[#1] Linia czasu - Waszym zdaniem
Zastanawiam się z praktycznego punktu widzenia, jaką linię czasu wprowadzić w świecie Ondorr Drakmo. Dlatego zapraszam Was do dyskusji.

Czy dzień i noc powinny następować równolegle z naszym czasem w Polsce? Jest to o tyle istotne, iż zostanie wprowadzony zestaw grafik wszystkich lokacji podczas dnia, świtu/zmierzchu oraz nocy. I tak, przy wprowadzeniu czasu równolegle płynącego, jeżeli ktoś wchodzić będzie do gry na przykład wieczorami, zawsze będzie widział "nocne" grafiki. Wiąże się to z kilkoma innymi aspektami, jak choćby tym, że nasza postać może mieć naturę wampiryczną. Wtedy będzie mogła poruszać się swobodnie tylko w nocy, w dzień będzie musiała ukrywać się w budynkach, bądź nakładać na siebie pełne ubranie: cylinder, płaszcz.

Znowu, jeżeli wprowadzić, że na przykład w ciągu jednego rzeczywistego dnia w świecie Ondorr Drakmo mija 2 lub 4 dni, nie wiem, czy gracz nie straci orientacji. Można oczywiście powiedzieć: no wchodzisz do gry i grasz, reszta nieważna. No tak, ale wtedy powstaje pytanie: jak powinien biegnąć czas, czy sekundy trzeba mnożyć 2x lub 4x? Na pewno nie jest to dobrym rozwiązaniem dla kilku wprowadzonych już systemów, trzeba byłoby zrobić dwa czasy w grze, jeden do rzeczy technicznych, drugi do samej linii czasu, a potem jeszcze powiązać to ze sobą jeżeli chodzi o przyjazdy tramwajów, które zatrzymują się na przystanku na minutę i przemieszczają się na kolejny przystanek w ciągu jednej, dwu minut. Czy może skrócić czas trwania doby na przykład do 12 godzin (w przypadku 2 dni przypadających na jedną rzeczywistą dobę).

Wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem jest jednak wprowadzenie równoległego czasu, nie kłóci się to z "orientacją" gracza, sklepy i tak mogą być otwarte całą dobę, by nie wpływać na to, że ktoś specjalnie w dzień będzie musiał wchodzić do Ondorr by coś kupić w sklepie. No i łatwiej się umówić gdzieś, napisać ogłoszenie na słupie. W Arkadii - tekstowym LpMUD - rozwiązane jest to tak, że dni szybciej następują po sobie zaś wszelkie daty związane z terminami, jakimiś spotkaniami czy zjazdami kółek tematycznych ;P podawane są w odniesieniu do czasu rzeczywistego: spotkanie będzie miało miejsce 25. "przaździernika" (jakoś tak, do świata Arkadii nie może przenosić żadnych elementów "Naszego" świata - dotyczy to także Ondorr!!), gdy zegar wybije 18. Oczywiście w Arkadii nie ma zegarów, pora dnia jest opisywana przymiotnikowo, w Ondorr jest czas, są zegary.

Ostatnia możliwość jaka przychodzi mi do głowy, choć średnio mi się podoba, to kwestia: w ciągu rzeczywistej doby mijają dajmy na to 4 dni w Ondorr, ale czas wskazywany na zegarach, do którego jeżdżą tramwaje i do którego utworzony został rozkład jazdy jest rzeczywisty.

I'm confused
cafe & głową w mur

[#2] Re: Linia czasu - Waszym zdaniem

@BagoZonde, post #1

>> Czy dzień i noc powinny następować równolegle z naszym czasem w Polsce?

Według mnie to ciekawy ale jednak chyba nie do końca dobry pomysł. Nie wszystkim może się to spodobać. Jeśli ktoś z własnego wyboru grałby tylko nocami i prowadził wampirzy żywot to pewnie taka linia czasu by mu pasowała. Co jednak z tymi, którzy z musu grają po nocy? Skazani będą na wieczne ciemności?
Można pójść na kompromis i przyspieszyć w taki sposób czas by co druga noc wirtualna przypadała na noc rzeczywistą i trwała połowę jej długości. To samo z dniem. Często wirtualna pora dnia pokrywała by się z rzeczywistą.

>> jeżeli wprowadzić, że na przykład w ciągu jednego rzeczywistego dnia w świecie Ondorr Drakmo mija 2 lub 4 dni, nie wiem, czy gracz nie straci orientacji

Nie straci. Przynajmniej ja nie mam z tym problemu. Po to właśnie tworzysz zestaw grafik wszystkich lokacji podczas dnia, świtu/zmierzchu oraz nocy.

Na pewno fajnie by było gdyby czas gry był identyczny z rzeczywistym Odpadło by wiele problemów, wiele rzeczy by to ułatwiło i ogólne gra byłaby bardziej klimatyczna. Jednak 12 godzinny dzień i tak samo długa noc chyba by się nie sprawdziły. Nikt inny na taki krok się nie zdecydował (przynajmniej ja się z taką grą nie spotkałem).

[#3] Re: Linia czasu - Waszym zdaniem

@frywolny_marian, post #2

Dzięki frywolny marianie, masz zupełną rację. W tym właśnie rzecz, żeby ktoś mógł zagrać w dzień wracając z pracy po 18 czasu rzeczywistego ;). Ciekawy jestem BARDZO opinii innych użytkowników, jak wątek z czasem poprowadzić. Jeżeli założymy, że co druga noc spotyka się z rzeczywistą tak jak piszesz, myślę, że mogłoby to wypaść, jeżeli dzień rzeczywisty podzieliłbym na 1.5 dni w Ondorr Drakmo (a tym samym każdy użytkownik mógłby pograć w dowolnej porze po "swojej" rzeczywistej 18 ):

00:00 - 08:00 - dzień
08:00 - 16:00 - noc
16:00 - 00:00 - dzień
00:00 - 08:00 - noc
08:00 - 16:00 - dzień
16:00 - 24:00 - noc

Wtedy noc wypada co drugą dobę w tym samym momencie. Z tym, że dzień w grze trwa 8 godzin. Jak na mój gust trochę za długo. Aby podzielić to na drobniejszy czas, trzeba by dzielić 8 przez nieparzystą liczbę, a to z kolei da efekt taki, że praktycznie ten czas wyznaczyć się idealnie chyba nie da.

Może wprowadzić po prostu, że co 45 minut następuje zmiana dnia w noc? Nawet jeżeli ktoś będzie grał o 18 codziennie, to może zahaczyć o kolejną porę dnia - w zależności od tego ile przysiądzie przy OD.



Ostatnia modyfikacja: 25.09.2009 20:07:23
[#4] Re: Linia czasu - Waszym zdaniem

@BagoZonde, post #3

>> Może wprowadzić po prostu, że co 45 minut następuje zmiana dnia w noc?

Według mnie to najlepsze rozwiązanie. Co do 45 minut, to należałoby to przetestować. Nie wiem czy to niezbyt krótki okres. Czas przed kompem szybko płynie.

[#5] Re: Linia czasu - Waszym zdaniem

@frywolny_marian, post #4

Byłoby to 90 minut czasu rzeczywistego na całą dobę w OD, zobaczymy jak wyjdzie, ewentualnie się to skoryguje, gdyż czas i tak w takim przypadku liczony musi być od początku narodzenia świata - nie może być odwzorowany na podstawie obecnego czasu (chyba, że jakiś wzór się wytrzaśnie).

Dzięki serdeczne!

[#6] Re: Linia czasu - Waszym zdaniem

@frywolny_marian, post #4

Jak postanowiłem dzięki Waszym uwagom tak też i zrobiłem! Co prawda na dzień dzisiejszy nie widać w grze odczuwalnych zmian pory dnia i nocy oraz następujących po sobie poszczególnych pór roku w wizualnym tego słowa znaczeniu, jednakże sam system został wdrożony. Innymi słowy:

- jedna doba w świecie Ondorr Drakmo trwa 120 minut czasu rzeczywistego
- co 60 minut czasu rzeczywistego następuje zmiana pory z dnia na noc
- dzień składa się na świt i zasadniczy dzień, noc zaś na zmrok i zasadniczą noc
- co 1800 dni w świecie Ondorr Drakmo następuje Nowy Rok czyli co 112,5 dnia czasu rzeczywistego (około 3,6 miesiący)
- pór roku jest 6 jak to ma/miało miejsce w polskim klimacie: Przedwiośnie (1 - 300 dnia w świecie Ondorr Drakmo), Wiosna (301-600), Lato (601-900), Złota Jesień (901-1200), Jesień (1201-1500), Zima (1501-1800)

Wszelkie uwagi z Waszej strony mile widziane. Pomyślałem, że warto zająć się teraz utworzeniem grafik nocy i dnia, do których zaprzęgnę napisany pewien czas temu konwerter pod Blitz Basic 2. Zresztą tym konwerterem posłużyłem się by dobrać kilka wariantów tonu barw - z proponowanych rozwiązań m. in. dzięki Waszym spostrzeżeniom wybraliśmy najlepszy visual, pamiętacie co? :)



Ostatnia modyfikacja: 21.12.2009 13:50:09
[#7] Re: Linia czasu - Waszym zdaniem

@BagoZonde, post #6

Linia czasu w świecie Ondorr Drakmo nabrała końcowego kształtu. Zmiany te w stosunku do wcześniejszego ustalenia czasu wymusił m. in. przyjeżdżający tramwaj, którego czas pobytu na stacji wynosił minutę (czasu Ondorr Drakmo) i musiał zostać wydłużony ze względu na możliwość reakcji gracza (wsiadamy, wysiadamy czy zostajemy). Poniżej przedstawiam charakterystykę. Od teraz, gdy nastanie noc, wyświetlane są grafiki przekonwertowane na nocne tony barw. Pozostaje jeszcze dobrać odpowiednie proporcje kolorów dla świtu i zmroku.

1 minuta w świecie Ondorr Drakmo trwa 10 sekund czasu rzeczywistego.
1 doba w świecie Ondorr Drakmo trwa 4 godziny czasu rzeczywistego.
Zegary w świecie Ondorr Drakmo mają tarcze 24-godzinne.
60 dni w świecie Ondorr Drakmo to jedna pora roku.
Pór roku jest 6: Przedwiośnie, Wiosna, Lato, Złota Jesień, Jesień i Zima.
Każda z pór roku składa się z 60 dni.
Kalendarz Południowy liczy więc 360 dni w roku.
1 rok w świecie Ondorr Drakmo trwa 2400 godzin czasu rzeczywistego.
W rzeczywistości trwa on więc 60 dni czyli 1,5 miesiąca.

Zainstalowałem także włączniki światła (zgodnie z moim wykształceniem, hih) w pomieszczeniach definiowanych jako pomieszczenia z oknem bądź też pozbawione okien, np: klatki schodowe. Co oczywiste, ze względu na porę dnia światło także dochodzi do pomieszczeń z oknami.

Zapraszam do komentowania a także do świata Ondorr Drakmo (betatesterzy moi drodzy, coś miłego dla oka).

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem