[#1] Programowanie pod MorphOSa
Witam.
Jako, że stałem się już użytkownikiem MOSa na Macu mini, chciałem spróbować swoich sił w pisaniu pod ten system. Schody zaczęły się kiedy próbowałem stworzyć sobie jakieś środowisko do pracy. Omijając CubicIDE stwierdziłem, że nie potrzebuję nic ponad zestaw: systemowy ED + gcc + SDK. Ale jakoś nie mogę sobie z tym poradzić. Czy mógłby ktoś napisać mi krok po kroku co zrobić od "gołego" systemu do kompilacji np. któregoś z programów przykładowych z kursu MUI Krashana?

[#2] Re: Programowanie pod MorphOSa

@widelec, post #1

Po zainstalowaniu SDK (które zawiera w sobie między innymi GCC i binutils) nic więcej nie trzeba robić, piszesz helloworlda i kompilujesz go poleceniem

gcc -noixemul -o helloworld helloworld.c

To w podstawowej wersji powinno wystarczyć. Potem można dorzucić nowsze systemowe pliki nagłówkowe (są na morphos-team.net i na morphos-files.net)

[#3] Re: Programowanie pod MorphOSa

@Grzegorz Kraszewski, post #2

Trzy pierwsze słowa i jest trudno ;)
Skąd mogę pobrać SDK? Szukanie prowadzi mnie ciągle do strony http://developer.morphosppc.com/ która chyba nie za bardzo chce działać...

[#4] Re: Programowanie pod MorphOSa

@widelec, post #3

A to jest b. ciekawe. Mam wprawdzie sciągnięte wszystko (lub prawie wszystko) z tej strony, ale za głosem Widelca i... nie ma strony. Mam nadzieję, że to tylko jakaś chwilowa awaria. Jeśli chcesz podeśle to co mam :)

[#5] Re: Programowanie pod MorphOSa

@Zbysiuk, post #4

Jeśli to legalne to ja też poproszę. Dzięki.

[#6] Re: Programowanie pod MorphOSa

@Zbysiuk, post #4

Wygląda na to, że pod MorphOS-a trudno zacząć programować bo trudno znaleźć SDK, oficjalne źródło nie działa (ciekawe jak długo...).

Nieoficjalne źródło skąd można pobrać SDK to http://teleinfo.pb.edu.pl/krashan/u/mos_sdk/

[#7] Re: Programowanie pod MorphOSa

@grxmrx, post #6

Oficjalne źródło na pewno nie działa od czasu wyjścia MOSa na Mini ;)

Dzięki za paczki, teraz będzie o wiele łatwiej OK

[#8] Re: Programowanie pod MorphOSa

@widelec, post #7

No to moim zdaniem istotna wpadka mosteamu. :)

[#9] Re: Programowanie pod MorphOSa

@widelec, post #1

A jest jakaś szkółka dla takich debili jak ja, coby mogli trochę łyknąć programowania?

[#10] Re: Programowanie pod MorphOSa

@pampers, post #9

Najlepiej taką, która pokazywałaby jak za pomocą np. Blendera zrobić na system z motylkiem grę przygodową, strategię lub inną, ale od A do Z. Ktoś może pomóc? Scenariusz do przygodówki leży już od .... i zapał jest, ale umiejętności brak, a wszelkie fora pc z szumnymi wątkami jak prosto itd. wcale nie pomagają.



Ostatnia modyfikacja: 24.10.2009 13:41:46
[#11] Re: Programowanie pod MorphOSa

@pampers, post #9

Na PPA są kursy C i MUI.

[#12] Re: Programowanie pod MorphOSa

@ender, post #10

a wszelkie fora pc z szumnymi wątkami jak prosto itd. wcale nie pomagają

Bo niestety smutna prawda jest taka, że to nie jest wcale proste...

[#13] Re: Programowanie pod MorphOSa

@Zbysiuk, post #4

Ja też bym poprosił.

[#14] Re: Programowanie pod MorphOSa

@widelec, post #7

Nie należy się tylko zniechęcać. W SDK jest MorphED więc CubicIDE kupować nie trzeba i też będzie całkiem sympatycznie (jak na warunki amigowe). Tak jak pisze Krashan - pisanie pod MUI nie jest proste. Więc na początek możesz zacząć coś sobie tam grzebać pod SDL. :) No chyba, że zamierzasz napisać jakiś programik użytkowy. Wtedy faktycznie lepiej zabawić się w MUI. :)

[#15] Re: Programowanie pod MorphOSa

@MDW, post #14

Z tego co wiem, to programowanie pod MUI jest całkiem proste, tak jak wynika z założeń twórców MUI, choć jeszcze pod niego nie programowałem ;). Niedawno z potrzeby skorzystałem jednak z ReAction i muszę powiedzieć, że pozwala to w prosty i szybki sposób tworzyć całkiem atrakcyjne GUI. A wszystko głównie dzięki załączonym do NDK/SDK makrom, które zamieniają proces tworzenia GUI w języku C/C++ w przyjemność.

[#16] Re: Programowanie pod MorphOSa

@Grzegorz Kraszewski, post #12

Wszystko zależy od tego jaki wybierze się język programowania. Żeby napisać grę przygodową trzeba jednak trochę być obeznanym z podstawami programowania, ale można też skorzystać z powszechnie dostępnych systemów programowania gier jak i mnóstwa materiałów dostępnych w sieci. Dla początkujących polecam nie rzucanie się na głęboką wodę w postaci języka C/C++ ale skorzystanie z istniejących rozwiązań dla takich osób jak przeróżne odmiany Basica (np. BlitzBasic na klasyka). Prostota rozwiązań zależy właśnie od użytych narzędzi.

[#17] Re: Programowanie pod MorphOSa

@MDW, post #14

Tak jak pisze Krashan - pisanie pod MUI nie jest proste.

Programowanie pod MUI jest w miarę proste. Pisałem o tworzeniu gier na bazie tego co nam Blender wyprodukuje... A w grach MUI niewielkie ma zastosowanie...

[#18] Re: Programowanie pod MorphOSa

@Minniat, post #15

pomnóż sobie możliwości reaction przez 10 a bedziesz miał możliwości mui + przenośność kodu miedzy amisystemami ktorej brak reaction

[#19] Re: Programowanie pod MorphOSa

@rzookol, post #18

Tak jak napisałem, wybrałem ReAction z potrzeby stworzenia elastycznego GUI, nie programowałem jeszcze pod MUI, ale oczywiście, że się z Tobą zgodzę, bo o dużych możliwościach MUI praktycznie każdy amigowy programista wie. Swoją drogą kiedy będę potrzebował napisania kodu pod MUI na pewno skorzystam z kursu pana Grzegorza Kraszewskiego.

[#20] Re: Programowanie pod MorphOSa

@Minniat, post #19

Tylko nie zapomnij zatrzymać się na MUI 3.9 a właściwie 3.8 bo inaczej nici z przenośności na inne systemy Amigowe
[#21] Re: Programowanie pod MorphOSa

@widelec, post #11

w którym dziale jest kurs MUI ? - chyba o tej porze mam problemy z czytaniem, przejrzałem działy po kolei i musiałem przeoczyć :/
[#22] Re: Programowanie pod MorphOSa

@bullet, post #21

Na górze klikasz "Programy" i potem po lewej stronie są "Szkółki" i tam jest "Kurs MUI".

[#23] Re: Programowanie pod MorphOSa

@Marek Szyprowski, post #22

dobrze mówisz, piwko Ci się należy :D

byłem w programach tylko nie przewinąłem ekranu w dół i napisu szkółki już nie widziałem - kasztan ze mnie :> , fajnie, będę miał co czytać :)

[#24] Re: Programowanie pod MorphOSa

@Minniat, post #15

Dlatego też swego czasu napisałem swoje makra dla MUI, które dają większą przejrzystość kodu a poza tym... załatwiają problem kompatybilności AmigaOS3/4, MOS i AROS.
Można też skorzystać z innego pakietu (sdi czy jakoś tak...)

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem