[#1] Bounty na JIT dla E-UAE MOS!
Kilka spraw związanych z JITem dla E-UAE PPC.
Po pierwsze - wiemy dobrze, że dołożenie JITa do E-UAE dla MOSa dałoby wielkiego kopa emulaowanej Amidze, pozwoliłoby grać w najbardziej wymagające gry pod miniakiem, czy Pegiem (np. Napalm).
Po drugie - wiemy że jest o co walczyć, a więc - czy jest jakieś bounty na stworzenie tego JITa?
Po trzecie, jeśli nie ma, to jak zainicjować takie bounty?
Po czwarte - apel: do deweloperów - zabierzcie się za to (a wiem, że potraficie), do userów - wspomóżcie takie bounty finansowo.
Ja ze swojej strony deklaruję swoje wsparcie finansowe i (jeżeli to konieczne) sprawy organizacyjne związane z bounty. Oczywiście takie bounty należałoby oprzeć o istniejące w MOS-świecie ramy organizacyjne bounties.
[#2] Re: Bounty na JIT dla E-UAE MOS!

@wali7, post #1

Również byłbym zainteresowany przyspieszeniem E-UAE w wersji dla MorphOS-a, ale jeśli dobrze kojarzę to temat ten powraca i ciągle umiera.

[#3] Re: Bounty na JIT dla E-UAE MOS!

@wali7, post #1

Sprawa jest na tyle potrzebna, że można spróbować połączyć siły z AOS4 i AROSem PPC. :)

Bez UAE z JITem, po prostu nie da się klasykować na maszynach postamigowych z PPC.
[#4] Re: Bounty na JIT dla E-UAE MOS!

@wali7, post #1

do userów - wspomóżcie takie bounty finansowo.

Chętnie wspomogę tą inicjatywę. OK

[#5] Re: Bounty na JIT dla E-UAE MOS!

@wali7, post #1

Ależ przecież istnieje już stosowne bounty. Co prawda nie stricte dla MorphOSa, ale za to można połączyć siły (i fundusze) ze środowiskiem OS4. No, chyba że ktoś nie chce się dołożyć, żeby przy okazji "konkurencja nie dostała tego samego".

[#6] Re: Bounty na JIT dla E-UAE MOS!

@recedent, post #5

Byłbym zainteresowany wsparciem gdyby tylko warunki tego co podałeś gwarantowały wersję dla MorphOS-a.

[#7] Re: Bounty na JIT dla E-UAE MOS!

@grxmrx, post #6

The JIT will automatically become open source and other PPC OS, be able to benefit from it.
- no niby 100% gwarancja to nie jest, ale dostęp do źródłówek przy tylu zdolnych programistach, którymi dysponujemy... No nie wiem. Ja parę groszy dorzuciłem. Kilka innych MOSowiec też. To chyba najlepsza perspektywa jaką dysponujemy.

Można spróbować jeszcze z innej strony - dorwać jakiegoś dewelopera obeznanego z emulacją JIT (tłucze mi się po głowie ksywka AmiDog) i zapytać czy byłby chętny podjąć się zadania (i na ile wycenia pracę). A gdy będziemy już mieli człowieka i kwotę, pieniądze powinny się znaleźć.

[#8] Re: Bounty na JIT dla E-UAE MOS!

@recedent, post #5

Ja nie mam nic przeciwko, mam tylko pewne obawy, że takie coś zamiast efektu połączenia sił zaowocuje raczej efektem rozmycia tożsamości projektu, gdzie każdy będzie myślał że zrobi to ta "druga" strona. Jednak odwołanie się do "patriotyzmu systemowego" zazwyczaj działa (nie tylko w świecie komputerów).
Jeśli ktoś inny na tym skorzystałby - czemu nie. Ale liczę bardziej na nasze środowisko, które byłoby w stanie skupić siły (bo sporo mamy aktywnych, dobrych programistów) i środki (czego nie raz daliśmy przykład :) ) na tym dość fajnym projekcie.
Do tego taki projekt w moim wyobrażeniu powinien nam dać gotowy do użycia program, a nie coś, co ktoś, być może KIEDYŚ przystosuje do MOSa/skompiluje tak, aby E-UAE skorzystał z tego (bo nie potrzebujemy JITa do niczego innego, skoro mamy Trance).
A więc, ktoś wie jak zainicjować takie bounty? Najlepiej na MorphZone... oczywiście mogę podjąć się tego hm... prywatnie, ale wolałbym jakieś sprawdzone i przejrzyste (finansowo!) rozwiązanie: MZ Bounty.
P.S. Pieniądze mogę wpłacić choćby jutro, a potem co miesiąc coś dorzucać.

PS2. Jeszcze przyszło mi do głowy, że może od strony technicznej dałoby się dodać do Trance API które mogłby wykorzystać E-UAE pod MOSem (zamiast tworzenia systemu JIT de novo). Aby spełnić takie bounty należałoby zrobić port E-UAE dla MOSa korzystający z tego (pewnie musiałoby to mieć otwarte źródła) i odpowiednio zmodyfikowany systemowy Trance (tu spokojnie mógłby być dystrybuowany jako zamknięty kod w obrębie Morphosa).



Ostatnia modyfikacja: 30.01.2011 20:32:34



Ostatnia modyfikacja: 30.01.2011 20:42:54
[#9] Re: Bounty na JIT dla E-UAE MOS!

@wali7, post #8

No, jak na razie owocuje niczym. Niedługo dwa lata stukną, 500 Euro z okładem na koncie, nikt nie podjął się zadania, a złożyło się 30 osób - tyle co kot napłakał. Nawet ktoś ostatnio założył "przypominający" wątek na AW.net - ze skutkiem zerowym. Do bounty nie dołożył się nikt więcej.
Co do "naszego środowiska" - jak do tej pory nikt nie zadeklarował się, że byłby gotów coś takiego napisać (a temat wraca co jakiś czas). Nawet w kwestii dostosowania Trance do współpracy z E-UAE (tu, zdaje się, wypowiadał się Piru, że nikt z Teamu nie ma ani odpowiednich umiejętności, ani chęci, żeby w tym grzebać). Wydaje mi się, że gdyby ten nieszczęsny JIT był równie prosty do stworzenia co port Blendera, czy OWB, to już dawno byśmy go mieli.
Myślę, że warto zapuścić też sondę w postaci wątku na samym MorphZone, co ludzie o tym myślą - czy wspierać istniejące bounty, czy zrobić nasze własne, "patriotyczne". Jeśli jednak takowe powstanie, to bardzo chętnie się dołoże.

[#10] Re: Bounty na JIT dla E-UAE MOS!

@recedent, post #9

Jak znajdzie się developer chętnie się dorzucę. Teraz mi trochę szkoda wywalać kasę ot tak, aby sobie leżała nie wiadomo ile czasu.

[#11] Re: Bounty na JIT dla E-UAE MOS!

@recedent, post #9

Właśnie przeglądnąłem ten wątek na MZ - zdaje się, że piru pisał, że Trance od strony technicznej się nie nadaje dla UAE. A ktoś (może też on) pisał, że władowanie własnego kodu do otwartego UAE go nie interesuje.
To może da się to zrobić jak to było w przypadku Sputnika? Część kodu otwarta, a jakieś istotne sprawy zamknięte.
Moim zdaniem przykład tego bounty o którym mowa na MZ, a nie jest to bounty z MZ, pokazuje jak mizerne są perspektywy międzyplatformowych inicjatyw.
Może zabrzmi to "niepolitycznie", ale widzę tu jedną drogę: konsolidacja środowiska i "patriotyzm" a nade wszystko KASA dla autora, aby mu się opłaciło. I możliwość takiego zamieszania kodem, aby bez naruszania licencji E-UAE Mosowy JIT mógł być niepubliczny (o ile autor tak sobie zażyczy).
Jeśli panowie z MZ nie wykażą zainteresowania, to ja będę optował za lokalnym rozwiązaniem. Najlepiej możliwie otwarcie - np. w oparciu o PPA, trzeba by się wtedy zastanowić nad ramami prawnymi (stowarzyszenie, fundacja?), aby koszty administracyjne były małe, przy dużej przejrzystości i bezpieczeństwie projektu. I możliwość rozwiązania projektu ze 100% zwrotu kasy (z ew. odsetkami, jeśli takowe by się pojawiły). Może każdy wpłacający by "nabywał" ilość "głosów" proporcjonalnie do swojego całkowitego finansowego zaangażowania w projekt? A ważne decyzje byłyby podejmowane gremialnie?
Ciekawe myślę byłoby podbijanie projektu przez te same osoby... np. 10 zł regularnej wpłaty co miesiąc. W końcu ktoś by się skusił i napisał ten JIT.

... a potem, gdyby projekt wypalił, pomyślelibyśmy o kontynuacji... co myślicie o OOfice ;)



Ostatnia modyfikacja: 30.01.2011 21:16:03
[#12] Re: Bounty na JIT dla E-UAE MOS!

@wali7, post #11

Zrobienie JIT-a 68k to hardkorowa robota jest. Ja bym się nie podjął nawet jakby 10 000 euro leżało na bounty.

[#13] Re: Bounty na JIT dla E-UAE MOS!

@G. Kraszewski, post #12

a 15 000?
[#14] Re: Bounty na JIT dla E-UAE MOS!

@wali7, post #13

Też nie. Przecież się nie zwolnię z roboty, żeby skasować tę wcale nie wstrząsającą jak na rok pracy kasę, a potem znowu szukać pracy nie mając pieniędzy (bo za coś rodzinę trzeba przecież przez ten rok utrzymać).

Z tego co się dzieje z rozmaitymi bounties, widzę, że najlepiej wychodzą te małe, które "wieczorowy programista" ma szansę zrobić w czasie do pół roku. Przykładowo moje bounty na tutoriale albo bounty Minniata na edytor ikon. Wielkie projekty kończą się klapą, np. słynna AmiZilla (ile tam było? 11 tysięcy USD?) albo Sputnik dla OS4.

[#15] Re: Bounty na JIT dla E-UAE MOS!

@G. Kraszewski, post #14

No to trzeba będzie najpierw znaleźć chętnego, potem ustalić kwotę.
To też jest jakiś plan.
[#16] Re: Bounty na JIT dla E-UAE MOS!

@wali7, post #15

Trzeba celować w bezrobotnych ;)

[#17] Re: Bounty na JIT dla E-UAE MOS!

@pampers, post #16

Wydaje mi się, że osoba mająca na tyle zdolności i wiedzy, żeby zrobić emulator JIT, nie będzie bezrobotna.

[#18] Emulacja custom chipsetów z E-UAE

@wali7, post #1

Jak już wielokrotnie było to poruszane napisanie JITa PPC dla E-UAE to mnóstwo roboty. Za dużo aby ktoś się podjął - tak jak napisał Krashan.

Ale ja się zastanawiam czy nie prościej byłoby zrobić inaczej. Na podstawie E-UAE stworzyć jakieś API zgodne z systemem, zajmujące się tylko emulacją custom chipsetów i rzucające sygnał na AHI/CGX. Wtedy Trance zająłby się emulacją procesora a ten program reszty.Nie jestem informatykiem, ale chyba takie coś byłoby bardziej możliwe.

[#19] Re: Emulacja custom chipsetów z E-UAE

@Solo Kazuki, post #18

albo i tak...
[#20] Re: Emulacja custom chipsetów z E-UAE

@Solo Kazuki, post #18

taka integracja uae z mosem to juz karkolomna sprawa, prostrze TEORETYCZNIE jest doprowadzenie do tego aby UAE korzystalo z CPU na takiej zasadzie jak ShapeShifter czy Fusion pod klasycznym AmigOS. Tam byl tworzony cos na ksztalt tunelu chyba. Nie wiem dokladnie, tak to widzę. Wtedy znow TEORETYCZNIE 68k bylby zaemulowany przez Trance'a.
[#21] Re: Emulacja custom chipsetów z E-UAE

@muffin, post #20

Suma sumarum chodzi nam o ten sam efekt - żeby "przerzucić" emulację proca w E-UAE na Trance. Byłoby to (w jakimkolwiek przypadku) rozwiązaniem problemu "wolnego UAE".

[#22] Re: Emulacja custom chipsetów z E-UAE

@Solo Kazuki, post #21

Zasadnicza trudność polega na tym, że Trance operuje na "żywym organiźmie MorphOS-a". Jeżeli uruchomimy program pod UAE i tenże program się zawiesi, może nam co najwyżej wywalić emulowaną Amigę (ale już nie UAE). Jeżeli oddelegujemy do tej roboty Trance, to nie tylko może nam wywalić UAE, ale całego MorphOS-a. Drugi problem jest pochodną powyższego. Skoro Trance działa w rzeczywistej przestrzeni adresowej MorphOS-a, to przechwycenie odwołań do custom chips wymaga modyfikacji w samym Trance, w dodatku takich które użyją MMU procesora PPC. A tu witamy się z Quarkiem. Nawet gdyby ktoś miał odpowiednią dokumentację do Quarka to mamy kolejny dylemat - czy jeżeli każde pojedyncze odwołanie do custom chips (zakładam, że odwołania do pamięci chip/slow dałoby się przemapować MMU na jakiś obszar RAM) będzie przechodziło przez wyjątek procesora PPC, to czy nie zniszczy to całkowicie wydajności emulatora.



Ostatnia modyfikacja: 01.02.2011 18:32:49
[#23] Re: Bounty na JIT dla E-UAE MOS!

@wali7, post #11

No niezły pomysł. A może łatwiej byłoby zaproponować kartę/układ wkładany do USB (pci raczej odpada w tej chwili), który emulowałby układy amigi klasycznej? I wtedy procek "idzie" przez Trance, a reszta przez zewnętrzny emulator (coś jak zewnętrzna karta dźwiękowa).

Co do programów to może jakieś Blitz Basic 2D, 3D z Maców PPC dorzuciłbym się. No i starsze gry częściowo lub całkowicie przepisane tak żeby działały pod Mosem bez odpalania UAE. Co do OO korzystam juz kilka lat chyba od wersji 2.0.1, ale ostatnio mam mieszane uczucia co do tego programu dokładnie od wersji 3.2

@ for all
Dobra nie bijcie, mam takie pomysły co począć. ;)
[#24] Re: Emulacja custom chipsetów z E-UAE

@G. Kraszewski, post #22

Hmm... czyli tak też jednak niezbyt prosto.

Zastanawiam się natomiast czy aby już ktoś jakąś dosyć szybką emulację procka 68k nie zaimplementował do emulatora jakiejś konsoli... może by popróbować na "przełożeniu" emulacji z tamtego emulatora, jeżeli źródła są dostepne - a nóż-widelec okaże się szybszą niż ta w E-UAE.

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem