[#31] Re: Programowanie pod AmigaOS-MorphOS

@AmiChris, post #21

Unix to kernel


cafe

a sam system byl otwarty dzieki czemu mozna bylo "kopiowac" jego API.


Najpopularniejsze obecnie UNIXy są reimplementacjami, na podstawie istniejącej dokumentacji i standardów). Np. Linux nie ma nic wspólnego z oryginalnym kodem UNIXa. W czasach kiedy powstał projekt GNU większość UNIXów była zamknięta i komercyjna. Ale jakoś nikomu to nie przeszkadzało.

[#32] Re: Programowanie pod AmigaOS-MorphOS

@monohrs, post #29

jesli chodzi o natami to nie jest problem amiprogramistow, że się skomplikuje tylko twórców natami i użytkowników, ale w tym momencie pałeczka jest po stronie natami team. Chcą nowego oprogramowania to dostarczą api zgodne z cgx, warp3d, ahi. Chcą się bawić w niski poziom i gonić za grami we flashu to mogą olać te fragmenty kodu.

[#33] Re: Programowanie pod AmigaOS-MorphOS

@rzookol, post #32

Chcą nowego oprogramowania to dostarczą api zgodne z cgx, warp3d, ahi.


Ok, ale moje pytanie bylo (w skrocie): czy nie lepiej zamiast pisac kilku oddzielnych wersji tego samego programu dla kilku amisystemow - pisac jedna wersje wyposazona w kodzie w okreslone furtki dla roznych systemow. Myslalem o stworzeniu pakietu developerskiego/edytora, ktory by to ulatwial. Wtedy nawet gdyby sie komus sie chcialo to moznaby bylo w miare latwo dodac takie opcje do projektu pozniej.



Ostatnia modyfikacja: 01.08.2011 23:24:43
[#34] Re: Programowanie pod AmigaOS-MorphOS

@rzookol, post #32

A poza tym jesli program wymaga np. MUI 3.8+ to wtedy pod MUI4+ sa dodatkowe mozliwosci, a pod MUI3.8 niektorych nie ma, ale program DZIALA na kazdej wersji. Kiedys programisci szczycili sie, ze ich program jest kompatybilny "w dol", dlaczego teraz tak to lekcewaza?

Moim zdaniem traci na tym cale srodowisko skupione wokol Amigi (ktoregokolwiek systemu), bo nie mozemy spiac szeregow i programy powstaja dluzej, a potem jeszcze dochodzi portowanie itd. W konsekwencji robi sie straszny balagan jak dla mnie.



Ostatnia modyfikacja: 01.08.2011 23:31:20
[#35] Re: Programowanie pod AmigaOS-MorphOS

@monohrs, post #34

jesli program wymaga np. MUI 3.8+ to wtedy pod MUI4+ sa dodatkowe mozliwosci, a pod MUI3.8 niektorych nie ma, ale program DZIALA na kazdej wersji


Nie na każdej wersji. Na przykład wspomniana przez Ciebie wcześniej MUI 3.5 odpada.

Kiedys programisci szczycili sie, ze ich program jest kompatybilny "w dol", dlaczego teraz tak to lekcewaza?


Swego czasu jedni cieszyli się, że nowa gra uruchomi sie na "każdej Amidze z 1 MB CHIP RAM", a inni nad tym ubolewali.

[#36] Re: Programowanie pod AmigaOS-MorphOS

@monohrs, post #33

(w skrocie): czy nie lepiej

Odpowiedź również w skrócie: nie, nie lepiej.
[#37] Re: Programowanie pod AmigaOS-MorphOS

@monohrs, post #33

czytales o makrach SDI albo podobnych?
one zalatwiaja sprawe pewnych niekompatybilnosci, a co do rownania z w dół to nowe mozliwosci np. w mui4 skracaja czas pisania oprogramowania a czas nie jest z gumy, poza tym problemem jest to, że mui3.8/3.9 jest zabugowane. Poprawiona wersja wyjdzie z amigaos4.1 upd 3 ale ci co maja os3.1 to dalej zostana na lodzie. Wiec dochodzi problem nie tylko nowego API, a dodatkowo bledów w starym. Wg mnie powinno sie zakopać os3.9, mui3.8 i pracować nad ulepszeniem ZUNE i Arosa dla 68k. Przyniesie to wiecej pozytku niź cokolwiek innego.

[#38] Re: Programowanie pod AmigaOS-MorphOS

@monohrs, post #34

jesli program działa pod 3.8 to pod 4.0 masz zupełnie nowe mozliwosci kształtowania jego wyglądu

[#39] Re: Programowanie pod AmigaOS-MorphOS

@monohrs, post #30

Odpowiedź padła juz bodajże 2 razy:
najbardziej uniwersalne (w rozumieniu przenośności) binarki to te dla AmigaOS 3.1 68k z wykorzystaniem starszego GUI (ASL, reqtools...), lub lepiej MUI3.8 (bo MOSowe 4.0 jest zgodne w dół, w AOS4 jest hmmm.... 3.8 na pewno). Kompiluj kompilatorem dla OS3.x i będzie grało.
Przykładem takiego (bynajmniej nietrywialnego) programu jest AmiNetRadio - ta sama binarka 68k, działa bez problemów pod AOS3.x, AOS4.x i MOS. Jedyna różnica to niektóre pluginy, który zostały skompilowane wyłącznie dla MOS. Natomiast podstawową uzyteczność (odgrywanie muzyki różnych formatów z dysku i sieci) zachowuje pod kazdym wymienionym systemem.
Nie zgadzam się, że starsze programy dla AOS3.x 68k wykrzaczają się zazwyczaj pod systemami PPC: większość dobrze napisanych programów 68k działa pod MOSem (AOS4 nie mam, więc się nie wypowiadam) bardzo dobrze. Należą do nich: ImageFX, PersonalPaint, IBrowse, DOpus Magellan...
[#40] Re: Programowanie pod AmigaOS-MorphOS

@monohrs, post #33

Uh, przecież z jednych źródeł można skompilować program na kilka architektur, nie wiem po co na siłę pchać binarki 68k pod nowsze systemy, ale przecież jak chcesz to możesz. Jest np. vbcc, co prawda to tylko kompilator, ale jedyny który rozwija się na wszystkie amigowe systemy, ma np. targety dzięki czemu odchodzi problem kompilowania pod nieposiadane systemy, chociaż testowanie już zostaje.



Ostatnia modyfikacja: 01.08.2011 23:44:25
[#41] Re: Programowanie pod AmigaOS-MorphOS

@strim, post #31

Racja, mialem na mysli w tym przypadku linuxa i jego otwartosc kodu.

[#42] Re: Programowanie pod AmigaOS-MorphOS

@wali7, post #39

Przykładem takiego (bynajmniej nietrywialnego) programu jest AmiNetRadio - ta sama binarka 68k, działa bez problemów pod AOS3.x, AOS4.x i MOS. Jedyna różnica to niektóre pluginy,


I wlasnie o cos takiego mi chodzi, czyli jednak niektorzy to robia, super :) Moim zdaniem trzeba popularyzowac takie zachowania.
[#43] Re: Programowanie pod AmigaOS-MorphOS

@Korni, post #40

Uwazam, ze bylby z tego zysk dla srodowiska, ale oczywiscie kazdy ma swoje zdanie.
[#44] Re: Programowanie pod AmigaOS-MorphOS

@Korni, post #40

VBCC jest ok ale... na mosie wole gcc. W gcc ma sie proto ktore zalatwiaja wywolania do wspoldzielonych bibliotek, w vbcc afair trzeba sie bylo bawic stubsami i generowac mala bibliotek linkowalna. Troche to bylo niewygodne, owszem robilo sie to raz ale jak widac vbcc nie przyjal sie w mosowym srodowisku.
Co do m68k, najprosciej dac ja jako target a w produkcie finalnym mozna zawsze crosscompilowac do natywnych.



Ostatnia modyfikacja: 01.08.2011 23:58:23
[#45] Re: Programowanie pod AmigaOS-MorphOS

@AmiChris, post #44

Jednak pomyliłem się, nie ma vbcc dla AROSa, a tam wepchnąć 68k raczej ciężko ;). Jest jeszcze ecx (AmiNetRadio jest napisany w AmigaE i skompilowany ecxem). Też wolę gcc, a na koniec najbardziej uniwersalny i tak jest linux, można kompilować na co się chce :).

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem