kategoria: MorphOS 3.x
[#61] Re: Amiga34 MOS

@abcdef, post #59

Aż z ciekawości postanowiłem sprawdzić czy Odyssey da radę otworzyć 9 kart z podanymi przez Ciebie stronami. Podzielisz się adresami?
[#62] Re: Amiga34 MOS

@Skotos, post #58

Życzliwa ciekawość ale nie użyje bo 2GB RAM i jeden rdzeń Spróbuj, proszę, MOS naprawdę dużo umie i nie potrzebuje do tego więcej pamięci i rdzeni. Jeśli miałeś frajdę z Amigą to z MOSem będziesz miał ją dalej.


Tyle że to było 20 lat temu. Amiga 1200 z 68040 i monitorem VGA mono. Używałem, dłubałem, pisałem pchełki.

Dzisiaj jakoś nie mam parcia na używanie komputera po pracy a MOS do mojej pracy się nie nadaje.

Na moim przykładzie - jak jestem zmęczony to oglądam filmy na MOSie, czego na Ami robić nie mogłem.


A ja na TV - Netflix, HBO GO czy Amazon Prime Video. Albo w aplikacji na TV albo na podłączonym boksie z Android TV.
[#63] Re: Amiga34 MOS

@recedent, post #61

Hmm, gmail, google docs i facebook i wszystkie procesy chrome zjadają łącznie 1,2GB RAM. Dokładam PPA, Youtube i jest 1,5. Podejrzewam, że wystarczyłaby średnio skomplikowana gra przeglądarkowa w kolejnym by dobić do 1.8, a gdzie tam 9 tego typu zakładek?
[#64] Re: Amiga34 MOS

@cytrynek, post #1

Fajnie, że coś nowego z temacie systemów amigowych na procesorach intelowskich. A czy ten release zadziała tylko na AMD64 i tylko na pokazanej na imprezie jednym modelu płyty głównej ?
Amigowy natywny MorphOS musi działać na różnych popularnych procesorach Intela i prawie na każdej płycie głównej jak MS Windows. Bo inaczej to ciągle nie to co powinno być. Chciałbym na tym kompie z MorphOS też uruchomić natywny AOS 4.x. Dopiero wtedy będzie postęp, bo Vampire Standalone i inne WARP 560, WARP 1260 to tylko chwilowe zabawki, dla bogatych snobów. Każdy wie jakie zabawki są na topie, PS3,4,XBOX. Udoskonalanie starego amigowego sprzętu to wciąż nie jest główny nurt amigowy, którym powinien być sprzęt na miarę PC i konsol, których gry powodują zawroty głowy.
Chyba, że zabawki z ARM też będą do rzeczy.

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2019 19:15:29 przez rgrg2
[#65] Re: Amiga34 MOS

@rgrg2, post #64

Bo inaczej to ciągle nie to co powinno być

Od czegoś trzeba zacząć. Limitowanie się do 1 konfiguracji jest podyktowane tym, że zanim się zacznie nawet myśleć o tysiącach różnorakich konfiguracji hw/fw/sw to trzeba stabilny i konkretny build na platformę bazową. Taką sobie stworzyli mosowcy. Czemu miałoby to być złe?
Chciałbym na tym kompie z MorphOS też uruchomić natywny AOS 4.x. Dopiero wtedy będzie postęp, bo Vampire Standalone i inne WARP 560, WARP 1260 to tylko chwilowe zabawki, dla bogatych snobów

To masz szybką AmigęOne X5000, tylko to też dla mega bogatych snobów. Chcesz tanie i łatwo dostępne? To stare makówki. Tanie, nowoczesne i łatwo dostępne? To masz tego Ryzena. Marzy ci się coś co jest zupełnie nierealne, Amiga (jakakolwiek) od dawna nie jest i już nie będzie żadną liczącą się platformą do gier.
[#66] Re: Amiga34 MOS

@abcdef, post #65

Wszystko co zrobiono na PC w temacie gier, jest możliwe do zrobienia także na nowym sprzęcie AmigaONE X5000, bo bazuje na kartach graficznych z akceleracją 3D z użyciem Warp3D i podobnymi rozwiązaniami.
[#67] Re: Amiga34 MOS

@rgrg2, post #66

Tak, tylko najpierw musisz mieć odpowiednio funkcjonalny sterownik, a takiego nie masz. Nawet w przypadku linuksa gdzie nie trzeba było zmieniać architektury samego procesora, a dokumentacja była podana na tacy i AMD nawet oddelegowało kilku programistów do rozwijania sterownika OpenSource wyprodukowanie czegokolwiek na poziomie przynajmniej zbliżonym do windowsowego bloba (albo linuksowego fglrx) zajęło lata! Kilka lat posiadacze Radeonów HD potrzebowali na sprawny podsystem akceleracji dekodowania wideo, który nie byłby wrapperem do wrappera ;) A w grach portowanych na linuksa tak czy siak sterownik otwarty (lub karty AMD ogółem) są nieraz niewspierane lub niezalecane. Druga sprawa, nawet quad core 2.2GHz e5500 niestety ale jest daleko, daleko w tyle z 4-6 rdzeniowymi ryzenami z SMT, AVX2 i latającymi z boostem do 4.2-4.4GHz, wreszcie kwestia API. W OpenGL już niewiele się pisze, silniki (większe) oczywiście jeszcze wspierają, gry nie muszą. Tytuły latają na DX albo (znacznie, znacznie rzadziej) Vulkanie, a na MOS/AOS nie masz ani jednego, ani drugiego.
[#68] Re: Amiga34 MOS

@abcdef, post #67

.. i pozamiatane.
Jedyna potencjalna korzyść ze zmiany architektury dla nas (niebieskich) to może w końcu złamanie bariery 2GB (64bit) i obsługa wielu rdzeni. A może i ochrona pamięci ?
[#69] Re: Amiga34 MOS

@rgrg2, post #64

Toż masz zapętlenie czasu teraz.
Kiedyś Amigowcy przesiadali się na AMD, np. ja na AMD PR133, potem K5, K6 itp.
Teraz Mosowcy na Ryzena ale na lepszych warunkach, bo system ma strukturę amigową.
No dla mnie to wciąż czysta zabawa. I ciągle mi bliżej do 68k w jakiejkolwiek postaci.

Jeśli ktoś chce pełnej obsługi całego sprzętu pod x86 to się nie doczeka. Do Windowsa to każdy producent
we własnym zakresie musi dorzucić sterowniki do produkowanego przez siebie sprzętu.



Ostatnia aktualizacja: 15.10.2019 21:54:36 przez WojtekX
[#70] Re: Amiga34 MOS

@rgrg2, post #64

A czy ten release zadziała tylko na AMD64 i tylko na pokazanej na imprezie jednym modelu płyty głównej ?


pod którymś linkiem jest napisane, że działa też na innych pecetach, które posiada, a ten był akurat najmocniejszy z wszystkich, no i działa to podobno wolno i większość rzeczy działa, o ile działa to działa na emulacji ppc-mos, nie ma informacji o emulacji pup/wos i 68k.

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2019 00:21:28 przez ] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [
[#71] Re: Amiga34 MOS

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #70

Czyli aktualnie MOS@AMD64 to całkowicie MOS na emulatorze PPC ? To tak średnio ;)
[#72] Re: Amiga34 MOS

@abcdef, post #71

Nie.

Pełna wypowiedź Bigfoota:

1. Szybkość bootowania nie jest wyznacznikiem ogólnej wydajności

Do tej pory całość działała na starszym komputerze z architekturą AMD64, który mam w domu (i którego nie mogłem ani przywieźć ze sobą, ani kupić na miejscu), więc kupiłem nowy - a co za tym idzie - musiałem przeportować istniejący Morphos-na-AMD64 na ten nowszy sprzęt. Skończyłem pracę akurat na czas, żeby załadować Ambienta rano podczas pokazu. Cały proces bootowania usiany jest kodem debugu, który sprawia że jest on bardzo wolny.

Jeśli odliczymy (dość wolny) start BIOSu na AMD64 BIOS, następnie (dość wolny) start po sieci, który tutaj występuje, a następnie wyłączymy kod (i komunikaty) debugu, faktyczny czas startowania systemu będzie tak szybki, jak się po nim tego spodziewamy.

2. To nie jest ukończony produkt.

To raczej demonstracja kilku komponentów przyszłego systemu MorphOS NG - a w szczególności nowego kernela, który będzie jednocześnie obsługiwał emulację PowerPC (mającą zapewnić kompatybilność z istniejącym oprogramowaniem). Na dzień dzisiejszy jest to więc tylko "fun demo", proszę więc - nie doszukujcie się tutaj czegoś więcej.

Krótko mówiąc: To jest demonstracja zrobiona z elementów, które rozwijane są w ramach (i mających ostatecznie doprowadzić do) systemu MorphOS NG. Nie wszystko tu jeszcze jest, ale to co jest pozwoliło na wykonanie tej demonstracji.

3. AMD64 to architektura procesorów, nie jakiś konkretny procesor.

Piszę to, ponieważ od czasu do czasu zdarzają się z tego powodu nieporozumienia. AMD64 to nazwa 64-bitowej architektury procesorów używanych na co dzień w pecetach. GNU nazywa ją "x86_64", a Microsoft - "x64". Mimo, że sprzęt przeze mnie wykorzystany rzeczywiście jest od AMD, hardware niekoniecznie musi być związany z tą firmą.

4. Co działa "natywnie"? :D

Kernel, który jest sercem tego systemu jest zupełnie nowy i został napisany przez niniejszego tu. W pokazywanym systemie demonstracyjnym działa on (naturalnie) jako w 100% natywny kod AMD64 i (owszem), w trybie 64-bitowym. Ten sam kernel działa również zarówno na architekturach PPC32 jak i PPC64 - w tym drugim przypadku również jako natywny kod 64-bitowy.

Aktualny system demonstracyjny - niech wolno mi podkreślić że to tylko demo - działa w trybie "mieszanym", łącząc natywny kod AMD64 oraz istniejący kod dla procesorów PowerPC.
[#73] Re: Amiga34 MOS

@cytrynek, post #1

I mamy jakies jeszcze newsy wym temacie?
[#74] Re: Amiga34 MOS

@Mir3k, post #73

Jestem pewien, że prace idą do przodu. Ale w kwestii szczegółów to musisz łapać BigFoota (pewnie najłatwiej na kanale IRC MOS-Teamu).
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem