[#1] PiStorm and Warp3D
Jestem w trakcie organizowania nowego projektu - Warp3D dla PiStorm4 (Videocore VI). Nie będę tego rozwijał sam, ale już znaleziono programistę, który się tym zajmie. Również Paraj (autor dowodu koncepcji Warp3D dla Videocore IV/Pi3) i Claude (jeden z głównych programistów PiStorm) udzielą porad. Cały projekt zostanie skonfigurowany jako Crowdfunding, gdy tylko nasz programista Driver potwierdzi, że przy dostępnych informacjach o sprzęcie jest to faktycznie możliwe. Podobnie jak Biblioteka Paraja, będzie to samodzielna biblioteka, a nie oficjalny sterownik Warp3D. Jeśli ktoś chce się przyczynić (czy to pieniędzmi, czy informacjami o Videocore VI, które otrzymał), proszę o kontakt. Gdy Driver będzie gotowy, zostanie wydany na licencji MIT (OpenSource). Nie można podać harmonogramu. Miejsce do zamieszczania informacji o sprzęcie: https://github.com/SteffenHaeuser/Warp3DPiStorm4 (zebrałem tam wszystko, co mogłem znaleźć na temat Videocore IV i Videocore VI).

Nie zdecydowano jeszcze, która platforma Crowdfundingowa zostanie wykorzystana (i jak powiedziałem, poczekam z konfiguracją, aż będziemy pewni, że technicznie jest to możliwe - haczyk polega na tym, że dostępna jest mniejsza dokumentacja dotycząca Videocore VI, nadal uważaliśmy, że lepszym pomysłem będzie praca nad sterownikiem dla Pi4/CM4 niż dla Pi3).
Należy zauważyć, że ten sterownik ma obsługiwać Heretic 2 i Quake 2 od razu po wyjęciu z pudełka, mają już MiniGL Renderer dla 68k.
11
[#2] Re: PiStorm and Warp3D

@MagicSN, post #1

Wow
Jest szansa na pierwsze od bodajże 20 lat sterowniki/środowisko Warp3D dla "Amigi Kalsycznej" :tak
Trzymam kciuki OKOKOK
6
[#3] Re: PiStorm and Warp3D

@BULI, post #2

Pamiętaj, że może to potrwać trochę czasu. Nadal myślę, że w przypadku tego projektu szanse są duże. Mamy programistę, który jest naprawdę idealny do tego zadania, mamy dwóch innych facetów jako doradców, którzy naprawdę dobrze znają PiStorm (Claude i paraj), jest trochę funduszy (mam nadzieję, że nadal się poprawia), a Claude, paraj i ja już zbadaliśmy wiele danych i przykładów dotyczących układu graficznego. Najlepsze szanse są teraz
3
[#4] Re: PiStorm and Warp3D

@MagicSN, post #3

Ok czyli zamiast kolejnego drivera dla Warp3D, będzie to rozwiązanie/biblioteka bardziej w stylu Wazp3D?
[#5] Re: PiStorm and Warp3D

@MagicSN, post #1

Mega wiadomość !!
[#6] Re: PiStorm and Warp3D

@MagicSN, post #1

Mega wiadomość !!
[#7] Re: PiStorm and Warp3D

@BULI, post #2

Na Vampire z V4 czyli Icedrake/Firebird/Manticore/sa4v tez jest Warp3D-Sterownik in progress.
Aktualnie:
glquake68k - timedemo demo1 - 480x270 - 11fps
glquake68k - timedemo demo1 - 320x240 - 13fps

Nie jest to super szczyt predkosci, ale zebatki tez mykaja :D

Ale tak wiadomosc mega :)

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2025 14:05:50 przez neoCDTV
[#8] Re: PiStorm and Warp3D

@neoCDTV, post #7

A macie Panowie jakiekolwiek info o Pistormie dla A4k?
[#9] Re: PiStorm and Warp3D

@neoCDTV, post #7

@Mirq: Bardziej jak biblioteka z paraj. Jedna biblioteka o nazwie Warp3D.library, która implementuje API i obsługuje również kod specyficzny dla sprzętu. Każdy Pi4 ma ten sam sprzęt graficzny, więc nie ma potrzeby systemu sterowników do tego.
@neocdtv: Jestem tego świadomy, tak naprawdę to ja zasugerowałem Alainowi Thellierowi, żeby spróbował Nadal jednak według informacji, które przeczytałem na kanale discord maggie3d, wydajność nie jest wystarczająco wysoka dla niczego powyżej Quake1. Jeśli działa z 13 fps przy użyciu Q1, to prawdopodobnie będzie wolniejsze dla H2 niż 8 fps, które uzyskuje przy renderowaniu programowym. Spodziewam się, że dla PiStorm Warp3D używającego natywnie Videocore VI można osiągnąć coś znacznie lepszego. Ale oczywiście dobrze byłoby, gdyby wszystkie systemy Amiga mogły uzyskać jakiś rodzaj obsługi GL.
[#10] Re: PiStorm and Warp3D

@MagicSN, post #9

Ja tam musze powiedziec ze jestem pod wrazeniem ze "az" tak szybko to dziala na V4. Nie ma jeszcze optymalizacji AMMX, wiec moze cos tam jeszcze wycisna z tego Warp3D na V4.

Ja tam sie ciesze, ze Warp3D na 68k dostaje nowe sterowniki na nowy sprzet. Trzeba bedzie wygrzebac pistorm32 i zlozyc modul adapter + cm4 :D

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2025 14:41:48 przez neoCDTV
[#11] Re: PiStorm and Warp3D

@neoCDTV, post #10

Ja tam musze powiedziec ze jestem pod wrazeniem ze "az" tak szybko to dziala na V4. Nie ma jeszcze optymalizacji AMMX, wiec moze cos tam jeszcze wycisna z tego Warp3D na V4.


Sprzętowy interfejs jest fatalny. Nie spodziewał bym się cudów.
1
[#12] Re: PiStorm and Warp3D

@kiero, post #11

Tak dlugo jak ja nie musze tego programowac, moze byc zly, byle stery Warp3D dobrze lazily.
[#13] Re: PiStorm and Warp3D

@neoCDTV, post #12

Chodzi o to, że z punktu widzenia wydajności jest fatalny. W dużym skrócie, umożliwia rysowanie jedynie teksturowanych poziomych linii (po każdej linii trzeba czekać na zakończenie operacji zanim wystartujemy kolejną). Cały setup i edge scan trzeba zrobić samemu.

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2025 16:19:20 przez kiero
3
[#14] Re: PiStorm and Warp3D

@kiero, post #13

@kiero A jak się to ma w porównaniu do interfejsu RTG obecnego w Pistormie?
[#15] Re: PiStorm and Warp3D

@kiero, post #13

Poki co performance Quake Warp3D wyglada na V4/Maggie3d jak na S3 Virge.
[#16] Re: PiStorm and Warp3D

@crimart, post #14

@crimart: Układ 3D w PiStorm (przynajmniej PiStorm 4) to nowoczesny układ 3D. Prawdopodobnie przewyższa możliwości Radeona 9250, ale jest zauważalnie „starszy” od Radeona HD 7770. Maggie nie jest nawet warta porównania z nim. Pełna implementacja Shadera ze wszystkimi funkcjami potrzebnymi do OpenGL i znacznie szybsza. Układ w PiStorm 3 jest znacznie starszy (nie jestem nawet pewien, czy może pokonać pod względem szybkości starego Voodoo 5, ale prawdopodobnie tak), nadal ma architekturę Shadera i wszystkie funkcje OpenGL. I spodziewam się, że z łatwością pokona coś takiego jak Maggie (ale nie jestem pewien). Jednak dużym problemem Vampire'a jest to, że gdy nie używasz Shaderów, ale używasz „klasycznego” GL, CPU nadal musi wykonać wiele zadań. A CPU Vampire'a jest znacznie wolniejszy od CPU Pi, nawet Pi3. Więc powiedzmy - to nawet nie jest konkurs. Właściwie widzisz mniejszą różnicę (chociaż Pi nadal wygrywa) podczas gry RTG 2D (co obecnie robię). Podczas gdy Heretic 2 nie mógł nawet działać przyzwoicie (uwaga: renderowanie programowe) w rozdzielczości 320x240 na Vampire, gra 2D działa dobrze w rozdzielczości 800x600 (1024x768 na PiStorm i trochę więcej fps niż na V - ale cóż, możesz grać również w rozdzielczości 800x600 z ładnymi fps). Jeśli chodzi o wydajność Maggie 3D Lib, pamiętaj, że niektóre rzeczy muszą być wykonane w oprogramowaniu z powodu braku funkcji Maggie (w pewnym momencie miałem ogromne dyskusje z Gunnarem, dlaczego te funkcje byłyby potrzebne). Myślę, że aby naprawdę to przyspieszyć, prawdopodobnie musiałbyś zaktualizować MiniGL i umieścić tam kod AMMX (są tam miejsca, które prawdopodobnie dobrze nadają się do przyspieszenia opartego na AMMX). Problemem może być licencja MiniGL, która ogranicza się do „Licencjonowanego sprzętu Amiga i Licencjonowanego systemu operacyjnego Amiga”. I że byłoby to dużo pracy.

3D nie jest obszarem dla Vampire'a, PiStorm radzi sobie w tym zakresie znacznie lepiej (na CM4 Heretic 2 - zamieściłem powyżej dane dotyczące Vampire V4 - działa z 25-30 fps przy rozdzielczości 640x480).

Co do tego, co wyjdzie z nowym sterownikiem, zobaczymy, kiedy zostanie faktycznie zaimplementowany. Ale nie zdziwiłbym się, gdyby mógł działać w rozdzielczości 1024x768 przy pełnej liczbie klatek na sekundę (Heretic 2, nie Quake 1). Ale powtórzę - to są moje oczekiwania. Zobaczymy, co z tego wyjdzie.
3
[#17] Re: PiStorm and Warp3D

@MagicSN, post #16

Dzięki Maestro za pogłębioną odpowiedź. Trzymam kciuki i wypatruję akcji w tym kierunku. Nie ciągnie mnie do A1200; bardzo bym chciał by wyszedł Pistorm do A4k. To byłby sztos.
1
[#18] Re: PiStorm and Warp3D

@MagicSN, post #1

Szkoda że nie będzie supportu dla BCM2837 z RaspberryPi 3A+ i Zero 2, które działają z PiStorm A500.
[#19] Re: PiStorm and Warp3D

@waldiamiga, post #18

Myslalem ze pistorm16 ma byc z czasem przeportowany na A500.
[#20] Re: PiStorm and Warp3D

@waldiamiga, post #18

Teoretycznie, gdy tylko sterownik dla pi4 zostanie uruchomiony, można by się tym zająć, ale to i tak dużo pracy dla jednego sterownika i nie chcemy na razie tego za bardzo rozdmuchiwać, więc mamy coś, co zostanie zrobione w przyzwoitym czasie (i gdzie mógłbym znaleźć programistę, który zgodziłby się na ochotnika). Ponadto pi3 ma wyjątkowo słaby układ 3D, mam wrażenie, że ze słabszym procesorem pi3 nie jestem pewien, czy doprowadzi to do czegoś pomocnego — ten sam problem, co w przypadku vampire+maggie, może nie tak zły, ale podobny. W przypadku pi4+videocore6 jestem pewien, że wynik będzie tego wart. W zależności od tego, jak dobry będzie wynik, można by ocenić, czy sterownik pi3 będzie wart wysiłku w przypadku drugiego projektu. Ale na razie zrobienie tego tylko dla pi4 wymaga wystarczająco dużo pracy, więc pi3 wykracza poza zakres.
będzie to ogromny projekt, aby zrobić to samo dla jednego układu.
2
[wyróżniony] [#21] Re: PiStorm and Warp3D

@MagicSN, post #20

Ale wiesz, my i tak mamy gry na poziomie Quake'a więc nie sądzę, by układ w Pi3, który i tak jest 2x szybszy niż Voodoo3, był jakimkolwiek problemem
[#22] Re: PiStorm and Warp3D

@_arti, post #21

Cóż, mamy Q2 i H2, które wyraźnie wykraczają poza poziom Q1. A kiedy mam wybór, aby zacząć od Pi3 lub Pi4, gdzie jestem pewien, że będzie wystarczająco szybkie na Pi4 i nie jestem pewien na Pi3, co ma większy sens zacząć? Jeśli zacznę od Pi3 i na końcu okaże się, że jest za wolne, to prawdopodobnie nie będzie żadnego projektu na Pi4... również oczywistym problemem jest to, że sam mam Pi4, więc oczywiście wybieram sprzęt, który sam mam jako cel dla projektu
7
[#23] Re: PiStorm and Warp3D

@MagicSN, post #22

Spoko, rozumiem. Nawiązałem tylko do samej mocy tego układu. Voodoo 3 i tak goni Heretica 2 w fullhd.
[#24] Re: PiStorm and Warp3D

@_arti, post #23

Strona crowdfundingowa Warp3D dla PiStorm jest już dostępna online pod adresem https://www.indiegogo.com/projects/warp3d-for-pistorm?utm_medium=email&utm_source=lifecycle#/.

Uwaga, chociaż cel finansowy został już osiągnięty po 30 minutach, mam nadzieję, że uda mi się namówić dewelopera, aby zajął się również Pi3, jeśli wpłyną dodatkowe pieniądze ^^.
7
[#25] Re: PiStorm and Warp3D

@crimart, post #8

A macie Panowie jakiekolwiek info o Pistormie dla A4k?


Tak - nie ma
1
[#26] Re: PiStorm and Warp3D

@waldiamiga, post #18

Pi4 działa z A500, mam w CDTV tylko potrzebny jest riser dla złącza GPIO ponieważ USB i port Ethernet blokują wpięcie.
4
[#27] Re: PiStorm and Warp3D

@Artur Jarosik, post #26

Czekaj, czekaj....Tak sobie myślę, że można też by było wyripować port Ethernet i port USB 3.0, które nie będą potrzebne w PiStormie (wystarczy mi Wi-Fi i USB 2.0 - jak będzie kiedyś obsługiwane przez Emu68) i wtedy powinna się zmieścić na złącze GPIO bez adapterów?
Wystarczy tania wersja 1GB ramu?
[#28] Re: PiStorm and Warp3D

@waldiamiga, post #27

widzialem juz takie patenty Wprawdzie za czasow jak ciezko bylo dostac 3A - to przerabiali 3B
[#29] Re: PiStorm and Warp3D

@waldiamiga, post #27

Można tak też zrobić.
[#30] Re: PiStorm and Warp3D

@MagicSN, post #1

Widziałem dzisiaj wątek odnośnie sterownika 3D dla PiStorm na amigaworld.net
Straszne jest to co A-EON/AmigaKit chcieli wymusić na twoim projekcie. Mam czasami wrażenie ,że oni uważają się za pępek świata w tematach systemu AmigaOS 3 i 4.
Jeszcze ten email z zastraszeniem...

Pozdrawiam i życzę udanego dokonćzenia prac nad otwartym sterownikiem.

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2025 22:25:40 przez markusg
2
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem