[#1] Mac Mini 1,25 GHz - wady i zalety.
Proponują mi Maca Mini w wersji 1,25 GHz, zgodnie z "owczym pędem" nastawiłem się na wersję 1,5, ale zaczynam się łamać

Jakie znaczenie może mieć większa ilość VRAM dla nadchodzącego MOSa 3.x? Czy jest to aż taka różnica aby starać się jednak o jak największą ilość VRAM (chodzi mi o sterowniki - czyli czy 3D i większe rozdzielczości ucierpią na tym, głównie w codziennym użytkowaniu).

O drobnej różnicy 250 MHz w taktowaniu G4 nawet nie wspominam, ponieważ wydaje mi się że akurat ten parametr nie ma praktycznie znaczenia.
[#2] Re: Mac Mini 1,25 GHz - wady i zalety.

@Skotos, post #1

Za jaką cenę, to też ważne :)

Generalnie 32MB VRAM jest ok, zależy do czego będziesz używał systemu i w jakiej rozdzielczości.
[#3] Re: Mac Mini 1,25 GHz - wady i zalety.

@pampers, post #2

Problemem może być brak softu, który wspierałby 3d bo nie wiadomo jak to z nim będzie :D

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2012 12:59:44 przez mikser
[#4] Re: Mac Mini 1,25 GHz - wady i zalety.

@mikser, post #3

W 1,25 i 1,5 jest ta sama karta graficzna, różnica jest tylko w pamięci. Jeśli pootwierasz naraz kilka programów to może Ci tej pamięci zabraknąć i wtedy system zacznie spowalniać (bo będzie kopiować dane między RAM i VRAM). Podobno w MorphOS3.0 problem ma być załatwiony :)
[#5] Re: Mac Mini 1,25 GHz - wady i zalety.

@kjb666, post #4

Ciekawe jak to załatwią. Przecież VRAM nie rozciągną. :) Każda bitmapka 24/32-bitowa swoje waży i tego się nie przeskoczy. Wrócilibyśmy do ekranów 8-bit i ikonek 8-kolorowych 32x32 pixele i pamięci graficznej znów będzie wystarczało. :)
[#6] Re: Mac Mini 1,25 GHz - wady i zalety.

@Skotos, post #1

Jeżeli chodzi o różnicę 250 MHz to też uważam, że nie warto się bić. To i tak będzie więcej niż wystarczająco. A o VRAM bym się bił. Chyba, że faktycznie MorphOS 3.0 zrobi coś co sprawi, że 32MB to nie będzie na styk (z wyłączonymi 3D Layers).
[#7] Re: Mac Mini 1,25 GHz - wady i zalety.

@pampers, post #2

Cena jest negocjowana ale z tego co widzę w ebay.com to mam szansę za połowę

Systemu chciałbym używać w 1920x1080 i to właśnie mnie martwi - dla 24 bit to jest ~47,4 MB na ekran. Double/triple buffer musi być kopiowany RAMVRAM.

Nadal uważam że AGP x4 w Mini poradzi sobie z tym bez problemu, ale jak MorphOS wypada w działaniu - np. przeglądarka + kilka drobiazgów: GoldED, DOpus4, player modków, YAM - właśnie w takiej rozdzielczości?

Co w momencie oglądania filmu z taką rozdzielczością - wyłączać co się da?
[#8] Re: Mac Mini 1,25 GHz - wady i zalety.

@MDW, post #6

http://en.wikipedia.org/wiki/Accelerated_Graphics_Port

Czesc 1: Advantages over PCI
[#9] Re: Mac Mini 1,25 GHz - wady i zalety.

@AmiChris, post #8

Słusznie zauważyłeś więc - jaka jest max. wartość AGP Aperture w OpenFirmware MacaMini?
[#10] Re: Mac Mini 1,25 GHz - wady i zalety.

@Skotos, post #9

Dlatego ja poleciłbym Tobie Power Maca. Ja osobiście miałem mini maca jakiś czas i raczej już do niego nie wrócę, przynajmniej w wersji z procesorem ppc.

Power maki z procesorem 1,25 GHz maja najczęściej kartę Ati 9000 Pro z 64 MB Vram, no i łatwiej jest ją wymienić na coś innego, po fleszowaniu romu.

Druga sprawa - procesor ma większy cache, co się przekłada na wydajniejszą pracę, jeżeli chcemy używać również leoparda. Również są wersje dwuprocesorowe, gdzie leopard kopa dużego dostanie, a może kiedyś i MorphOS będzie potrafił wykorzystać dwa procesory.

Kolejna sprawa to napęd optyczny. Ten wbudowany w maca mini to jest jakieś nieporozumienie najczęściej.

Przy grafice z 32 v ram to sobie zapomnij o wyświetlaniu obrazu w rozdzielczości 1920 x 1080. Karta graficzna na to pozwoli, ale komfort będzie żaden. Przy 64 v ram też nie wiele lepiej będzie. Ja maca mini z 32 v ram, gdy używałem na monitorze z rozdzielczością 1680x1050, to ustawiłem go w tryb 16-sto bitowy. Wtedy to jeszcze miało sens.

Dlatego jak tylko nadarzyła mi się okazja, sprzedałem maca mini i kupiłem Pegasosa 1 z zarejestrowanym mosem i kartą graficzną Ati 8500 LE z 64 vram. I też powiem, że pierwszą, rzeczą, którą zrobiłem po zakupie pegasosa, zakupiłem monitor dodatkowy z rozdzielczością 1366 x 768, dzięki czemu grafika działa z wydajnością na przyzwoitym poziomie. Przy rozdzielczości 1680x1050, czuć było, że dostaje zadyszki.

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2012 16:38:58 przez gilban
[#11] Re: Mac Mini 1,25 GHz - wady i zalety.

@MDW, post #6

1920x1080 32Bit to ~8MB, więc MorphOS nie musi nic sprawiać, chyba że miałeś na myśli włączone 3D Layers. VRAMu będzie brakować w programach 3D i w przypadku używania kilku ekranów.

@Skotos

Przy wyższych rozdielczościach nie będziesz mógł nawet włączyć Layers3D, czy buforowania. Przy 32MB VRAM min. rozdzielczość na której da się włączyć 3D Layers to chyba ~1440x900.

U mnie MorphOS 2.x działał ładnie przy 32MB VRAM i 1680x1050, ale jeśli jesteś fanem używania co najmniej kilku ekranów, musisz mieć 3D layery i programy 3D wtedy duży PowerMac z lepszą kartą gfx sprawi się lepiej. W 3.0 będą lepsze sterowniki gfx, więc będzie lepiej :).

@gilban

Musiałeś mieć coś popsute, lub nawalone przez ultimate pakera, w którymś MorphOSie 2.x był też bug przy przestawianiu ekranu na 24/16bit, wtedy cała grafika się ślimaczyła.

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2012 17:20:17 przez Korni
[#12] Re: Mac Mini 1,25 GHz - wady i zalety.

@Skotos, post #7

Systemu chciałbym używać w 1920x1080 i to właśnie mnie martwi - dla 24 bit to jest ~47,4 MB na ekran. Double/triple buffer musi być kopiowany RAM/VRAM.

Bufor ekranu w rozdzielczości 1920 × 1080 i 32 bitach zajmuje dokładnie 8 294 400 bajtów. Czyli niecałe 8 MB. Owszem o pulpicie akcelerowanym 3D w tej rozdzielczości lepiej zapomnieć. Aktualnie oznacza to w sumie tyle, że nie można użyć skórek systemowych wykorzystujących półprzezroczystości w oknach. Używanie wielu ekranów jednocześnie też może powodować drobne kłopoty. MorphOS 3.0 radzi sobie lepiej ze „swapowaniem”, ale cuda w przyrodzie nie występują i pamięć graficzna cudownie się nie rozmnoży.

Co do gier to swobodnie gram na mini z 32 MB w RTCW w rozdzielczości 1024 × 768. Czy da się grać w 1920 × 1080? Nie wiem, nie mam takiego monitora. Osobiście uważam, że nie ma co wbudowanego radka katować takimi rozdzielczościami przy grach, przeskalowanie przez monitor z mniejszej rozdzielczości tragedią nie będzie (RTCW ma też rozdzielczości 16:9).

Jeżeli chodzi o film w full HD to miniacz nie uciągnie Ci dekodowania. A jak oglądasz w mniejszej to masz overlay i sprzętowe skalowanie. Sam nie jestem fanem filmów, oglądałem coś jedynie w 720 × 480 (w rozdzielczości ekranu 1280 × 1024) co specjalnie sprzętu nie zmęczyło. Na pewno inni forumowicze mają tu większe doświadczenie.
[#13] Re: Mac Mini 1,25 GHz - wady i zalety.

@krashan_, post #12

Bufor ekranu w rozdzielczości 1920 × 1080 i 32 bitach zajmuje dokładnie 8 294 400 bajtów.

Błąd zrobiłem i nie podzieliłem przez 8 liczonej rozdzielczości

FullHD wymieniam tylko z jednego powodu - po prostu teraz używam takiego monitora. Nie jestem fanem monitorów 16:9/16:10 - uważam, że gorzej się na nich pracuje, ale skoro jest to chciałem ominąć dodatkowy zakup.

W dyskusji podano kilka naprawdę fajnych informacji - to teraz mam pytanie o akceleracje 3D pulpitu: ile VRAM dla niej - potrójny bufor? Karta obciążona dodatkowo obliczeniami także coś zabiera (Z-bufor) - dużo?
Pytanie tylko czy muszę/chcę tego używać - w celach reklamowych to tak, ale do codziennej pracy to nie mam powodu. Raczej przeglądarka, edytor i DOpus. Tak, używam wielu ekranów, tak mi wygodniej.

PowerMac robi się ciekawą alternatywą. Nie chcę używać Leoparda, więc jeśli ktoś coś wie o wieloprocesorowości w MOSie 3.0 i/lub G5 - please, dajcie cynk Nie mam aż tak wiele czasu na decyzję a coś wybrać muszę.
[#14] Re: Mac Mini 1,25 GHz - wady i zalety.

@Skotos, post #13

Miałem MM z 64 mb VRAM - wszystko super działa, no i ten rozmiar . Z bolączek hmm... RAM to chyba max 1 GB, i max 2 gniazda USB. Do tego musisz kupic przejściówkę jeżeli z tyłu jest wyjście "makowe" do monitora.
Miałem eMaca 1.25 ghz 32 mb VRAM - ciężkie bydle, ale ogólnie fajne. Ja miałem ustawiona paletę na 16-bit i było spoko. Ram max to 2GB i standardowo 3 gniazda USB. W sumie to szukalem wersji 1.42 z ATI 9600 64 VRAM ( w tej chwili ten uklad nie obsługuje 3D). Gdyby były już stery do tego ukladu to MM będzie miał groźnego rywala.
Obecnie znowu mam PM - równie ciężki jak eMac (serio). Mój jest po wyciszeniu (zasługa Pampersa, artek na www.morphos.pl) i ma sflaszowaną kartę grafiki 128 mb VRAM (też zasługa kolegi) i nie zamienię go na żaden z wcześniejszych mimo jego rozmiarów. Daje największe możliwości rozbudowy, a po wyciszeniu naprawdę przyjemnie się na nim pracuje (wyciszenie- wymiana wiatraków konieczne, oryginalne wyją jak diabli). No i mam dwa procki 1.25 ghz (MDD).

Jeżeli masz miejsce to wybór najłatwiejszy, jeżeli nie to MM (prawdziwe maleństwo), eMac (nostalgiczne podejście do all in one przez zastosowanie CRT).
[#15] Re: Mac Mini 1,25 GHz - wady i zalety.

@Skotos, post #9

W teorii, powinno to zalezec od karty. Znalazlem cos takiego na temat Radka 9200:
http://pressf1.pcworld.co.nz/archive/index.php/t-53273.html
Mozna by sie zapytac u zrodla na #morphos.
[#16] Re: Mac Mini 1,25 GHz - wady i zalety.

@AmiChris, post #15

Ten artykuł dotyczy PC.

dodatkowo, AGP Aperture Size dotyczy wszystkich kart na AGP, również Nvidii, Matoxa i innych. A w Macu gdzie to znajdziesz - nigdzie.
[#17] Re: Mac Mini 1,25 GHz - wady i zalety.

@gilban, post #16

W MOS 3.0 podobno ma być usprawnione kopiowanie pamięci VRAM gdy jest jej mało. Ciekawe jak to będzie działać w praktyce :)
[#18] Re: Mac Mini 1,25 GHz - wady i zalety.

@Skotos, post #13

to teraz mam pytanie o akceleracje 3D pulpitu: ile VRAM dla niej - potrójny bufor?

Żeby dało się włączyć akcelerację 3D musisz mieć 6 razy tyle VRAM ile zajmuje jeden bufor ekranu.

Pytanie tylko czy muszę/chcę tego używać

Nie musisz. To jest kwestia bajerów w wystroju pulpitu, tylko i wyłącznie. Co więcej akceleracja 3D pulpitu zwiększa obciążenie procesora, zwłaszcza jeżeli na ekranie są programy, które w sposób ciągły zmieniają wyświetlaną zawartość.
[#19] Re: Mac Mini 1,25 GHz - wady i zalety.

@Skotos, post #13

Możesz też ustawić Enhanced Display a buforowanie wyłaczyć. Wtedy będziesz mieć bajer i zostanie jeszcze VRAM-u.

Ps. przynajmniej na macu mini z 64 MB patent się sprawdza - dla 1680x1050 24 Bit po uruchominiu systemu zajęte jest około 14 MB.

Ostatnia aktualizacja: 14.05.2012 13:35:34 przez ede
[#20] Re: Mac Mini 1,25 GHz - wady i zalety.

@kjb666, post #17

czy to normalne że quake3 przycina w np. 1024x768 16bit obraz i tekstury?
na wyższych ustawieniach przycina mocniej a na niższych mniej. timedemo przechodzi dopiero na 640x480...

w innych grach też potrafi przyciąć np. duke3d...
[#21] Re: Mac Mini 1,25 GHz - wady i zalety.

@Skotos, post #1

Gdybyś chciał kupić miniacza z innego źródła, odezwij się do mnie na prv.

Apple Mac Mini G4 1,33 GHz / 1 GB RAM / 32 VRAM / 40 GB HDD, do tego licencjonowany MorphOS 2.x oraz 3.x (gdy będzie oczywiście dostępny)

Pzdr


Ostatnia aktualizacja: 15.05.2012 20:49:24 przez Sokok
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem