[#1] Forum PPA / Programowanie (Amiga)
Jest jeden wspolny dzial i w temacie pisze sie dokladnie pytanie i sprzet/system na ktorym sie chce napisa.


Pytanie bylo, BASIC a BlitzBASIC, ani jednego, ani drugiego nie ma MorphOS, poza tym co mozna zadzialac w trybie udawania AmigaOS.

Tak uwazam, ze pytania w dziale Programowanie (Amiga) dt. MorphOS pasuja jak wol do karety.

[#2] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@1989, post #1

Uważać oczywiście możesz, ale takie wątki czy pytania jak najbardziej pasują i pasować będą do działu Programowanie. Możesz to tylko zaakceptować bo my tego nie zmienimy, taką ma formułę ta strona.
Natomiast Amiga w nawiasie została tam dodana tylko dlatego, że w czasie powstania tego forum (wiele lat temu, gdy jeszcze część działów nie wymagała logowania by cokolwiek napisać) zaczęły się pojawiać posty ludzi, którzy przypadkowo trafili tutaj i pytali o pomoc w rozwiązaniu zadań z informatyki w szkole czy na studiach.

[#3] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@1989, post #1

@grxmrx

MorphOS ma zbyt wiele wspólnego z Amigą żeby tworzyć specjalnie osobny dział dla programistów, nie chcesz to nie czytaj i nie zaśmiecaj wątku.


To jest raczej zasmiecanie dzialu Programownie (Amiga) nijakim MorphOSem. Jak cokolwiek napisanego pod MorphOS wg. rad udzielonych przez MOSwcow sprawi, ze zadziala na Amidze, to ja jestem swiety

w dziale dotyczącym programowania będą mile widziane ze względu na zbyt wiele cech wspólnych i małą liczbę programistów w naszym środowisku.


taak, po tych radach to MorphOS ma wiecej wspolnego z Linuxem/Windowsem/MacOSm niz Amiga . Pisz w C++, uzywaj SDL.. Brzydz sie Amiga, AGA, BASICami etc.. oby tak dalej OK

ps. MOSowcy na kazdym kroku dosrywaja Amidze.

[#4] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@1989, post #3

Co do Basica to w wątku była mowa o tym, że jest (między innymi) na mosa np. AmiBlitz.

Mam wrażenie, że nie masz pojęcia w jakim świecie się znajdujesz. Być może nie w tamtym wątku, ale ogólnie użytkownicy MorphOS-a przez te wszystkie lata, w których wielu się przesiadło na pc z win lub linuxem, używali Amigi i AmigaOS 3.x i znają zarówno wady jak i zalety różnych rozwiązań z doświadczenia. Co więcej, sam system jest tworzony przez ludzi, którzy w tamtym czasie podtrzymali nasze środowisko przy życiu. Aktualnie wiedza i doświadczenie wielu użytkowników MorphOS-a ma bardzo duże znaczenie również, a może przede wszystkim dla ludzi, których interesuje tylko AmigaOS.

Poza tematem i niezależnie od argumentów mam jedno spostrzeżenie - przez Twoje dorzucanie wszędzie swoich trzech groszy i ciągnięcie wątków do postaci tasiemców to forum straciło już przynajmniej paru ludzi z ogromną wiedzą i doświadczeniem w temacie Amigi i ogólnie komputerów. Dla mnie to smutne, ale trudno... musiałem to napisać.

[#5] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@grxmrx, post #4

na mosa np. AmiBlitz.


i przy okazji byl to swietny powod zeby powywyzszac MOSa... AmiBlitz jest dla MOSa, czy tylko uruchamia sie na MOSie ?.

użytkownicy MorphOS-a przez te wszystkie lata


nie widze tego wkladu w Amige, ale mozesz mnie oswiecic, moze cos z tego przyda mi sie na Amidze, choc watpie, bo praktycznie wszystko co uzywam i bawi mnie na Amidze, nie ma zwiazku z MorphOS.

to forum straciło już przynajmniej paru ludzi z ogromną wiedzą i doświadczeniem w temacie Amigi i ogólnie komputerów


nie wiem kogo konkretnie masz na mysli, ale skoro musiales, to musiales, smucic sie z tego powodu nie bede :)

wiedza i doświadczenie wielu użytkowników MorphOS-a ma bardzo duże znaczenie również, a może przede wszystkim dla ludzi, których interesuje tylko AmigaOS


mialem tego przyklad w tamtym watku, swietne rady na to jak nie powinien adept pisac gier na Amidze.

[#6] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@1989, post #5

przy okazji byl to swietny powod zeby powywyzszac MOSa... AmiBlitz jest dla MOSa, czy tylko uruchamia sie na MOSie ?.


Jest wspierany, to wystarczy. Nie ma sensu drążyć tematu.
Czasami jest tak, że autor tworzy (tak jak w tym przypadku) oprogramowanie dla wielu amigowych systemów, przy niewielkim nakładzie pracy może skompilować wersje, która działa na każdym, a dlaczego? Bo są aż tak do siebie podobne i kompatybilne. Nawet na stronie programu masz m.in. ikonkę niebieskiego motylka, a w archiwum są też pliki dla tego systemu.

nie widze tego wkladu w Amige, ale mozesz mnie oswiecic, moze cos z tego przyda mi sie na Amidze, choc watpie, bo praktycznie wszystko co uzywam i bawi mnie na Amidze, nie ma zwiazku z MorphOS.


Proszę bardzo, oto kilka z nich:
Stefan Stuntz - MUI
Harry Sintonen - BlizKick, cnetdevice, WhichAmiga i inne, aktualnie zajmuje się również rozwojem PFS3,
Ralph Schmidt - oprogramowanie kart PowerUP za czasów Phase5,
Frank Mariak - m.in. CyberGraphX, sterowniki

i wielu innych, którzy są wymienieni na http://www.morphos-team.net/team.html i nie tylko miało swój wkład w to, że tutaj jesteśmy i możemy pogadać. Co więcej - przez te wszystkie lata ja też używałem Amigi, również na studiach i wiem jak ważny wkład w podtrzymanie środowiska mają Ci ludzie, dlatego ich szanuje i uważam, że należy im się szacunek nawet jeśli dzisiaj Ty czy ktoś inny nie używa ani jednego programu przez nich stworzonych. W tych latach ludzie używali Amigi, dyskutowali, zdobywali wiedzę, którą również dzisiaj mogą się podzielić.

mialem tego przyklad w tamtym watku, swietne rady na to jak nie powinien adept pisac gier na Amidze.


To wygląda tak, że AmiChris zaczął OT, wali7 wyjaśnił dlaczego lepszym rozwiązaniem byłby C/C++, więc Ender później napisał, że skłonił się jednak do zaintersowania się C/C++ (więc nikomu się krzywda nie stała;). Jednak Ty nie potrafiłeś się z tym pogodzić, ciągnąłeś OT, a inni przez zaczepliwe/kontrowersyjne uwagi odpisywali Ci na zasadzie karmienia trolla. Przejrzałem wątek dwa razy i wychodzi mi z tego, że zrobiłeś tam śmietnik, prowokując odpowiedzi, zamiast trzymać się tematu. Niestety moderatorzy też muszą kiedyś spać, pracować i mieć czas dla siebie bo nikt na etacie tutaj nie pracuje, więc wątek nie został opanowany na czas.

Proponuję Ci nie ciągnąć OT-ów bo masz talent do ich wyciągania do wielkich rozmiarów, a to stwarza bałagan na forum i zniechęca do czytania wątków przez użytkowników. Jeśli już musisz odpisać to załóż nowy temat w Hyde Parku lub Rzeźni, a w wątku źródłowym daj linka do odpowiedzi.

[#7] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@grxmrx, post #6

Stefan Stuntz - MUI


wlasciwe poza tym, niczego innego wiecej nie mam na Amidze, tylko moja wersja jest przedMOSowa, a kolejnych nie widze na Amidze, wiec jaki to pozytek dla Amigi ?

To wygląda tak, że AmiChris zaczął OT, wali7 wyjaśnił dlaczego lepszym rozwiązaniem byłby C/C++


a ja mu wyjasnilem, dlaczego lepszym bylby BASIC.

Ender później napisał, że skłonił się jednak do zaintersowania się C/C++


alez calkowicie zaakceptowalem, to sprawa Endera, a dyskusja dalej dt. BASICa, a nie wyboru Endera. wali7 jedynie osmieszal BASIC z uporem trzymajac sie jakiejs archaicznej wersji z 1964 r. zaimplementowanej w 8bitowcach z lat 70.

oto jego wypowiedz:

"Basic wspiera programowanie proceduralne? Może jakiś egzotyczny dialekt, bo w samym standardzie Basica całą proceduralność sprowadza się do Gosub, zmiennych lokalnych nie ma. Można się nauczyć wiele, że hoho.
A typy danych w Basicu? Typ tekstowy i liczbowy. Wspaniałe, doprawdy wspaniałe.
To prawda, że własciwie w każdym języku można zrobić dowolny algorytm. Tylko że w jednych łatwiej a w innych trudniej, w jednych powstanie szybki i zwarty kod, w innych kolubryna. Basic zalicza się do zdecydowanie tych najgorszych."

wystarczylo sprawdzic standardy BASICa, chocby tutaj http://en.wikipedia.org/wiki/BASIC

Latwo zauwazyc, ktore standardy dt. Amigi i propozycji jakie padaly; AMOS/BlitzBasic/AmiBlitz/PureBASIC.. , ale wali7 dalej upieral sie przy cyt:

"nikt już nie pisał poważnych aplikacji w tym języku, no chyba, że jako loader do innego kodu.

10 ? " ";
20 GOTO 10 "

czyli, ewidentne z premedytacja wprowadzanie w blad adeptow programwania nt. BASICa na Amidze.

ps. "In 2006, 59% of developers for the .NET platform used Visual Basic .NET as their only programming language", jak to sie ma do wypowiedzi wali7 cyt:

"Jednak polecanie Basica jako pierwszego języka programowania jest nieporozumieniem w 2011 roku. W 1985 jak najbardziej - wszystkie 8bitowce miały go w interpreterze po włączeniu zasilania. Ale nawet wtedy nikt już nie pisał poważnych aplikacji w tym języku"...

---

Ktos rzeczywiscie trollowal :)

[#8] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@1989, post #7

Chrzanisz jak potłuczony:
najpierw twierdzisz, że interesuje cię pisanie tylko pod Amigę, a nie jakiegoś tam Morphosa, a teraz podpierasz się linkiem z którego wynika, że 56% programujących pod .NET używa Visual Basica.
Od kiedy .NET albo Visual Basic znaczą coś więcej w świecie Amigi niż tylko kilka liter jedna po drugiej?
Czy ender pytał o programowanie .NET?
[#9] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@wali7, post #8

nt. VB.NET umiescilem w PS. apropos bredni jaki pisales jakoby nikt w XXI w. nie tworzyl w BASIC powaznych aplikacji... tworzy sie powazne aplikacje, rowniez na Amidze vide AmiBlitz3, oczywiscie jak na mozliwosci amigowego swiata.

Co do Twoich wynaturzen nt. amigowych BASICow to sam sie pograzyles ciagle przyrownujac amigowe rozwiazania do Atari 800, co jest nieprawda. Mogles chociaz sprawdzic, ale Ty uparles sie zeby osmiac amigowe rozwiazania dla zasady osmieszania wszystkiego co ma lepszy zwiazek z Amiga niz MorphOS, chociaz nie ma czego sie wstydzic, bo np: AmiBlitz3, PureBASIC... prezentuja wysoki poziom i sa udanymi narzedziami programistycznymi dla Amigi.

ps. a o tzw. zlych nawyklach programistycznych.., to nie ma mowy od czasow AMOSa, tak trudno to wyprostowac :)



Ostatnia modyfikacja: 23.05.2011 10:21:33
[#10] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@1989, post #9

Przestań wreszcie bajdurzyć. Tu masz czarno na białym, jakich języków programowania używa się w 2011 roku: http://langpop.com/
Tutaj ciekawy przekrój przez lata: http://www.complang.tuwien.ac.at/anton/comp.lang-statistics/

A tu ciekawa dyskusja o językach używanych w grach:
http://objectmix.com/java-games/130759-there-any-statistics-programming-languages-used-games.html
[#11] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@wali7, post #10

Przytaczasz linki ktore tylko potwierdzaja to o czym pisalem nt. C++. Pisalem o uzywaniu C++ przy profesjonalnych projektach gier, ale to nie jest narzedzie dla amatorow piszacych sobie gierke w pojedynke i na dobra sprawe, nigdy nie bedzie... Polecasz komus cos, czego sam nie znasz :). Oczywiscie znajomosc C++ jest niezbedna komus kto szuka pracy w tej branzy i wiaze z tym swoja przyszlosc, ale jak ktos nie szuka..., tylko chce napisac gre, to powinien kierowac sie czym innym, jezeli chce skonczyc...

ANSI C praktycznie nie uzywa sie dzisiaj przy tworzeniu profesjonalnych gier, bo nie jest OOP... ANSI C zawdziecza swoja popularnosc systemom operacyjnym i narzedziom systemowym... o czym tez wspominalem.


Czarno na bialym to wykazales sie tylko calkowita nieznajomoscia rozwoju BASICa na Amidze i malo wiedziales o popularnosci BASICa w swiecie itd. Programista BASIC na brak pracy narzekac nie bedzie :)

ps. ogolnie daj sobie siana, ja zobacze jak Ender bedzie pisal swoja gre w C++, bo juz zapowiedzial, ze bedzie pytal WAS :)



Ostatnia modyfikacja: 24.05.2011 00:05:24
[#12] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@1989, post #11

Jak zwykle piszesz bez sensu. Jak zwykle próbujesz odwracać kota ogonem i zapętliłeś się w jakis sofizmatach.
Pisałeś, ze C lub C++ nikt nie używa - bzdura wierutna, ze statystykami ciężko dyskutować.
Basic na Amidze? Rozwój? Hoho... wielkie słowa: od marnego Amiga Basic od MS, poprzez Amosa (całkowicie nieprzydatny na Ami rozbudowanej), po nienajgorszy Blitz. Coś jeszcze, co zaistniało w odpowiednim czasie?
Ja nigdzie nie twierdziłem, że programista Basica będzie bezrobotny. Ja tylko uważam, że C/C++ to języki znacznie lepsze.
Tylko tyle i aż tyle.
[#13] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@wali7, post #12

Pisałeś, ze C lub C++ nikt nie używa - bzdura wierutna


pokaz, gdzie to napisalem, bo ja wkleilem TWOJE bzdury nt. BASICa. z ktorych sie juz nie wykrecisz :)

ps. jak zwykle bzdury :)

Coś jeszcze, co zaistniało w odpowiednim czasie?


zaisnial jeszcze PureBASIC, AmiBlitz3. AMOS jest dosc dobrym BASICiem i dziala dobrze na Amidze, na MOSie nie musi, MOS to tylko cien Amigi.



Ostatnia modyfikacja: 24.05.2011 00:42:55
[#14] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@wali7, post #12

Ja tylko uważam, że C/C++ to języki znacznie lepsze


ale wykazywales to na przykladzie BASICa z Atari800 co w kontekscie ew. programowania w BASIC na Amidze dowodzilo tylko, ze nie masz pojecia o czym piszesz.

ps. znacznie lepsze to jest wzgledne i do tego podchodzi sie indywidualnie.

[#15] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@1989, post #13

MOS to system kompatybilny z AmigaOS. Tylko tyle. Nie jest AmigaOSem i nie aspiruje do bycia nim. Nie działa również na Amigach. Do tego to całkiem fajny system, używam i chwalę sobie.
Jakie bzdury na temat Basica? Że wolny? Że duży kod wykonywalny? Że kiepska konstrukcja? Przecież to wszystko prawda. To co do Basica doklejono w ostatnich latach nie czyni z niego lepszego języka. Owszem, jest prosty. Ale na tym jego lista zalet się kończy.
I tylko dzięki prostocie i zintegrowaniu z wieloma produktami MS jest używany. Innych powodów nie ma, bo Basic nie ma żadnych innych pozytywów.
[#16] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@1989, post #11

Chcesz to Ciebie też będę pytał, ale czy mi odpowiesz ? Żebym wiedział, że taka kłótnia rozgorzeje, to bym w ogóle nie pytał. O co Wy się spieracie? Nawet jeżeli mógłbym użyć AmiBlitza to mam mniej literatury na temat tego języka, a poza tym utknął (chyba) na pewnym etapie rozwoju (szkoda - patrz wersje dla PPC MAC, pełne 3D). Gdyby pokazały się wersje oparte oto co wspomniałem, to nie byłoby tej dyskusji. A sześcian, który ktoś tu wskazał za przykład grafiki 3D to mało żeby mnie przekonać. Wystarczy spojrzeć na przykłady gier ze strony i inne przykłady ze strony z BlitzBasiciem 3D. Taki basic przydałby się na nowe amigowe/mosowe sprzęty.

http://www.blitzbasic.com/Home/_index_.php
[#17] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@wali7, post #15

Jakie bzdury na temat Basica? Że wolny? Że duży kod wykonywalny? Że kiepska konstrukcja? Przecież to wszystko prawda.


ze zacytuje tutejszego klasyka, zapomniales dodac "moim skromnym zdaniem prawda" . juz nie wnikam w to na jakiej podstawie tak sadzisz, bo szkodliwe goto Niklausa Wirtha okazalo sie najbardziej szkodliwe dla Pascala :).

Wolny ?. Wypadaloby wspomniec o ile wolniejszy, w jakich operacjach, w masywnych petlach matematycznych roznice moge siegac od dziesiat% do set % (zaleznie od jakosci kompilatora BASIC, C++, jakosci kodu napisanego w BASIC/C++...), ale w ogolnym rozrachunku dla calego programu moze to byc tylko 10-30%, bo to zalezy od rodzaju programu... ALE czas potrzebny na stworzenie programu moze wydluzyc sie o 200,300% lub 500% (dla amatora) dluzszy, czyli zamiast pol roku tworzyc w BASIC, trzeba bedzie poltora lub 2.5 roku w C++. W tym czasie wiele moze ulec zmianie.. :)

Duzy ?. To akurat nie jest regula, moze byc mniejszy, szczegolnie w porownaniu do C++.

Kiepska konstrukcja ?. zapomniales "moim zdanie", nie widze kiepskich konstrukcji, to sa praktycznie takie same konstrukcje jak w C++, tylko w BASIC zapisane duzo prosciej dla amatora.

[#18] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@Ender, post #16

Taki basic przydałby się na nowe amigowe/mosowe sprzęty.


Oczywiscie , ze TAK, ale twierdzenie, ze NIE, bo BASIC jest taki,siaki i owaki, bez sprawdzenia jaki dzisiaj jest i powolywaniu sie na jakis archaiczny standard z 1964 r., to....

A sześcian, który ktoś tu wskazał za przykład grafiki 3D to mało żeby mnie przekonać.


a co by Cie przeknalo, model z miliona wielokatow na Amidze 68k :), tu chodzilo o pokazanie takiej mozliwosci pod GL (TinyGL), a skoro mozna szescian, to mozna cokolwiek. W AmiBlitz3 w tym temacie masz uproszczony w uzyciu opengl oraz 3dlib.

a co rozumiesz przez pelne 3D na PPC MAC pod MOSem ?, przeciez dopiero pod MacOS X masz pelne 3D..., pod MOS jest TinyGL, Warp3D...

[#19] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@1989, post #17

Skoro,jak twierdzisz, Basic (prawie) wcale nie ustępuje C/C++, a do tego tworzy się na nim programy szybciej i prościej, to dlaczego aplikacji w C/C++ powstaje o co najmniej rząd więcej?
Masochiści? Znowu cały świat robi dokładnie odwrotnie niż trzeba?

W Basicu konstrukcje są napisane prościej niż w C++? Przecież programowanie obiektowe znakomicie upraszcza realizację algorytmu: dziedziczenie, enkapsulacja, zarządzanie pamięcią.
Skoro uważasz, że kod Basica jest mały, to skompiluj HelloWorld w Amosie, a potem w ...powiedzmy SAS C. W końcu, jak piszesz, Amos jest świetny, a piszemy o programowaniu na Amidze. Jakiej wielkości są binarki?
Jakoś w twoich wypowiedziach nie widzę "moim zdaniem". Czyżbyś posługiwał się paradygmatami?
[#20] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@wali7, post #19

Ze wszystkich argumentow zostal Ci juz tylko argument "a milion much nie moze sie mylic.." i zapewne nie myli sie, bo to sa muchy, a nie karaluchy. Duzo wody w Wisle uplynie zanim zajarzysz, po co tyle jezykow programowania, dla Ciebie moglby istniec tylko ANSI C, do momentu kiedy nie poznasz wielu ograniczen, takze swoich.., a widze, ze jeszcze nic duzego w zyciu nie stworzyles, skoro uwazasz, ze w ANSI C lub C++ tworzy sie programy szybciej i prosciej... sek w tym, ze ani prosciej, a szczegolnie, ani szybciej... Teoretycznie wiekszosc jezykow jest uniwersalna, ale praktycznie trzeba isc na kompromis i wybierac narzedzie (jezyk) ktory bedzie lepiej wyspecjalizowany, co pozowli zaoszczedzic czas, a czas przy tworzeniu programow jest kluczowy, bo tworzenie nawet prostych programow moze pochlonac niewyobrazalny ogrom czasu, jezeli ktos zle sie do tego zabierze, straci multum czas. Dzisiaj wszystkie duze programy sa praktycznie tworzone w wielu jezykach, a kazdy profesjonalny silnik gry ma dolaczony jezyk skryptowy w ktorym powstaje wlasciwa gra, bez potrzeby kompilowania samego silnika itd.. bo kompilowanie i testowanie za kazdym razem duzych projektow jest bardzo czasochlonne...

programowanie obiektowe znakomicie upraszcza realizację algorytmu: dziedziczenie, enkapsulacja, zarządzanie pamięcią


oczywiscie, ale zanim adept do tego dojdzie, to jeszcze dluga droga. to tylko tak ladnie z akademickiego punktu widzenia wyglada, dla adepta programowania poziom skomplikowania rosnie wykladniczo i potrzebuje miesiecy zanim sobie przyswoi, lat, zanim nauczy sie dobrze uzywac... BASIC przyspiesza to dzisiat razy, bo ktos wiekszosc tych spraw przemyslal i zaimplementowal pod postacia doslownie 1 lub kilku linijek jakie trzeba wstawic do programu - intuicyjnie.

Skoro uważasz, że kod Basica jest mały, to skompiluj HelloWorld w Amosie, a potem w ...powiedzmy SAS C.


prosze bardzo "Hello World", ale pozwole sobie zmienic target.

PureBASIC - 2.5KB (3 linijki)
jeden z wiodacych kompilatorow C/C++ - 30KB (6 linijek)

Nie jestem zlosliwa malpa i nie bede robil z tego argumentu, bo to nie jest argument, tak jak TY to widzisz :)

ps. czasow kompilacji nie bede podawal, bo nie chce mi sie mierzyc dokladnie, ale PureBASIC, odczuwalnie szybciej:)



Ostatnia modyfikacja: 24.05.2011 18:53:17
[#21] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@1989, post #18

a co rozumiesz przez pelne 3D na PPC MAC pod MOSem

Może źle się wyraziłem. Miałem na myśli skomplikowaną/szczegółową grafikę 3D taką jak w grach dzisiaj lub na stronce, którą dałem w linku. Obawiam się, że AmiBlitz może mieć problem jeżeli chciałoby się zastosować taką grafikę (ilość szczegółów). Starczy tego teoretyzowania jak na laika
[#22] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@Ender, post #21

To nie AmiBlitz bedzie mial problem, bo nawet w C bedzie ten sam problem. To Amiga (sprzet) moze nie miec tak wydajnej akceleracji 3D, wydajnego CPU, RAM etc. To dt. takze MOSa, tam tez zbyt szczegolowej (jak na wspolczesne standardy) grafiki 3D nie zrobisz.

Nie wiem jak sobie wyobrazasz tworzenie obiektow 3D do swojej gry, ale to wszystko musza byc low-poly i to w kilku low low kopiach, dalej musisz czarowac teksturami...



Ostatnia modyfikacja: 24.05.2011 20:24:00
[#23] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@1989, post #22

Obiekty z Blendera można łączyć z C++ (nie wiem czy fachowo się wypowiadam), a czy można z AmiBlitzem? Próbowałem uruchomic dzisiaj AmiBlitza pod Mosem i się wysypał. Byłem ciekawe jak wygląda i po rozpakowaniu i próbie uruchomienia wywala mi błąd 10, więc odpuszczam temat. Zainstalowałem sobie SDK Morphos-a i jak na razie wygląda wszystko fajnie. Zobaczymy jak pójdzie "w praniu".
[#24] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@Ender, post #23

Kolego, chcesz zrobić grę 3D? Polecam zdecydowanie C/C++ oraz OpenGL. Zyskujesz na szybkości. Blitz Basic nie nadaje się według mnie do takich zastosowań (chyba, że się mylę i jakieś najnowsze wersje mają wspomaganie 3D). Co do uniwersalności C to ten język powstał by stworzyć system operacyjny Unix, dlatego też jest to język ogólnego przeznaczenia i nadaje się praktycznie do dowolonych zastosowań. Basic jest językiem wysokiego poziomu, dlatego też pisanie w nim jest łatwiejsze, ale kod wynikowy może pozostawiać wiele do życzenia, ma się mniejszą nad nim kontrolę. Przykładowo klasyczna gra 3D Quake powstała w C/C+, a jej następne wersje już korzystały z OpenGL - zresztą kod tych gier jest ogólnie dostępny :) I jak można było się przekonać nawet na A4000 PPC z CyberVisionPPC daje radę ;)

[#25] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@Ender, post #23

Obiekty z Blendera można łączyć z C++ (nie wiem czy fachowo się wypowiadam), a czy można z AmiBlitzem?


mozna z AmiBlitzem laczyc wszelkie obiekty tak samo jak z C++, tylko robi sie to nieco latwiej/mniej pisania. Tylko po prawdzie, to wiesz o czym piszesz, bo jak wyglada niby to laczenie ?:). Musisz napisac kawalek silnika 3D, najlepiej w C++, albo wykorzystac darmowego gotowca, ktory zadziala na TinyGL.

AmiBlitza pod Mosem i się wysypał


MOS to bida straszna, w porownaniu do Amigi :). Dla mnie to za duzy wspolczynnik odjechania od Amigi, imho. Nic tu nie poradze :)



Ostatnia modyfikacja: 24.05.2011 22:34:36
[#26] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@1989, post #25

Ja myślę, że nie bida jak piszesz a po prostu inny system, stąd problemy. I to by w zasadzie się zgadzało, bo system ma podobna filozofię, ale nie jest oparty na źródłach AOS. Napisałem o tym w kontekście informacji ze strony AmiBlitza (można odnieść wrażenie, że zadziała pod Morphos-em). Może ja zrobiłem coś źle. W każdym razie skoro z SDK i C++ nie mam problemu na samym starcie, w tej konkretnej sytuacji jednak AmiBlitz wypada gorzej, co nie znaczy, że jest gorszy do tego co chce zrobić. Myślę, że wszelkie multiplatformowe tworki będą cierpiały coraz cześciej na takie dolegliwości. Raz zadziała, a raz nie. Systemy amipodobne, amigowe rozchodzą się (tak piszą CI co się znają, a ja im wierzę) i stąd problemy. Tak jak już kiedyś napisałem, może doczekamy się takiego bardziej współczesnego (napisanego od początku dla PPC i obsługującego karty graficzne) BlitzBasica PPC 2D i 3D. EOT. OK
[#27] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@Minniat, post #24

Kolego, chcesz zrobić grę 3D? Polecam zdecydowanie C/C++ oraz OpenGL. Zyskujesz na szybkości.


szczegolnie tworzenia :)

litz Basic nie nadaje się według mnie do takich zastosowań (chyba, że się mylę i jakieś najnowsze wersje mają wspomaganie 3D)


AmiBlitz3 wykorzystuje akceleracje 3D.

ps. kontrola nad kodem, to tez taka wzgledna sprawa.

[#28] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@Ender, post #26

Ja myślę, że nie bida jak piszesz a po prostu inny system, stąd problemy.


tak, to inny system, ma niewiele dzis wspolnego z Amiga, nawet nie dziala na Amidze 68k, dlatego coraz trudniej bedzie znalezc wspolny mianownik...

W każdym razie skoro z SDK i C++ nie mam problemu na samym starcie


start to nie sa problemy. prawdziwe problemy dopiero czekaja :)

Tak jak już kiedyś napisałem, może doczekamy się takiego bardziej współczesnego (napisanego od początku dla PPC i obsługującego karty graficzne) BlitzBasica PPC 2D i 3D.


predzej bedzie na Natami nowy AmiBlitz z 2D i 3D cafe

ps. AmiBlitz obsluguje karty graficzne.



Ostatnia modyfikacja: 24.05.2011 23:54:33
[#29] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@1989, post #20

Problem z twoimi wypowiedziami polega na tym, że mieszasz rzeczy prawdziwe (np. specjalizacja większości języków), z rzeczami o których nic nie wiesz (np. mój dorobek programistyczny :) ), z rzeczami które są efektami twojej fantazji (np. względna łatwość programowania w Basicu w porównaniu do C). Skoro łątwo programuje ci się w Basicu - super. Ja odkryłem C/C++ jako dużo wygodniejsze narzędzie. Przy czym nie piszę o programach wyświetlających kręcący się sześcian, dla mnie dużo istotniejsze jest przetwarzanie sporej ilości danych i ich graficzna reprezentacja. Basic przy takich projektach to bałagan, dużo łatwiej zapanować nad projektem w C++.
I jeszcze do tego wspaniały przykład z milionem much. Czyli uważasz, że udokumentowana tutaj http://langpop.com/ popularność C/C++ dowodzi tylko tego, że cały świat programistów się myli. A rację ma pan 1989. Prawda?
A ja prosiłem o przykład konkretnie z Amosa i Sas C... bo też potrafię wyprodukować kod wykonywalny HelloWorld w C o objętości chociażby 2 MB :)
A to co piszesz o Morphosie ... dowodzi potwornej wręcz ignorancji. Napisałeś program dla Morphosa? Wiesz jak ten system działa, jak jest zbudowany?

PS. A Ronald Pieket Weeserik Basica używał 30 lat temu... i nic poważnego nie napisał w tym języku. Poważne projekty pisał w C/C++... pewnie się nie zna.



Ostatnia modyfikacja: 25.05.2011 02:30:12
[#30] Re: Forum PPA / Programowanie (Amiga)

@1989, post #3

To jest raczej zasmiecanie dzialu Programownie (Amiga) nijakim MorphOSem. Jak cokolwiek napisanego pod MorphOS wg. rad udzielonych przez MOSwcow sprawi, ze zadziala na Amidze, to ja jestem swiety


Czemu Wy tolerujecie tego buraka ? Przykre sa te bzdury ktore wypisujesz.
Wiele mozna rzeczy powiedziec o mosie i ludziach, ale akurat w sprawach wiedzy, programowania, watpliwosci, kazdy z forumowiczow niezaleznie od strony jest w stanie pomoc innemu, niezaleznie od systemu, ba niezaleznie od jezyka programowania jesli tylko ma wiedze. Zajrzyj moze w ogole do dzialu, ktory krytykujesz i poczytaj tam posty, dyskusje ludzi. I przestan w koncu snuc te swoje pokretne teorie. Takich ludzi pownno sie iziolowac z forum.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem