo wszystko ktoś powie, że "znowu klepię Sokobany". Po prostu chciałem tą grę tym razem przepisać w wiernej formie z animacjami, edytorem i turniejem. To, co napisałem 5 lat temu w Amosie to była popierdółka tylko porównując do tego.

Jako ciekawostkę dodam, że w grze zastosowałem wszędzie 32-kolorowe grafiki, a podczas zmiany "kolorystyki" zmienia się jedynie wyświetlana paleta, czyli bitmapy i boby są specjalnie przekolorowane tak, aby po zmianie palety na tą biedniejszą grafiki wyglądały jak oryginalne.
2
[#3] Re: Soko-Ban

@tukinem, post #2

Brawo, drogi kolego! Masz ogromny talent i niesamowite umiejętności. Błyskawicznie robisz też postęp. Przygotowanie wiernego klonu Soko-Bana z tymi wszystkimi elementami, to według mnie dowód mistrzostwa i kunsztu.

Mi z kolei praca idzie całkiem nieźle ostatnio, ale czasami jeszcze mam problem z przygotowanymi silnikami. Silniki działają, są rozbudowane, ale czasami coś jeszcze przeszkadza.

Tak mi się już życie ułożyło, że muszę nieprzerwanie brać lekarstwa od ok. 20 roku życia. Nie jestem pewien, czy tam nie ma jakichś efektów ubocznych. Odnotowuję dużą poprawę, przy czym okresowo coś się pogarsza. Ale jest dobrze, wiem że się wyleczę, bo większość dolegliwości ustąpiło, bądź się znacząco zmniejszyło.

Tak sobie troszkę myślę czasami - żartobliwie - że należałoby mi się odszkodowanie od Państwa, bo leczenie tymi lekami tyle lat jest ciężkie. No ale muszę i zdaję sobie z tego sprawę. Kiedyś nie zdawałem sobie sprawy i wtedy było jeszcze ciężej. Lekarstwa są jakie są - ale są mi potrzebne.

U mnie w życiu sytuacja się klaruje, bo zaliczyłem dopiero co praktyki studenckie i będę pewnie niebawem składał napisaną pracę magisterską i wkrótce podchodził do obrony. To jedyne co zostało do załatwienia, bo te praktyki to była ostatnia rzecz.

Nie narzekam na swoją obecną sytuację, choć chciałbym by postęp szedł troszkę szybciej - a przynajmniej żeby nie było tych okresowych problemów.

Życzę Ci kolego Tukinem dalszych sukcesów.

Sam obecnie piszę swoje Robbo (projekt sprzed lat) i obecny silnik jest dosyć skomplikowany. Moim celem również jest wierne odzwierciedlenie elementów, co udało się osiągnąć.

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2025 11:56:21 przez Hexmage960
2
[#4] Re: Soko-Ban

@tukinem, post #2

W sieci na temat tej gry są rozbieżne informacje, bo w jednym miejscu piszą, że gra powstała w 1984 roku, a w innym miejscu, że to był 1988 rok.


według mobygames - premiera w 1982, wersja DOS 1987.
tu z kolei dowiadujemy się, że "developed by ASCII Corporation and released by Spectrum HoloByte in 1984", podczas gdy według mobygames jedyny release z 1984 to wersja na MSX, wydana przez ASCII Corporation, developed by Thinking Rabbit, Inc., a jedyne wydania Spectrum Holobyte pochodzą z lat 1987-88. Tak że tak...
Osobiście jednak prędzej ufałbym danym z mobygames.
a według screena z dosowej gry - 1984. Ż\_(ツ)_/Ż



z kolei fspaniała polska wikipedia podaje, że gra została stworzona w 1980, by zaraz obok, w tabelce, zamieścić "Data wydania: 1982". (Ok - można by przyjąć, że jakiś kolo sobie ją wklepał / wpadł na pomysł w 1980, a wydana została dwa lata później...). Przy tym w podając wśród linków wiele mówiące "Strona domowa gry Sokoban", które prowadzi do jakiegoś przeglądarkowego gufna.
według angielskiej wikipedii z kolei Japoniec stworzył ją w 1981. Jakimiś sobie tylko znanymi ścieżkami autor polskiej wiki musiał dojść, że to był jednak 1980.


@amikoksu
a co za różnica czy pierwszym była Amiga, czy Atari? Pomijając szczegół, że startując od Amigi nie miałeś doświadczeń z Atari. Powiedziałbym wręcz, że przez to człowiek nieobcujący wcześniej z komputerami jest jedynie nieświadomy faktycznego przeskoku.

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2025 12:51:21 przez snajper
1
[#5] Re: Soko-Ban

@snajper, post #4

A z perspektywy czasu można stwierdzić że różnica kolosalna.
2
[#6] Re: Soko-Ban
Sokobana nawet lubię. Pierwsze plansze z klasycznego Sokobana znam całkiem dobrze, bo na początku lat 90 często grałem w polską grę "Master Head" na Atari XL/XE, a ona używała tych plansz. Poza tym "Master Head" często uruchamiałem żeby posłuchać rewelacyjnej muzyki Tomasza Liebicha.
Tukinem bardzo fajnie odświeżył tę grę. Podoba mi się porównanie w pierwowzorem. szeroki uśmiech
4
[#7] Re: Soko-Ban

@Hexmage960, post #3

Również Ci życzę sukcesów w pracy oraz co najważniejsze frajdy przy tworzeniu gier.

Zapomniałem dodać ważną informację, którą później tam zamieszczę, że klawiszem "U" możemy cofnąć się o jeden ruch - czego nie potrafiłem w tamtych wersjach wprowadzić kiedyś. Czasem lekkie glicze wychodzą przy odrysowywaniu pola gry po cofnięciu ruchu a to wszystko przez te zasłaniane obiekty przy takim dziwnym rzucie grafiki. Może się też zdarzyć że nastąpi zwiecha podczas gry jeśli nie mamy ścianek przy granicy mapy, ale starałem się w miarę wszystkie możliwe wyjścia poza tablicę mapy wyłapać.
[#8] Re: Soko-Ban

@snajper, post #4

Osobiście jednak prędzej ufałbym danym z mobygames.


Ja byłbym sceptyczny. Wiele rzeczy tam poprawiam, lecz co do poprawy dat admini są często nieugięci, a są błędne mimo tego, że podaję źródła.

a według screena z dosowej gry - 1984. Ż\_(ツ)_/Ż


Moim zdaniem według screena rok 1984 to data, gdy ASCII Corp. nabyło prawa i na podstawie tych praw powstała wersja dosowa wydana przez Spectrum Holobyte (na screenie nie ma daty wydania przez Spectrum Holobyte).
[#9] Re: Soko-Ban

@MDW, post #6

Ja też uwielbiam Sokobana. Ale nie grałem w ten oryginał, na podstawie którego Tukinem przygotował wersję na Amigę.

Grałem pierwotnie na Commodore 64, a potem w przeróżne klony Public Domain na Amidze. Bardzo kocham tę grę w układanie skrzyń, podobnie jak Robbo i inne.

@Tukinem
Również Ci życzę sukcesów w pracy oraz co najważniejsze frajdy przy tworzeniu gier.

Serdecznie Ci dziękuję.

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2025 15:45:08 przez Hexmage960
[#10] Re: Soko-Ban

@snajper, post #4

Według WIKI:

In 1988, Spectrum HoloByte published Sokoban in the U.S. for the IBM PC, Commodore 64, and Apple II as Soko-Ban.

Mogli w tym roku już stworzyć wersję na karty graficzne EGA.
[#11] Re: Soko-Ban

@tukinem, post #10

Mogli w tym roku już stworzyć wersję na karty graficzne EGA.

Może wyprzedzili swoją epokę i byli retro-graczami wiele lat przed pojawieniem się tej mody.
A tak bardziej na serio to może ktoś uznał, że nie ma co inwestować w wersję EGA, bo niewiele osób stać na tak drogi sprzęt.
1
[#12] Re: Soko-Ban

@MDW, post #11

Tam też była opcja wyboru TANDY, która miała o wiele przyjemniejsze kolory od CGA. Niebieski był ciemniejszy, a wredny różowy był czerwony. Może chcieli zrobić wersję kompatybilną z Tandy właśnie. Ja to zrobiłem na tej zasadzie, że są dwie palety. Jedna składa się z cyklicznie powtarzanych kolorów CGA, a druga już z 32 kolorów i tak grafiki porobiłem właśnie według tych palet. Podczas samej rozgrywki tło (kolor 0) jest ustawiony copperem wraz z dolną belką.
1
[#13] Re: Soko-Ban

@mailman, post #8

Moim zdaniem według screena rok 1984 to data, gdy ASCII Corp. nabyło prawa i na podstawie tych praw powstała wersja dosowa wydana przez Spectrum Holobyte (na screenie nie ma daty wydania przez Spectrum Holobyte).

robi sens.
[#14] Re: Soko-Ban

@snajper, post #13

To jest japonska gra z 1982 roku, na PC-88.
W 1984 roku wydana na PC, w wersji rozszerzonej.

link
[#15] Re: Soko-Ban
Nie czaje Portal amigowy a gry z zx spectrum.
[#16] Re: Soko-Ban

@Don_Adan, post #14

W 1984 roku wydana na PC, w wersji rozszerzonej.


To źródło podaje, że w 1988.

LINK
[#17] Re: Soko-Ban

@Dorian3d, post #15

Raczej z peceta.
[#18] Re: Soko-Ban

@Dorian3d, post #15

Gra jest w pliku ADF a nie TAP

To ostatnia wersja Sokobana jaką napisałem i już nie będę nikogo katować nim :P z sentymentu do tej gry przepisałem ją porządnie z wersji "blaszanej". Nie mogłem pozostawić tamtego crapa bo on był okropny i niegrywalny.
1
[#19] Re: Soko-Ban

@mailman, post #16

Zalezy co to jest "american personal computers", wedlug mnie to jest Apple II a nie PC.
Wtedy by sie niby zgadzalo, bo wersja Apple II (ladniejsza niz wersja PC) ma byc z 1988 roku.
Wersja PC ma byc z 1987 roku.
A ten tekst Copyright 1984 Ascii Corp, to maja wersje na MSX, PC DOS, Apple II.
[#20] Re: Soko-Ban

@Don_Adan, post #19

A ten tekst Copyright 1984 Ascii Corp, to maja wersje na MSX, PC DOS, Apple II.


Mają, bo jak pisałem wcześniej, w 1984 ASCII Corp nabyło prawa do tego tytułu i wówczas, w tym samym roku, wyszła pod ich szyldem wersja dla MSX. Później, prawdopodobnie na ich zlecenie, Spectrum Holobyte przygotowało w 1988 roku wersje dla MS-DOS, Apple II i C64.

Ostatnia aktualizacja: 02.02.2025 16:58:33 przez mailman
[#21] Re: Soko-Ban

@mailman, post #20

Tak. Gra mogła wyjść w 1987/88 roku, a rok 1984 widnieje jako data uzyskania samych praw do gry dla ASCII Corp, co jest sprzeczne z datą wydania tej wersji ms-dos.
[#22] Re: Soko-Ban

@tukinem, post #18

Ależ kolego, nikogo nie katujesz Soko-Banem. Ja nawet nie miałem jeszcze czasu by w niego zagrać.

News pojawił się zaledwie przedwczoraj.

Hej, mam do Ciebie pytanie: czy jest dostępna wersja LHA gry? Bo ja nie używam emulatora Amigi, wszystkie pliki przesyłam na Amigę.

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2025 12:54:51 przez Hexmage960
1
[#23] Re: Soko-Ban

@Hexmage960, post #22

To prześlij sobie plik adf na Amigę, a potem podmontuj obraz dyskietki lub nagraj adf na dyskietkę żeby przegrać pliki z grą na dysk twardy.
[#24] Re: Soko-Ban

@Hexmage960, post #22

Wieczorem wrzucę grę w wersji lha.
1
[#25] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#26] Re: Soko-Ban

@Hexmage960, post #25

Mam nadzieję, że będziesz zadowolony z gry. Tak się już przyjęło, że sokobany są bardzo kontrowersyjne. Proste zasady gry, mało dynamiki i jeszcze w dodatku trzeba myśleć w Amidze powinno się łamać joysticki i wciskać fire szybciej niż prędkość odświeżania pionowego promienia wizji
[#27] Re: Soko-Ban

@tukinem, post #26

Ja bardzo lubię gry logiczne. Twój Soko-Ban zapowiada się wyśmienicie.
[#28] Re: Soko-Ban

@Hexmage960, post #27

Nie mój. Ja go tylko starałem się wiernie skopiować

Życzę udanej zabawy
[#29] Re: Soko-Ban

@tukinem, post #28

Rozumiem, że Twoim celem było odzwierciedlenie oficjalnego tytułu gry Sokoban. Jest to z mojego punktu widzenia wersja wyjątkowa. Ja grałem tylko w przeróżne klony Public Domain tej łamigłówki.

Chciałem tu wrzucić zrzut ekranu z Sokobana z dysku Freda Fisha, w którego grałem, ale jeszcze go nie znalazłem.

Znalazłem natomiast inną wersję, w którą nie grałem, na innym dysku. Co ciekawe według opisu jest to wersja Sokobana na podstawie oryginału dla systemu UNIX i zawiera 85 poziomów.

Została zrealizowana systemowo w przepiękny według mnie sposób.

No teraz to będę miał dwa Sokobany do ogrania. Twoja adaptacja cudownie się prezentuje.



Ostatnia aktualizacja: 05.02.2025 11:02:43 przez Hexmage960
2
[#30] Re: Soko-Ban

@Hexmage960, post #29

Fajne! Zawsze miałem jakiś dziwny sentyment do małych, okienkowych gier zrobionych w tym stylu. Pod warunkiem, że są fajnie zaprojektowane.
Ciekawe jak ta zachowałaby się w normalnej rozdzielczości. To znaczy w takiej z kwadratowymi pixelami, a nie prostokątnymi dziwakami z 640x256.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem