[#1] Algorytm wyciągania macek w grze Octopuss
Czy zna ktoś może algorytm wyciągania macek w grze "Ośmiornica"? Czy odbywa się to w 100% losowo, czy jest jakaś zasada, która kieruje mackami? Czy można znaleźć odpowiedź gdzieś w internecie?? Pomóżcie, bo to dość ważna sprawa. Z góry dziękuję za wszystkie wskazówki.

[#2] Re: Algorytm wyciągania macek w grze Octopuss

@Minniat, post #1

Losowo nie jest na pewno - generalnie zasada w Octopus jest taka, że pomiedzy nogami ośmiornicy zawsze pomiędzy nimi musi być bezpieczne miejsce - stojąc nie mogą atakować Cie wszystkie macki jednocześnie, bez możliwości ucieczki, schronienia. Faktycznie wyglądało to /grając/ na bardzo losowe generowanie, aczkolwiek błąd popełniał głównie gracz- program nigdy nie oszukiwał .
Tak to pamiętam, ze strony grania.

[#3] Re: Algorytm wyciągania macek w grze Octopuss

@Minniat, post #1

Może to coś pomoże:

http://pica-pic.com/#/octopus/

Swoją drogą genialna strona :P.

[#4] Re: Algorytm wyciągania macek w grze Octopuss

@BagoZonde, post #3

Ano właśnie - miałem podesłać tą stronę. :)
Tylko źródła ośmiornicy trzebaby potraktować jakimś formaterem do .js, bo strasznie to na pierwszy rzut oka wygląda.

[#5] Re: Algorytm wyciągania macek w grze Octopuss

@APC74, post #4

Dziękuję za rady, opisową poradę MichałaMarka uważam za najcenniejszą ponieważ filmiki z gry widziałem już, i to w wielu wersjach. A na JavaScript się nie znam. Postaram się opracować ten algorytm. Myślę, że to nie powinno być takie trudne.

[#6] Re: Algorytm wyciągania macek w grze Octopuss

@Minniat, post #5

prosciuto algorytm, tylko pamietaj zeby zwiekszac jeszcze stopien trudnosci w miare realnie - zeby czlowiek nadazyl:)



Ostatnia modyfikacja: 08.07.2011 09:55:03
[#7] Re: Algorytm wyciągania macek w grze Octopuss

@michalmarek77, post #2

W tej grze problem jednoczesnego ataku został rozwiązany poprzez zmianę kierunku jednej macki (najdłuższa), która zawsze się rozwija albo pole wyżej albo niżej, więc zawsze jest gdzie uciec. Ja bym to zrobił tak, że gdy macka się schowa to odlicza jakiś losowy okres czasu i wysuwa się z powrotem, w miarę rozwoju gry te czasy się zmniejszają. Mógłbyś napisać jakiś algorytm, który wraz ze zwiększeniem poziomu trudności zmniejsza prawdopodobieństwo trafienia długiego czasu oczekiwania, lub zastosować kilka tablic z większą ilością długich czasów dla najłatwiejszego i z większa ilością mniejszych czasów dla najtrudniejszego. Nie wiem jak to jest w oryginalnym sprzęcie, być może tam te czasy to po prostu lista, z której wybierane kolejne elementy np ilość cyklów, jak dojdzie do końca to leci od początku, w miarę wzrostu poziomu trudności (w tej "konsolce" nie dzieje się to płynnie, lecz są progi zależne od ilości punktów), zmniejsza się np dzielnik zegara i gra działa szybciej. Czasy rozwijania elementów macki też pewnie są stałe, Ty mógłbyś zrobić delikatnie różniące się czasy rozwijania by zmniejszyć efekt powtarzalności.



Ostatnia modyfikacja: 09.07.2011 23:12:12
[#8] Re: Algorytm wyciągania macek w grze Octopuss

@1989, post #6

chodzą plotki ma dworcu w Warszawie, że po przejściu gry na najwyższym poziomie będzie się odblokowywał tryb Hardcore w którym ośmiornica i nurek stają się niewidzialni, będzie trzeba się wsłuchiwać w odgłosy otoczenia



Ostatnia modyfikacja: 09.07.2011 23:23:18
[#9] Re: Algorytm wyciągania macek w grze Octopuss

@rafgc, post #7

W tej grze problem jednoczesnego ataku został rozwiązany poprzez zmianę kierunku jednej macki (najdłuższa), która zawsze się rozwija albo pole wyżej albo niżej, więc zawsze jest gdzie uciec.


Dzięki za informację i wytłumaczenie algorytmu. Czy ta informacja jest 100% sprawdzona, czy to Twoje spostrzeżenie? Ja zastanowię się jeszcze jak to rozwiążę ;)

Technicznie zastosowanie tablic bądź list nie stanowi dla mnie problemu. Zastanawiałem się tylko jak to rozwiązano w oryginale. Ta informacja wygląda na dość proste rozwiązanie całkiem złożonego problemu.



Ostatnia modyfikacja: 10.07.2011 23:49:48
[#10] Re: Algorytm wyciągania macek w grze Octopuss

@Minniat, post #9

W oryginale ta gra była zaimplementowana na bardzo prostym sprzęcie, więc pewnie proste technicznie rozwiązania były pożądane .

[#11] Re: Algorytm wyciągania macek w grze Octopuss

@APC74, post #4

To nie js, to Flash zwykły :). Mi się wydaje, że najlepiej byłoby poznać zasady tej gry grając właśnie w nią :). Ja tam widzę wszystko czarne na białym - dosłownie i w przenośni.

[#12] Re: Algorytm wyciągania macek w grze Octopuss

@BagoZonde, post #11

Już wiem, już wiem! Sorki, ale gapa ze mnie, teraz obejrzałem grę i zauważyłem, że macki wychodzą w trochę specyficzny sposób. Mianowicie nie we wszystkich miejscach macki wychodzą równocześnie. Macki tak naprawdę wychodzą co 2 miejsca (jedna macka może się rozwijać w jedno z dwóch dostępnych dla niej kierunków - oprócz macki przy skrzyni)! Poza tym różnica między wyciągnięciem kolejnych macek wynosi co najmniej 1. Dlatego jest zawsze przestrzeń między mackami!

Teraz ustalenie algorytmu jest całkiem proste. Przede wszystkim podczas wyciągania macki algorytm będzie sprawdzać stan sąsiednich macek. Jeśli są one obie schowane to algorytm poniecha równoczesnego wyciągnięcia obu z nich. Poza tym macki wychodzą w równym tempie (czyli tak jak jest dotychczas w Nurku), zatem to pozostaje bez zmian. I voila :)



Ostatnia modyfikacja: 11.07.2011 06:57:59
[#13] Re: Algorytm wyciągania macek w grze Octopuss

@Minniat, post #12

Ze względu na specyfikę grafiki Nurka w naszej grze macki wychodzą w 5 miejscach, a w oryginalnej grze jest ok. 7 punktów gdzie macki mogą wychodzić. Także to będzie wyglądać troszkę inaczej niż w oryginale chyba, że uda się mi namówić grafika na dodanie grafiki dla każdej macki oddzielnie :)

[#14] Re: Algorytm wyciągania macek w grze Octopuss

@Minniat, post #13

Przestancie juz dopracowywac ta gre...
bo to czy ma 5, 7 czy 15 macek nie ma zadnego znaczenia.
Szkoda sie rozwodzic w nieskonczonosc nad Nurkiem.
Ta gra ma z zalozenia najprostszy gameplay wiec i tak czy siak to rozrywka na paredziesiat minut i dopracowywanie najmniejszych szczegolow tutaj nie ma sensu.
Zamiast robic z tego perfekcyjna gre, dokoncz ja i zabierz sie za nastepna bardziej wciagajaca (np. arcymag czeka). Nosz ile sie mozna srac z ta osmiornica ;)
[#15] Re: Algorytm wyciągania macek w grze Octopuss

@selur, post #14

tak czasem bywa, gdy pomija sie etap projektowania gameplayu. gra to 5% programowania, reszta to robota artystow / rezysera. mala ilosc macek, brak pomyslu na algorytm, niestety, zle wroza gameplayowi. szkoda ze nie ma ogolnej beta wersji - uwag byloby sporo, acz po poprawkach gra tylko by zyskala.

[#16] Re: Algorytm wyciągania macek w grze Octopuss

@selur, post #14

Jest w porządku, silnik gry czekała mała zmiana sposobu wyświetlania macek. Teraz są one w formie segmentów. Proszę o cierpliwość, gra wyjdzie niebawem, po co wypuszczać niedopracowaną grę, lepiej zrobić grę dobrze :)

Grywalność i szybkość gry jest już na poziomie. Teraz trochę pracy trzeba jeszcze włożyć przy grafice macek.

Co do bety to myślę, że to nie jest zły pomysł, żeby wypuścić taką wersję najpierw.

[#17] Re: Algorytm wyciągania macek w grze Octopuss

@Minniat, post #13

Chyba, źle obserwowałeś tą grę, ośmiornica ma 4 macki gdzie pierwsza ma dwa kierunki do rozwoju, a nurek ma 5 pozycji pod wodą. Miałem ta grę osobiście w domu, to była moja ulubiona wersja tej "konsolki". Poza tym algorytm sprawdzania, czy pierwszy segment sąsiedniej macki jest już rozwinięty, czy nie, powinien działać, tylko macki muszą składać się z różnej ilości elementów (w grze jest taki szablon 3-4-5-4-3 - pierwsza macka rozwija się w 3 elementach na pierwsze pole lub w 4 elementach na pole poniżej) lub powinny być losowe opóźnienia, inaczej będzie wszystko wyglądać cały czas tak samo. Ta wersja w FLASH też może być indywidualną interpretacją algorytmu, jak grałem w to na prawdziwym sprzęcie, to czasami czas od zwinięcia do pojawiania się pierwszego segmentu był całkiem spory w porównaniu do innych macek (takie mam przynajmniej wrażenie. Szkoda, że siostra oddała tą gierkę z pół roku temu, to bym się przyjrzał dokładnie, ale nie musisz podążać za skopiowanie istniejącego schematu, stwórz własnym, który działa.



Ostatnia modyfikacja: 12.07.2011 13:26:37
[#18] Re: Algorytm wyciągania macek w grze Octopuss

@Minniat, post #16

Niektórzy chyba tęsknią za starymi czasam,i kiedy to panowała moda na wysyp amosowych crap'ów.

[#19] Re: Algorytm wyciągania macek w grze Octopuss

@rafgc, post #18

Na Atari 8bit jest octopus :)
[#20] Re: Algorytm wyciągania macek w grze Octopuss

@rafgc, post #17

Możesz sobie kupic na alledrogo :)


Benedykt Dziubałtowski
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem