[#1] AOS/MOS/AROS AppStore
Panowie od kilku dni krąży mi pewna idea po głowie mianowicie, w jaki sposób wspomóc i może przyciągnąć nowych developerów do naszego podwórka.

Jak wiadomo Apple odniosło spory sukces jeśli chodzi o AppStore w połączeniu z iPadem, iPhonem i iPodem. Co więcej część firm widząc sukce Apple postanowiła otworzyć sobie podobne sklepiki z oprogramowaniem, vide Microsoft, Google, itd.

Apple postanowiło pójść dalej i otworzyło MacAppStore.

Dlaczego nie otworzyć podobnego sklepu z oprogramowaniem na MOS/AOS/AROS.
Ceny ustalić na poziomie podobnym jak w AppStore czyli w większości przypadków 0,99, oczywiście w zależności od danego oprogramowania.

Jak może nam się to przydać?
Ano, wiadomo, że pieniądze będą motywacją dla programistów do rozwijania softu. Tylko, że podział byłby typu 99% dla developera a 1% na utrzymanie servera i innych technicznych spraw. Ewentualnie 98% dla developera, 1% na utrzymanie servera i 1% np. raz w miesiącu na wybrane przez użytkowników bounty.

Proszę wszystkich o konstruktywną dyskusję, a moderatorów o szybką reakcję w przypadku pojawienia się troli ;)

Panowie czy takie coś ma szansę utworzyć się w naszym światku i co więcej przetrwać? Jakie są wasze opinie. Liczę zarówno na wskazanie słabych jak i mocnych stron tego pomysłu.

[#2] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@Sir_Lucas, post #1

1) Musiałyby być pokazane światu realne dane dotyczące userów tych systemów, więc i potencjalnych klientów (nie liczyłbym na to).
2) Ktoś musiałby wyłożyc kasę na to, żeby powstało jakieś oprogramowanie na te systemy i było dostępne na start/rozruch sklepu (nie znam nikogo takiego).
3) Pomysł rewelka i wypali jak się uporamy z pkt 1 i 2.



Ostatnia modyfikacja: 30.01.2011 14:45:29
[#3] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@Sir_Lucas, post #1

Moim zdaniem AppStore i podobne sklepy to jest zupełnie inna skala. Amigowe środowisko jest zbyt małe. Sposoby na wsparcie programistów znane użytkownikom od lat, choćby rejestracja programu przez przelew bankowy bądź paypal, a także systemu nagród za wykonane zadania powinny spełniać swoją rolę.

[#4] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@Sir_Lucas, post #1

Podoba mi się ten pomysł bardziej niż bounty.

[#5] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@Ender, post #2

1. W ostateczności można realizować płatności przez PayPal, ale podkreślam w ostateczności. Ciekawi mnie jak to wygląda w innych sklepach tego typu od strony technicznej.

2. Na początek dokonywanie zakupów odbywałoby się przez przeglądarkę internetową. Potem z czasem można kogoś zatrudnić lub zaproponować, żeby napisał specjalną aplikację pod MOS/AOS/AROS.

3. Dzięki

[#6] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@ede, post #4

No właśnie, kwoty nie są duże w okolicach 0,99. Dzięki temu każdy miałby szansę, żeby wspomóc developerów.

[#7] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@grxmrx, post #3

Więcej optymizmu grx ;) Zawsze się zaczyna od małych rzeczy. Wierzę w ten pomysł. Wiem, że przy odrobinie uporu da się go zrealizować, a przy odrobinie szczęścia może być bardzo pomocny dla developerów, zarówno tych zaczynających np. widelec, jak i starych wyjadaczy, jak Kraszan czy MDW :D

[#8] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@grxmrx, post #3

Po części zgadzam się z grxmrx-em. Sklepy w rodzaju AppStore odnoszą sukces dzięki czynnikowi skali. Przejdźmy bowiem do konkretów. Załóżmy nawet że pomijamy koszty hostingu, domeny itp. Przy małej siłą rzeczy skali przedsięwzięcia, można przyjąć, że to by się w 100 zł rocznie zamknęło. Ale. Taki sklep musi mieć jakieś umocowanie w prawie podatkowym. Nawet jeżeli zyski będą symboliczne, to potrzebna jest jakaś forma prawna, rozliczenie podatku dochodowego a być może i VAT. Potrzebny jest ktoś, kto się w tym orientuje i się tego podejmie.

Teraz dochody. Weźmy MorphOS-a. Załóżmy, że uda Ci się zebrać 10 aplikacji na start. Nigdy nie będzie tak, że aplikację kupi każdy, zakładam, że jak 20% z tych około 1000 użytkowników kupi aplikację będzie to sukces. Czyli, 10 aplikacji po 1 euro, każda znajduje 200 nabywców. Każda aplikacja zbiera 200 euro. Jeżeli zastosujemy model 5% dla sklepu, 95% dla autora, każdy z autorów zarabia 195 euro, sklep zarabia 50 euro. Czy to wystarczy aby ktoś ciągnął całą księgowość i tak dalej? W przypadku bounties, traktuje się je jako darowizny i wobec małych kwot fiskus żadnego kraju nie zawraca sobie tym głowy. Ale jeżeli stawiasz w sieci sklep, na podobną pobłażliwość liczyć nie możesz. Nawet jeżeli cały zysk jest w pobliżu zera, musisz prowadzić księgowość, mieć umowy z autorami, wystawić im PIT-y, być może zapłacić VAT.

Ja się na tym słabo znam, więc być może dramatyzuję. Ale nie wydaje mi się, żebym wpadał w przesadę.

Patrząc od strony programisty - nawet na napisanie prostej gry trzeba poświęcić kilka miesięcy. Jeżeli na AppStore zrobi ona 20 czy 30 tysięcy zakupów, to już jest jakaś garść pieniędzy, która równoważy poświęcony czas. Na takim AmigaStore autor dostałby te 200 euro... Po pół roku, albo roku roboty, bo przecież mając w perspektywie takie kokosy nie rzuci regularnej pracy, tylko będzie dłubał wieczorami. Jakoś tego nie widzę...

[#9] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@Sir_Lucas, post #7

a przy odrobinie szczęścia może być bardzo pomocny dla developerów, zarówno tych zaczynających np. widelec, jak i starych wyjadaczy, jak Kraszan czy MDW

Jako programista nie mówię nie. Z ciekawości chociażby coś bym przygotował do takiego sklepu. Wątpliwości opisałem powyżej, niemniej w biznesie jestem raczej laikiem, więc kto wie.

[#10] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@G. Kraszewski, post #8

Krashan, masz racje no ale dochodzi jeszcze przyszle UI os4, a mianowicie qt, tam moze bedzie mozna compile & make i sru na appstore, oczywiscie zostaje jeszcze kwestia licencji tego softu

[#11] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@Sir_Lucas, post #6

Ja myślę, że w naszych realich od 9,99 do 29,99 za gierkę było by ok. Za programy użytkowe od 29,99 do 99,99 byłoby chyba realne do uzyskania. Za mniej nikt się nie podejmie nie ta skala, a tak może port (bo o wersjach exlusiv możemy zapomnieć) ktoś by zrobił.
[#12] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@AmiChris, post #10

Powiedz teraz co wprowadza twoj post konstruktywnego do dyskusji?

[#13] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@reactor, post #12

To ,ze dla developerow os4 moze bylby jakis wiekszy biznes.

[#14] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@AmiChris, post #10

@AmiChris

Może przynajmniej tutaj byś sobie darował? Tak czy inaczej w tej chwili w Qt pod OS4 możesz sobie zegarek napisać, albo kalkulator.

@reactor

Twoja odpowiedź wnosi więcej?

Liczę na Wasz zdrowy rozsądek i miotłę moderatora...

[#15] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@Ender, post #11

@AmiChris

W pewnym sensie masz rację. QT będzie umożliwiało szybsze portowanie całkiem niezłych programów, co powinno się przełożyć na ich ilość.

@Kraszan

Ja też się niestety nie znam na prawie i nie wiem jak by to miało wyglądać od strony prawnej, ale zawsze jest jakieś wyjście. Ten AppStore ma w głównej mierze pomagać budować bazę oprogramowania dla wszystkich systemów amigowych. Zaczynając od klasyków, a na NatAmi/X1000 skończywszy. Kurczę, nie ma tutaj na forum jakiegoś prawnika, księgowego który mógłby nam pokazać jak to wygląda od strony prawnej ;)

@Ender

Ja raczej myślałem o globalnym zasięgu, nie tylko Polska, ale cały świat. W tym przypadku ceny muszą być raczej w Euro. Chyba, że masz na myśli Euro, ale jeśli tak to raczej to są za wysokie ceny.

Liczę na opinię MDW, on chyba ma największe doświadczenie jeśli chodzi o Applowy AppStore.

[#16] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@Sir_Lucas, post #15

No to przeliczyc to na euro. Uważam, że podane przeze mnie kwoty byłyby do zaakceptowania w naszych realich.
2,99 eur do 9,99 eur
9,99 eur do 24,99 eur

MDW pewnie pcha wózek w APPstore i jest na zakupach. :)



Ostatnia modyfikacja: 30.01.2011 16:04:24
[#17] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@Sir_Lucas, post #15

Ja też się niestety nie znam na prawie i nie wiem jak by to miało wyglądać od strony prawnej, ale zawsze jest jakieś wyjście. Ten AppStore ma w głównej mierze pomagać budować bazę oprogramowania dla wszystkich systemów amigowych. Zaczynając od klasyków, a na NatAmi/X1000 skończywszy. Kurczę, nie ma tutaj na forum jakiegoś prawnika, księgowego który mógłby nam pokazać jak to wygląda od strony prawnej

Zakładając, że byłaby to działalność gospodarcza osoby fizycznej (bo tak chyba jest najprościej na początek) to potrzebujesz fachowca od spraw formalnych prowadzenia takiej firmy, przede wszystkim prowadzenia księgowości i rozliczania podatków. Oprócz tego, ponieważ to sklep, przydać się może wiedza o reklamacjach i sprawach spornych z klientami. Żadnych koncesji i zezwoleń na sprzedaż oprogramowania mieć nie musisz, przynajmniej w Polsce. Przy sprzedaży poza Polskę dochodzi rozliczanie przychodów z zagranicy, przy współpracy z autorami z zagranicy - kwestia opodatkowania ich zysków i podpisywania umów. Jeżeli ograniesz to sam, jest dobrze, jeżeli kogoś zatrudnisz to chyba zysków nie starczy Ci na pokrycie wynagrodzenia takiej osoby (chyba że jakoś po godzinach, bo jakiegoś przerażającego zalewu papierów mieć nie będziesz).

Dobrym pomysłem może być skorzystanie z doradztwa instytucji/firmy, które biorą unijne pieniądze za takie doradztwo i dla korzystającego jest ono bezpłatne. Jest trochę takich programów dla osób chcących rozpocząć działalność gospodarczą.

[#18] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@Sir_Lucas, post #7

starych wyjadaczy, jak Kraszan czy MDW

Stary tak ale na pewno nie wyjadacz. :) Stawianie mnie obok Krashana to dla niego obraza. :) Ja mam wielki szacunek dla MorphOS/AmigaOS, na pewno chciałbym bardzo robić coś (na miarę swoich skromnych możliwości umysłowych) tylko dla tych systemów. Na razie robię tylko tyle ile mogę. Robienie czegoś co też mogę w miarę szybko portować na inne systemy to jedyne co teraz mogę zrobić. Albo będę robił coś takiego albo nic. :)

[#19] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@MDW, post #18

MDW jeśli możesz napisz proszę jak w AppStore to wszystko wygląda od strony prawnej dla developera. Czy to jest mniej więcej tak jak to Kraszan opisuje?

[#20] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@Sir_Lucas, post #15

Liczę na opinię MDW, on chyba ma największe doświadczenie jeśli chodzi o Applowy AppStore.

Ja bym chętnie coś takiego widział jako użytkownik. Jakby ktoś to zrobił, a ja bym tylko korzystał. Niedawno otwarto Mac App Store (dla aplikacji pod MacOSX x86). Po dziwnych przygodach (to temat na osobna gadkę) Fortis dla MacOSX też tam już jest. Początkowo były tam proste programiki i proste gierki ale teraz widzę tam nawet Bioshock, który waży ponad 6GB. :) Jak dla mnie to bardzo wygodne mieć jeden sklep. Wchodzę, kupuję, nie martwię się o płatności, bo mam je już wypróbowane. Jeżeli coś jest w nowszej wersji to od razu widzę powiadomienie, mogę nacisnąć "update" i po chwili program jest już w nowszej wersji. Do tego jak idę na innego Maca, chcę kupić w MacAppStore coś co już u siebie kupiłem to jak się zaloguję jako ja to aplikacja jest za darmo. Ściągnąłem i używam na dwóch Makach. Wiem, że to jest pole do nadużyć dla polskich kombinatorów. Ale na przykład aplikacja Pixelator dla MacOSX w Mac App Store zarobiła w 20 dni 1 milion dolarów.

Inną sprawą jest zorganizowanie tego. Ja sobie tego nie wyobrażam. Poddaje się jak tylko o tym pomyślę. :) A jako developer też fajnie byłoby mieć możliwość wrzucenia do takiego sklepu swojej aplikacji. Od razu dociera się do WSZYSTKICH użytkowników, nie trzeba organizować systemu płatności, dystrybucji. Ludziom też łatwiej coś znaleźć, wszystkie aplikacje mają podobnie zorganizowane opisy, screenshoty.

[#21] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@Sir_Lucas, post #19

MDW jeśli możesz napisz proszę jak w AppStore to wszystko wygląda od strony prawnej dla developera. Czy to jest mniej więcej tak jak to Kraszan opisuje?

Ja w AppStore zbankrutowałem więc nie bardzo jestem dobrym przykładem. :) Jeszcze nie przyszła kolej na moje rozliczenie w US. Ale generalnie trudno zakładać działalność gospodarczą jak się ma dochody rzędu 50 zł na miesiąc. :D Z tego co widzę to ludzie po prostu zgłaszają w zeznaniu podatkowym to co przyszło z Apple i jakoś to w Urzędzie Skarbowym przechodzi. Gdzieś na forum MyApple.pl jest cały wątek o przygodach polskich developerów. Jakoś to się da załatwić i działa.

[#22] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@MDW, post #20

Ale na przykład aplikacja Pixelator dla MacOSX w Mac App Store zarobiła w 20 dni 1 milion dolarów.

Inną sprawą jest zorganizowanie tego. Ja sobie tego nie wyobrażam.


Bez nerwów... Milion dolarów to pewnie z pół miliona ściągnięć. Oczywiście zorganizowanie sklepu o takiej skali to gruba sprawa, nawet dla kilkunastoosobowego zespołu. No ale w sklepie dla amisystemów taka ilość zakupów nam nie zagraża. AppStore ma najmarniej ze 100 milionów klientów. AmiStore mógły w porywach pewnie liczyć na 1000 - 2000. Na tym poziomie sprawa jest znacznie bardziej do pomyślenia. Prosty i skuteczny (niekoniecznie skalujący się w miliony zakupów dziennie, ale po co?) engine, jakiś mały backend do załatwiania zamówień i panowania nad tym wszystkim i się jedzie. Tylko czy taki biznes ma szansę wyjść na zero? Tego nie wiem.

[#23] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@G. Kraszewski, post #22

Masz 100% racji. Ja też nie wyobrażam sobie zorganizowania tego. Napisałem tylko, że jako użytkownik bardzo chętnie bym coś takiego zobaczył. Gdyby ten sklep jeszcze był w postaci specjalnej MUIowej aplikacji (jak w MacAppStore). :) Oczywiście sprzedaż byłaby prawie żadna. Ale chyba większa niż obecna sprzedaż. Jak się codziennie przegląda taki sklep i ceny są bardzo niskie to czasem się na coś kliknie. :)

[#24] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@MDW, post #23

Myślę że, na początku byłoby mizernie, to prawda.
Mam przykład ( nie wiem niestety jak on wygląda od strony prawnej i czy coś takiego by przeszło), gość o xywie Cosmos regularnie updejtuje graphics.library pod OS3.x, za każdym razem po updejcie prosi o datki przez PayPala. Ciekawe ile osób wysyła mu te datki? Jakby umieścić taką bibliotekę w AmiStore to na pewno kilkunastu, kilkudziesięciu, może nawet kilkuset użytkowników chociażby z EAB byłoby w stanie wydać te 0,99 na taką bibliotekę, a Cosmos miałby jeszcze większą motywację do pracy :D

Podobnych przykładów można znaleźć na pewno kilkadziesiąt, jak nie więcej.
Wydaje mi się, że to otwiera spore pole do popisu dla developerów :)



Ostatnia modyfikacja: 30.01.2011 17:58:07
[#25] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@Sir_Lucas, post #24

Datki przez PayPala z reguły wypadają bardzo mizernie, bo każdy sobie myśli "pewnie inni dadzą, to po co ja".

A sklep, no cóż - jak nie spróbujesz, to się nie przekonasz. Pytanie, czy tylko zarzuciłeś temat do dyskusji, czy chciałbyś taki sklep założyć. Podyskutować oczywiście możemy, ale to nic nie zmienia. A jeżeli myślisz serio, to można przejść do konkretów... Dla developerów jest to niewątpliwie interesująca sprawa.

[#26] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@Sir_Lucas, post #1

Jak wiadomo Apple odniosło spory sukces jeśli chodzi o AppStore


Nie wiem z czego wynika ten zachwyt. Apple zagralo vabank i bank moze zostac rozbity. Trudno cokolwiek teraz wyrokowac. Toczy sie obecnie zbieranie dowodow i jezeli komisja UE rozpocznie sprawe antymonopolowa przeciwko Apple, to wlasciwie bedzie koniec monopolu App Store itp. na terenie UE w urzadzeniach Apple - oprocz wielomiliardowych kar liczonych od przychodu. Natomiast w USA sprawa wyglada inaczej, tam juz od dawna nie obowiazuja jakiekolwiek zasady wolnej konkurencji i wolnego handlu, a po ostatnim kryzysie, to tylko ogromna sila militarna imperium USA utrzymuje dolara...

Sam pomysl w przypadku w/w systemow amigowych jest dobry i uwazam za fajny, na pewno ulatwi to zycie developerom i uzytkownikom, choc nie mozna opierac sie na takich samych przeslankach, nie tylko z powodu skali, lecz takze mozliwej konkurencji - to jest ten czynnik ktory Apple wykluczyl, a ktorego wykluczyc nie mozna w przypdku w/w amigowych systemow.

[#27] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@G. Kraszewski, post #25

Też tak właśnie sobie pomyślałem o datkach PayPalowskich. Większość ludzi tak myśli.

Sprawdziłem na AW.net czy ktoś miał już taki pomysł i okazało się, że miał, jakieś pół roku temu, ale chyba nic mu z tego nie wyszło bo jak to tej pory cisza.

Na początku to był tylko pomysł i temat do dyskusji, ale w tej chwili coraz bardziej mi się on podoba jako coś co naprawdę można wprowadzić w życie. Niestety nie jestem z wykształcenia programistą ani informatykiem.

Mam jeszcze pomysł, że oprócz AmiStore można utworzyć też AtariStore po jakimś czasie. I kilka innych pomysłów... :)

Co masz na myśli pisząc, że można przejść do konkretów? Byłbyś w stanie napisać taką aplikację która byłaby odpowiednikiem w pewnym sensie iTunes na Amidze pod OS3.x/Arosa/OS4.x/MorphOS-a?

[#28] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@Sir_Lucas, post #27

Byłbyś w stanie napisać taką aplikację która byłaby odpowiednikiem w pewnym sensie iTunes na Amidze pod OS3.x/Arosa/OS4.x/MorphOS-a?

Technicznie rzecz biorąc tak. Ale pamiętaj, że taka aplikacja musi współpracować z stroną serwerową, co więcej obie strony powinny być projektowane łącznie. Do tego dochodzi (o ile taki planujesz) interfejs WWW do sklepu.

[#29] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@G. Kraszewski, post #28

Serwer, domenę mogę wziąć na siebie - za darmo. Stworzenie grafiki dla strony też mogę wykonać. Z php znam tylko komendę echo więc pewnie tutaj trzeba się uśmiechnąć do kogoś obeznanego z tematem - np grxmrx :)

[#30] Re: AOS/MOS/AROS AppStore

@G. Kraszewski, post #28

Na początek można wykorzystać gotowy sklep - ja z takiego korzystam https://secure.trifleapps.com/store
Jest jeszcze jedna sprawa, która należy uwzględnić czyli mechanizm rejestracji i updatowania. Dodatkowo sklep mógłby obsługiwać zarówno sprzedaż jaki i bounty.

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem