[#1] Grafika 640x480 czy overscan?
Witam!
Zbliżają się wakacje, więc chciałbym się pobawić programami graficznymi i Amiga E, by stworzyć prostą grę. Mam kilka pytań, wynikających z tego, że mam jedynie wiedzę teoretyczną i wolałbym uczyć się na cudzych błędach. OK Mianowicie, chcę stworzyć grę przygodową. mam gotowy scenariusz, rozrysowuje poszczególne sceny na kartkach, by uniknąć później chaosu związanego z wymyślaniem na prętce czegokolwiek.
1) Na pewno bedę pracował z Amiga E i nie zmienię zdania, ale który program graficzny pozwoli mi uzyskać najlepsze efekty z tym językiem programowania? Chciałbym, aby grafika była wyświetlana była w rozdzielczości 640x480 lub trybie overscan, wydaje mi się, że takie rozdzielczości gwarantują przyzwoitą jakość grafiki i Aga poradzi sobie z nimi bez większych problemów? Mylę się?
2) Zastanawiam się, który z programów graficznych będzie najlepszy do tego zadania: PP7.1, DPV, Art Effect 1.5 SE, a może Real 3d 1.4? (Cały czas zastanawiam się czy zabawa realem nie dałaby lepszych efektów i uczyniła gry atrakcyjniejszą?) Zależy mi na jakości wyswietlanej grafiki i rozsądnej szybkości.
3) Czy takie rozdzielczości uzyskam na popularnych monitorach comodore 1084S i amidze 1200 030/50?
4) Jak stworzyć projekt w trybie overscan? Ma wyższą rozdzielczość niż 640x480 ? Można go stworzyć używając jako monitora telewizora, czy monitor jest niezbedny?
5) Mam telewizor 50 hz i wolałbym nie kupować przechodzonego monitora, który nie wiem czy mnie nie zawiedzie w najmniej oczekiwanym momencie?
Pozdrawiam OK ;)
[#2] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@ender, post #1

A jaki jest sens trzymania się kurczowo AGA w czasie gdy zdecydowana większość amigowców ma karty graficzne, bądź bawi się na winuae emulując karty graficzne . Nie lepiej coś zrobić "pod system"

[#3] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@Olo, post #2

Zdecydowana większość classicowców ma raczej 68k+AGA. Czy program/gra działająca na AGA nie może być systemowa?
Uważasz, że system AmigaOS nie obsługuje AGA?
[#4] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@ender, post #1

Szczerze życzę wytrwałości i powodzenia, nie zrażaj się pojawiającymi się tu nieraz trollami, którzy będą Cię zniechęcać.
Co do programu gfx to zależy jaki rodzaj grafiki chcesz umieścić w grze (renderowana czy rysowana), ewentualnie jeśli tworzysz ją sam to w czym jesteś dobry. Jednak bez względu na rodzaj grafiki polecałbym nawet taki "przechodzony" monitor VGA bo na TV to tylko zmęczysz/zniszczysz oczy. Używane 17' można dostać już za kilkadziesiąt zł, a 15' nawet za darmo więc nawet jeśli kiedyś padnie, to strata nie będzie taka duża, a kto wie może i długo wytrzyma. OK

Pozdrawiam
[#5] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@Kiv_Master, post #3

Nie mówie o grze działającej na AGA, tylko o grze, sztywno trzymającej się AGA, a to tak jakby lekka różnica, to raz.

Uważasz, że system AmigaOS nie obsługuje AGA?

Czytanie ze zrozumieniem, truuuudnaaa rzecz jak widze. Pisanie "pod system" to inaczej napisanie programu w taki sposób, aby odpalało się go z poziomu WB, mając do wyboru rozdzielczość itd. , n. mam ochotę odpalić sobie grę na voodoo3 w 800x800 16 bit, a ty chcesz 320x200 AGA, a ktoś tam ma radeona i chce 1280x1024, rozumiesz już NIGDZIE nie pisałem że AmigaOS nie obsługuje AGA :)

[#6] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@Olo, post #5

A rozumiesz też ironię? Truuuudnaaa rzecz jak widzę.
[#7] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@Kiv_Master, post #4

Kupiłem już prosty tablet graficzny Genius easy pen i jak tylko dopasuję sterowniki, to pobawię się nim. Wydaję mi się, że rysowanie to chyba najlepsze rozwiązanie. Mam trochę talentu (podobno) malarskiego. Grafika w stylu Monkey Island byłaby chyba atrakcyjna? Zwykły monitor od Pc zamiast telewizora? A uda mi się uruchomić PP7.1 bez scandublera i w "niemigającym" trybie? Na takim konfigu jak mój szybciej bedzie chodzić "płaska " grafika? OK
[#8] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@Olo, post #2

Co do karty graficznej i PPC, to jak się dorobię, to zacznę robić pod karty graficzne i takie konfiguracje. Amigę mam od lutego, a interesuję się nią od 1996r. Robić gry pod emu, czy to ma sens? Czy to nie grzech ? OK
[#9] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@ender, post #1

Odpal sobie demo MYST - jest na aminecie (w 7 częściach - trzeba ściągnąć wszystkie) - przygodówka ta pokazuje jaką grafikę można wyciągnąć na AGA w 640x480.
030/50 to aż nadto dla tej gry (sądzę, że chodziłaby też na nie rozbudowanej A1200 - w końcu to slideshow z kilkoma małymi filmikami mov).



Ostatnia modyfikacja: 15.06.07 12:58
[#10] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@ender, post #7

pp7.1 bez skandublera oczywiscie pójdzie

ps. do malowania najlepszy jest TVpaint oraz photogenics
reszta jest dobra do pixelowania: dpaint, ppaint
ewentualnie do komponiowania: imagefx

napisy do menu etc. można robić przy użyciu CandyFactory

Wszystkie te programy pójdą na monitorze VGA z odpowiednim trybem


ps. dlaczego akurat E ?

[#11] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@rzookol, post #10

ArtEffect też jest bardzo dobry do malowania.

[#12] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@Olo, post #5

A w E da sie w ogole napisac cos co omija system? Ja tam sie nie znam, ale mi sie wydaje, ze w E sie pisalo raczej "pod system"...
[#13] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@Masta Krishna, post #12

oczywiscie, ze sie da. w E mozna wstawiac bezposrednio kod w asemblerze, a nawet bez tego mozna grzebac w rejestrach (tak samo jak w c).



Ostatnia modyfikacja: 15.06.07 14:05
[#14] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@ender, post #1

Do rysowania i pixelizacji najlepszy jest Brilliance. A jeżeli chcesz używac tabletu to ciekawy mógłby być również Photogenics. ALE zauważ, że jeżeli robisz grę to w 256 kolorach. W takim razie sensowniejsza wydaje mi się pixelizacja od razu w Brilliance. Da lepsze efekty. Ewentualnie -> z grubsza jedziesz Photogenicsem, a potem poprawki robisz w Brilliance. Wygodnie dlatego, że Briliance jest naprawdę szybki na AGA. Na początku możesz się zrazić interfejsem, ale po 3h przekonasz się że jest po prostu świetny i lepszego programu do pikselizowania na Amidze po prostu nie ma. O takich 'demonach prędkości' jak PPaint czy DPaint od razu można zapomnieć. Ponadto Brilliance oferuje rysowanie w HAM8 - co ważne PRZY ROZSĄDNEJ PRĘDKOŚCI.

Pytasz czy 640x480 da się odpalić na zwykłym tv/monitorze C=. A dlaczego by nie? Overscan - jak najbardziej. Tylko nie zapominaj o interlace - fonty czytane z takiego trybu to makabra dla oczu. Wiec najsensowniejsza byłaby możliwość wyboru trybu wyświetlania - DblPal czy coś podobnego. A kupno jakiejś 15" czy 17" to niewielki wydatek w porównaniu z tym co wydasz na okulary po dłuższej sesji z commodorowskim monitorem.

[#15] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@amigafan, post #9

Widziałem screeny i czytałem artki jak gra się pojawiała, robi wrażenie? Z jakiego programu graficznego korzystali twórcy? To własnie pod wrażeniem takich gier zacząłem myśleć: a może by tak w 3d np. Realem. Wydaje mi się, że Aga nie ma tragicznych możliwości (jeżeli ktos lubi klimaty retro), tyle tylko , że swego czasu większość gier była na a500/600/1200. Nie było osobnych wewrsji na A1200 i każdy olewał grafę. Ludzie tłuką w Tibie, a grafa jest porównywalna z A600 (Może przesadziłem, ale widział ktoś jak to obciąża procek. Mam kuzyna, który z pasją w to gra ). Dlaczego sie jeszcze niezdecydowałem, bo nie mam poza teoretycznym doświadczenia z żadnym z tych programów graficznych, a nie chciałbym marnować czasu i stwierdzić, że to co uzyskałem to "kicha". Zestaw na jaki chce to zrobic, wydaje mi się nieoficjalnym standardem dla początkujących. ok, racja OK
[#16] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@rzookol, post #10

Dlaczego, bo to ma byc na classica 68k, a z tego co czytałem , to Amiga E jest najbardziej wydajnym z języków na klasyczną ami. Po drugie nie będę musiał korzystać z piratów np. SAS C itd. Z tego co wiem Amiga E jest chyba darmowy, ja mam jakąś wersję , która była na płycie MA. No i najważniejsze ma Amiga w nazwie. OK
[#17] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@Pinto, post #11

Pracowałeś z tym programem? Jak sprawuje sie wersja 1.5 se na 030/050 16mb ram? Może znasz jakieś gierki, które powstały na Art Effect, można by podejrzeć jak się prezentują? :P
[#18] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@DKL, post #14

Gra ma wycisnąć z Agi i procka tyle, ile sie da. Nie chcę "pixelozy". Przecież Aga ma niezłe parametry, jak ktoś chce robić gierki w stylu retro (czyt. od 020 wzwyż, nie a500/600), ale też nie PPC+BVPPC itd. Skąd zdobyć legalnego Brillanca? OK
[#19] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@ender, post #16

Z tego co wiem, to GCC można dostać legalnie, a C++ to przyszłość :>.

[#20] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@ender, post #15

Z jakiego programu graficznego korzystali twórcy?

Z tego co pamiętam to "Myst" był robiony na Makach plus soft o nazwie Strata Vision.
[#21] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@ender, post #16

to Amiga E jest najbardziej wydajnym z języków na klasyczną ami.

Gdzie takie rewelacje wyczytałeś, że tak spytam z ciekawości?

Po drugie nie będę musiał korzystać z piratów np. SAS C itd.

Nikt nie każe korzystać z piratów. Jest GCC, nawet z całkiem ludzkim instalatorem. Inna sprawa ze kompilacja GCC na 030 to będzie katastrofa.

[#22] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@ender, post #18

Jakiej pixelozy? Przecież w 640x480 też można pixelizować, a efekty mogą być naprawdę niezłe. Pixelizacja != marna grafa. Moim zdaniem kompletnie poronionym pomysłem byłoby branie się za grafikę 3D na tak słabej 68k chyba, że masz anielską cierpliwość i renderowanie tygodniami cię nie zraża. Pixelizowane 640x480 w 8 bitach w żadnym razie nie jest jakimś low-endem a na Ami to właściwie hi-end, bo takich gier było tylko kilka - o ile pamiętam to Big Red Adventure czy Evil's Doom.

[#23] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@ender, post #18

Skąd zdobyć legalnego Brillanca?

Swego czasu (po zaprzestaniu rozwoju programu) Brillance był dostępny za darmo. Możliwe, że gdzieś go mam - mogę poszukać i Ci podesłać.
[#24] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@MinisterQ, post #21

Z tego co pamiętam w czasopismach amigowych i jest to też opinia kilku znajomych, którzy bawili się w programowanie na ami.
No właśnie , a Amiga E jest podobno bardzo szybki w działaniu. Przekonam się, jak jest naprawdę. ;)
[#25] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@ender, post #24

Super. Po tym co piszesz widać że się tylko "bawili". :)

[#26] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@DKL, post #22

Pisząc pixelozy miałem na myśli "kwadratowe głowy" itp. (grafa na odczepne) ok, racja Tak czytam, co mi piszecie i dochodzę do wniosku, że 3d na 030 z Realem 1.4 da marne efekty i zajmie (za) dużo czasu. Wybiorę, więc opcję z ręcznie rysowaną grafiką. Nie wiem czemu, ale wydaje mi sie, że PP7.1 da najlepsze efekty. Zebrał wiele pochwał. pomysł ;)
[#27] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@APC74, post #23

Wielkie dzięki. OK
[#28] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@Malin, post #19

Jak już będę miał PPC, to z pewnością i C++ mnie zainteresuje. ;)
[#29] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@ender, post #26

Jak już robię coś na klasyku to odpalam PersonalPainta. ArtEffect jest nieużywalny na AGA. TVPaint to bardzo fajny malarz, ale wymaga karty gfx. Do obróbki mogę polecić PerfectPaint, jednak ten też wymaga karty gfx. ImageFX jak sama nazwa wskazuje przyda się do dodawania efektów, nakładania tekstur itp. To tyle z programów, których używam/używałem na 68k+aga/gfx.

[#30] Re: Grafika 640x480 czy overscan?

@ender, post #16

Nie najwydajniejszy, a dzialajacy najszybciej. Bo nie ma takich rzeczy
jak kontrola typow itp, wiec samo działanie jest szybsze.

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem