[#1] Kilka pytań dotyczących Blendera
Witam!
Ostatnio zainteresowałem się Blenderem i mam w związku z nim kilka pytań:

1. Z tego co zdążyłem się zorientować (czytając posty) to Blender jest chyba najlepszym programem graficznym dostępnym na Pegasosa pod MOS-a 1.4.5?
2. Czy da się go używać na Pegasosie razem z tabletem graficznym (jakim)?
3. Którą z książek dostępnych na rynku polecilibyście do poznania/nauki Blendera?
4. Jak Blender sprawdza się w roli programu do tworzenia grafiki do gier?
5. Czy jeżeli stworzę grafikę na PC pod XP to będą z nią jakieś problemy po przeniesieniu na Pegasosa z MOS-em?

Oto książki jakie odnalazłem:

Blender. Ćwiczenia praktyczne

http://www.allegro.pl/item368958439_blender_cwiczenia_praktyczne_nowosc_grafika.html


Blender Podstawy modelowania

http://www.allegro.pl/item362033495_blender_podstawy_modelowania_od_ss_wysylka_0.html


Blender Kompendium

http://www.allegro.pl/item367699768__blender_kompendium.html

Korzystał ktoś, z którejkolwiek z nich? A może znacie inną?
To by było na tyle (na razie). Jak czegoś nie będę pewien to zapytam.
Pozdrawiam OK



Ostatnia modyfikacja: 21.05.08 22:09
[#2] Re: Kilka pytań dotyczących Blendera

@ender, post #1

Nie znajdzie się nikt, kto mógłby mi pomóc w wyborze książek?

[#3] Re: Kilka pytań dotyczących Blendera

@ender, post #1

Jak tu odpisać jak PPA ciągle leży...
Bierz 3 - Blender. Kompendium


P.S. A zaglądałeś tu:
http://wiki.blender.org/index.php/Manual.pl/Podrecznik
[#4] Re: Kilka pytań dotyczących Blendera

@APC74, post #3

Nie, ale zaraz zajrzę. Dzięki.

[#5] Re: Kilka pytań dotyczących Blendera

@ender, post #1

Ja uważam, że powinieneś wybrać tę książkę, która opisuje najnowszą wersję Blendera. Jak tylko pojawia się nowa wersja Blendera to niedługo później pojawia się i wersja dla MorphOS. Ja mam książkę opisującą wersję 2.38 i w stosunku do najnowszej wersji (2.46) jednak jest trochę różnic. Po drodze zmieniono już kilka istotnych. Program rozwija się i zmienia w niezłym (jak na freeware) tempie. Tak więc książki są zawsze opóźnione. Czasem jakiegoś opisywanego w książce przycisku po prostu nie ma i się człowiek wkurza. A potem okazuje się, że funkcja tak się rozbudowała, że ten jeden przycisk zamienił się w całą zakładkę z kilkoma przyciskami, suwakami, checkboxami. Każda nowa wersja wprowadza coś fajnego. W mojej książce nie ma na przykład tych manipulatorów (chodzi mi o te strzałki do przesuwania wszystkiego i koła do obracania) rodem z Maya. Zawsze mi się to bardzo podobało i uważałem to za bardzo wygodną sprawę. Czytając moją książkę można odnieść wrażenie, że tego nie ma i trzeba się męczyć z manipulowaniem elementami. A tu niespodzianka - Bledner po wersji 2.38 już to ma. To tylko prosty przykładzik. Tak więc polecam możliwie najbardziej aktualną książkę. Jak najbliżej 2.46.
Czy Bledner nadaje się do robienia grafiki 3D dla potrzeb gier? Oczywiście, że tak. Za czasów PSX Bledner był podobno nawet oficjalnie polecanym programem do SDK PSX. Czy może był nawet jego częścią. Dokładnie nie wiem, bo to mi się tylko obiło o uszy.

Projekty Blednera oczywiście można przenosić między platformami. Sam pisząc swój exporter obiektów w Pythonie często to robiłem. Czasem po prostu miałem chwilę w pracy i tam sobie jakąś funkcję dopisywałem. Na PenDrive miałem Blendera, testowe projekty i skrypty Pythona. Na firmowej maszynie miałem tylko zainstalowanego Pythona. Jak coś tam zrobiłem to potem bez problemu działało w domu na Pegasosie z MorphOS.

Do Blendera polecam min. 512MB RAM. Oczywiście na 256MB też się da robić i spokojnie to działa. Ale jakbyś popadł w jakieś rozbudowane sceny to pewnie już braknie RAMu. Mi jeszcze nigdy nie brakło pomimo tego, że ciągle mam w Pegasosie tylko 256MB. Ale tak czy siak polecam min. 512MB.

[#6] Re: Kilka pytań dotyczących Blendera

@MDW, post #5

Wielkie dzięki za wskazówki.

[#7] Re: Kilka pytań dotyczących Blendera

@ender, post #1

ad. 2. da sie oczywiscie. sprawdzalem pentagram open xl. dosc stary model i mocno "zabawkowy", ale da sie uzywac.
[#8] Re: Kilka pytań dotyczących Blendera

@MDW, post #5

Witam,

MDW a mozesz napisac ktora ksiazke dotyczaca blendera polecilbys osobie ktora wczesniej w ogole nie miala do czynienia z programami do 3D? Moze to: http://helion.pl/ksiazki/blenpo.htm ? tylko ze w tym przypadku moze byc problem z aktualnoscia ksiazki w stosunku do programu - ksiazka jest z 2007 roku... No chyba ze ogolna filozofia, rozmieszczenie funkcji, przyciskow itp w blenderze sie nie zmienia?

[#9] Re: Kilka pytań dotyczących Blendera

@luk, post #8

Ja osobiście używam Blendera kompendium (jak nazwa wskazuje jest tu napisane o wszystkim, co zwiazane z programem Blender, tyle tylko, że nie najnowsza wersją - chyba 2.48) i Blender oficjalny przewodnik do gier (pozycja starsza, ale takiemu laikowi trochę pomogła zorientować się o co biega w 3D, mnie osobiście podoba się część poświęcona animacji postaci). Najlepiej gdybyś miał możliwość przejrzeć przed zakupem w bibliotece. Osobiście nie żałuję wydanych pieniedzy, tylko irytuje brak czasu na systematyczne zdobywanie wiedzy, a to już problem. ;)



Ostatnia modyfikacja: 24.02.2010 19:22:34
[#10] Re: Kilka pytań dotyczących Blendera

@luk, post #8

MDW a mozesz napisac ktora ksiazke dotyczaca blendera polecilbys osobie ktora wczesniej w ogole nie miala do czynienia z programami do 3D?

Ja mam tylko jakąś z Helionu do Blendera 2.3. Niestety jest już dosyć mocno nieaktualna i od tamtej pory dodano do interfejsu dużo fajnych rzeczy. Innej książki nigdy nie widziałem.

Teraz jest trochę nieszczęśliwy czas na kupno książki, bo Blendera akurat przechodzi rewolucję. Do wersji 2.49 włącznie wszystko było po staremu. Teraz wychodzą wersje 2.5x, które są tylko wersjami alpha (niestabilne). Pierwsza stabilna wersja po rewolucyjnych zmianach będzie miała numerek 2.6. Wczoraj na Twitterze Yomgui napisał, że przygotował wersję 2.51 dla MorphOSa. Nawet nie sprawdzałem.

Poza tym ja naprawdę nie potrafię obsługiwać Blendera. Dla mnie to tylko edytorek, który muszą umieć obsługiwać inni. Ja tylko trochę poznałem API Blendera i napisałem pluginy w Pythonie, którymi wyciągam podstawowe potrzebne mi dane (obiekty 3D, sceny, krzywe) i używam w swoim programie w C++/ObjC/OpenGL. A jeżeli chodzi o obsługę to ciągle mam problem z nałożeniem tekstury na jeden czworokąt. :D

[#11] Re: Kilka pytań dotyczących Blendera

@MDW, post #10

Dzieki wielkie za wyjasnienie tych kilku kwestii. Troche zastanawia mnie ta rewolucja w blenderze - az tak bardzo ma sie ten program zmienic czy to co teraz obserwujemy to raczej taka przyspieszona ewolucja ?:) Tak czy siak, na razie postaram sie uzywac wersji 2.49 ktora na moim mini macu 32vram dziala na ekranie 1600 x 900 (niedawno zakupiony specjalnie do maca mini monitor lcd gateway ((czyli przynajmniej monitor jest "amigowy" ;)) 20' taka ma natywna rozdzialke, wiec inne nizsze raczej nie wchodza w rachube. Swoja droga, to dopiero po zakupie tego lcd uswiadomilem sobie, ze na nizszych rozdzialkach jest takie "rozmydlenie" obrazu - no coz, dobrze ze nie kupilem 22' bo tez taki zamiar mialem).

Aha, przed momentem dowiedzialem sie, ze jest problem z dzialaniem nowej wersji blendera na macach z powodu malej ilosci vramu i blenderem w wysokiej rozdzielczosci. Ciekawe czy dotyczy to tylko tych wersji alpha?

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem