[#1] Dema grupy Encore
Sprzątając stary dział downloadu z MorphZone, znalazłem tam demo "Sulaco" znanej polskiej grupy Encore. Zaintrygowany odpaliłem i faktycznie, działa znakomicie pod MorphOS-em 2.4, 50 fps nie schodzi z licznika. Poszedłem więc za ciosem i postanowiłem wypróbować wszystkie produkcje. Niestety spośród 6, jakie bez problemu znalazłem w sieci, tylko dwa działają bez problemu, czyli wspomniane już "Sulaco" i "By Nigth". Pozostałe (testowałem na "Kheskhash" ) chcą bibliotek ze StormMesa. Okej, no to jak chcą, to im dałem. I co? I chodzą! Tylko że... wyciągają 1,2 fps w porywach. Oczywiście wiem, że mój wypasiasty Radeon 9250 starym gównem jest , że o 7447 nie wspomnę, ale powiedzmy delikatnie, spodziewałem się więcej. Podobno można jakieś magiczne zmienne poustawiać, żeby to działało, mam nadzieję, że sprowokuję tym postem MDW, było nie było, głównego sprawcę, do jakiejś szerszej wypowiedzi. Niestety lektura guida od StormMesa, podglądanie systemu Snoopium, próby zabawy w różne zmienne w stylu GOA3D_ENABLERADEON nie dały pozytywnego efektu. Pozostaje mi więc, wzorem Włodzimierza Ijlicza Lenina zapytać "Co robić?".

[#2] Re: Dema grupy Encore

@Grzegorz Kraszewski, post #1

Hej!

Właśnie zauważyłem na Twitterze, że dorzuciłeś do swojego sławnego już archiwum te nasze stare dziady. Generalnie ja dzielę naszą żałosną historyczną twórczość na trzy ery:

Era pierwsza: StormC, StormMesa, DBM (2000-2002):
- NewAge,
- Serial Interference,
- Plus,
- Kheshkhash.

Era druga: GCC, MiniGL, MP3 (2003):
- Sulaco,
- By Night.

Era trzecia: GCC, TinyGL, SDL (2004-teraz):
- brak publicznych produkcji.

Wszystkie produkcje są bardzo proste w porównaniu z tym co dzisiaj można byłoby zrobić (i co częściowo robimy).

Zapytałeś o dziady z pierwszej ery. Moja odpowiedź jest straszna. Niestety nie mam pojęcia co zrobić żeby programy pod StormMESA dobrze działały pod MorphOS. Dawno temu (6-7 lat) pisałem do Fridenów w sprawie problemów StormMESA ale odpisali, że na pewno nic już w StormMESA nie będzie robione i jeżeli coś nie gra na nowszych maszynach/systemach to już tak będzie zawsze. Zachęcili do używania ich MiniGL. No i tak też zrobiłem (co widać w trzeciej erze). :)

Napisałeś, że programiki z drugiej ery działają dobrze pod MorphOS. Gdy były robione to nie miałem jeszcze Pegasosa ale Morgoth sprawdzał czy działają pod MorphOS-em i wszystko faktycznie było ok. Niestety po którymś tam update AHI dema przestały działać. To znaczy działały bez problemu jak się je odpaliło z parametrem "-nosound" (chyba taki, nie pamiętam teraz dokładnie). Tak więc jestem trochę zaskoczony, że działają teraz dobrze z dźwiękiem. :) Problem się zaczął gdy pojawiło się AHI, które już sensownie miksowało dźwięki z różnych źródeł (np. nie wiedzał się MOS jak grał SongPlayer i coś w tle zagrało). To znaczy jak się po staremu ustawiło jakiś Unit w AHI to wszystko było ok ale tego fajnego miksowania nie było. No a jak się ustawiło ten jakiś specjalny Unit dzięki któremu było tak fajnie w systemie to dema nie działały. Trudno mi cokolwiek na temat playera dźwięku w tych demach napisać, bo to był prezent od Kiero i ja go tylko używałem. :)

W produkcjach trzeciej ery dźwięk leci przez typowy SDL_Mixer. Próbowałem przez OpenAL ale dosyć średnio stabilne to jest pod MorphOS-em i zrezygnowałem.

Od lat mnie nachodzi ochota na odświeżenie tych starych dem pisanych jeszcze pod StormMESA i wypuszczenie ich w wersji: MorphOS+TinyGL+SDL. Jednak wiadomo jak to jest z czasem. Ciągle go brak i tym bardziej szkoda na grzebanie w starych śmieciach, które są niczym w porównaniu z tym co teraz się robi (nawet co sam teraz robię). No ale przynajmniej Kheshkhash by się przydało odnowić. Reszta to śmieci zupełne...



Ostatnia modyfikacja: 10.12.2009 11:31:38
[#3] Re: Dema grupy Encore

@MDW, post #2

Wyjaśnieniem zagadki działania jest pewnie to, że nie używam "device.audio", bo to jest kiepski żart po prostu. Próba poprawienia zasadniczego błędu w projekcie kolejnym zasadniczym błędem w projekcie. Wyłączny dostęp do sprzętu dźwiękowego jest po to, żeby aplikacja miała wyłączny dostęp do sprzętu dźwiękowego. Jeżeli aplikacja takiego dostępu żąda, to widocznie ma dobry powód. Próba omijania tego do niczego dobrego nie prowadzi. Nie gwarantuję na przykład jakości dźwięku z DigiBoostera 3, jeżeli ktoś mu ustawi ten "Unit 0: cokolwiek". Po wybraniu tego trybu dźwięk, w zależności od głównych ustawień AHI, z 16-bitowego staje się 14- a nawet 13-bitowy. Jeżeli zaś aplikacja wybierze częstotliwość samplowania inną niż Unit 0 posiada, zniekształcenia interpolacyjne dadzą taki poziom szumów, że amigowa Paula przy tym to będzie orkiestra symfoniczna Polskiego Radia na żywo...

I tym sposobem sam we własnym wątku zrobiłem offtopic .

A skoro te starsze produkcje nie dadzą rady chodzić pod MorphOS-em, cóż trudno, mimo wszystko lepiej jak wydasz coś nowego, niż miałbyś poprawiać rzeczy sprzed 7 lat.

[#4] Re: Dema grupy Encore

@Grzegorz Kraszewski, post #3

Hmmmm... Masz rację. Jeżeli to tak jest robione to faktycznie trochę bez sensu używać tego nowego trybu. Jednak z drugiej strony jest to bardzo wygodne dla użytkownika. Akurat nie używam teraz softu, który przejmuje kontrolę nad całym dźwiękiem (wolę AmiNetRadio od SongPlayera). Jednak gdy ktoś lubi np. SongPlayera i sobie w nim coś słucha, a nagle odpalony w tle YAM odebrał pocztę i próbuje odegrać sygnał nowej wiadomości to mamy bardzo nieładny zwis. No a jak zrobimy ten hack z device.audio to wszystko jest razem miksowane i wszystko jest bardzo bezpieczne (zero zwisów).

W dawnych czasach myślałem, że jakbym miał kartę dźwiękową w Amidze to wszystkie dźwięki będą ładnie miksowane i nie będzie czegoś takiego jak zajęty dźwięk przez jakąś aplikację. Z tęskotą patrzyłem jak na PC wszystko ładnie jednocześnie gra. No ale później na lepaszych Amigach/systemach przekonałem się, że to nadal jest nieosiągalne dla platform amigowych. Dopiero ten hack z device.audio sprawił, że jest tak jak zawsze chciałem. Wszystko razem gra, nie wiesza się i jest fajnie.

I jeszcze dla wyjaśnienia - dopuszczam przejmowanie kontroli nad dźwiękiem przez niektóre programy. To są wyjątkowe przypadki jak na przykład właśnie programy do tworzenia muzyki (DigiBooster). Wtedy nie mam nic przeciwko temu żeby reszta świata milczała. :) Tylko niech próba odegrania jakiegoś dźwięku przez inny program nie kończyła się zwisem. Przecież to bez sensu. Ja naprawdę nie wiem czy coś tam w tle nie będzie się chciało odezwać (AmiGG, YAM czy cokolwiek innego). Taka operacja naprawdę musi się kończyć tak tragicznie? Gdyby nie to to ja bym spokojnie też zrezygnował z device.audio.

[#5] Re: Dema grupy Encore

@MDW, post #4

Zgadzam się, ale device.audio to leczenie skutków choroby a nie przyczyny. Po pierwsze program taki jak SongPlayer, który zwyczajnie odtwarza muzykę z pliku, nie powinien działać w trybie wyłączności, tylko po prostu otwierać AHI jako device. Po drugie YAM powinien z łaski swojej sprawdzać wynik OpenDevice() a nie się prostacko wieszać.

Programowe miksowanie dźwięku zawsze niesie ze sobą ryzyko pogorszenia jego jakości. Oczywiście ma to niewielkie znaczenie w przypadku sygnałów wydzielanych przez YAM-a czy powiedzmy AmiGG. Nieco większe, jeżeli słuchamy sobie muzyki przy okazji. Zasadnicze, jeżeli tę muzykę tworzymy.

Pół biedy jeżeli wszystkie jednocześnie pracujące źródła dźwięku mają tę samą częstotliwość próbkowania. Wtedy mamy tylko problem głośności. Przykładowo, mamy w systemie aktywne (być może niejednocześnie) 4 źródła dźwięku. Jeżeli ustawimy w prefsach AHI skalowanie głośności na "bezpieczne", to każde źródło będzie pracowało z rozdzielczością 14-bitową. "Bezpieczne dynamiczne" daje 16-bitów dla każdego źródła, jeżeli tylko jedno pracuje w danym momencie, gdy wchodzi drugie, pierwsze zostanie ściszone o połowę (czyli przeskoczy na 15 bitów), drugie również wejdzie z dynamiką 15-bitową. "Pełny dźwięk" oznacza 16 bitów dla wszystkich, ale jeżeli w danej chwili suma sygnałów nie zmieści się w 16 bitach, cóż mamy obcięcie sygnału, czyli przesterowanie. Opcja "-3 dB" oznacza wstępne uciachanie najmłodszego bitu w każdym sygnale, a potem sumę jak wyżej. Dzięki temu przesterowanie jest możliwe dopiero przy 3 dźwiękach. "-6 dB" to kradzież 2 najmłodszych bitów i groźba przesterowania dopiero przy 5 źródłach.

Jeżeli dodatkowo źródła dźwięku mają różne częstotliwości próbkowania, to te "niepasujące" muszą zostać zresamplowane. Z tego co widziałem w źródłach AHI to resampling się odbywa metodą "najbliższego sąsiada", co powoduje spore zniekształcenia. Dowód? Bierzemy DigiBoostera 2 (który całe miksowanie zrzuca na AHI) i ładujemy sampla w rodzaju "sine sweep" czyli ton sinusoidalny o płynnie rosnącej wysokości dźwięku. Jeżeli zagramy go na jakiejkolwiek nucie innej od C-4, to AHI rozpocznie resampling i oprócz narastającego dźwięku usłyszymy wyraźnie dźwięk "lustrzany", opadający. To słyszalny objaw zjawiska aliasingu. Jeżeli resamplowaniu poddawany jest dźwięk złożony (a nie czysty ton), to dźwięk "lustrzany" jest słyszany jako szum powodujący zatarcie "czystości" brzmienia i pogorszenie panoramy stereo. Dźwięk lustrzany jest bardzo dobrze słyszalny, co daje pojęcie o tym jakiej jakości możemy się spodziewać po AHI...

Taka operacja naprawdę musi się kończyć tak tragicznie?

Nie musi gdyby programistom chciało się zamiast
OpenDevice("ahi.device", ...);
napisać
if (OpenDevice("ahi.device", ...) == 0) {...}
A że się tak da, potwierdza DigiBooster (również 2.x), który melduje jeżeli kanały są zajęte.

[#6] Re: Dema grupy Encore

@Grzegorz Kraszewski, post #5

Dziękuję za szczegółowe wyjaśnienie. Oczywiście jak zwykle masz rację. :)

Mam tylko pytanie. Czy na innych systemach w przypadku miksowania kilku dźwięków wynik musi być bardziej cichy czy to tylko taka przypadłość AHI?

Pytania może głupie ale naprawdę nie mam pojęcia o dźwięku. Najpierw używałem playerka DBM od Maveya, potem playerka MP3 od Kiero, a teraz SDL_Mixer. :) Jakoś nie czuję się w dźwięku i wolę go po prostu odtworzyć i sterować podstawowymi parametrami. :)

[#7] Re: Dema grupy Encore

@MDW, post #6

Jakaś zmiana głośności musi być. Jeżeli mamy w karcie jedno wejście "wave", dajmy na to 16-bitowe i chcemy w nie pchnąć dwa 16-bitowe dźwięki, to trzeba je jakoś ściszyć. Można to oczywiście robić na różne sposoby, ale jakoś zrobić trzeba. Najlepsza metoda to zsumować wszystkie dźwięki na większej ilości bitów (na tym etapie nic nie tracimy na jakości) a dopiero wynik podzielić przez ilość kanałów i przesłać do karty. Podobno w trybie HiFi AHI tak robi. Podobno też w trybie HiFi używa lepszego algorytmu resamplingu. Podobno.

A tak, żeby wrócić do tematu, to po ustawieniu pewnej zmiennej środowiskowej emulator Warp3D w MorphOS-ie sypie do debuga fajnymi komunikatami:

In an attempt to do the most weird and useless things with the Warp3D API, and after spending many hours figuring this out, the author of "sulaco.wos" discovered that it is possible to call "W3D_DrawTriFanV" with vertexcount being set to 0. What genious!

albo

Drug abuse is the estimated reason why the person behind "sulaco.wos" called "W3D_SetFogParams" with fog mode being 0

albo też

In an act of lunacy, the author of "sulaco.wos" decided that calling "W3D_DrawElements/W3D_PRIMITIVE_TRIANGLES" with vertexcount set to 0 was the smart thing to do



[#8] Re: Dema grupy Encore

@Grzegorz Kraszewski, post #7

Hehehe. Zabawne logi. :) A tak swoją drogą to ja bezpośrednio Warp3D nie dotykam tylko za pośrednictwem najpierw StormMESA, a potem MiniGL więc to może nie jest wynik mojej "twórczości". :) Chociaż znając to co wtedy robiłem nie wykluczam, że jakieś śmieci tam zostały. Wiesz jak wygląda "scenowe kodowanie" z tamtych czasów. ;) :) Przysięgam, że teraz jest miliony razy lepiej. Przynajmniej na moim podwórku. :)

[#9] Re: Dema grupy Encore

@Grzegorz Kraszewski, post #1

A mi "Sulaco" (pobrane z Morphos-files.net, czyli pewnie ta sama wersja) nie zadziała i już. Czy to w oknie, czy na ekranie, wyświetla tylko szarość i nie dzieje się nic. Testowałeś na Efice, czy na Pegazie?

[#10] Re: Dema grupy Encore

@recedent, post #9

Na Pegasosie. Amirul na IRC-u też wspominał, że na Efice mu nie chce ruszyć. Teraz mam chwilę czasu i sprawdzę.

[#11] Re: Dema grupy Encore

@Grzegorz Kraszewski, post #10

moze sie wtrace do waszej dyskusji z zapytaniem do MDW ..
dosyc dawno temu jeszcze na 040 MDW zrobil chyba kilka dem na A1200 AGA ..jak sie te dema nazywaly ???

[#12] Re: Dema grupy Encore

@Grzegorz Kraszewski, post #10

Na MZ Andreas Wolf zgłosił, że nie chodzi na Mini. Objawy te same.

[#13] Re: Dema grupy Encore

@Grzegorz Kraszewski, post #10

Otóż istotnie, na Efice dema te nie chciały działać. Ale.... kiero podesłał mi swoją wersję programiku snd_server, który w tych demach odpowiada za dźwięk. Po jego podmianie dema ruszają na Efice z dźwiękiem i działają bardzo fajnie (w raporcie od 30 do 50 fps). Zaraz przepakuję i wrzucę na MorphOS Files.



Ostatnia modyfikacja: 11.12.2009 20:36:10
[#14] Re: Dema grupy Encore

@recedent, post #9

U mnie na Efi "Sulaco" też nie bangla - podobnie jak u Ciebie szary ekran.Pamiętam że zaraz po zakupie sprzętu testowałem inne demka Encore i podobnie jak u Krashana działały klatkę na sekundę.

EDYTA: Właśnie zassałem cały katalog scena z morphos-files :).



Ostatnia modyfikacja: 11.12.2009 21:06:45
[#15] Re: Dema grupy Encore

@waldiamiga, post #14

Ściągnij wersję "1.1" z MorphOS Files i będzie chodzić na Efice.

[#16] Re: Dema grupy Encore

@recedent, post #12

recedent:
Przyczyna leży właśnie w tym hackowatym "device.audio" o którym wspomniał Krashan. Wystarczy przestawić AHI na dowolny tryb "pegasos.audio" i dema będą chodziły.

waldiamiga:
Szary ekran to jest ten sam problem co u recedenta, czyli nieszczęsne "device.audio". Niżej napiszę co zrobić żeby było ok. A co do prędkości to tylko dema tej naszej "pierwszej generacji" (NewAge, SerialInterference, Plus, Kheshkhash) będa chodziły wolno, bo są pod StormMESA, które nie ma sensu za bardzo na MorphOS. Dema, które nazwałem "drugą generacją" (Sulaco, By Night) są już pod MiniGL i na pewno działają z pełna prędkością na Pegasosie.

Lekarstwo na dwa ostatnie dema.
Żeby dema "Sulaco" i "By Night" działały na Pegasosie trzeba w ustawianiach dźwięku (AHI) w MorphOS należy zamiast device.audio, np.:
Unit 0: HiFi 16 bit stereo++
wybrać dowolny inny tryb pegasos.audio, np.:
Pegasos: HiFi 16 bit stereo++

Po przestawieniu trybu nie trzeba robić rebootu systemu. Można dać nawet tylko "Use" i też zadziała (sprawdziłem przed chwilą).

[#17] Re: Dema grupy Encore

@waldiamiga, post #14

Właśnie zassałem cały katalog scena z morphos-files

A ja mam jeszcze w kolejce co najmniej 10 dem do przetestowania i wrzucenia .

[#18] Re: Dema grupy Encore

@MDW, post #16

A co do prędkości to tylko dema tej naszej "pierwszej generacji" (NewAge

Kurcze,wydawało mi się że właśnie to demko działało mi normalnie (tzn.miało znośny framerate),być może coś pochrzaniłem - wiecie,nowy sprzęt i mnóstwo softu do przetestowania :) .Teraz w ogóle nie odpala się - wisi na białych kwadracikach i czarnym tle.To demko dobrze pamiętam bowiem na nim padła BVizja w mojej byłej Ami :)

A ja mam jeszcze w kolejce co najmniej 10 dem do przetestowania i wrzucenia

Już się doczekać nie mogę.

Aaa..Taki mało offtop - jak zmusić dema Elude (Step By Step i LightShaft) do działania na full screenie,bo odpalają mi się w oknie.

[#19] Re: Dema grupy Encore

@waldiamiga, post #18

W prefsach systemu dodaj w screens ekran o nazwie >test i 8bit 640x480 i demka odpalaj z parametrem -double.



Ostatnia modyfikacja: 12.12.2009 11:38:13
[#20] Re: Dema grupy Encore

@waldiamiga, post #18

W screens dodajesz tryb 640x480x8 i odpalasz dema z paramatrem -double

[#21] Re: Dema grupy Encore

@widelec, post #19

8 bit? W 8 bitach to nie ma prawa działać. 8 bit nie korzysta z akceleratora w StormMESA, a MiniGL zupełnie nie działa w 8 bit.

Jeżeli już mam coś zasugerować to dwa ostatnie dema proponuję odpalić z np.

sulaco.wos -width 640 -height 480 -depth 32

Domyślnie odpala się w 16 bitach i wygląda paskudnie. Powstało to w czasach gdy Voodoo3 rządziło, a ono ma akcelerację tylko w 16 bitach. Dlatego tak domyślnie ustawiłem. Teraz można o Voodoo3 zapomnieć na szczęście. :)

[#22] Re: Dema grupy Encore

@MDW, post #21

Nie wiem czy zauważyłeś, ale pytanie było offtopicowe - dotyczyło dem Elude, które przy takiej konfiguracji pięknie działają w fullscreenie :)

[#23] Re: Dema grupy Encore

@widelec, post #22

Rzeczywiście. :) Wobec tego przepraszam.

A tak przy okazji to jak się ściągnie wersje 1.1 tych dwóch dem, którą zmontował Krashan przy pomocy Kiero to nie jest już potrzebne to przestawianie trybu w AHI.

Dzięki Krashan+Kiero!

[#24] Re: Dema grupy Encore

@MDW, post #23

Na Efice i tak ta sztuczka nie działała - sprawdziłem to w pierwszej kolejności. Wybranie Efika:HiFi 16 bit stereo++ czy jak mu tam nic nie zmieniało.

Teraz oczywiście (ver 1.1) wszystko hula jak trzeba.

[#25] Re: Dema grupy Encore

@Grzegorz Kraszewski, post #17

Widzę że wrzuciłeś "Venus Art - Absolon" .
Zmykam na Efi sobie przypomnieć to demko.

[#26] Re: Dema grupy Encore

@waldiamiga, post #25

Właśnie wleciało kolejne demo, "No Sync Is Back" grupy Universe. Niestety kilka z listy spadło. "The Field Where I Died" Venus Art wiesza się w pewnym momencie. "No Sync" grupy Universe - mam zwalone archiwum (LhA się wykłada przy rozpakowywaniu). Demo "The Unbelievable Truth" grupy Mankind w ogóle nie startuje i wiesza system. Niemniej wciąż jeszcze kilka dem czeka na test.

[#27] Re: Dema grupy Encore

@Grzegorz Kraszewski, post #26

"The Field Where I Died" Venus Art wiesza się w pewnym momencie.
Potwierdzam.Ciekawe czy w tym samym miejscu.U mnie łapie zwisa w środku piramidy,gdy "kobitka jest podnoszona przez jakieś świecące okręgi".
:)
Gender Bender - w preferencjach nie mogę ustawić trybu wyświetlania (lista jest pusta),działa w oknie (można rozciągnąć na cały ekran).

Demka Elude - mimo stworzenia trybu 640x480 8bit i podaniu parametru -double dalej nie działają na pełnym ekranie - mam czarny ekran,dysk przestaje ładować dane.

EDYTA:Udało się komuś odpalić Planet Potion na MOSie/Efice ?



Ostatnia modyfikacja: 02.01.2010 11:31:36
[#28] Re: Dema grupy Encore

@waldiamiga, post #27

Demka Elude - mimo stworzenia trybu 640x480 8bit i podaniu parametru -double dalej nie działają na pełnym ekranie - mam czarny ekran,dysk przestaje ładować dane.

Problem rozwiązany.Wystarczyło oprócz parametru -double dopisać -cgx

Zassałem ze scene.org sporo demek pod PPC - biorę się za sprawdzanie.

[#29] Re: Dema grupy Encore

@waldiamiga, post #28

Przetestowałem "na szybko" zassane produkcje - część z nich jest pod PowerPC,reszta ponoć pod RTG
Oczywiście u kogoś mogą one zachowywać się inaczej niż u mnie.
I tak:

Venus Arts - GenderBender - Odpala się w oknie,w prefsach brak trybu dla pełnego ekranu.
Universe - PowerUp - Czarny ekran.Dźwięk jest.
Mad Wizards - New Dawn Fades - działa OK.
Mad Wizards - Działa,ale obraz miga,dziwne linie na ekranie.
Mad Wizards - Fully Digital Snowflakes - Po ekranie tytułowym system wskazuje błąd 29
Mad Wizards - Cruel Karma Form - requester "illegal instruction"
Mankind - Video Kyd - Nie działa,brak powerpc.library (która oczywiście w systemie jest)
Mankind - Death Trial - demko się odpala,ale kolory są tak zakręcone jakbym się zarzucił LSD. :).Działa w oknie.
Fit- Chrysler - działa OK.
Fit - Lekko - działa ale bez dźwięku.
Push - Rebirth - Sieczka na ekranie.
Push - Mental - nie działa.

Przez pomyłkę zassałem trzy demka dla OS4,więc odpaliałem je przy pomocy OS4Emu
Uniwerse - Zero - działa,choć bez dźwięku.
Uniwerse - One - Brak Warp3D v.51
Uniwerse - Two - Brak Warp3D v.51

Jutro,pojutrze (jak tylko dorwę szybkie łącze) pościągam kolejną porcje demonstracji.



Ostatnia modyfikacja: 07.01.2010 20:52:37
[#30] Re: Dema grupy Encore

@waldiamiga, post #29

Mankind - Death Trial - demko się odpala,ale kolory są tak zakręcone jakbym się zarzucił LSD.

Wybierz tryb w oknie Ambienta. Przy fullscreenie prawdopodobnie jest zakładany tryb RGB15, podczas gdy Radeony mają RGB15PC.

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem