[#1] Staroć od kogoś z FB :)
http://www.sadistic.pl/amiga-rulez-vt150393.htm

Fajne :) Kilka znajomych twarzy z SACP! *y - włosy ci zniknęły :)
[#2] Re: Staroć od kogoś z FB :)

@WojT_GL, post #1

Na 0:50 jest podpis "miłośnik amigi z Krakowa". Amigi z małej litery? Uuuuu... mało profesjonalny montaż materiału. :) Amiga to taka sama nazwa własna jak Kraków.
Na podstawie tego materiału można wywnioskować, że Amiga to jakaś stara konsola do gier. Klątwa nałożona na Jaya Minera działa do dzisiaj i pewnie biedaczek przewraca się w grobie. W zwykłym świecie nigdy nie udało mu się odkleić od Amigi naklejki "sprzęt tylko do grania". Szkoda, bo Miner miał trochę inną wizję i cele.

Ale generalnie filmik pozytywny. No i znajome twarze. :)
[#3] Re: Staroć od kogoś z FB :)

@MDW, post #2

Z tymi pierwotnymi celami to nie do końca jestem pewien, bo miała powstać konsola, ale kryzys na rynku gier video w roku 1983 pchnął projekt w stronę pełnoprawnego komputera ;)
[#4] Re: Staroć od kogoś z FB :)

@MDW, post #2

Mnie nie oburza w tym materiale ani mała litera, ani sugerowanie, że Amiga była tylko sprzętem do gier. Najbardziej mnie irytował nieprofesjonalny komentarz dotyczący jakości grafiki w grach. Nikt z użytkowników nie twierdził, że tam jest grafika marna, a głos w podkładzie swoje... że mimo kiepskiej, prostej grafiki...

Nie była kiepska, ani prosta, tylko inna.
A miała w sobie to coś właśnie z tego względu, że była dziubdziana piksel po pikslu.
[#5] Re: Staroć od kogoś z FB :)

@Duracel, post #4

Może nie rozchodzi się o to że była, tylko że jest dzisiaj w porównaniu z nowymi grami.
[#6] Re: Staroć od kogoś z FB :)

@kjb666, post #5

E tam, nie jest nawet dzisiaj marna. Pierdoły się nie znają i tyle. Pewnie nawet dobrze się nie przyjrzeli.

Wczoraj wieczorem kumplowi tłumaczyłem absurd 3D w świecie gier, który zapanował w latach 90 i zniszczył Amigę. Pokazałem prosty przykład Mortal Kombat. Ostatnia dobra odsłona to były MK3 i MK Trilogy na PSX. Potem wepchali na siłę 3D kosztem digitalizowanych postaci i zniszczyli tę grę.

Dopiero w ostatniej odsłonie poszli po rozum do głowy i ostatni MK na PS3 wrócił do rozgrywki 2D z elementami 3D.

Co do przekazu dziennikarskiego. Czasami takie materiały lokalnych telewizji robią więcej szkody niż pożytku. Pamiętam jak na Intel Outside wpadł WOT i zamiast pokazać przebitki prezentacji Scali, czy z kilku fajnych Dem, które wtedy wyszły i były puszczane (m.in. Arte - Sanity), to filmowano jakieś crazydemo parodiujące State Of The Art - Spaceballs, które dla zwykłego laika wyglądało żenująco i tylko Amigowiec mógł zrozumieć co miało na celu.

Swoją drogą tamtego wieczora puszczano też digitalizowane demko hard-porno z laską na łańcuchach i butelką po winie... dobrze, że tego nie nakręcili, bo dopiero wtedy Kowalski przed telewizorem miałby zdanie o Amidze i tego typu imprezach.
[#7] Re: Staroć od kogoś z FB :)

@MDW, post #2

Wogóle jest błąd w samym napisie.Pisze "Miłośnik amigi a Krakowa"
[#8] Re: Staroć od kogoś z FB :)

@Duracel, post #6

Wczoraj wieczorem kumplowi tłumaczyłem absurd 3D w świecie gier, który zapanował w latach 90 i zniszczył Amigę. Pokazałem prosty przykład Mortal Kombat. Ostatnia dobra odsłona to były MK3 i MK Trilogy na PSX. Potem wepchali na siłę 3D kosztem digitalizowanych postaci i zniszczyli tę grę.

Dopiero w ostatniej odsłonie poszli po rozum do głowy i ostatni MK na PS3 wrócił do rozgrywki 2D z elementami 3D.


Ale 3D to nie jest IMHO absurd. Oczywiście gry, które były zaprojektowane jako 2D i przeniesione w 3D (vide wspomniany Mortal Kombat) to w większości przypadków porażki ale gierki FPP, TPP czy RPG od początku projektowane jako 3D są miodzio. To tak jakby przenieść Quake'a w 2D i się dziwić, że jest do dupy...
Amigę zabiło m.in. to, że nie dało się w prosty (i tani) sposób wprowadzić jej w świat 3D.

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2012 14:16:48 przez Jenot
[#9] Re: Staroć od kogoś z FB :)

@Jenot, post #8

Ale 3D to nie jest IMHO absurd.


Oczywiście, że nie. Przykład przeboju Dooma jest tu koronny. Chodzi o to, że pod koniec lat 90 wszystkim totalnie odwaliło i każdy nowy tytuł który nie miał w sobie 3D był odbierany passe. Praktycznie każdy nowy tytuł (poza niektórymi strategiami typu Heros M&M) miał w sobie 3D.

Amigę zabiło m.in. to, że nie dało się w prosty (i tani) sposób wprowadzić jej w świat 3D.


To znaczy dokładnie to samo, tyle że wartościujesz w innej hierarchii te "m.in.".
Gdyby nie było takiej paranoi i ślepego pędu (patrz przeniesienie Mortal Kombat w 3D), to Amiga miała by szanse na dłuższe przeżycie. To wszystko stało się tak szybko i ten trend 3D miał tak obsesyjne podłoże, że moim zdaniem był jedną z głównych przyczyn. To była czysta obsesja, która w środowisku Amigi urosła do jakiegoś monstrualnego kompleksu, aby udowodnić, że jednak się da. Tyle, że to udowodnienie nic nie zmieniło, a energia pchana w to 3D, które i tak odstawało od PeCetowego mogła być spożytkowana na produkcje 2D, których wtedy jeszcze kilka wspaniałych powstało (patrz Alien Breed TA, Project-X, Worms itp.)

Sam przykład PSX'a, który w pierwszych zamierzeniach wcale nie miał mieć procesorów 3D pokazuje, co się wtedy na rynku działo i że Sony w odpowiednim momencie weszło z tą konsolą na rynek i żerując na tej obsesji 3D osiągnęło olbrzymi sukces.
[#10] Re: Staroć od kogoś z FB :)

@Duracel, post #9

Mortal Kombat 4 (w 3D) powstał i tak 3 lata po bankructwie Commodore... To nie 3D zabiło Amigę w oczach graczy, tylko zastój technologiczny i że temu nie sprostała (w rozsądnej cenie).

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2012 14:55:31 przez Jacques
[#11] Re: Staroć od kogoś z FB :)

@Duracel, post #9

Dziwi mnie, że tak często podkreślasz, że przejście z 2D na 3D było błędem. A mnie się wydaje, że to naturalne zjawisko. Coraz lepszy sprzęt, więc i możliwości lepsze na odwzorowanie otaczającego świata. 2D ma swój urok, ale nawet tak typowy przykład gatunku gier jak platformówki, okazały się w 3D strzałem w dziesiątkę (Mario 64, Crash, Nights czy Pandemonium).
A co do Mortala w 3D to jego problemem nie jest trzeci wymiar, a cała masa innych rzeczy, które składają się na dobrą mordoklepkę. W Mortalu trzeciowymiarowym leży mechanika gry czy kolizja postaci. Gdyby gra została zrobiona jak Tekken 3 to Mortal w 3D byłby znakomity
[#12] Re: Staroć od kogoś z FB :)

@odo, post #11

(treść usunięta - mój błąd)

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2012 15:40:40 przez Jacques
[#13] Re: Staroć od kogoś z FB :)

@Duracel, post #4

Wiesz, że teraz z perspektywy czasu należałeś do elitarnej grupy w PL, która miała w ogóle dostęp do Amigi. Podejrzewam, że ten redaktor o Amidze co najwyżej słyszał, albo kiedyś widział w Kiosku okładkę MA.
Teraz dla wiele osób grafika amigowa jest grafiką prostą. Teraz ludzie mają inny punkt odniesienia.

Pozdrawiam
[#14] Re: Staroć od kogoś z FB :)

@WojT_GL, post #1

Ty się moich kudłów nie czepiaj....
[#15] Re: Staroć od kogoś z FB :)

@Jacques, post #12

Panowie, ani nie chodziło mi o to, że 3D jest złem samym w sobie i należało się go wystrzegać, ani nie twierdzę, że tylko i wyłącznie trend 3D zabił Amigę.

Napisałem przecież wyraźnie, że przykład i historia Dooma pokazuje, że było miejsce dla 3D w grach jak najbardziej, ale chorobą i błędem było histeryczne pchanie się z tym 3D w każdy rodzaj gier i marnowanie energii twórców robiących gry na Amigę w produkcje mające dorównać Doomowi na PC. Owszem, sztuka dla sztuki udało się udowodnić na przykładzie Glooma, że można, ale w sumie to na samym Gloomie można było poprzestać. Bo poza nim to tylko nomen omen sam port Dooma ma odpowiedni poziom i grywalność (AB3D II jest super, ale prędkość działania, a przez to grywalność jest wszystkim znana).

Owszem były tytuły platformowe jak Crash, które w 3D poradziły sobie świetnie tworząc nowy segment tego typu gier, które sprawdzają się do dzisiaj, ale nic nie stało na przeszkodzie aby platformówki w starej formie 2D zostały. Proponuję dobrze rozejrzeć się na stan obecny, ile pojawiło się nowych tytułów 2D na PSN-PS3 (o innych platformach nie mogę powiedzieć, bo nie mam rozeznania). Faktem jest, że ktoś wreszcie zauważył, że absurdem było zgilotynowanie starych sprawdzonych wzorców, kiedy mogły one trwać obok 3D z wzajemnym pożytkiem. Dzisiaj tego typu gry powracają. Samo LBP na PS3 też jest przecież grą łączącą styl 2D z techniką 3D i to się sprawdziło.

Nie twierdzę, że Amiga trwała by po dzień dzisiejszy, bo Commodore pewnie i tak by padło ze względu na politykę, ale jako komputer, w społeczności, Amiga (i inne platformy tamtego czasu) przetrwała by dłużej w większym składzie niż miało to miejsce gdyby twórcy pożytkowali swoją energię jeszcze przez jakiś czas na produkcje pokroju Alien Breed TA, Project-X czy inne przeboje. Przecież kilka wspaniałych tytułów zostało niedokończonych i zarzuconych. Wszystko dlatego, bo wszyscy rzucili się na 3D jak szczerbaty na orzechy. Oczywiście, żeby znowu nie nastąpiło niezrozumienie - mam tu na myśli zjawisko społecznego zachłyśnięcia... czyli nie mówię, że same firmy miały trwać przy Amidze z jakiegoś resentymentu mimo widocznych kopalni złota w 3D na PC. Chodzi mi o społeczne zjawisko, czyli chorobę która ogarnęła wszystkich bez wyjątku, ale widoczną wysypką było właśnie zdegradowanie i uśmiercenie takich tytułów jak MK i zapomnienie o starych dobrych strzelankach pokroju Project-X, Super Stardust czy innych grach jak Wormsy, które także po zachłyśnięciu i epizodzie 3D wróciły do sprawdzonego 2D!

Nie starajcie się udowodnić, że gdyby MK zrobiono jak Tekkena to byłby sukces. To nie prawda! Po pierwsze Tekken to była nowa gra, natomiast Mortal Kombat to Mortal Kombat. Gra z digitalizowanymi postaciami. To właśnie ten szczególny typ grafiki sprawił, że MK był grą odmienną od innych kolorowych bijatyk i to właśnie ten typ grafiki ukorzenił się w świadomości graczy i utożsamił z serią MK. Przejście do kanciastych 3D w których każda z postaci straciła swoją dawno wypracowaną tożsamość wizualną była strzałem w stopę. Nie ma co na siłę szukać wytłumaczeń, że pierwszy MK w 3D miał złą mechanikę. Potem powstało jeszcze przecież kilka innych o lepszej jakości, ale dopiero ostatnia odsłona, która powróciła do rozgrywki 2D z elementami 3D, przywróciła klimat i dawną świetność tej gry.

Reasumując.
Ślepy pęd w kierunku 3D napędzany przez masową kulturę w filmach, prasie i TV który zgilotynował gry 2D zamiast rozwijać się obok nich był jakimś gorączkowym absurdem. Odebraliśmy co najmniej jednemu pokoleniu czerpanie przyjemności z tego typu gier. 3D nie jest złem samym w sobie, był czymś naturalnym i zgodnym z rozwojem techniki, ale zbytnio się nim wszyscy zachłysnęli depcząc to co było pożyteczne i wypracowane w 2D przez lata. Ręcznie pikslowana grafika, szczegółowa zamiast naciąganych i ohydnych wówczas tekstur zdegenerowała w pewnym sensie rynek gier, gdzie można było iść na łatwiznę. Wystarczyło zrobić kilka wektorów pokrytych teksturami, żeby się płynnie poruszało i już klient się ślinił z radości. Dopiero z czasem jakość gier 3D, tekstur itd. osiągnęła przyzwoity poziom, ale o grach 2D pamiętali już chyba tylko tacy jak my.

Commodore i tak by splajtowało, ale Amigi mogły sprzedawać się trochę dłużej, kilka fajnych tytułów które były zapowiadane i były w zaawansowanym stadium, byłoby dokończonych, powstało by kilka nowych, bo poszczególne amigowe marki nie uciekałyby od niej jedna za drugą jak szczury z tonącego okrętu, a świadomość graczy być może przeszła by bardziej płynną i bogatszą transformację. Trendy 2D wracają, bo ludzie się znudzili wreszcie i zrozumieli, że prawdziwa zabawa wcale nie musi być nierozerwalna z 3D. Po chwilowym szoku i wypiekach na twarzy, przykład telewizorów "innego 3D" też to pokazuje, że nie zawsze wspaniała technologia musi oznaczać, że trzeba ją wszędzie pchać na siłę.

Takie jest moje zdanie ugruntowane na istotnych przesłankach i dogłębnych przemyśleniach na ten temat.

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2012 08:20:25 przez Duracel
[#16] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Staroć od kogoś z FB :)
[#17] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Staroć od kogoś z FB :)
[#18] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Staroć od kogoś z FB :)
[#19] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Staroć od kogoś z FB :)
[#20] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Staroć od kogoś z FB :)
[#21] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Staroć od kogoś z FB :)
[#22] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Staroć od kogoś z FB :)
[#23] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Staroć od kogoś z FB :)
[#24] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Staroć od kogoś z FB :)
[#25] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Staroć od kogoś z FB :)
[#26] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Staroć od kogoś z FB :)
[#27] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Staroć od kogoś z FB :)
[#28] [post oznaczony jako OT] wyświetl Re: Staroć od kogoś z FB :)
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem