[#1] instrukcje coppera
Pytanie laika do wymiataczy: załóżmy, że ustalam sobie szerokość okna na 128 pixeli. Gdy plamka w poziomie dojdzie po pozycji końca okna z prawej, to od tego momentu ile instrukcji coppera (zmiana koloru) uda się wykonać zanim plamka wskoczy do następnej linii na skraj okna z lewej? Rozumiem, że to zależy od wielu czynników, m.in. liczby bitplanów. Ja chciałbym sprawdzić przy 7 (aga). Zamierzam to sprawdzić sam, ale jako żem mocno początkujący, to pewnie mi to zajmie wieki, a może ktoś z kolegów zna odpowiedź?

Jeśli pytanie jest bez sensu, to proszę je zignorować ;)



Ostatnia aktualizacja: 16.01.2023 20:53:37 przez mastaszek
1
[#2] Re: instrukcje coppera

@mastaszek, post #1

- instrukcja MOVE coppera wykonuje się tyle co 8px (2 cykle), na OCS/ECS przy 5bpp zwalnia do 12 (3 cykle), przy 6bpp zwalnia do 16px (4 cykle)
- instrukcja WAIT ma swój bazowy czas bodaj 12px (3 cykle) i odpowiednio rośnie.
- na AGA najpewniej z użyciem odpowiedniego FMODE copper nie zwalnia, więc 8px na instrukcję MOVE
- ekran PALowski to tak naprawdę więcej niż 320x256 i każdą linię można podzielić na sloty w które wpadają cykle coppera.

Za HRM:

The horizontal beam position has a value of $0 to $E2. The least significant bit is not used in the comparison, so there are 113 positions available for Copper operations. This corresponds to 4 pixels in low resolution and 8 pixels in high resolution. Horizontal blanking falls in the range of $0F to $35. The standard screen (320 pixels wide) has an unused horizontal portion of $04 to $47 (during which only the background color is displayed).


Zakładając, że Twój display jest szeroki na 128px, zajmuje on 128/4=32 ze 113 cykli, więc czysto teoretycznie masz 81 wolnych cykli między liniami, więc 40 instrukcji MOVE coppera.

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2023 21:35:32 przez teh_KaiN
4
[#3] Re: instrukcje coppera

@teh_KaiN, post #2

Dzięki! OK
[#4] Re: instrukcje coppera

@mastaszek, post #1

Ciekawe zastosowanie:

https://youtu.be/ste_ejNVvDk
2
[#5] Re: instrukcje coppera

@mastaszek, post #1

Kolejne pytanie do forumowych koderów:

W projekcie używam dual playfield (2x8 kolorów) czyli 6 bitplanów. Mam możliwość redukcji bitplanów do 5 (jedna warstwa w 4 kolorach, a druga w 8) bez znacznej utraty jakości grafiki. I pytanie - czy taka zmiana ma sens i czy będzie jakakolwiek różnica w szybkości działania silniczka? Sprzęt docelowy to amiga 500 z 1 mega ramu.

Musiałbym trochę poprzerabiać kod i zastanawiam się czy w ogóle warto.
[#6] Re: instrukcje coppera

@mastaszek, post #5

Będzie szybciej - Denise mniej zje dostępów do pamięci, copperowy MOVE przyspieszy z 16px do 12px, więcej czasu dla cpu i blittera. Chyba że się z całą logiką mieścisz bez problemu, to wtedy użyj lepiej kolorów w grafice. ;)
2
[#7] Re: instrukcje coppera

@teh_KaiN, post #6

O, super odpowiedź - z przyspieszeniem coppera to dobra informacja, bo copper będzie mocno pracował. Dzięki za pomoc! OK
[#8] Re: instrukcje coppera

@mastaszek, post #7

mowisz, ze z 8 kolorow na 4 kolory mozna tak bez utraty jakosci grafiki ?

nie no Pany musicie mnie nauczyc takich sztuczek, a ja ledwo sie mieszcze w 32 kolorach
[#9] Re: instrukcje coppera

@selur, post #8

Copper magicznie rozmnoży te 4 kolory :) Technicznie będą tylko 4, ale na ekranie będzie widać więcej.
[#10] Re: instrukcje coppera

@mastaszek, post #9

Szok
[#11] Re: instrukcje coppera

@mastaszek, post #9

Ciekawość mnie zżera, co tworzysz, bo Ty jesteś naprawdę dobry w te klocki
[#12] Re: instrukcje coppera

@tukinem, post #11

Na razie nic konkretnego, eksperymentuję sobie na różne sposoby na różnych pomysłach, bo właśnie słaby w te klocki jestem i się uczę na próbach i błędach... A jeśli już coś doprowadzę do końca, to pewnie będzie to ta ścigałka motocyklowa, ale to nieprędko, bo się rzuciłem na głęboką wodę a okazuje się, że podstawy mam nieogarnięte.
2
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem