Komentowana treść: BLOK
[#1] Re: BLOK
Fajna gra OK. Pobrane .
1
[#2] Re: BLOK
jako pierdylionowa gra logiczna na amige jest ok, ale grafika do wymiany. No chyba, ze bedzie startowac w kategoriach Atari ok, racja
[#3] Re: BLOK

@selur, post #2

Grafika słaba, ale fajna logiczna gierka.
[#4] Re: BLOK
Moim zdaniem grafika jest właśnie taka jaka powinna być w grze logicznej. Jest bardzo czytelna, minimalistyczna, poprawna i „czysta”. Zawsze mnie irytowało gdy gra logiczna miała pstrokatą, kiczowatą, pełną zbędnych ozdobników, nieczytelną grafikę. Na przykład w szachy najlepiej gra się w widoku 2D z czytelnymi, płaskimi symbolami figur. Animowane, kolorowe figurki w jarmarcznym stylu są fajne przez chwilę, na filmie. Rozgryzanie sytuacji na planszy w takiej oprawie to żadna przyjemność.

Od zawsze zauważam, że społeczność fanów komputerów minionych epok ma taką jedną wspólną cechę. Gra ma koniecznie pokazywać jak najwięcej kolorów, musi wszystko mrugać, błyszczeć, jak najwięcej się animować. Kosztem wszystkiego trzeba koniecznie sprawić żeby jeszcze gdzieś pokazać kilka kolorów więcej. Na dzisiejszych platformach nie ma problemu żeby stworzyć grę w mrocznym klimacie, czy minimalistycznej oprawie, niemal w całości czarno-białą („Inside”, „Limbo”, „Superhot”). Nikt nie ma z tym problemów. Ale gdyby coś takiego zrobić na A500, C64 czy Atari XL/XE to od razu zaczęłaby się dyskusja o kolorach, liczenie ich na screenshotach. szeroki uśmiech Nieistotna jest czyjaś wizja, pomysł, styl. Grafika w grze jest dobra gdy pokazuje 1 kolor więcej niż można standardowo. Fonty muszą być przebajerzone, nieczytelne, ma być kilka bezużytecznych, pokręconych ramek, panel na pół ekranu i trudne do rozróżnienia elementy gry. Całą grafiką ma być aż „ciężka” i ociekać VHS-ową stylówą przełomu lat 80/90.

Ja wolę gdy autor tworzy sobie jakiś styl dlatego, że pasuje do produkcji, a nie żeby koniecznie pokazać, że taka czy inna retro-platforma potrafi to czy tamto.
Gdy tak patrzę wstecz na różne produkcje to zauważam, że często to co kiedyś uważałem za dobrą grafikę, dzisiaj wydaje mi się kiczowate. A także zauważam i doceniam coś czego kiedyś zupełnie nie zauważałem, bo „nie pokazywało możliwości Amigi”: Dzisiaj zdecydowanie wolę płaski oświetlony wektor niż koszmarną teksturę 16x16 pixeli, która właściwie niczego do oprawy nie wnosi tylko pokazuje, że „Amiga potrafi teksturować”.

Właśnie doznałem uczucia déjŕ vu. Wydaje mi się, że ja dokładnie coś takiego już pisałem i bardzo możliwe, że było to przy okazji premiery gry „Tony”.

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2025 13:29:23 przez MDW
3
[#5] Re: BLOK

@MDW, post #4

No tak. Ale gdyby była czytelna na takim poziomie jak Master Of Minefields https://reborn80.itch.io/masterofminefields to byłoby według mnie fajnie. Co nie oznacza, że nie można fajnie sobie pograć w Bloka w takiej grafice jaka jest. Do gier logicznych też nie mam jakiś tam wymagań pod względem wizualnym.
[#6] Re: BLOK

@MDW, post #4

Moim zdaniem grafika jest właśnie taka jaka powinna być w grze logicznej. Jest bardzo czytelna, minimalistyczna, poprawna i „czysta”. Zawsze mnie irytowało gdy gra logiczna miała pstrokatą, kiczowatą, pełną zbędnych ozdobników, nieczytelną grafikę.

Zgadzam się z Twoim zdaniem w tej kwestii, aczkolwiek grafika może być kolorowa, jak w Master of Minefields. Na pewno nie tolerowałbym cieni, shaderów, czy efektów które zniekształcają obraz w grze logicznej. Dlatego właśnie płaskie elementy są najczytelniejsze.

W grach logicznych liczy się symbolika, znaczenie, powiązania elementów, i tak jak wyobraźnia nie posiada to swojej fizycznej, widocznej formy. Dlatego lubię też gry tekstowe przygodowe.

Są też wyjątki. Jednym z wyjątków jest gra Benefactor, która łączy w sobie grę logiczną i zręcznościową. Ale te animowane stworki, robociki, pszczoły w tej grze to majstersztyk.

Na drugim miejscu u mnie są gry strategiczne, gdzie też czytelność jest dla mnie ważna. Przynajmniej trzeba dobrze wyważyć proporcje, jak w kolorowej grze Worms. Innymi przykładem jest wspaniałe Sim City.

Na przykład w szachy najlepiej gra się w widoku 2D z czytelnymi, płaskimi symbolami figur.

W przypadku szachów na komputerze to fakt. Zazwyczaj turnieje obecnie rozgrywa się zwyczajnie, na szachownicy.

Animowane, kolorowe figurki w jarmarcznym stylu są fajne przez chwilę, na filmie. Rozgryzanie sytuacji na planszy w takiej oprawie to żadna przyjemność.

Ja zazwyczaj nie oceniam gry po wyglądzie, ani po załączonym filmiku. Staram się najpierw produkcję uruchomić, przetestować i dopiero wtedy ocenić.

Kolega Selur lubi z tego co wiem grafikę komputerową, ale na jej podstawie nie można rokować co do jakości gry, tylko co najwyżej jednym kryterium oceny.

Dlatego można by zrobić "opinie zweryfikowane" i "niezweryfikowane".

Grafik to jest zazwyczaj jedna osoba w teamie, która bierze na siebie tę odpowiedzialność. Ja lubię jak wiele razy mówiłem, gry z edytorami, gdzie można sobie elementy podmienić.

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2025 14:09:14 przez Hexmage960
[#7] Re: BLOK

@Hexmage960, post #6

Grafikę w "Benefactor" do dzisiaj uważam za przecudowną. OK Nie zmieniłbym w niej ani jednego pixela.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem