[#1]
Omówienie sposobów programowania na Amidze..
Cześć,
może Ktoś zaznajomiony w temacie, pokusił by się o napisanie artykułu czy szkółki, omawiającego
techniki i sposoby programowania na Amidze?
Przyznam, że jest to temat dość zamotany ze względu na mnogość opcji i sposobów, myślę,
że cześć osób się ze mną zgodzi. Już samo to trochę zniechęca. I nawet nie za bardzo wiem jak
wytłumaczyć o co mi chodzi i jak to podzielić, ale spróbuje poniżej w skrócie:
(dla uproszczenia bierzemy pod uwagę programowanie gry/grafiki a nie np. jakieś aplikacji okienkowej GUI)
Wariant 1. Amiga stokowa AGA - nie rozbudowana
Wariant 2. Amiga AGA + procesor 030/040/060 30-50mhz i wyższe + RAM
Wariant 3. Amiga + procesor + RAM + karta graficzna (rtg?)
ad 1.
Szukając informacji o programowaniu Amigi, właśnie ten wariant występuje najczęściej tak jakby inne nie istniały.
I tu już pierwsza rzecz która się narzuca. Programowanie "os friendly" czy "not friendly'.
Czym to się różni, co daje jedno a co drugie. Wady i zalety obydwóch. Np. czy sprajtów, hardware scrolling
i coppera mozna uzywac tylko w tym trybie not friendly?
Tu najczęściej się spotyka programowanie za pomocą asemblera żeby jak najlepiej wykorzystać zasoby.
Przy czym wg mnie to troceh wymyslanie koła od poczatku i wieksze skupianie się na kodzie niż samej grze.
Chyba że sa jakies gotowe moduły/funkcje , które cześć rzeczy przyśpieszają. Kolejne języki to C, Blitz Basic, Amos.
Zdaje się ze w każdym z nich można robić i w trybie friendly i not friendly..
ad 2.
Tu zdaje się sytuacja jest podobna jak w ad 1.
Ale szybsze karty dają dodatkowe możliwości takie jak obejście blitera i korzystanie np. z c2p, czy bibliotek takich jak
Mildred w Blitz Basicu do c2p, ona akurat działa w trybie OS friendly. Przy czym ze względu na ograniczenia pamięci
Chip nie jest to jakieś super rozwiązanie. No chyba, że znowu wykorzystując asemblera wyciśnie się maksimum.
Tu jest jeszcze kolejna rzecz. Jeśli dobrze zrozumiałem to jakaś "emulacja" karty graficznej czy rtg tylko
poprzez procesor właśnie. Ale to się zazębia z kolejnym punktem, czyli:
ad 3.
Tu jest najmniej informacji na temat programowania kart graficznych. Byłbym wdzięczy za te informacje.
Czyli obchodzimy stare układy Amigowe i próbujemy czegoś więcej..
Tutaj chyba już w gre wchodzi tylko tryb OS friendly. Pytanie jak korzystać i z jakich sterowników i bibliotek?
czy jest jakiś jeden standard czy szwarc mydło i powidło?
słowa kluczowe: picasso 96, RTG, cybergraphics, SAGA w Vampirze,
czy to jest jakoś zuniwersalizowane? Tak żeby nie pisać 10 wersji pod kazdy sterownik.
najcześciej słyszę o RTG - retargetable graphic, jak pod to pisać? czy ten ukłąd SAGA w Vampirze to obsłurzy
czy pod Vampira trzeba pisać znowu osobno jakoś?
Np. jest AmiBlitz 3, nadal rozwijany, bardziej właśnie pod karty graficzne, następca Blitz Basica, jeszcze nie udalo
mi sie odpalić zadnych konkretnych przykładów, nigdy nie miałem karty graficznej, i na razie próbuje w WinUae to jakoś odpalić.
z kolei wspomniana biblioteka Mildred do Blitz Basica, również poza AGA obsługuje karte graficzną, ale z tego co widziałem
do cybergraphics, tak jak mówiłem, jeszcze mi się nie udało zainstalowac karty w winuae wiec nie wiem czy na kazdej karcie to pójdzie.
--
sory, że troche troche chaotycznie to opisałem, ale jak mówie od cholery jest wątków, sposóbów, mozliwości, programów,
kom0pilatorów, sterowników, podzespołów itp. oszaleć można - pewnie nawet nie o wszystkim wspomniałem,
chyba sa jeszcze biblioteki SDL ale to ponoć słabo jest napisane.. Fajnie gdyby Ktoś sporbował to usystematyzować
w artykule i opisać, no chyba że jest taki to chętnie przygarnę linka :)
warto by bylo też do tego dodać coś o pisaniu aplikacji okienkowych, dostępne sposoby i najlepsze kompilatory
do tego, korzystać z MUI czy zwykłego OS, czy z czegoś jeszcze?
Ostatnia aktualizacja: 01.04.2020 19:13:06 przez mateusz_s