Krzysztof 'dk75' Duchnowski
autor wątku
@jimiche,
post #6
Hmmm...
Kwestia sterowników do staroci i braku do nowych kart - żeby napisać sterowniki do nowych kart trzeba mieć do nich dokumentację a tej nie rozdają, nawet za pieniądze nie chcą dać więc jak? A do Virge leży na "ulicy" więc skoro był sterownik do CGX na Classic to już łatwiej przeportować pod MOS, tak samo z Voodoo.
Kwestia DX9.
Standart to jest ale tylko dla Windows. Każdy system operacyjny ma własne rozwiązania w kwestii obsługi grafiki, muzyki i urządzeń we/wy.
W dawnych czasach jesli pamiętasz, system sam z siebie tego nie udostępniał (oprócz paru systemów, jak AmigaOS czy MacOS oraz U*IX).
Potem, w PC zaczęto wkładać niestandardowe karty czy to gfx czy msx. Pamiętasz czasy DOSowych gierek z DOSextension? Przed samą gierką wczytywany był inny DOS, który pozwalał na lepszą obsługę pamięci i rozszerzenia w obsłudze nowych sterowników do nowych sprzetów, a sama gra była dedykowana do konkretnej karty msx - SoundBlaster najczęściej; a jak ktoś miał inną kartę to albo musiał mieć zgodną z SB albo mieć patcha na grę do obsługi swojej karty.
To było w czasach gdy za grafikę odpowiadał standard VGA i było tylko 2d a w muzyce dominowała SB.
Ale wyszedł Windows95 i M$ przedstawił nowe rozwiązanie - DirectX, biblioteki systemowe do obsługi wszelkich peryferii. Były tam zawarte systemowe biblioteki do obsługi wszystkiego co jest podłączane do komputera, od portu serial, parallel po karty gfx i msx i jojstiki. Był to też czas pierwszych kart 3d, Voodoo1 ;PPPp
Wreszcie twórcy gier nie musieli pisać własnych sterowników i obsługi karty tylko pisali pod biblioteki systemowe (fajny wynalazek... wręcz odkrycie... M$ ma szybki zapłon prawda? ;PPPp).
Jedyne co było potrzebne to sterowniki pod DX dla danego sprzętu.
Tak więc DX to jest rozwiązanie czysto Windowsowe, nazwane tak i zamotane przez M$. Mimo uproszczenia pisania oprogramowania poprzez odwoływanie się do bibliotek systemowych zamiast bezposrednio do sprzętu to podobno M$ tak zamotał te biblioteki że lepiej nie mozna ;PPPp
Tak więc nie ma i nie będzie DX pod MOS bo ten ma swoje biblioteki, zarówno do gfx, msx jak i do obsługi myszki, klawiatury, jojstika czy portów serial i innych rzeczy.
OpenGL to jest prawdziwy światowy i ogólny standard grafiki 3D na komputerach - nawet pod Win. Jednak OpenGL nie nadaje się do gier gdyż jest zbyt zaawansowany (czyt. za dużo uwzględnia w obliczeniach czego nie da się na razie opracować sprzętowo i trzeba robić programowo przez procesor i dlatego jest wooolny) - dlatego powstały dwa nowe substandardy do gier: miniGL i DirecDraw (oczywiście pod Win)
A na Amidze uproszczonym standardem do gier jest Warp3D.
I tyle.